Gå til innhold

Kalt inn på øvelse, blir anmeldt om jeg ikke møter. Får ikke fri fra jobben.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ville likt å finne ut hvem denne sjefen er. Sjefen bør bli satt ut i gapestokken. 

Anonymkode: 775ec...a6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er skremmende mange kunnskapsløse ledere i dette landet.

Anonymkode: 035b9...2ec

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Morsomt at sjefen tror han kan bestemme dette 

Anonymkode: 3b295...097

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din bryter loven ved å nekte deg fri i et slikt tilfelle. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venter med skrekk at mannen blir kalt inn igjen. Forrige gang hadde han en jobb som gir rett på fritak (sammfunskritisk). Nå har han byttet jobb. Men de skulle bare være en helg eller max en uke forrige gang. Også på Bardu. Er det blitt 1 mnd nå? 😵‍💫

Anonymkode: b9d20...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1) Spør sjefen en gang til og henvis til arbeidsmiljøloven. Gjerne samtidig som du ber sjefen din skru av netflix og se på nyhetene i stedet.

2) Gå til HR/personalansvarlig eller sjefen til sjefen og si ifra om han ikke sier ja etter 1. 

3) Gi beskjed til Heimevernet og spør om de kan ringe sjefen din dersom han fortsatt nekter etter 2.

Og så kan du jo vurdere om dette er riktig sted for deg å jobbe? Tips gjerne VG eller Dagbladet om at norske bedrifter nekter ansatte å dra på militærøvelser, det er nok et sug etter slike nyheter nå.

Anonymkode: fdc22...eaf

• Liker 5
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, å nekte folk og dra på øvelse i disse tider høres jo kjempelurt ut... Sjefen har kanskje lyst til å bli russisk.

Anonymkode: c63be...8bc

Eller så er han militærnekter. 

Anonymkode: 893ec...31d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tips gjerne VG eller Dagbladet om at norske bedrifter nekter ansatte å dra på militærøvelser, det er nok et sug etter slike nyheter nå.

Dagbladet skriver vel bare om slikt dersom det gjelder en kjendis? Eventuelt enda bedre: en toppløs kjendis. 

Anonymkode: 7d683...bfe

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjefen din tar jo helt feil. Det er skikkelig frustrerende å jobbe under dumme mennesker. Det er opptrapping av militærøvelser, repetisjoner i alle deler av Forsvaret og Heimevernet nå. Tror vi alle er berørt av dette på jobb, naboer, venner og slekt. Det er helt nødvendig og bra for Norge nå at dette skjer. Sjefen din er komisk hvis han tror han rager over slike bestemmelser fra øverste hold.

Anonymkode: c9c38...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dagbladet skriver vel bare om slikt dersom det gjelder en kjendis? Eventuelt enda bedre: en toppløs kjendis. 

Anonymkode: 7d683...bfe

Hvis TS stiller opp uten en tråd på jobb i protest mot avslaget, tror jeg Dagbladet dekker dette med en overskrift som "Nakensjokket".

Hadde dette i tillegg vært en kvinne, hadde redaksjonen gått amok.

Anonymkode: 284b4...de3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt det opp med sjefen én gang til, vist til loven, og spurt om vedkommende ønsker å ombestemme seg før eller etter media omtaler saken. I disse tider er det jo en perfekt mediesak. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NoaideBiehtar skrev (16 minutter siden):

Hadde tatt det opp med sjefen én gang til, vist til loven, og spurt om vedkommende ønsker å ombestemme seg før eller etter media omtaler saken. I disse tider er det jo en perfekt mediesak. 

Jeg ville heller ha ringt Forsvaret og bedt dem ta en prat med vedkommende. 

Anonymkode: 6a56c...543

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det mulig å ha personalansvar og ha så lite peiling på lover og regler?

Det er sannsynligvis oppgitt et telefonnummer i innkallingen. Ring og spør hva du skal gjøre.

Har sjefen din en sjef? Kontakt denne.

Anonymkode: 1ff82...9cd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er det mulig å ha personalansvar og ha så lite peiling på lover og regler?

Det er sannsynligvis oppgitt et telefonnummer i innkallingen. Ring og spør hva du skal gjøre.

Har sjefen din en sjef? Kontakt denne.

Anonymkode: 1ff82...9cd

Ja det er mulig. Sjefen min har latterlig lite peiling på ansattes rettigheter. Men jeg stoler ikke på ledelse over heller, og HR tror visst at dialogmøte med NAV er et møte der man dissekerer den ansatte, i stedet for det det faktisk er: et møte hvor man snakker om hvordan man kan tilrettelegge for at den ansatte kommer raskest og best mulig tilbake i jobb. Jobber i bydel i kommune. 

Anonymkode: a4900...72e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er skremmende mange kunnskapsløse ledere i dette landet.

Anonymkode: 035b9...2ec

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Morsomt at sjefen tror han kan bestemme dette 

Anonymkode: 3b295...097

Phoenix Heart skrev (4 timer siden):

Sjefen din bryter loven ved å nekte deg fri i et slikt tilfelle. 

Ja, det er faktisk sånn at jeg sliter med å tro at problemstillingen er reell og ikke oppdiktet. Men mulig at det nå er så mange år siden den kalde krigen, og at det å miste arbeidstakere til rep-øvelser har blitt så uvanlig at det finnes sjefer i dag som ikke vet dette aller mest grunnleggende, eller ikke bryr seg. Det kan være arbeidsgiver egentlig vet, men prøver seg på å lokke eller true arbeidstaker til å lure seg unna eller søke fritak. Derfor det i disse usikre tider hadde vært fristende å oute en slik arbeidsgiver til media. 

Plikten til å møte opp et lovfestet og plikten for arbeidsgiver til å gi arbeidstakeren permisjon er lovfestet. Det siste i arbeidsmiljøloven § 12-12. 

Anonymkode: 19f00...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, det er faktisk sånn at jeg sliter med å tro at problemstillingen er reell og ikke oppdiktet. Men mulig at det nå er så mange år siden den kalde krigen, og at det å miste arbeidstakere til rep-øvelser har blitt så uvanlig at det finnes sjefer i dag som ikke vet dette aller mest grunnleggende, eller ikke bryr seg. Det kan være arbeidsgiver egentlig vet, men prøver seg på å lokke eller true arbeidstaker til å lure seg unna eller søke fritak. Derfor det i disse usikre tider hadde vært fristende å oute en slik arbeidsgiver til media. 

Plikten til å møte opp et lovfestet og plikten for arbeidsgiver til å gi arbeidstakeren permisjon er lovfestet. Det siste i arbeidsmiljøloven § 12-12. 

Anonymkode: 19f00...3a1

Tok kontakt med forsvaret i morges som raskt tok kontakt med arbeidsgiver med informasjon. Sjefen hadde prøvd seg på å forklare at dette fører til store problemer for bedriften og at «vitale» oppgaver da blir satt på pause, da jeg selv har lederansvar for en gruppe med 8 ansatte og at deres jobb også vil stoppe opp dersom jeg er borte i nesten en måned. 
Han fikk en innføring i at staten går fremfor alt, så nå er jeg på vei nordover på øvelse 😄

Anonymkode: 93ffb...4bd

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tok kontakt med forsvaret i morges som raskt tok kontakt med arbeidsgiver med informasjon. Sjefen hadde prøvd seg på å forklare at dette fører til store problemer for bedriften og at «vitale» oppgaver da blir satt på pause, da jeg selv har lederansvar for en gruppe med 8 ansatte og at deres jobb også vil stoppe opp dersom jeg er borte i nesten en måned. 
Han fikk en innføring i at staten går fremfor alt, så nå er jeg på vei nordover på øvelse 😄

For en elendig leder som ikke evner å områ seg dersom slike ting skjer. Hva skulle han ha gjort dersom du havnet i en ulykke og lå i koma på sykehuset? 

Anonymkode: 2f502...e38

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så bra.  Masse lykke til 😀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk og pris for at vi har Forsvaret. Og takk for innsatsen du gjør for landet vårt. 

Anonymkode: d567d...23a

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er blitt kalt inn til øvelse på Bardufoss. I meldingen står det man blir politianmeldt om man ikke møter. Blir der en måned. 
Sjefen på jobb nekter meg og sier det er oppsigelsesgrunn om jeg drar og er borte en måned. 

Denne sjefen kan ikke være spesielt opplyst. 

§ 12-12. Militærtjeneste mv.

Anonymkode: f58fb...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...