Gå til innhold

Hva bør jeg råde datteren min til å studere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hun er akkurat fylt 19, har 4,7 i snitt fra vgs så langt og har hatt samfunnsfag og rettslære som valgfag. Både juss og psykologi er uaktuelt pga for høyt snitt. Hun er litt rådvill på hva hun skal studere, aner rett og slett ikke. 

Anonymkode: a59ef...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun er litt rådvill på hva hun skal studere, aner rett og slett ikke. 

Dere snakker ikke om hva hun kan tenke seg å jobbe med store deler av livet?

Anonymkode: 3fc8c...598

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke jobber har hun hatt til nå? Hva har du likt å jobbe med? 

Anonymkode: f96ca...3b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke aner hva hun har lyst til og er interessert i å bruke livet sitt på - hvilket burde være en vel så relevant faktor her som karaktetsnitt og valgfag, ville jeg anbefalt et friår for å tid til å tenke på det

Jobb, folkehøgskole, militæret - man må ikke gå rett videre til studier. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hun er akkurat fylt 19, har 4,7 i snitt fra vgs så langt og har hatt samfunnsfag og rettslære som valgfag. Både juss og psykologi er uaktuelt pga for høyt snitt. Hun er litt rådvill på hva hun skal studere, aner rett og slett ikke. 

Det er ikke uaktuelt med verken juss eller psukologi om det er noe hun kunne tenke seg å studere. Hun kan jo ta opp fag og spare opp alderspoeng og komme inn om noen år sånn mange på prestisjestudier gjør. Hvis hun er rådvill burde hun kanskje gjøre noe annet et år, jobbe i barnehage et halvt år og reise tre måneder på våren. Eller folkehøgskole som noen her foreslo. 

Anonymkode: 6eae0...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folkehøgskole er veien videre. Jeg var akkurat som din datter når jeg var ung, hadde ikke peiling på hva jeg vil. Var helt rådvill. Mamma ga meg en katalog med informasjon om forskjellige skoler. Et folkehøgskoleår senere, og jeg kunne ikke vært mer klar for studier, arbeidsliv og det såkalte voksenlivet. 

Anonymkode: 98999...b5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folkehøgskole er veien videre. Jeg var akkurat som din datter når jeg var ung, hadde ikke peiling på hva jeg vil. Var helt rådvill. Mamma ga meg en katalog med informasjon om forskjellige skoler. Et folkehøgskoleår senere, og jeg kunne ikke vært mer klar for studier, arbeidsliv og det såkalte voksenlivet. 

Anonymkode: 98999...b5c

Enig!

Jeg sökte meg inn på Folkehöyskole etter videregående. Jeg fikk ikke plass :(. Nå sökte jeg inn på en meget populär Folkehöyskole da. Det er jo veldig lenge siden, rundt den tiden vi oppfant hjulet... Hehe. Fana Folkehöyskole retning psykologi., om jeg ikke husker feil.

Hun kan selvsagt ta årstudier eller Batchelor grader for å fylle opp.

Anonymkode: 45114...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor i landet bor dere? UiO har for eksempel masse interessante emner. Sjekk ut hva som finnes, kan hende hun finner noe spennende der. I noen studier kan man utvide 40-gruppa til en 80-gruppe, og så søke seg inn på ulike mastere som ikke nødvendigvis trenger å høre til bacheloren hun har tatt. Andre universiteter har kanskje tilsvarende opplegg?

Ville lest meg opp på emner rett og slett bare for å få en oversikt, uansett om hun velger å studere nå eller ikke :) Man vet aldri om det dukker opp noe spennende, er verdt å prøve :)

Anonymkode: e558b...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun hadde neppe trivdes med juss og psykologi uansett. Det er vanskeligere å få gode karakterer på studie enn vgs. 

Anonymkode: 5b301...429

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting er utelukket hvis man virkelig vil det.

Anonymkode: 04b14...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil henne studere eller er det en pliktfølelse? Det er hardt arbeid å studere om man ikke har motivasjonen i grunn

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje hun burde jobbe et år eller tre, for å få litt erfaring og bli bedre kjent med seg selv. Og skulle det vise seg at hun vil inn på psykologi er det uansett ingen god idé å starte på dette studiet rett ut av videregående, da det krever modenhet og veldig høy motivasjon.

Anonymkode: 55c54...1f7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er mye mer vesentlig hva hun vil jobbe med. Psykologi og lege og lærer er ikke teorifag når du er ferdig med skolen. Det er håndtering av mennesker, noen med store problemer, sykdommer, folk som ikke har det bra. Er kallet i livet å hjelpe slike folk eller blir det mye å høre på det hele dagen?

Økonomi og ingeniør er mer teoritungt jobbmessig, men det er gjerne flekstid, hjemmekontor og godt betalt. 

Humaniora - her er det vanskelig å få jobb etterstudiene. Mange ender som saksbehandler i kommunen etter en stund.

Juss - mye å lese og karakterpress, men mange jobber er nok ganske så lesetunge og man er nederst på rangstigen. Og jobbene erstattes av AI.

Politi, militæret - ikke så glamorøst og kult som det virker

And the list goes on. Dette er satt veldig på spissen og min personlige oppfattelse. Husk at studier er 5 år, hun skal jobbe i 40. Hva vil hun i de 40 årene? Hva hadde vært spennende arbeidsoppgaver? Hvor vil hun bo? Vil hun ha hus og barn? Hva kreves av inntekt for å få det til? Er det viktig med en karriere som passer med å ha familie? Detter er veldig mye mer viktig enn hviilke studier som ser spennende ut. Så skal man kanskje ikke bli ingeniør om man har dyskalkuli da, det går nok ikke bra.

Anonymkode: b6bc9...d49

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler også folkehøyskole, det var det beste året i mitt liv (og noe friår var det absolutt ikke, har aldri hatt så full timeplan både i skole og fritid som det året! Såååå verdt det!!!). Hvis hun er interessert i samfunnsfag så har du jo f.eks bachelor i sosiologi og deretter mastergrad i samfunnssikkerhet. Jeg tok først en bachelor i musikk med pedagogikk (og jobber fulltid med det), men ville studere mer før jeg landet på veien videre, og tok ovennevnte bachelor og master etterpå. Knallkjekke studier begge to! Samfunnssikkerhetsfaget spenner veldig vidt, alt fra hendelser som gamle Olga som snubler i trappa til terrorangrep, egenberedskap, samfunnsberedskap og alt i mellom. Mulighetene etter endt utdannelse er også mange, eksempler finner du her: https://www.uis.no/nb/studier/samfunnssikkerhet-master-2-ar

Men det er viktig å ikke stresse med valg av utdanning og fremtid hvis hun er usikker, hun har god tid på seg til å finne ut hva hun vil!:) Og det er lov å ombestemme seg underveis, det viktigste på sikt er å finne et yrke som hun vil trives i om 10-40 år også, og da er det lov til å bruke tiden man trenger for å lande på noe!:D Uansett er folkehøyskole et veldig godt sted å starte!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange anbefaler folkehøyskole. Jeg ville ikke rådet henne til det. Husk på at hun må bruke opp et helt år av lånekassestøtte på noe som ikke gir spesielt mye faglig utbytte. Det kan komme tilbake å bite henne i rævva senere, det gjorde det i hvert fall for meg..:paff:

Ang studievalg, be henne begynne i motsatt ende og spør hva slags jobb hun ønsker seg. Mange studier fører rake veien til arbeidsløshet, fordi de er poulære og det ikke finnes nok jobber innenfor feltet. Be henne rangere hva som er viktigst for henne: lønn, trygghet, jobb med "mening", jobb med mennesker, kontor- eller fysisk jobb, arbeidstid (turnus, skift, rotasjon eller A4), kort reisevei, etc.

Det du bør være obs på er at forventninger om lønn ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten når man er 19 og aldri har bodd hjemmefra. Det er lett å si "penger er ikke alt", men som student får man kjenne på hvordan det er å skulle klare seg på lite, og at lønn kanskje er viktigere enn man tror.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi snakker om muligheter for jobb også, så kom gjerne med noen råd hvis dere vet det er studier det ikke er lett å få jobb etterpå eller motsatt. Hun vet ikke hva hun vil jobbe med heller. Kanskje noe med mennesker, men ikke sykepleier eller lærer og helst ikke veldig lavtlønnsyrker, derfor litt usikker på sosialarbeider( jeg er det). 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Råd henne til en vei hvor hun kan få en jobb hvor hun må bruke hodet, ikke kroppen .. 

Anonymkode: 52a93...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...