Kaffeguru Skrevet 20. februar #1 Del Skrevet 20. februar De har høy arbeidsmoral kulturelt sett og nå har folk fra Polen og en del andre Øst-Europeiske land forlengst vendt nesa hjem på grunn av lav kronekurs. Norsk arbeidsmarked var avhengige av dem. Mange fra Ukraina ønsker å bli og ta utdanning evt etterutdanning i Norge og bo her permanent. Vi har lave fødselstall i Norge og trenger både nå og i framtiden arbeidskraft og skatteinntekter. Jeg begriper ikke hvorfor de skal sendes hjem igjen. Hva sendes de hjem til? Dessuten trenger vi for øvrig, slik forholdene har blitt nå, at Europa slår seg sammen i et tettere forsvarsmessig samarbeid og ruster mye opp og blir en Europeisk stormakt. Da kan ikke vi stå utenfor. Jeg tar bestemt meg for å stemme Venstre for de vil ha en ny EU-debatt. Så det så! 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 22. februar #2 Del Skrevet 22. februar Søddvestkuling skrev (På 21.2.2025 den 6.38): Hva sendes de hjem til? Det trengs vel arbeidskraft i Ukraina og nå som landet skal bygges opp igjen? 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet 22. februar #3 Del Skrevet 22. februar Helt enig. Øst-europeere er hjertelig velkommen til vårt land. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 24. februar #4 Del Skrevet 24. februar Er det lov å gi statsborgerskap kun til de som klarer å holde en fast jobb langvarig? Norge må begynne å tenke litt egoistisk, alle andre land i verden kommer til å gjøre det framover. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaffeguru Skrevet 24. februar Forfatter #5 Del Skrevet 24. februar Athod skrev (27 minutter siden): Er det lov å gi statsborgerskap kun til de som klarer å holde en fast jobb langvarig? Norge må begynne å tenke litt egoistisk, alle andre land i verden kommer til å gjøre det framover. Hvis norske arbeidsgivere åpner opp og gir faste ansettelser til ukrainere som har lært godt nok norsk, noe mange har, vil personen kunne søke arbeidstillatelse som må fornyes med gjevne mellomrom i løpet av 5 år. Når de fem årene har gått vil ukraineren få norsk statsborgerskap og på den måten kunne bli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 24. februar #6 Del Skrevet 24. februar Tråden er ryddet for spam og opphavsrett. Sciurus, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 24. februar #7 Del Skrevet 24. februar Athod skrev (13 timer siden): Er det lov å gi statsborgerskap kun til de som klarer å holde en fast jobb langvarig? Norge må begynne å tenke litt egoistisk, alle andre land i verden kommer til å gjøre det framover. Googlet litt nå. Ukraina var det nest fattigste landet i Europa før krigen. I Norge jobber 45%, men vet ikke om det telles på lik linje som andre flyktningejobber at en time i uka er med i beregningen. Som kjent har mange ukrainere god utdannelse, som i alle de tidligere østblokklandene. Men de kan minimalt engelsk og norsk … Så at kun 1 av 12 ukrainere vil hvem ved fred. Det er akkurat som forventet da de jo kommer fra et veldig fattig land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaffeguru Skrevet 25. februar Forfatter #8 Del Skrevet 25. februar Justlooking skrev (11 timer siden): Googlet litt nå. Ukraina var det nest fattigste landet i Europa før krigen. I Norge jobber 45%, men vet ikke om det telles på lik linje som andre flyktningejobber at en time i uka er med i beregningen. Som kjent har mange ukrainere god utdannelse, som i alle de tidligere østblokklandene. Men de kan minimalt engelsk og norsk … Så at kun 1 av 12 ukrainere vil hvem ved fred. Det er akkurat som forventet da de jo kommer fra et veldig fattig land. De som kom først for tre år siden har nå hatt tid på seg til å lære seg godt nok norsk til at man kan ansette dem og eventuelt gi dem hjelp med å skaffe seg nødvendig etterutdanning for at det skal bli godkjent i Norge. Mange har fine utdannelser fra hjemlandet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 25. februar #9 Del Skrevet 25. februar Cartman skrev (På 22.2.2025 den 23.10): Helt enig. Øst-europeere er hjertelig velkommen til vårt land. Det er ikke det jeg fikk høre da jeg kom til Norge, og det er heller ikke det jeg får høre nå, etter veldig, veldig mange år i Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 25. februar #10 Del Skrevet 25. februar Søddvestkuling skrev (8 minutter siden): De som kom først for tre år siden har nå hatt tid på seg til å lære seg godt nok norsk til at man kan ansette dem og eventuelt gi dem hjelp med å skaffe seg nødvendig etterutdanning for at det skal bli godkjent i Norge. Mange har fine utdannelser fra hjemlandet. Det hjelper ikke en dritt med fine utdanninger når de ikke blir godkjent i Norge. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaffeguru Skrevet 25. februar Forfatter #11 Del Skrevet 25. februar Rosalilje84 skrev (14 minutter siden): Det hjelper ikke en dritt med fine utdanninger når de ikke blir godkjent i Norge. Nyttige utdanninger og flotte utdanninger. Det er bare for ukrainere å etterutdanne seg og få det godkjent via NOKUT eller Helsedirektoratet alt ettersom. Så det hjelper ja. Vi sløser med store ressurser ved å ikke hjelpe dem og få dem i arbeid for de er motiverte til å jobbe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 26. februar #12 Del Skrevet 26. februar Hva med å hjelpe nordmenn som står i matkø og de som knapt har råd til mat, først? Hva er det for evneveike dumme mennesker som skal hjelpe alle andre før de har hjulpet sitt eget folk opp av sumpen. Ukrainske folk bør reise tilbake og bygge opp landet sitt med en gang det er mulig. Naive nordmenn er jeg drittlei av. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet 26. februar #13 Del Skrevet 26. februar Rosalilje84 skrev (På 25.2.2025 den 11.54): Det er ikke det jeg fikk høre da jeg kom til Norge, og det er heller ikke det jeg får høre nå, etter veldig, veldig mange år i Norge. Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv og de jeg omgås. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå