Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Førstegangsmamma her som lurer litt på hvor mye gråt man bør tåle ved leggetid. Jeg er nok veldig dårlig til å takle at baby gråter , og ender veldig fort med at jeg tar henne opp og ammer henne i søvn og samsover. Kjenner nå at tiden er inne for å øve litt på at hun sover i egen seng og prøver å finne søvnen selv (med støtte selvfølgelig) . Men ja , gir fort opp når hun gråter noen minutter for jeg syntes det er så fælt. Hvor lenge er det «vanlig» å la baby gråte (med masse trøst selvfølgelig ) ved en typisk legging ? Hører gjerne på erfaringer !

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke fortsette å amme i søvn og samsove? Jeg gjorde det med alle mine til de var 2 1/2 -3 år.

Anonymkode: 48887...8e6

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lot henne ikke gråte ved legging, jeg ammet og lå ved siden av henne. Hendte når hun ble større at hun noen ganger gråt fordi hun ikke ville sove, men har til nå ikke latt henne gråte fordi hun vil ha meg (eller en annen hun kjenner godt) der. 

Og du er ikke «dårlig» som ikke takler at hun gråter mye, hun er jo barnet ditt og du vil hun skal ha det bra😊

Anonymkode: 89f0c...972

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor kan du ikke fortsette å amme i søvn og samsove? Jeg gjorde det med alle mine til de var 2 1/2 -3 år.

Jeg gjorde det frem til baby var 8 måneder. Da begynte det å bli vanskelig for alle å sove. Baby sov urolig med meg, og mye bedre i egen seng 

Selv om det funka for deg så funker det ikke for alle

Anonymkode: d9246...a11

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Babyen min gråt mye ved legging til vi begynte med leggerutiner og tidlig legging ved ca 2.5 måneders alder. Så var det en periode bra, før det ved 3.5-4 måneder ble vanskeligere. I denne perioden ammet jeg i søvn, men måtte i blant bysse for å roe baby nok til å sove. 

Etter fylte 6 måneder ble det vanskeligere å amme henne i søvn igjen så jeg har sluttet med det. Gjorde først "mild sugeslutt " fra Lilleminis,  og så øvde vi på at hun sovnet ved siden av meg, så på litt lengre avstand. 

Ved 7 måneder ble hun så aktiv at vi er redd hun skal falle ut av sengen. Så da øver vi på at hun skal sovne selv i sprinkelsengen. Om hun sutrer prøver jeg å trøste henne i sengen, men er det kraftig gråt løfter jeg henne opp og roer henne før jeg legger henne ned igjen. Noen dager må det mye trøsten til og andre dager sovner hun selv uten hjelp. Det er dessverre ikke en rett linje. Noen babyer blir mer frustrerte av å bli løftet opp og ned, da kan man vurdere om det å trøste med stemme, berøring og rolig tilstedeværelse er nok. 

Anonymkode: 19bd3...921

AnonymBruker
Skrevet

En baby skal da ikke ligge alene å gråte, ærlig talt. 

Anonymkode: 20e0c...823

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

0 minutter synes jeg er ok. Jeg synes en baby som alltid får den tryggheten den trenger er viktigere enn at de skal "lære" å sovne i egen seng.

Anonymkode: dcaeb...97f

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Alle babyer er så forskjellige, men her har i alle fall rutiner fungert godt.

Vi begynte tidlig med kveldsrituale, hvor samboer har hovedansvaret. Jeg leser litt bok og koser med baby før vi ammer, i stua. Så tar samboer over: Skifter bleie og til pysj og tar med baby på soverommet. Der er det bittelitt lys og kjølig. Baby blir pakket godt inn og får en koseklut og smokk. Samboer synger so ro lillemann 3-4 ganger, slår av lyset og deretter er det litt stryk i ansiktet og rolig hysjing. Vår baby blir i alle fall veldig trøtt av dette.

Vi begynner jo egentlig hele ritualet rundt 40 min før legging, og vi gjør det samme hver eneste kveld. For oss fungerer det godt å skille mellom stua og soverommet, jeg er ikke på soverommet og baby lukter da heller ikke melk.

Anonymkode: 73ba2...edf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

0 minutter synes jeg er ok. Jeg synes en baby som alltid får den tryggheten den trenger er viktigere enn at de skal "lære" å sovne i egen seng.

Jeg skjønner ikke folk som svarer slik. Enten har de ikke baby selv eller så har de superenkle babyer. Min baby gråter nesten uansett ved legging og også dupp, så tydeligvis får hun ikke tryggheten hun trenger, selv da hun ble ammet i søvn 🤪

Er jo helt åpenbart at det varierer fra baby til baby. Vi prøver å tenke på "trøstetrappen" og eskalere støtte etter behov.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet da? Er det to måneder gammelt syns jeg ikke du trenger lære det noe som helst, er det to år gammelt kan det tåle en del mer. 

Jeg ammet i søvn til han begynte å snu seg bort selv for å sove da han var 7-8 måneder, men samsov fortsatt til rundt 15 måneder. For meg har det ikke vært verdt det å stå i masse hyling for å lære ham å sovne selv, har tatt det gradvis på en måte som passet ham. Nå er han 2,5 år og sovner fint i sin egen seng med en av oss ved siden av seg. 

Anonymkode: dbc77...e77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke, tenkte aldri det var normalt at et barn skulle gråte seg i søvn, så vi har bare ammet, koset, ligget inntil og hatt en koslig leggetid uansett alder. Har tenkt det unormalt at barn skal måtte gråte for å legge seg, kunne ikke skjønne hva som er galt med å gi barnet det som trengs for å sovne søtt :)  Ammet i søvn så lenge vi ammet, da de var rundt 8 mnd begynte de selv å snu seg over andre veien for å sove. Og etter det sovnet de jo aldri med puppen i munnen lenger. Begynte å sovne selv. 

Anonymkode: e5cbd...4d4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kll skrev (14 timer siden):

Hei!

Førstegangsmamma her som lurer litt på hvor mye gråt man bør tåle ved leggetid. Jeg er nok veldig dårlig til å takle at baby gråter , og ender veldig fort med at jeg tar henne opp og ammer henne i søvn og samsover. Kjenner nå at tiden er inne for å øve litt på at hun sover i egen seng og prøver å finne søvnen selv (med støtte selvfølgelig) . Men ja , gir fort opp når hun gråter noen minutter for jeg syntes det er så fælt. Hvor lenge er det «vanlig» å la baby gråte (med masse trøst selvfølgelig ) ved en typisk legging ? Hører gjerne på erfaringer !

Det er tydelig at barnet ikke finner søvnen selv. Jeg bysset i søvn uten problemmer og så la barnet i egen seng.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke folk som svarer slik. Enten har de ikke baby selv eller så har de superenkle babyer. Min baby gråter nesten uansett ved legging og også dupp, så tydeligvis får hun ikke tryggheten hun trenger, selv da hun ble ammet i søvn 🤪

Er jo helt åpenbart at det varierer fra baby til baby. Vi prøver å tenke på "trøstetrappen" og eskalere støtte etter behov.

Jeg har barn og hun var på ingen måte en superenkel baby. Hun gråt masse ved legging men da bar jeg, bysset og ammet. Kun en periode med kveldsuro gråt hun likevel. Når jeg sier 0 minutter mener jeg såklart gråt der man ikke gjør det man kan for å trøste som feks å ta opp baby og bære og holde. Når hun bikket 4 mnd så sluttet hun med den gråtingen selv når hun ble trøstet og gråt bare om hun ble lagt ned alene, altså holdt vi henne.

Trøstetrappa var nytteløs her, baby hylskrek fra første sekund hun våknet/ble lagt ned. Å forsøke å snakke rolig, stryke på magen osv var ikke noe som fungerte i det hele tatt.

Jeg synes ikke baby skal ligge alene i senga og gråte uten å bli tatt opp selv om man "går ut og inn" eller "snakker til baby" og sånt :) Så er det såklart forskjell på sutring og gråt, jeg mener da ordentlig gråt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ny Bruker skrev (2 timer siden):

Det er tydelig at barnet ikke finner søvnen selv. Jeg bysset i søvn uten problemmer og så la barnet i egen seng.

Du tenker at barnet ditt finner søvnen selv når du bysser det i søvn?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 11.12):

Du tenker at barnet ditt finner søvnen selv når du bysser det i søvn?

Ja, det er jo sånn barn fungerer. Man regulerer barnet for at det skal utvikle sitt eget reguleringssystem. 
Er ikke dette common knowledge blant nybakte foreldre snart?

Anonymkode: a4b9c...f43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 18.40):

Fordi det da er mor som må ta ALLE legginger og har null fleksibilitet. Det tærer etter hvert ganske mye på noen av oss. 

Anonymkode: cb426...072

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 9.40):

Jeg har barn og hun var på ingen måte en superenkel baby. Hun gråt masse ved legging men da bar jeg, bysset og ammet. Kun en periode med kveldsuro gråt hun likevel. Når jeg sier 0 minutter mener jeg såklart gråt der man ikke gjør det man kan for å trøste som feks å ta opp baby og bære og holde. Når hun bikket 4 mnd så sluttet hun med den gråtingen selv når hun ble trøstet og gråt bare om hun ble lagt ned alene, altså holdt vi henne.

Trøstetrappa var nytteløs her, baby hylskrek fra første sekund hun våknet/ble lagt ned. Å forsøke å snakke rolig, stryke på magen osv var ikke noe som fungerte i det hele tatt.

Jeg synes ikke baby skal ligge alene i senga og gråte uten å bli tatt opp selv om man "går ut og inn" eller "snakker til baby" og sånt :) Så er det såklart forskjell på sutring og gråt, jeg mener da ordentlig gråt. 

Hva med babyene som våkner hver gang du legger dem fra deg? Sønnen vår kunne ikke bysses i søvn for det øyeblikket vi la ham ned våknet han. Å amme i søvn gikk bra frem til han var rundt 3 måneder, da begynte han å våkne når jeg trakk meg unna. Her var det gråt ved legging (både dag og natt) frem til han var 1,5 år. Han var som din, det var hylgråt fra første stund, ingen trappetrinn, rett på intens hyling. 

Vi rant ned helsestasjon, legekontor ++. Ingen fysiske feil som de kunne finne. Leide til slutt inn privat søvnkonsulent. Hun sa at noen barn gråter når de skal sove uansett om man gjør alt rett. 

Jeg synes man skal være forsiktig med å dømme andre ut i fra egne barn. Jeg er helt enig i at man ikke skal forlate et barn som hylgråter, men bare fordi det funket å bysse i søvn for deg betyr ikke det at det funker for alle. Det løste seg hos deg ved 4 måneder. Det er ganske tidlig spør du meg. Er ikke like lett å bysse en ettåring i timevis. 

Anonymkode: 5d091...b12

AnonymBruker
Skrevet

Hva med babyene som våkner hver gang du legger dem fra deg? Sønnen vår kunne ikke bysses i søvn for det øyeblikket vi la ham ned våknet han. Å amme i søvn gikk bra frem til han var rundt 3 måneder, da begynte han å våkne når jeg trakk meg unna. Her var det gråt ved legging (både dag og natt) frem til han var 1,5 år. Han var som din, det var hylgråt fra første stund, ingen trappetrinn, rett på intens hyling. 

Vi rant ned helsestasjon, legekontor ++. Ingen fysiske feil som de kunne finne. Leide til slutt inn privat søvnkonsulent. Hun sa at noen barn gråter når de skal sove uansett om man gjør alt rett. 

Jeg synes man skal være forsiktig med å dømme andre ut i fra egne barn. Jeg er helt enig i at man ikke skal forlate et barn som hylgråter, men bare fordi det funket å bysse i søvn for deg betyr ikke det at det funker for alle. Det løste seg hos deg ved 4 måneder. Det er ganske tidlig spør du meg. Er ikke like lett å bysse en ettåring i timevis. 

Anonymkode: 5d091...b12

Jeg ammet og bysset til langt over året, var bare den gråten uansett hva vi gjorde som roet seg fra 4 mnd. Her gikk det heldigvis å legge ned baby når hun sovnet 5/10 ganger. Men generelt mye oppvåkninger og perioder jeg satt med henne i senga halve natta.. Jeg skjønner at folk har forskjellige babyer og opplevelser altså. Om man vet at baby gråter kun et par minutter og så sovner er det noe annet enn om de ligger og gråter og gråter tenker jeg. Høres jo ut som din ville grått nesten uansett hva man gjorde. Men om de kan bysses/ammes og så legges ned uten gråt synes jeg man skal gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...