Gå til innhold

Flytte til Kristiansand eller Stavanger med små barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er best å vokse opp? Kom med erfaringer

Anonymkode: 86e15...b4e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stavanger tror jeg definitivt er best. Jeg kommer fra Kristiansand og bor i Kristiansand, men bodde mange år i Stavanger. 

Her er det jammen ikke lett hvis ikke du er gift, kristen og har mye penger. Ikke da heller egentlig. Hilsen en som er både gift og kristen. 

Anonymkode: 1e5e5...a8c

Skrevet

Har bodd begge steder, og man kan ha det bra begge steder. I Stavanger er det kanskje lettere å bli kjent med folk, kristiansandere er litt lukka og vanskelige å komme inn på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Stavanger og har studert i Kristiansand.

Jeg opplever at folk fra Stavanger er mer lukkede. Stavangerfolk er pga generelt frekke og egoistiske. 

Nå bor jeg på østlandet med barn som klimaflyktning

Anonymkode: cbdf1...014

AnonymBruker
Skrevet

Det er problemer begge steder.

Jeg er oppvokst i Kristiansand og bor i Stavanger.

Nå har jeg ikke barn, men hvis jeg skulle hatt barn tror jeg at Stavanger vinner. Men som sagt, det er områder i Stavanger jeg heller ikke vil bosette meg i. 

Anonymkode: 9941b...653

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt Stavanger. Mindre konservativ kristen-problematikk. Dårligere vær, da. 

Anonymkode: 3bab0...2df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er født og oppvokst i Stavanger og har studert i Kristiansand.

Jeg opplever at folk fra Stavanger er mer lukkede. Stavangerfolk er pga generelt frekke og egoistiske. 

Nå bor jeg på østlandet med barn som klimaflyktning

Anonymkode: cbdf1...014

Hvor på Østlandet bor du da?

Anonymkode: 86e15...b4e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg et født og oppvokst i Kristiansand, men har bodd i Stavanger lenge. 

Trives veldig godt i Stavanger, og har ingen planer om å flytte hjem. Det er en veldig fin by for barn å vokse opp i. Stortsett gode skoler og mye fritidsaktiviteter å velge mellom. Det er jo også en internasjonal by hvor man er vant til mye innflyttere.

Det er godt jobbmarked og mye muligheter. Det er mye folk som tjener mye penger her i Stavanger, og det merkes sikkert i forhold til i Kristiansand. I Kristiansand er vel folk generelt mer laidback og har vel litt mer god tid kan man si 😊

Sørlandet generelt er jo kjent for å være en vanskelig plass å få innpass for innflyttere. Folk trives typisk med de som de kjenner fra før, og sørlendinger er vel ikke spesielt åpne eller lette å komme inn på.

I forhold til barn/helse så er Agder kjent for dårlig oppfølging hvis du har barn som har diagnose eller annen tilrettelegging.

Hvis jeg skulle flyttet til Kr.sand hadde jeg gjort grundig research på hvilke område dere flytter til, det er en kjent sak at det tøft ungdomsmiljø flere plasser.

Tenker man lengre frem så er jobbmarkedet vanskelig, og Agder scorer nesten høyest i Norge på folk som blir ufør. Sikkert flere faktorer som spiller inn her, men merker det når jeg er hjemme at ca 60-70 prosent av de jeg kjenner er blitt ufør. 

Store plusset med Kristiansand er selvfølgelig været! Varmere på sommeren, mer tydelige årstider og snø på vinteren. Flytter dere til Stavanger så er det bare å bli vant med regn/vind og 7-15 grader og vanntette sko året rundt 😅

Anonymkode: 77c70...43a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har som rammebetingelse at du/dere kan velge mellom relevant arbeid begge steder? 

Sett bort fra tøffere vær så ville jeg valgt Stavanger, spesielt med barn.

Anonymkode: c01c6...581

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...