Gå til innhold

Hvordan skifte lyspærer i slike lamper?

Thyra

Anbefalte innlegg

Er det noen som har slike lamper? Jeg klarer ikke å få ut pærene som er gått. En ting er at det er vanskelig å få tak på pæra, men jeg prøver å vri så langt det går til begge sider, men d n løsner liksom ikke. Noen råd? Er lei av å ikke ha ordentlig lys.

IMG_20250220_175923.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten være du må vri de bittelitt inn/ut av et spor, men det er ikke store beveglsen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

smurfebuss skrev (14 minutter siden):

Tusen takk for svar. Da skal jeg få skaffet en sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje på tide å bytte lampe? Greit å bli kvitt de der elendige halogenpærene som går hele tiden.

Anonymkode: 7eb54...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dytt litt inn og vri litt til siden slik at de går ut av sporene og til et større hull. Så kan du ta de rett ut. Når du setter i ny setter du de to pluggene i hullene og vrir så slik at de fester seg i sporene.

Anonymkode: 7a4a2...5c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dytt pæren litt inn og vri en cm mot venstre. 

Anonymkode: 21f42...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så vrir du litt eller så trekker du de rett ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 18.29):

Kanskje på tide å bytte lampe? Greit å bli kvitt de der elendige halogenpærene som går hele tiden.

Anonymkode: 7eb54...dab

Hvorfor bytte lampe når du kan bytte pære? Halogenpærer kan fint erstattes med LED-pærer. Å kaste en ellers fullt fungerende lampe er jo ikke spesielt bærekraftig. 

Anonymkode: 82740...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange sånne lamper er engangs,  og man må bytte hele lampen fordi det ikke er mulig å bytte pære. 

Anonymkode: 8860a...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mange sånne lamper er engangs,  og man må bytte hele lampen fordi det ikke er mulig å bytte pære. 

Anonymkode: 8860a...bdc

Det du sier gjelder for en del moderne LED-plafonder o.l., men jeg har aldri sett en lampe av typen TS har som ikke kan byttes pærer i. Dessuten ser vi pærene godt nok til å se at de er av en type som kan byttes. 

Anonymkode: 82740...341

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mange KG-lesere trengs for å bytte en lyspære?

12 volt: halogenpærer som trekkes rett ut (hold igjen i selve pærehuset/lampen).

230 volt: vri pæren litt til sideveis på sin egen akse, og ta pæren rett ut.

I begge tilfeller er redskapen det ble tipset om i tidligere innlegg svært nyttig. eller bruk en hvilken som helst passende sugekopp du måtte ha hjemme.

Det er ikke godt å se av bildet om det er 12volt eller 230 volt pærer. Enheten på midten er likevel så liten at jeg heller til 230 volt ( er det 12 volt må den nemlig også ha en trafo inni denne enheten, og det ser ikke ut til at det er fysisk plass til dette).

Er det mot formodning 12 volt og du i dag har vanlige halogenpærer KAN du få blafrende lys hvis du bytter mer enn en av dem til tilsvarende LED-pærer. Trafoer har nemlig både minimumsbelastning og maks belastning. Med to LED-pærer er sannsynligheten stor for at du kommer under minimumsbelastningen.

Da må du A) Skaffe gamle pærer, B) Bytte trafoen eller C) bytte lampe.

Anonymkode: 260bc...120

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...