Gå til innhold

Service på ny kjøpt bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjøpte ei bil for 1 uke siden. Når jeg kjøpte den sa selgeren at bilen har fulgt alle servicer. Men etter 1 dag kom det opp varsel om service. Men det er sikkert ikke noen vits å klage på dette til selger?.

Anonymkode: 9123f...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg kjøpte ei bil for 1 uke siden. Når jeg kjøpte den sa selgeren at bilen har fulgt alle servicer. Men etter 1 dag kom det opp varsel om service. Men det er sikkert ikke noen vits å klage på dette til selger?.

Det kan være en enkel forklaring, at service intervallet er glemt å bli nullstilt på siste service. 
Har selv opplevd dette har blitt glemt, ikke uvanlig. 

Se igjennom den informasjon du mottok, se i service heftet at service er tatt som lovet.

Er selger en privatperson, ta kontakt for å få info hvem som utførte siste service. Er selger et firma, ta kontakt med firma for å gjøre det.

Å gjøre det er gjerne en kombinasjon med å slå bilen av og på, og trykke på noen knapper i bilen, men det varierer fra merke og modell - så ingen universell måte. 

Oppsummert: At bil varsler om service trenger ikke bety service ikke er utført.
Å nullstille service indikator i bilen gjør ikke at service faktisk er utført, noen resetter for å slippe å se meldingen.. 🙂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Servicer står i serviceheftet, som og skal være stemplet og følge bilen. 
Service popper automatisk opp i varsel på bilen når det er x antall dager igjen til årsdagen for forrige service. 

Anonymkode: 4d1e1...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 18.46):

Servicer står i serviceheftet, som og skal være stemplet og følge bilen. 
Service popper automatisk opp i varsel på bilen når det er x antall dager igjen til årsdagen for forrige service. 

Anonymkode: 4d1e1...d39

Ok. Skal sjekke serviceheftet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Service er oppfunnet av bilbransjen for å få kundene til  å betale for noe de ikke trenger.
Ingen grunn til bekymring.

Anonymkode: 17476...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

nyere biler har ikke servicehefte i papirform i bilen lengre.. 

Anonymkode: db133...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

nyere biler har ikke servicehefte i papirform i bilen lengre.. 

Anonymkode: db133...58e

Joda, det har de. Det er kun hvis du benytter merkeversted at servicen blir registrert på nøkkelen. 

Velger du et annet autorisert verkseted som feks. MECA eller Sjekkpunkt, får du det fysisk servicehefte. 

Anonymkode: 02539...4f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Service er oppfunnet av bilbransjen for å få kundene til  å betale for noe de ikke trenger.

Merkelig kommentar. 

Anonymkode: 02539...4f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikkert merkelig for de som ikke har kunnskap utover propaganda fra bilbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sikkert merkelig for de som ikke har kunnskap utover propaganda fra bilbransjen.

Bør jeg spørre selger om sist han tok service da? Finner ikke noe i bilen om når service vart tatt sist 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bør jeg spørre selger om sist han tok service da? Finner ikke noe i bilen om når service vart tatt sist 

Ja, be om dokumentasjon på at service er fulgt. Manglende utført service kan påvirke garanti og forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du bør uten opphold ta kontakt med selger. I følge første post skriver du selgeren har oppgitt bilen har fulgt alle servicer.
Om det ikke stemmer har selger ikke gitt korrekte opplysninger om bilen. 

Årsaken kan være at service er gjennomført, men service intervallet er glemt nullstilt. At bilens service hefte ikke er oppdatert med informasjon om gjennomført service gjør det er grunn til å tvile på at service faktisk er utført. 

Du bør få selger til å enten dokumentere at service er gjennomført. Da kan du selv, selger eller verksted nullstille service intervallet. Da vil denne vise riktig neste gang. Eller du bør få en rabatt på kjøpet. Da kan du etterpå gjennomføre service selv. 

En bil som har fulgt service vil normalt ha høyere salgspris enn en bil som ikke har fulgt service, alt etter hvor gammel den er, og hvor langt den er kjørt. Hvilken alder og km stand er det på bilen?

Hensatt skrev (1 time siden):

Ja, be om dokumentasjon på at service er fulgt. Manglende utført service kan påvirke garanti og forsikring.

Er bilen innenfor garanti kan verksted og importør nekte garantireparasjon om service ikke er utført som beskrevet. 

Som forbruker kan en fortsatt reklamere i 5 år. Denne rett kan ikke nektes så lenge manglende service ikke er direkte årsak til feilen. Eksempelvis ikke utført oljeskift vil ikke gjøre at feil på vindusvisker kan nektes reparert som en reklamasjon, det er ingen direkte sammenheng.

Forsikringsselskapene er i liten grad opptatt av gjennomført service. Eier og sjåfør har ansvar for at bilen er i forskriftsmessig stand. Eksempelvis, om bremsene er utslitt, som fører til uhell. En utbetaling fra forsikringsselskap kan bli avkortet pga. uaktsomhet.

Der ikke gjennomført service fører til en skade som ønskes dekket av maskinskade forsikring. Da vil jeg anta det vil være tilstrekkelig om en selv kan dokumentere gjennomført eksempelvis oljeskift i hht. intervall, det må ikke være gjort av verksted.

Viser det seg at eksempelvis oljeskift ikke er gjennomført i det hele kan utbetaling fra forsikringsselskap avkortes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 12.18):

Enten er du ett kjøtthue eller så kjører du tesla, det er ofte det samme når jeg tenker meg om. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Al Bundy skrev (35 minutter siden):

Du høres ut som ett kjøtthue som fikk lappen i går

Al Bundy skrev (44 minutter siden):

Enten er du ett kjøtthue eller så kjører du tesla

Mye fornuftig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sendte selger melding og spurte om dette. Spurte hvorfor han sa at alle service var tatt, men ser ikke sånn ut når det kom opp varsel med en gang vi hadde kjøpt den. Men får ikke svar fra han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg sendte selger melding og spurte om dette. Spurte hvorfor han sa at alle service var tatt, men ser ikke sånn ut når det kom opp varsel med en gang vi hadde kjøpt den. Men får ikke svar fra han. 

Sa selger noe om når sist service var tatt? At bilen varsler om service nå trenger jo ikke bety at de ikke er fulgt, bare at det er på tide med neste service. Bilen slipper jo ikke automatisk en service bare fordi den selges.

Anonymkode: bee19...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At selger ikke svarer er litt grunn til bekymring. Ta kontakt med verksted som har gjennomført siste service vil være neste trinn. Spør verksted når siste service er gjennomført.

Navnet på verksted bør står i bilens servicehistorikk.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis servicer er fulgt, bør det foreligge dokumentasjon. Enten i serviceheftet, eller ved verkstedkvitteringer fra eier, eller at det er registrert i datasystemet til merkeforhandler dersom service er tatt der. Merkeforhandlere har gjerne et felles system slik at alle merkeverkstedene også kan se om servicen er gjort på et annet av merkeverkstedene.

Uansett kan det godt hende at alle servicer er fulgt, bare det at det nå tilfeldigvis er på tide med ny service og at selger kvittet seg med bilen like før det skulle gjøres.

En enkel sjekk du kan gjøre selv, det er å trekke opp peilepinnen for olje og se hvordan oljen ser ut. Hvis det nylig er tatt service, skal oljen være litt honningfarget og delvis gjennomsiktig. Om det er en stund siden sist service, vil oljen normalt være mer sort enn brun, og ikke lenger gjennomsiktig fordi sot og annet fra motoren blir blandet inn i olja. Oljenivået kan også være en indikasjon på om det er lenge siden siste service(dersom eier ikke har etterfylt etter sist service). Jo lenger under maks-nivået på peilepinnen olja er, jo lenger kan det være siden service. Her kan det være store individuelle forskjeller, ved at oljen minker lite på friske og gode motorer, mens slitne motorer bruker mer olje, og kanskje blir så mye olje borte at man må etterfylle mellom servicer på de mest slitne motorene.

Om du ikke på noen måte finner ut når sist service er tatt, bør du ta en service om ikke så lenge, sånn for sikkerhets skyld. Da får du "nullstilt" serviceintervallene og du kan følge riktige serviceintervaller videre. Da vil gjerne verkstedet sjekke andre punkter også, slik at du kan få en status på viktige ting som f.eks. bremser.

Anonymkode: ce34a...3b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...