Gratis Skrevet 21. februar #21 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 9.12): Takk, dette er faktisk et veldig godt poeng. Jeg analyserer meg selv hele tiden da jeg er livredd for å ha arvet narsissistiske trekk fra pappa. Det kom ikke skikkelig fram hos han før han var litt eldre enn jeg er nå, så jobber hele tiden med å undertrykke irritasjon, sinne og andre følelser. Vil ikke at det skal komme fram og utvikle seg slik det gjorde hos han. Heldigvis er jeg bevist på det og ungene min har fått en kjempefin barndom, de får alt jeg ikke fikk. Men det at jeg er så bevist på det er kanskje et godt tegn, men klarer ikke slippe det helt fra meg fordet. Ikke TS Anonymkode: 657f3...b9c Ekspander Veldig bra og være bevisst på det, da kan du legge livet ditt til rette for at slike ting ikke tar over hverdagen din. Psykisk helse og uhelse er dessverre veldig komplisert. Derfor er narkotika ekstremt farlig fordi det er en traumatisk opplevelse for hjernen og kan trigge mye psykisk uhelse til å bli synlig. Som ellers ikke hadde kommet frem. Hjernen er alt vi har. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #22 Del Skrevet 21. februar Jeg vet ikke ingenting om borderline. Men jeg vokste opp med psykopater og det varierer hvor mye mine søsken ligner på foreldrene. Noen ligner mye mer i adferd enn andre. Jeg ligner null, har masse empati og kunne aldri skadet noen. Så jeg fikk det ihvertfall ikke, tror ikke det er genetisk som en her sa. Mine søsken var ikke snille som barn, og de er ikke snille som voksne. Jeg var derimot alltid snill, nå og da. Anonymkode: acc33...05a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #23 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 15.54): Jeg vet ikke ingenting om borderline. Men jeg vokste opp med psykopater og det varierer hvor mye mine søsken ligner på foreldrene. Noen ligner mye mer i adferd enn andre. Jeg ligner null, har masse empati og kunne aldri skadet noen. Så jeg fikk det ihvertfall ikke, tror ikke det er genetisk som en her sa. Mine søsken var ikke snille som barn, og de er ikke snille som voksne. Jeg var derimot alltid snill, nå og da. Anonymkode: acc33...05a Ekspander Tror du de som ikke er snille som barn, har mulighet for å bli snille som voksne? Generelt sett Anonymkode: 29ec0...0f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #24 Del Skrevet 21. februar Er det ikke sånn at om man har en narsisisstisk forelder så utvikler man borderline? Altså at man blir skadet av det. Ikke at man arver borderlinen. Anonymkode: ebb2a...cd1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #25 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 15.58): Er det ikke sånn at om man har en narsisisstisk forelder så utvikler man borderline? Altså at man blir skadet av det. Ikke at man arver borderlinen. Anonymkode: ebb2a...cd1 Ekspander Veldig godt poeng. Tror du er inne på noe vesentlig her. Anonymkode: 29ec0...0f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #26 Del Skrevet 21. februar Jeg leste om en som forsket på psykopati og fant ut at han hadde det selv helt tilfeldig via en MR. Han hadde vokst opp i et godt hjem og dermed ikke blitt en typisk psykopat men var en normal mann. Psykopati er jo medfødt i motsetning til sosiopati, så hvis man har genene OG vokser opp i tilsvarende miljø er det dårlig odds. En psykopatisk mor/far som får et barn med psykopati vil jo ikke gi kjærlighet og god moral for å si det slik. Anonymkode: 7b8ee...c12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #27 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 16.03): Jeg leste om en som forsket på psykopati og fant ut at han hadde det selv helt tilfeldig via en MR. Han hadde vokst opp i et godt hjem og dermed ikke blitt en typisk psykopat men var en normal mann. Psykopati er jo medfødt i motsetning til sosiopati, så hvis man har genene OG vokser opp i tilsvarende miljø er det dårlig odds. En psykopatisk mor/far som får et barn med psykopati vil jo ikke gi kjærlighet og god moral for å si det slik. Anonymkode: 7b8ee...c12 Ekspander Link om forskeren som kan være av interesse https://www.smithsonianmag.com/science-nature/the-neuroscientist-who-discovered-he-was-a-psychopath-180947814/ Anonymkode: 7b8ee...c12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 21. februar #28 Del Skrevet 21. februar (endret) AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 15.58): Er det ikke sånn at om man har en narsisisstisk forelder så utvikler man borderline? Altså at man blir skadet av det. Ikke at man arver borderlinen. Anonymkode: ebb2a...cd1 Ekspander Ikke nødvendigvis. Terapi og oppøve evnen til abstrakt kognitiv tenkning kan motvirke det tror jeg. Narsissister har ofte svart/hvit tankegang, projiserer sine egenskaper på andre mennesker, og evner ikke å se seg selv i det. Det er en meget manipulerende adferd. Borderline kan jeg for lite om. Barn som ikke får tilstrekkelig hjelp til å regulere følelser, og en følelse av trygghet kan få det veldig utfordrende i forhold til seg selv. Tror det er mange mennesker som potensielt kunne hatt mange flere diagnoser da vi ofte kan ha mer eller mindre trekk av noen av disse. Er ofte det som vekker litt av følelsene i oss. Vi kan kjenne det igjen i oss selv, bare i mye mindre skala. Jeg har mer tro på terapi og kognitiv atferdsterapi for å jobbe med disse utfordringene, framfor diagnostisering og piller. Nå er ikke jeg noen ekspert, og dette er min personlige mening basert på mine erfaringer. Noen diagnoser er helt på sin plass og reelle der medisinering er et godt alternativ. Det kommer ofte an på personens psykiske helse, og virkelighetsoppfatning. Det er et veldig spennende tema synes jeg. Endret 21. februar av Irak 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #29 Del Skrevet 21. februar shakini skrev (På 20.2.2025 den 19.18): Slik jeg har forstått det er borderline en slags traumediagnose, altså ikke arvelig. Mens psykopati tror jeg er det, men at man på en måte kan være en «snill» psykopat. Jeg husker i alle fall jeg leste om en forsker en gang, som hadde studert hjernene til psykopater og funnet ut at hjernene deres hadde en anderledes struktur. Altså at det på en eller annen måte var genetisk. Også fikk han en skade på hodet og måtte scanne sin egen hjerne. Og da viste det seg at han hadde «psykopat-hjerne». Han hadde aldri skadet noen eller vært slem tror jeg, men når han snakket med familien sin om dette, mente de visst at han var litt kald og lite empatisk. Hans forfedre var en blanding av krigshelter, nødhjelpsarbeidere og kriminelle. Folk som generelt tålte høy risiko og stort press. Han mente at han hadde blitt beskyttet av en god barndom, men at han trolig var disponert for å utvikle seg til en «ekte» psykopat om han hadde møtt flere utfordringer i livet. Ekspander Husker han, han var på Skavland, veldig interessant. Tror mye er arvelig, men at miljøet betyr mye om det skal slå ut. Jeg har av ulike årsaker lest mye om narsissisme i det siste og slikt jeg har forstått det er man ekstra utsatt hvis man opplever adskillelse fra mor, altså tilknytningsskadet. Men jeg tenker jo grunnen til dette kan jo være arv hvis mor også har opplevd det samme. Anonymkode: c4d2b...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 21. februar #30 Del Skrevet 21. februar (endret) AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 16.10): Husker han, han var på Skavland, veldig interessant. Tror mye er arvelig, men at miljøet betyr mye om det skal slå ut. Jeg har av ulike årsaker lest mye om narsissisme i det siste og slikt jeg har forstått det er man ekstra utsatt hvis man opplever adskillelse fra mor, altså tilknytningsskadet. Men jeg tenker jo grunnen til dette kan jo være arv hvis mor også har opplevd det samme. Anonymkode: c4d2b...7ad Ekspander Det kan nok stemme mye av det du skriver her tror jeg. Kaller det for generasjonstraumer. Barnets utvikling fra 0-6 år er veldig sårbare. Det er ofte da kjernen og selvet dannes. Om ikke disse samsvarer som feks følge av overgrep o.l. så oppstår dualismen. Selvet tar avstand fra kjernen for å overleve rett og slett. Det er en utrolig fascinerende mekanisme. Om barnet har en voksen person de kan danne en trygg tilknytning til så kan det faktisk redde livet dems for å sette det på spissen. Ihvertfall i forhold til psykisk helse. Endret 21. februar av Irak 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #31 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 18.59): Og hva med narsissistiske/borderline trekk? Er sjansen stor for å arve disse trekkene hvis flere i familien har det? Anonymkode: 29ec0...0f4 Ekspander Du får lese deg opp om tvillinger som er vokst opp i forskjellige hjem. Anonymkode: b7b39...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #32 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 15.55): Tror du de som ikke er snille som barn, har mulighet for å bli snille som voksne? Generelt sett Anonymkode: 29ec0...0f4 Ekspander Hvis du gjør slemme ting som barn og finner ut av at dette var ikke snilt og dette vil jeg ikke gjøre igjen, og så sørger du for å endre atferd fordi du ikke ønsker å være den personen som gjør andre vondt. Da har du bare hatt dårlig atferd, men ikke er psykopat eller noe sånt. Min erfaring er med folk som godter seg når andre har det vondt. Da er du bare ond tvers igjennom. Eller er stolt over å ha gjort skade på andre. De ønsker ingen endring og de endrer seg ikke. Min erfaring er med mennesker som er tvers gjennom onde og de bare er sånn. Ingenting å gjøre med. Men de kan bli flinkere til å skjule det når de blir eldre. Flinkere til å blende inn. Anonymkode: acc33...05a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #33 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 16.23): Hvis du gjør slemme ting som barn og finner ut av at dette var ikke snilt og dette vil jeg ikke gjøre igjen, og så sørger du for å endre atferd fordi du ikke ønsker å være den personen som gjør andre vondt. Da har du bare hatt dårlig atferd, men ikke er psykopat eller noe sånt. Min erfaring er med folk som godter seg når andre har det vondt. Da er du bare ond tvers igjennom. Eller er stolt over å ha gjort skade på andre. De ønsker ingen endring og de endrer seg ikke. Min erfaring er med mennesker som er tvers gjennom onde og de bare er sånn. Ingenting å gjøre med. Men de kan bli flinkere til å skjule det når de blir eldre. Flinkere til å blende inn. Anonymkode: acc33...05a Ekspander Jeg er enig. Har deltatt på foreldremøter hvor rektor har sagt at det ikke finnes slemme barn men slemme handlinger. Sønnen min har spurt om jeg er enig og jeg har sagt ærlig nei. Jeg ser jo han som i en alder av 9 blir genuint opprørt når noen plager noen mens andre i den alderen jeg vokste opp med som jeg husker godtet seg over tilsvarende, de ble ikke snillere med alderen, men lærte seg å skjule det som du skriver. Jeg tror barn kan utagere kraftig og bli misforstått hvis de ikke har det godt hjemme og fremdeles være snille og gode mennesker både som barn og som voksne. Men de som utfører direkte onde handlinger uten et snev av empati som barn tror jeg forblir slik, hvis ikke værre. Anonymkode: 7b8ee...c12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #34 Del Skrevet 21. februar Jeg leste et sted at fedre med psykopati har en 12% høyere sjanse for å få barn med autisme. Og det gir mening fordi et autistisk trekk er å prosessere ansiktstrekk og nonverbal kommunikasjon på en annen måte enn normalhjernen. Jeg skal se om jeg finner det igjen. Anonymkode: 1f147...ab1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #35 Del Skrevet 21. februar Det er mer arvelig hos gutter. Man trenger at både mor og far er bærere for at jenter skal få det. (Psykopati). Anonymkode: 6a7c8...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #36 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 21.31): Psykopatiske trekk har høy arvelighet ja. Anonymkode: 9e9b9...508 Ekspander Det vil jeg gjerne lese mer om hvis du kan gi meg kilden. Har gått gjennom mye forskning og fagstoff, men har aldri sett arvelighet beskrevet så klart påvist. Det spekuleres i hvert fall på at det ikke er et bestemt gen, men heller kombinasjonen av mange gener. Det brukes som forklaring i flere studier på at arveligheten er mer flaks/uflaks når mor/far-genene kobles og blir dine. Anonymkode: 52ad1...873 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krinoline Skrevet 23. februar #37 Del Skrevet 23. februar I denne artikkelen fra 2010 beskrives alle personlighetsforstyrrelser som fra lavt til moderat arvelig. Utviklingen av personlighetsforstyrrelser er likevel betinget av flere årsaker som virker sammen; genetiske faktorer, utløsende faktorer/hendelser, miljø, osv. Så hvis man både har en genetisk komponent for f.eks antisosial pf/paykopati, eller borderline, så er det også som regel nødvendig at det inntreffer noe i miljøet for utløse det. Slik er det med nesten alt som er arvelig psykologisk, og også en god del fysiske sykdommer. Det er nesten aldri én til én årsaksforhold i psykologien, man kan derfor ikke forklare er menneskes atferd kun ut fra traumatisk barndom, f.eks. Genetic epidemiologic studies indicate that all ten personality disorders (PDs) classified on the DSM-IV axis II are modestly to moderately heritable. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3181941/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #38 Del Skrevet 24. februar shakini skrev (På 20.2.2025 den 19.18): Slik jeg har forstått det er borderline en slags traumediagnose, altså ikke arvelig. Mens psykopati tror jeg er det, men at man på en måte kan være en «snill» psykopat. Jeg husker i alle fall jeg leste om en forsker en gang, som hadde studert hjernene til psykopater og funnet ut at hjernene deres hadde en anderledes struktur. Altså at det på en eller annen måte var genetisk. Også fikk han en skade på hodet og måtte scanne sin egen hjerne. Og da viste det seg at han hadde «psykopat-hjerne». Han hadde aldri skadet noen eller vært slem tror jeg, men når han snakket med familien sin om dette, mente de visst at han var litt kald og lite empatisk. Hans forfedre var en blanding av krigshelter, nødhjelpsarbeidere og kriminelle. Folk som generelt tålte høy risiko og stort press. Han mente at han hadde blitt beskyttet av en god barndom, men at han trolig var disponert for å utvikle seg til en «ekte» psykopat om han hadde møtt flere utfordringer i livet. Ekspander Borderline er like arvelig som alt annet, og man trenger ikke traumer for å utvikle det. AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 21.44): Ok... ts her, jeg har gått i terapi. Scoret lavt på psykopati og narsissisme men relativt høyt på borderline . Uten at jeg har alle symptomene/tendensene. Det er skummelt å tenke på gener i denne sammenheng, det er jo ikke noe man kan rømme fra, men kanskje det er mulighet for endring likevel . Anonymkode: 29ec0...0f4 Ekspander Det er ikke noe kanskje, hjernen er helt ekstremt plastisk og kan endres i mye større grad enn vi vet. Kort og enkelt fortalt kan dårlige gener skrus av og gode gener skrus på. Borderline finnes det også gode behandlingsformer for med høy suksessrate, men det krever hardt arbeid hver dag, ofte over flere år og man er helt avhengig av gode behandlere. Anonymkode: 5a750...3ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triana2020 Skrevet 24. februar #39 Del Skrevet 24. februar (endret) Jeg har ingen erfaring med dette, men jeg er interessert i dette med miljø vs arv. Endret 24. februar av Triana2020 Handlet ikke om psykopatiske trekk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå