AnonymBruker Skrevet 20. februar #1 Skrevet 20. februar Mine besteforeldre er 85 og 90 år. Relativt spreke for alderen og kjører bil. De handler selv, vasker huset sitt og har et høyt funksjonsnivå. De klager på lange dager og ensomhet. Jeg besøker så ofte jeg kan og har sagt at de er velkommen til oss når som helst og at de gjerne må invitere oss på besøk når de har lyst - så kommer vi. Men de tar ikke initiativ noen gang. De inviterer ikke. Må si at vi forventer ingenting, og blir mer enn takknemmelig for en kaffekopp og det vet de. De kommer heller aldri innom selv om de kjører forbi huset vårt ofte. Det føles som at det bare er vi - altså en familie med 2 voksne og 3 små barn, som skal ta initiativ for besøk. Jeg blir så lei av å føle ansvar for at de er ensomme. Jeg vil gjerne vise til mine besteforeldre at jeg bryr meg om de, men vi har så knapp tid til å dra på besøk. Så det hadde virkelig hjulpet om de også kunne komme innom i 15 minutter og hilse på. Eller om de kunne ringe og spørre om vi ville komme. Er det vanlig at eldre (85+) er sånn? Som om de isolerer seg selv? Vil ikke være til bry? Hvorfor vil de evt ikke besøke andre? Anonymkode: 5b205...c4b
Ulven Skrevet 20. februar #2 Skrevet 20. februar Mine svigerforeldre er i samme alder og helt like. Vil veldig gjerne ha besøk og klager over for lite besøk, men kommer ikke selv og om de kommer, så går de etter en halvtime. Har gitt opp å forstå mekanismene bak dette, men bare godtatt at det er slik. 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #3 Skrevet 20. februar Dagene blir nok noe rutinestyrt, på dagtid er det nok å "styre" med, det er måltider som skal lages og spises, og det er ting og tutle med i hjemmet. Kvelden kan derimot bli litt seig, med timer fremfor tvn. Måltidene er ofte eldre ganske strikse med, og de skal vere til nøyaktig samme tid hver dag, og brytes dette går de ofte litt i spinn har jeg merket. De er også kanskje typen som tar en sofablund etter middagen , får de ikke denne, blir de for slitne og trøtte til kvelden, og natta blir ødelagt. Og slik går dagene. Så eneste jeg tenker kan holde de lenger på besøk, er å mate de, er det middagstid så må de få varm mat. Anonymkode: 1e572...20f 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #4 Skrevet 20. februar Sånn er mine foreldre også. De kommer ofte hvis de blir invitert, men det er alltid lange diskusjoner om de faktisk skal komme, for kanskje er den og den der også, kanskje er noen der, blablabla. Det høres nesten ut som om de prøver å finne unnskyldninger for ikke å komme. Så har jeg prøvd å foreslå at de skal engasjere seg i foreninger, klubber osv. der de kan treffe andre og likesinnede, men det er ikke måte på hvor mange unnskyldninger de kan komme på for ikke å dra på tilstelninger. Anonymkode: 9c831...b5d 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #5 Skrevet 20. februar Sånn er gamlinger i mitt liv og, klager på at de mangler ditt og datt, men når de får det så er det uinteressant. Anonymkode: 3c1cd...a53 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #6 Skrevet 21. februar Godt å høre at det ikke bare er her! Kan noen ganger føle at de setter seg selv i en offerposisjon. Ser at noen over her skriver at de er rutinestyrt med veldig faste måltid etc, så det er nok noe som gjelder mine besteforeldre også. Og så dette med at de har tusen unnskyldninger for hvorfor de ikke kan gjøre nye ting. Og veldig treffende det som en skriver med at de er veldig usikre når de først blir invitert - nei tenk om ditt og datt, og kanskje vi skal til lege, eller vi må handle den dagen eller kanskje det blir regn 😂 Anonymkode: 5b205...c4b 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar #7 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Sånn er mine foreldre også. De kommer ofte hvis de blir invitert, men det er alltid lange diskusjoner om de faktisk skal komme, for kanskje er den og den der også, kanskje er noen der, blablabla. Det høres nesten ut som om de prøver å finne unnskyldninger for ikke å komme. Så har jeg prøvd å foreslå at de skal engasjere seg i foreninger, klubber osv. der de kan treffe andre og likesinnede, men det er ikke måte på hvor mange unnskyldninger de kan komme på for ikke å dra på tilstelninger. Anonymkode: 9c831...b5d Det en må huske på er at eldre mennesker i den alderen har mindre krefter og overskudd enn de hadde før. Da er det ikke bare å delta på alt mulig som de kunne før. Anonymkode: f1f6a...add 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar #8 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Godt å høre at det ikke bare er her! Kan noen ganger føle at de setter seg selv i en offerposisjon. Ser at noen over her skriver at de er rutinestyrt med veldig faste måltid etc, så det er nok noe som gjelder mine besteforeldre også. Og så dette med at de har tusen unnskyldninger for hvorfor de ikke kan gjøre nye ting. Og veldig treffende det som en skriver med at de er veldig usikre når de først blir invitert - nei tenk om ditt og datt, og kanskje vi skal til lege, eller vi må handle den dagen eller kanskje det blir regn 😂 Anonymkode: 5b205...c4b For enkelte som er såpass gamle,kan det faktisk være nok å gå på butikken eller legen den dagen. Anonymkode: f1f6a...add 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar #9 Skrevet 21. februar Sånn er min farmor og. Hun ble vel slik før hun ble 80, og kjører ikke bil. Så jeg forventer naturligvis ikke at hun skal komme til oss på egenhånd. Men vi blir aldri invitert de. Så vi inviterer oss alltid selv, de gangene vi kommer. Hun er super glad for besøk og sier flere ganger hvor hyggelig det er, så hvorfor hun ikke kan ta initiativet selv vet jeg ikke. Vi krever heller ingen oppvartning 😅 Anonymkode: 5567e...15b 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #10 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det en må huske på er at eldre mennesker i den alderen har mindre krefter og overskudd enn de hadde før. Da er det ikke bare å delta på alt mulig som de kunne før. Anonymkode: f1f6a...add Ser den, men poenget er jo at de samtidig klager over at ingen besøker dem, ringer dem osv. De vil ikke ta initiativ selv til å ringe engang heller, verken til barnebarn eller andre slektninger. Og det har vært sånn ganske lenge, før de nådde 80-årsalderen også. Anonymkode: 9c831...b5d 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar #11 Skrevet 21. februar Mange i den alderen vil ikke være til bry, liker ikke å kjøre i mørke og glatte veier. blir fort slitne osv. slike svar jeg får. Har noen eldre igjen i familien. Men de kommer ikke , har bedt de flere ganger🥲 Anonymkode: 08fff...6cd
AnonymBruker Skrevet 21. februar #12 Skrevet 21. februar Ts, du må være glad for at de ikke maser på dere. Det er vel bedre at de unge og travle tar initiativ når det passer dem? Gamle er gjerne veldig fornøyd med en visitt på et par timer, helst på dagtid. Min erfaring iallefall. Ja det kan være frustrerende når gamle klager på at de er ensomme men ikke vil gjøre noe for å endre på det. Jeg tror da at de ikke føler seg i stand til å oppsøke nye steder og mennesker fordi de kjenner seg redusert. Det beste er å ha de nærmeste rundt seg, som kjenner dem og tar hensyn. Men det kan være krevende for barna deres, som gjerne er opptatt med arbeid og familie selv. Anonymkode: 42867...929
AnonymBruker Skrevet 21. februar #13 Skrevet 21. februar Fra egen erfaring så blir de fleste eldre sånn. Mine svigerforeldre og egne foreldre er også sånn. Tror når man kommer opp i den alderen så trives man best hjemme der det er trygt og godt. Alt som er utenom det de vanlig pleier å gjøre gir de mye stress og det koster mye krefter. Anonymkode: b8f26...3d8 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #14 Skrevet 21. februar Feilen er jo at dere venter på invitasjon. Ta telefonen, ring de og hør om det passer at dere kommer. De setter sikkert pris på om dere dukker opp uten invitasjon også. Anonymkode: d73cd...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #15 Skrevet 21. februar Det er ikke uvanlig at gamle rett og slett mister initiativ. Prøv å ha forståelse for det. Når de er såpass gamle, så har de sikkert mistet de fleste vennene sine, til sykdom eller død. De savner sikkert disse veldig, men at de ikke klarer å sette ord på det. Kan også hende at de syns en hel familie evt med småbarn, blir litt for slitsomt. Kanskje hørselen og konsentrasjonen er dårlig, slik at det er vanskelig å følge med på samtalen når mange er samlet. Jeg syns du burde ha litt forståelse for at de faktisk er veldig gamle. Kan hende det beste for dem er at du stikker innom dem alene innimellom, uten mann og barn? Anonymkode: f324e...1f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #16 Skrevet 21. februar Jobber i helse, det er så mange eldre som surmuler over at de aldri får besøk, også sitter flere av dem og furter når de har besøk også 😆 Husker spesielt ei dame, hun var generelt meget spesiell. Hun hadde besøk av datteren omtrent 6-7 ganger i uka. Sønnen hennes kom innom kanskje 1-3 ganger i måneden. Den ene dagen datteren ikke kom innom, da var hun altså så sur og furt. Men sønnen, han fikk bare ros og heder, var ikke måte på hvordan hun vertet opp da han kom. Da datteren kom løftet dama ikke en finger. Datteren gjorde absolutt alt, måtte sette på kaffe selv også. Dama reise seg ikke fra stolen. kom sønnen ble det dekket på med fint service, snitter, kaker, kaffe, full pakke 😆 Men det er mange furtne eldre ja, tror mange blir veldig komfortable og ikke helt ser egen situasjon. Det er enklere for de at vi kommer dit, men det er lov til å bidra litt selv også. Anonymkode: 6ed23...d1a 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #17 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke uvanlig at gamle rett og slett mister initiativ. Prøv å ha forståelse for det. Når de er såpass gamle, så har de sikkert mistet de fleste vennene sine, til sykdom eller død. De savner sikkert disse veldig, men at de ikke klarer å sette ord på det. Kan også hende at de syns en hel familie evt med småbarn, blir litt for slitsomt. Kanskje hørselen og konsentrasjonen er dårlig, slik at det er vanskelig å følge med på samtalen når mange er samlet. Jeg syns du burde ha litt forståelse for at de faktisk er veldig gamle. Kan hende det beste for dem er at du stikker innom dem alene innimellom, uten mann og barn? Anonymkode: f324e...1f0 Jeg har forståelse for dette ja. Men det er ikke gøy når de sitter og klager når vi kommer på besøk. Det er jo det som er litt kjedelig. De elsker barna mine, og om jeg ikke har de med så syns de at det også er dumt og klager på at det er lenge siden de har "fått" se dem 😅 Anonymkode: 5b205...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #18 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Feilen er jo at dere venter på invitasjon. Ta telefonen, ring de og hør om det passer at dere kommer. De setter sikkert pris på om dere dukker opp uten invitasjon også. Anonymkode: d73cd...ef4 Vi venter ikke på invitasjon nei. Som du kan lese her så er det faktisk jeg som drar på besøk, inviterer og oppmuntrer de til å komme til oss og gi beskjed når det passer for dem at vi kommer "Jeg besøker så ofte jeg kan og har sagt at de er velkommen til oss når som helst og at de gjerne må invitere oss på besøk når de har lyst - så kommer vi." Anonymkode: 5b205...c4b 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #19 Skrevet 21. februar Mine foreldre på 86 farter mye. Stadig på besøk hos venner, klubb, ut å spise osv. De inviterer oss på middag (da bestiller vi mat). Svigermor derimot sitter på «ræva» og klager på det meste 🫣 Ber oss aldri og tar ALDRI initiativ til noe. Nå har vi sluttet å be henne. Gidder ikke mer. Anonymkode: eacaf...d54 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #20 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fra egen erfaring så blir de fleste eldre sånn. Mine svigerforeldre og egne foreldre er også sånn. Tror når man kommer opp i den alderen så trives man best hjemme der det er trygt og godt. Alt som er utenom det de vanlig pleier å gjøre gir de mye stress og det koster mye krefter. Anonymkode: b8f26...3d8 Kjenner igjen dette fra egne foreldre. De holder seg mer og mer hjemme, kan kanskje ta en tur til nabobygda, men for all del ikke til byen. Vil gjerne at vi kommer på besøk, men tar sjelden initiativ til å besøke oss. De er ellers friske og egentlig ikke så gamle, men har bare blitt veldig mye eldre i hodet de siste årene. Anonymkode: eeeea...1b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå