AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:51 #61 Del Skrevet lørdag kl 10:51 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan tydeligvis lite om verden. Visste ikke at man MÅ møte opp til slike øvinger og hvis ikke blir man politianmeldt🫣 klarer nesten ikke å tro på det heller. Skal man tvinge folk til å forsvare landet? Og hvem er det som blir tvunget? Hverken jeg eller mannen har hørt om dette Anonymkode: a68d4...ef1 Kanskje dere ikke er tjenestedyktige? Men jo, militæretjeneste er lovpålagt, og det skal tungtveiende grunner til for å få fritak. Anonymkode: c65e2...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet lørdag kl 10:51 #62 Del Skrevet lørdag kl 10:51 AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 19.37): https://www.forsvaret.no/forstegangstjeneste/verneplikt/repetisjonstjeneste man kan søke fritak forresten, be sjefen dokumentere at du mister jobben og send det inn og se hva som skjer.. Anonymkode: 414df...e7c Dette. Sjefen din må søke fritak. Han kan ikke si deg opp. Enkelt og greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet lørdag kl 10:57 #63 Del Skrevet lørdag kl 10:57 AnonymBruker skrev (19 timer siden): For en elendig leder som ikke evner å områ seg dersom slike ting skjer. Hva skulle han ha gjort dersom du havnet i en ulykke og lå i koma på sykehuset? Anonymkode: 2f502...e38 Og som å gi sparken hadde løst problemet - han hadde jo ikke fått ansatt noen ny på dagen, eller på en måned heller. De aller fleste har 3 mnd oppsigelse i jobben sin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet lørdag kl 10:58 #64 Del Skrevet lørdag kl 10:58 nettvenninnen skrev (7 minutter siden): Og du er blant de som ville ha blitt blant de idiot-sjefene hvis du hadde vært leder. Vil tro jeg kan ganske mye om lover og regler i Norge. Har selv jobbet med usaklige oppsigelser ,uten å ville utdype mer. Eller mener du at alle kan gjøre som du vil også skal trådstarter ikke få erstatning for tapt inntekt og alt hva det medfører å miste jobben sin på usaklig grunnlag? Etter arbeidsmiljøloven § 15-12 andre ledd kan arbeidstakere kreve erstatning dersom det foreligger en usaklig oppsigelse. Erstatningsutmålingen skal fastsettes til det beløp som retten finner rimelig under hensyn til det økonomiske tap, arbeidsgivers og arbeidstakers forhold og omstendighetene for øvrig. Dette er ett direkte sitat fra lovhjemmelen. Faktisk skremmende at du i det hele tatt får tommel opp for å ikke ha noe mer nyttig enn oppgulp å bidra med. Så du mener altså at erstatning for tapt arbeidsinntekt og saksomkostninger skal betegnes som en "saftig erstatning"? Altså at man ender på samme økonomiske sted dersom saken ikke hadde blitt en sak. Jeg er glad vi ikke deler seng, hvis det er dette som er saftig... Noterer også at du tyr til persondebatt for å fremheve din egen fortreffelighet. Det er antagelig "saftig debatteknikk". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:26 #65 Del Skrevet lørdag kl 11:26 Rep.øvelse og å være meddommer i retten er to ting man er pliktige å stille på og dette går foran jobb. Dette burde alle voksne vite og spesielt sjefer med arbeidsgiveransvar. Anonymkode: 139e4...0a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:32 #66 Del Skrevet lørdag kl 11:32 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Kan tydeligvis lite om verden. Visste ikke at man MÅ møte opp til slike øvinger og hvis ikke blir man politianmeldt🫣 klarer nesten ikke å tro på det heller. Skal man tvinge folk til å forsvare landet? Og hvem er det som blir tvunget? Hverken jeg eller mannen har hørt om dette Anonymkode: a68d4...ef1 Hva er rart med at du har noen få forpliktelser til fedrelandet ditt? Du nyter tross alt av godene med å bo her. Bl a nesten gratis helsehjelp, gratis skolegang osv. Anonymkode: 139e4...0a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nettvenninnen Skrevet lørdag kl 12:04 #67 Del Skrevet lørdag kl 12:04 (endret) A-hunter skrev (1 time siden): Så du mener altså at erstatning for tapt arbeidsinntekt og saksomkostninger skal betegnes som en "saftig erstatning"? Altså at man ender på samme økonomiske sted dersom saken ikke hadde blitt en sak. Jeg er glad vi ikke deler seng, hvis det er dette som er saftig... Noterer også at du tyr til persondebatt for å fremheve din egen fortreffelighet. Det er antagelig "saftig debatteknikk". Javel? Så du tenker ikke på at mange flere elementer kommer inn i bildet fra sak til sak? Og at dette blir slått sammen til EN erstatning ? Jeg kjenner til mange som har fått en såkalt saftig erstatning. Men kan kanskje være noe jeg innbiller meg. Er ikke min feil at du er den som tar feil. Så hvis det kalles fortreffelighet ,så sier jeg tusen takk for det 🩷 I svært mange tilfeller får du også erstatning for ikke økonomiske tap. Ofte ligger dette på 150.000 kroner (uten at jeg gidder å bruke tid på å forklare til en som ikke er villig til å forstå ). Til og med erstatning for noe som heter "tort og svie" , kan komme inn i bildet. Det pålegges ofte av moralske og prevantive årsaker. Slik at lovbruddet hos arbeidsgiver ikke skal skje igjen. Fremtidig inntekt fra der du ble oppsagt (selv om du skaffer deg en annen jobb) kan også bli en faktor. Og det dreier seg som regel ikke om småpenger (dette er bare noen få eksempler). Men alt dette er vel kanskje noe som bare finnes på TV? 😅 Fun fact: det å KUNNE få en saftig erstatning er heller ikke ensbetydende med å få en saftig erstatning. Persondebatt? Hvem var det som satte fokus på meg og mente at jeg så for mye på tv? Kan hende jeg lærte litt av hvert om såkalt debatt-teknikk fra det. Du er jo glad i å snakke om å dele seng og mange andre rare ting også 😅 Så jeg sier til trådstarter nok en gang om at du har en soleklar sak for rettstystemet. Og vil KUNNE få en saftig erstatning. Kan godt slette ordet saftig hvis det kan få visse enkeltindivider til å bli lykkelige 🙂 Endret lørdag kl 12:21 av nettvenninnen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:26 #68 Del Skrevet lørdag kl 18:26 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan tydeligvis lite om verden. Visste ikke at man MÅ møte opp til slike øvinger og hvis ikke blir man politianmeldt🫣 klarer nesten ikke å tro på det heller. Skal man tvinge folk til å forsvare landet? Og hvem er det som blir tvunget? Hverken jeg eller mannen har hørt om dette Anonymkode: a68d4...ef1 Ikke hørt om "rep"? Mannen min var i militæret rundt 96. Han er sur fordi han ikke er innkalt til rep. Anonymkode: dde5e...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:27 #69 Del Skrevet lørdag kl 18:27 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kanskje dere ikke er tjenestedyktige? Men jo, militæretjeneste er lovpålagt, og det skal tungtveiende grunner til for å få fritak. Anonymkode: c65e2...3b0 Han har dårlig syn, så det er riktig. Jeg derimot er det ingenting galt med, men eneste jeg har personlig med militæret å gjøre er at jeg fikk et brev og ingenting mer. Var ikke interessert. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva er rart med at du har noen få forpliktelser til fedrelandet ditt? Du nyter tross alt av godene med å bo her. Bl a nesten gratis helsehjelp, gratis skolegang osv. Anonymkode: 139e4...0a3 Har bare aldri hørt snakk om noe militærøvelse man MÅ møte opp på. «Godene» kommer fra skatt, noe jeg betaler mer enn nok av, så utenom å betale det, har jeg overhode ingen forpliktelser til å forsvare noe som helst. Og hva skjer om du ikke møter opp? Du blir faktisk kastet i fengsel? Bot? Anonymkode: a68d4...ef1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:07 #70 Del Skrevet lørdag kl 19:07 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Han har dårlig syn, så det er riktig. Jeg derimot er det ingenting galt med, men eneste jeg har personlig med militæret å gjøre er at jeg fikk et brev og ingenting mer. Var ikke interessert. Har bare aldri hørt snakk om noe militærøvelse man MÅ møte opp på. «Godene» kommer fra skatt, noe jeg betaler mer enn nok av, så utenom å betale det, har jeg overhode ingen forpliktelser til å forsvare noe som helst. Og hva skjer om du ikke møter opp? Du blir faktisk kastet i fengsel? Bot? Anonymkode: a68d4...ef1 Har du virkelig aldri tenkt over at de som har vært inne til militærtjeneste må opprettholde kunnskapen sin? Skulle forsvaret vært basert på at bare de som har virkelig lyst til å møte på repetisjonsøvelse kunne møte, ville det stått virkelig dårlig til den dagen Norge eventuelt ble angrepet. Anonymkode: 2f502...e38 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:12 #71 Del Skrevet lørdag kl 20:12 Hahaha skulle gitt mye for å høre på den telefonsamtalen mellom sjef og Forsvaret. 🤣 Dårlig skjult voksenkjeft? At det går an å være leder og ha så lite peiling… Anonymkode: cd979...bca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:49 #72 Del Skrevet lørdag kl 20:49 AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 11.14): Er det mulig å ha personalansvar og ha så lite peiling på lover og regler? Anonymkode: 1ff82...9cd Det er helt vanlig, aner ikke hvor mange ganger jeg måtte fortelle både avdelingsleder og HR-berta hva loven sier, om de kun har noen ukers kveldskurs på BI så får de sånne jobber selv om de er litt korte. Anonymkode: 0a85b...7a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet lørdag kl 21:02 #73 Del Skrevet lørdag kl 21:02 Denne sjefen har ikke satt seg inn i regelverket. Det er meget strengt å få fritak fra repøvelser, Heimevernet etc.. en vrang sjef er ikke grunnen. Eneste grunnen er om man sitter i en såpass samfunnskritisk stilling at landet vil gå til helvete om man drar på repøvelse I guess Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 21 timer siden #74 Del Skrevet 21 timer siden nettvenninnen skrev (23 timer siden): Javel? Så du tenker ikke på at mange flere elementer kommer inn i bildet fra sak til sak? Og at dette blir slått sammen til EN erstatning ? Jeg kjenner til mange som har fått en såkalt saftig erstatning. Men kan kanskje være noe jeg innbiller meg. Er ikke min feil at du er den som tar feil. Så hvis det kalles fortreffelighet ,så sier jeg tusen takk for det 🩷 I svært mange tilfeller får du også erstatning for ikke økonomiske tap. Ofte ligger dette på 150.000 kroner (uten at jeg gidder å bruke tid på å forklare til en som ikke er villig til å forstå ). Til og med erstatning for noe som heter "tort og svie" , kan komme inn i bildet. Det pålegges ofte av moralske og prevantive årsaker. Slik at lovbruddet hos arbeidsgiver ikke skal skje igjen. Fremtidig inntekt fra der du ble oppsagt (selv om du skaffer deg en annen jobb) kan også bli en faktor. Og det dreier seg som regel ikke om småpenger (dette er bare noen få eksempler). Men alt dette er vel kanskje noe som bare finnes på TV? 😅 Fun fact: det å KUNNE få en saftig erstatning er heller ikke ensbetydende med å få en saftig erstatning. Persondebatt? Hvem var det som satte fokus på meg og mente at jeg så for mye på tv? Kan hende jeg lærte litt av hvert om såkalt debatt-teknikk fra det. Du er jo glad i å snakke om å dele seng og mange andre rare ting også 😅 Så jeg sier til trådstarter nok en gang om at du har en soleklar sak for rettstystemet. Og vil KUNNE få en saftig erstatning. Kan godt slette ordet saftig hvis det kan få visse enkeltindivider til å bli lykkelige 🙂 Det blir dessverre ikke mer sant av å gjenta det. Dersom man vinner en arbeidsrettsak får man erstatning for tapt arbeidsfortjeneste, saksomkostninger og i noen tilfeller oppreisning for "tort og svie", altså ikke-økonomiske tap. I denne sammenheng utgjør oppreisningen veldig lite. Du skriver oppad til maks 150.000, arbeidsrettsadvokater skriver oppad til maks 100.000 på nettsidene sine (og de skal selge sine tjenester). De to delene av erstatningen er rene tap og utlegg. Oppreisningsdelen er altså det eneste som kan være den "saftige" delen her. Det er altså mye mulig inntil 100.000 kroner etter oppsigelse, ventetid på rettssak, usikkerhet og så videre er saftig i din verden, men for de aller fleste andre vil en 'saftig erstatning' være betydelig høyere enn det. Så ja, du bør stryke ordet saftig i stedet for å gjenta det. Det er og blir feil. Noe som gjelder selv om det gjentas og gjentas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå