AnonymBruker Skrevet 20. februar 2025 #1 Skrevet 20. februar 2025 Jeg skal ha kartleggingssamtale der på mandag og kjenner jeg er veldig nervøs for samtalen. Redd for å ikke komme med, da jeg virkelig ikke ser noen annen løsning slik som ting er 😭 Lurte også på hvor omfattende behandlingsbehov du hadde mtp tennene, hvor "ille" var de? Mine er helt jævlige, jeg har mistet flere jeksler og jeg klarer ikke å smile med tennene lenger pga skam. Anonymkode: 70826...c7d
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2025 #2 Skrevet 20. februar 2025 Jeg står på venteliste, men er 3 års ventetid visst. Hvor lenge ventet du? Anonymkode: ceb53...d93
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2025 #3 Skrevet 20. februar 2025 Gikk hos TOO frem til høsten 2024. De er flinke og proffe men, fordi det er så stort behov er de veldig strenge på at de som faktisk får tilbudet følger opp, så det er viktig å møte opp til timene og gjøre sitt beste. Mine tenner er forøvrig i veldig god stand, trengte bare litt rens av tannstein. Hadde full overhaling i narkose for noen få år siden. Var likevel veldig nyttig å gå til TOO for å øve på forskjellige prosedyrer. Anonymkode: cda17...62f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2025 #4 Skrevet 20. februar 2025 Jeg er under TOO nå. Ventet 1.5år. Var forespeilet å vente i 2år eller mer, så kom fort inn. Var og redd for at mine problemer ikke var store nok, men kom inn. Gikk først til psykolog. Så tannbehandling der vi øvde på forskjellige prosedyrer, som feks trekke en rot, Borre, bilder og fjerne tannstein. Så videre behandling med tannlege. Øvde på å ha kontrollen og kunne stoppe når jeg ville. Merker at det har hjulpet. Er feks ikke så kvalm lengre eller brekker meg når tannlegen har hånden i munnen eller har instrumenter i munnen. Mine tenner var helt forferdelige. Har ca 20 voksentenner igjen. Måtte rotfylle 10stk. Borret i en del. Fikset mye.. Fortsatt ikke ferdig. Jeg smilte heller ikke pga tennene og det var en av de tingene tannlegen ville fikse, for h*n syntes det var så hemmende for meg og ødela så mye. Bare vær forbedret på at det kan være ganske utmattende å være i behandling. Jeg er helt slått ut etter timen, ofte tenker jeg at jeg er lei og ikke vil mer (samtidig vil jeg jo det). Det er fortsatt smertefullt, men de er gode på bedøvelse. 😉 Det har vært litt av en prosess. Mitt langsiktige mål er å kunne gå på kontroll hos en tannlege og det er helt greit. Og at det da ikke koster skjorta pga det ikke er så mye å fikse. Anonymkode: 672dc...7cf 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2025 #5 Skrevet 20. februar 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg står på venteliste, men er 3 års ventetid visst. Hvor lenge ventet du? Anonymkode: ceb53...d93 Kom til vurdering raskere enn forespeilet, søkte i april/mai i fjor. Hører til Vestland, men ikke en av de store byene. Anonymkode: 70826...c7d
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2025 #6 Skrevet 20. februar 2025 Takk for svar, jeg har også som mål å komme meg til tannlege en gang året/, halvåret men det føles så milevidt langt fra sånn som det er nå. Jeg klarer ikke følge egne barn til tannlegen så det må pappaen gjøre, har klart å følge et av de til kjeveortoped fordi det kjennes litt anderledes ut, men ikke uten masse tankekjør, svette hender, kaldsvette osv 🫠 Anonymkode: 70826...c7d
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2025 #7 Skrevet 20. februar 2025 Tennene mine var ikke årsaken til at jeg kom inn i TOO. Traumene var årsaken. Hvilken tilstand tennene dine er i spiller absolutt ingen rolle. Jeg hadde så klart tenner som måtte fikses etter å ha unngått tannlege i 15-20 år, men det var ikke ekstremt. Det ble gjort i løpet av en time. Jeg ble erklært for syk for TOO og angstbehandling så ble skrevet ut. Jeg fikk tannbehandling i narkose for å nullstille tennene. Må gå i terapi før jeg kan gå hos TOO. Så jeg fikk lite hjelp av TOO. Veldig skuffet at de konkluderte med narkose etter 2 psykologtimer, for så å konkludere med at jeg var for syk for behandling i det hele tatt og ble gitt opp. Jeg har ikke diagnosen tannlegeskrekk, jeg har traumer som er årsaken. Anonymkode: 72d76...ac1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2025 #8 Skrevet 22. februar 2025 AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 22.35): Tennene mine var ikke årsaken til at jeg kom inn i TOO. Traumene var årsaken. Hvilken tilstand tennene dine er i spiller absolutt ingen rolle. Jeg hadde så klart tenner som måtte fikses etter å ha unngått tannlege i 15-20 år, men det var ikke ekstremt. Det ble gjort i løpet av en time. Jeg ble erklært for syk for TOO og angstbehandling så ble skrevet ut. Jeg fikk tannbehandling i narkose for å nullstille tennene. Må gå i terapi før jeg kan gå hos TOO. Så jeg fikk lite hjelp av TOO. Veldig skuffet at de konkluderte med narkose etter 2 psykologtimer, for så å konkludere med at jeg var for syk for behandling i det hele tatt og ble gitt opp. Jeg har ikke diagnosen tannlegeskrekk, jeg har traumer som er årsaken. Anonymkode: 72d76...ac1 Jeg er fullt klar over at det ikke er tilstand på tennene som avgjør, mulig det var en foreløpig formulering, men spørsmålet handlet egentlig mer om å høre hva andre hadde behov for av fysisk behandling i tillegg til den psykiske. Forstår at du føler deg skuffet over å bli skrevet ut etter så kort tid, det hadde nok jeg og følt på etter å ha brukt den tiden og energien på et så omfattende opplegg som TOO tross alt er. For du kommet rett tilbake etter traumebehandling eller havner man da i køen igjen? Ønsker deg lykke til videre med det du trenger av oppfølging. Anonymkode: 70826...c7d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2025 #9 Skrevet 22. februar 2025 Jeg var ferdig med Too behandlingen for 2 år siden. Jeg var utrolig fornøyd, gikk dit grunnet store traumer, og kom meg ikke inn på tannlegekontoret grunnet angstanfall. Her så var det bare fjerning av tannstein, så var det et lite hull helt på slutten. Jeg har vært heldig med sterke tenner. Anonymkode: dfbe9...c87
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå