Gå til innhold

Går psykopatiske trekk i arv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og hva med narsissistiske/borderline trekk?

Er sjansen stor for å arve disse trekkene hvis flere i familien har det?

Anonymkode: 29ec0...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alt du nevner har en genetisk komponent, ja. 

Så er det litt begrenset hvor mye man vet om nøyaktig hva som er arv vs miljø. Det finnes ikke så mange eneggede tvillinger å studere der den ene har vokst opp i et helt annet miljø enn den andre.

Anonymkode: 12fa2...f78

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener å ha lest en gang at man har større sjanse for å ha det hvis noen i nær familie slik som en av foreldrene har det. Hvor stor sjansen er vet jeg ikke. Har selv en far som ble vurdert på en psykiatri avd. hvor de fant han viser alle trekk for psykopati, med unntak av 2.

Men jeg har ikke det, og det har heller ikke mine 2 søsken. Så det trenger nok ikke gå i arv.

Anonymkode: a9dd6...cab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Jeg interesserer meg for dette fordi svært mange i slekten har sterke trekk fra én eller flere av disse. Vil si 90% av min nærmeste familie. Jeg sier ikke dette for å klage eller dømme noen. Men jeg er litt redd jeg kanskje har fått mye av dette selv, uten å være klar over det, og det vil jeg jo helst ikke. :(

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og hva med narsissistiske/borderline trekk?

Er sjansen stor for å arve disse trekkene hvis flere i familien har det?

Er miljøet man vokser opp i helt fra man er i magen som former ens personlighet men noe skjer lettere pga genetikk sånn jeg har forstått. Går også an å bryte noe av dette ved å bytte miljø👏

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn til at forskning viser at foreldreveiledning, kommunikasjonskurs, prepkurs, tik kurs, Brøsethkurs osv faktisk fungerer positivt for neste generasjoner👍Endringsprosessene kan være sinnsykt krevende å stå i men jobber man hardt og lenge nok vil det dyppe positivt på neste generasjoner også💪

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg har forstått det er borderline en slags traumediagnose, altså ikke arvelig. Mens psykopati tror jeg er det, men at man på en måte kan være en «snill» psykopat. Jeg husker i alle fall jeg leste om en forsker en gang, som hadde studert hjernene til psykopater og funnet ut at hjernene deres hadde en anderledes struktur. Altså at det på en eller annen måte var genetisk. Også fikk han en skade på hodet og måtte scanne sin egen hjerne. Og da viste det seg at han hadde «psykopat-hjerne». Han hadde aldri skadet noen eller vært slem tror jeg, men når han snakket med familien sin om dette, mente de visst at han var litt kald og lite empatisk. Hans forfedre var en blanding av krigshelter, nødhjelpsarbeidere og kriminelle. Folk som generelt tålte høy risiko og stort press. Han mente at han hadde blitt beskyttet av en god barndom, men at han trolig var disponert for å utvikle seg til en «ekte» psykopat om han hadde møtt flere utfordringer i livet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts her. Jeg interesserer meg for dette fordi svært mange i slekten har sterke trekk fra én eller flere av disse. Vil si 90% av min nærmeste familie. Jeg sier ikke dette for å klage eller dømme noen. Men jeg er litt redd jeg kanskje har fått mye av dette selv, uten å være klar over det, og det vil jeg jo helst ikke. :(

Personer som er bevisste på dette og lurer på dette, er det som regel ikke selv. 

Sjeldent mennesker med disse trekkene som du beskriver ser det selv, og det er ofte det som er grunnen til at de er som de er. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shakini skrev (26 minutter siden):

Slik jeg har forstått det er borderline en slags traumediagnose, altså ikke arvelig. Mens psykopati tror jeg er det, men at man på en måte kan være en «snill» psykopat. Jeg husker i alle fall jeg leste om en forsker en gang, som hadde studert hjernene til psykopater og funnet ut at hjernene deres hadde en anderledes struktur. Altså at det på en eller annen måte var genetisk. Også fikk han en skade på hodet og måtte scanne sin egen hjerne. Og da viste det seg at han hadde «psykopat-hjerne». Han hadde aldri skadet noen eller vært slem tror jeg, men når han snakket med familien sin om dette, mente de visst at han var litt kald og lite empatisk. Hans forfedre var en blanding av krigshelter, nødhjelpsarbeidere og kriminelle. Folk som generelt tålte høy risiko og stort press. Han mente at han hadde blitt beskyttet av en god barndom, men at han trolig var disponert for å utvikle seg til en «ekte» psykopat om han hadde møtt flere utfordringer i livet. 

Det kan man ikke vite eller forskuttere. En god barndom kan gjøre slik at man utvikler høy grad av resiliens. Så lenge man kan utvikle seg, så kan man lære. 

Og det er dette som diskuteres i forhold til om psykopati er medfødt, handler om miljø eller genmessige faktorer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
shakini skrev (1 time siden):

Mens psykopati tror jeg er det, 

Helt fair å tro det, og det er delvis riktig. Ikke diagnose i Norge og mesteparten av Europa, men bl.a. i USA. 

Anonymkode: 52ad1...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Psykopatiske trekk har høy arvelighet ja. 

Anonymkode: 9e9b9...508

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Google. Nyere forskning viser klar sammenheng mellom gener og ALLE personlighetsforstyrrelse. 

https://www.psykologforeningen.no/aktuelt/genene-vare-betyr-mer-enn-vi-har-trodd

Anonymkode: 54077...3e6

Ok... ts her, jeg har gått i terapi. Scoret lavt på psykopati og narsissisme men relativt høyt på borderline . Uten at jeg har alle symptomene/tendensene. Det er skummelt å tenke på gener i denne sammenheng, det er jo ikke noe man kan rømme fra, men kanskje det er mulighet for endring likevel .

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok... ts her, jeg har gått i terapi. Scoret lavt på psykopati og narsissisme men relativt høyt på borderline . Uten at jeg har alle symptomene/tendensene. Det er skummelt å tenke på gener i denne sammenheng, det er jo ikke noe man kan rømme fra, men kanskje det er mulighet for endring likevel .

Jeg vil tro at sårbarheten ligger der men at man kan optimalisere miljø. Feks; jeg har hatt ting i oppveksten som mange sikkert hadde slått med. Jeg gjør ikke det, for jeg er ikke sårbare mht gener. Men hvis du VET at noen er sårbar, så kan du jo forebygge og gjøre det ekstra trygt..

Anonymkode: 54077...3e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja dessverre. Min eks sin bestefar var slik, mor er slik, han viste seg å være slik, og det triste er at sønnen vi fikk også er på det spekteret. Min eks eneste av dem som går inn for å skjule det, og kan klare å fremstå som empatisk. De andre synes de er normale, og andre er underlegne idioter. 

Anonymkode: 9c7bd...b8f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du er bevisst det, og har du endringsvilje så er muligheten der til å gjøre noe med det.   

Anonymkode: 9e9b9...508

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo alltid mulighet for endring dersom man er motivert og ønsker det ❤️

Og husk at ingen er perfekt, vi sliter alle med noe/har forskjellige negative personlighetstrekk uten at alle har en diagnose av den grunn.

Anonymkode: 1beb8...b83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, både personlighetstrekk er arvelig, og psykisk dysfunksjon er arvelig. Samtidig påvirkes man av miljøet, så man får dobbelt opp. Men det betyr ikke at vi er determinert til en type liv selv om foreldrene våre og annen slekt har vanskeligheter. Man kan reflektere bedre og ta andre valg, og være bevisst og motarbeide tendenser inne i seg.

Anonymkode: fee84...d3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (13 timer siden):

Personer som er bevisste på dette og lurer på dette, er det som regel ikke selv. 

Sjeldent mennesker med disse trekkene som du beskriver ser det selv, og det er ofte det som er grunnen til at de er som de er. 

Takk, dette er faktisk et veldig godt poeng. Jeg analyserer meg selv hele tiden da jeg er livredd for å ha arvet narsissistiske trekk fra pappa. Det kom ikke skikkelig fram hos han før han var litt eldre enn jeg er nå, så jobber hele tiden med å undertrykke irritasjon, sinne og andre følelser. Vil ikke at det skal komme fram og utvikle seg slik det gjorde hos han. Heldigvis er jeg bevist på det og ungene min har fått en kjempefin barndom, de får alt jeg ikke fikk.

Men det at jeg er så bevist på det er kanskje et godt tegn, men klarer ikke slippe det helt fra meg fordet.

Ikke TS 

Anonymkode: 657f3...b9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk, dette er faktisk et veldig godt poeng. Jeg analyserer meg selv hele tiden da jeg er livredd for å ha arvet narsissistiske trekk fra pappa. Det kom ikke skikkelig fram hos han før han var litt eldre enn jeg er nå, så jobber hele tiden med å undertrykke irritasjon, sinne og andre følelser. Vil ikke at det skal komme fram og utvikle seg slik det gjorde hos han. Heldigvis er jeg bevist på det og ungene min har fått en kjempefin barndom, de får alt jeg ikke fikk.

Men det at jeg er så bevist på det er kanskje et godt tegn, men klarer ikke slippe det helt fra meg fordet.

Ikke TS 

Anonymkode: 657f3...b9c

Om du gjør ditt aller beste så kan du ikke gjøre bedre. For meg virker du som en veldig pliktoppfyllende, ressurssterk og oppegående person utifra måten du skriver her på. Alle mennesker har baggasje. Det er hva du velger å gjøre med den baggasjen, som kan definere hvem du er. Du virker utrolig streng med deg selv. Det er det inntrykket jeg får her. Å senke skuldrene, og tillate seg selv å gi seg selv et klapp på skuldra er viktig. Håper du gjør det. 

Du kan ikke bære ansvaret til alle andre. Du fortjener også å bli tatt vare på. 

Det er disse assosiasjonene jeg får utifra måten du skriver på. 

Det jeg egentlig føler du sier er:

Bare det beste er godt nok. 

Om du analyserer deg selv hele tiden, så klarer du jo aldri å slappe av, hente deg inn og det trenger du. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...