Gå til innhold

Forskjell på kalorier fra mat kontra drikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merker dere forskjell mtp vekt og forbrenning på kalorier fra feks vodka/drikke kontra f.eks gatekjøkken mat? Selv om kalorimengden er lik?

Forbrenner kroppen lettere kalorier fra drikke enn mat?

Anonymkode: 056c2...a91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1000 kalorier er 1000 kalorier uavhengig av om det kommer fra mat eller drikke når det kommer til vekt og forbrenning.

Anonymkode: 2c376...865

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

1000 kalorier er 1000 kalorier uavhengig av om det kommer fra mat eller drikke når det kommer til vekt og forbrenning.

Nei, det er virkelig ikke det. Kroppen vår er på ingen måte en ren forbrenningsovn, den er langt mer kompleks enn som så. Hvor mye energi kroppen vår må bruke på å frigjøre energien i maten, har f.eks. noe å si.

Anonymkode: c3b1d...99e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad i å trene og prøver å holde et relativt godt treningsregime og oversikt over kaloriinntak. 
men, jeg merker i teorien ikke noen direkte forskjell på vekta om jeg spiser eller drikker kalorier. 
det jeg merker er at etter jeg har drukket alkohol blir kroppen tung og sliten, og bruker mye energi på å forbrenne alkoholen noe som påvirker energinivået, hvor mye og hvordan mat jeg spiser i etterkant.
Alkohol er jo også tomme kalorier, det gir ingen næring til kroppen, noe for eksempel gatekjøkken mat med samme menge kalori vil gjøre.
Det er også stor forskjell på om man inntar alkohol før eller etter mat, før mat kan kroppen ta til seg opptil 20 prosent mer av kaloriene enn etter.
Men, helt banalt handler påvirkningen det har på vekta av om  man ligger i et kalori overskudd eller underskudd uavhengig av hvor kaloriene kommer fra.

Anonymkode: 77984...0d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ekstremt stor forskjell.

Spiser du 1000 kalorier kyllingfilét så bruker kroppen din ca. 250 kalorier på å behandle det, drikker du 1000 kalorier matolje derimot så tar det ca. 50 kalorier å behandle det.

Anonymkode: 4ba35...b6d

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det stemmer ikke. Som ett eksempel så bruker kroppen mer kalorier på å forbrenne proteiner. Og det kalles for termisk effekt. Så hvis man får i seg f.eks 1000 kalorier fra proteiner, så vil kroppen ta til seg 750 (slik i snitt). 

Fun fact: treverk inneholder også massevis av  kalorier (treverk kan som kjent brenne lenge) . Men skulle du finne på å spise litt trepellets som gir ca 1000 kalorier pr 250 gram,så tar ikke kroppen vår det opp.

Derfor  vil 1000 kalorier i treverk bli til 0 kalorier når det kommer i kroppen. Anbefaler det forøvrig ikke 🙈 

drikke inneholder stort sett mest karbohydrater (så lenge det ikke er snakk om proteinshake) . Så min konklusjon er at kroppen forbrenner MER av kalorier fra mat. Og kroppen vår FORTERE forbrenner kalorier fra drikke . 

Endret av nettvenninnen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...