AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:37 #21 Del Skrevet torsdag kl 20:37 Hva bør ferritin ligge på? Man antar at jernlagrene er tomme når ferritin er under 10 ug/l. Optimalt nivå for voksne kvinner er 30-240 ug/L og for menn 30-300 ug/L. Ferritin øker ved infeksjoner, så dersom man har en kronisk betennelsestilstand med forhøyet CRP kan det foreligge jernmangel hvis ferritinivåene er mellom 30-200.19. aug. 2024 Anonymkode: b3d1d...5d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:41 #22 Del Skrevet torsdag kl 20:41 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Du hadde rett, jeg fant S-ferritin på helsekortet og den sier 28. Er det normale verdier? Kjedelig at du ikke kunne stole på jordmoren din men bra du fikk byttet! Tenker også jeg ser om hun har en god forklaring i morgen da vi snakket på slutten av dagen hennes. TS Anonymkode: eef26...428 28 er ikke uvanlig lavt, gjennomsnittet for kvinner som ikke er gravide er rundt 30. Men du skal likevel ta tilskudd fra uke 18-20. Når du har under 30, skal du egentlig ta tilskudd på 60 mg pr dag. Så det høres veldig rart ut at du fikk beskjed om at du likevel ikke trengte det? Anonymkode: edeec...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
t0nje Skrevet torsdag kl 20:41 #23 Del Skrevet torsdag kl 20:41 (endret) Jeg er ikke i samme situasjon men jeg ville ikke ha uroet meg særlig. Er selv gravid med nummer to og med førstemann behøvde jeg ikke å ta noe tilskudd. Valgte allikevel å ta 65 mg daglig nesten gjennom hele svangerskapet ettersom fosteret «stjeler» en god del jern i løpet av graviditeten. Den gang da brukte jeg mannen som er lege til å sammen gjøre den vurderingen. Jeg er selv spl, men hadde ikke tilgang til fastlegen min den gang da. Denne gangen fikk jeg beskjed av fastlegen om å ta 40 mg jern fra uke 18-20 og ut svangerskapet. Det vil si at jeg nok antakeligvis hadde hatt lavere nivå om jeg ikke hadde tatt tilskudd på eget initiativ sist graviditet. Første er født i feb 24 så det er ikke så alt for lenge siden. Jeg har tatt 65 mg daglig fra rundt uke 12 og er nå i uke 17. Det skal en del faktorer til for at det er en uting å ta tilskudd av jern men du kan jo f.eks. ta opp problemstillingen din med fastlegen din? Her er forøvrig min måling: Endret torsdag kl 20:45 av t0nje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:43 #24 Del Skrevet torsdag kl 20:43 Her er retningslinjene for jerntilskudd for gravide: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/rutinemalinger-i-blodet-til-gravide/gravide-bor-i-forste-trimester-fa-tilbud-om-maling-av-serumferritin-for-vurdering-av-jernstatus-og-rad-om-jerntilskudd Med Ferretin på 28 er det anbefalt at du tar 60 mg jern daglig fra uke 18. Den generelle anbefalingen til de som ikke måler jern er å ta 40 mg daglig etter uke 18, så det er på ingen måte farlig at hun ba deg ta jern, med mindre du ble satt på en høy dose som kan være plagsomt for fordøyelsen. Du er altså ikke feilbehandlet eller i nærheten av sådan, men jeg skjønner likevel at du reagerer litt på kommunikasjonen her. Å si at du skal ta jern, trekke utsagnet tilbake og så si at man kan se på det senere er jo ikke betryggende, for det innebærer jo at man blir sittende og Google frem og tilbake. Da du konfronterte henne med den første miskommunikasjonen burde hun ha sett over prøveresultatene dine og presisert tydeligere. Anonymkode: f5a3d...a4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:45 #25 Del Skrevet torsdag kl 20:45 Du kan jo velge og heller gå til fastlegen din Anonymkode: 83046...d03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:49 #26 Del Skrevet torsdag kl 21:49 t0nje skrev (1 time siden): Jeg er ikke i samme situasjon men jeg ville ikke ha uroet meg særlig. Er selv gravid med nummer to og med førstemann behøvde jeg ikke å ta noe tilskudd. Valgte allikevel å ta 65 mg daglig nesten gjennom hele svangerskapet ettersom fosteret «stjeler» en god del jern i løpet av graviditeten. Den gang da brukte jeg mannen som er lege til å sammen gjøre den vurderingen. Jeg er selv spl, men hadde ikke tilgang til fastlegen min den gang da. Denne gangen fikk jeg beskjed av fastlegen om å ta 40 mg jern fra uke 18-20 og ut svangerskapet. Det vil si at jeg nok antakeligvis hadde hatt lavere nivå om jeg ikke hadde tatt tilskudd på eget initiativ sist graviditet. Første er født i feb 24 så det er ikke så alt for lenge siden. Jeg har tatt 65 mg daglig fra rundt uke 12 og er nå i uke 17. Det skal en del faktorer til for at det er en uting å ta tilskudd av jern men du kan jo f.eks. ta opp problemstillingen din med fastlegen din? Her er forøvrig min måling: Det er rart hvor forskjellige vi er. Jeg har også to tette graviditeter, og forventet at det hadde tappet jernlageret. Tok 40 mg jern fra uke 20 i første graviditet. Ammet inn i neste graviditet, og har stort sett tatt 15 mg jern, eller ingenting, mellom graviditetene. Tar bare 15 mg foreløpig i andre graviditet. Men jernlaget har bare gått ned fra 59 til 57. Anonymkode: edeec...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:13 #27 Del Skrevet i går, 09:13 AnonymBruker skrev (12 timer siden): 28 i ferritin betyr vel at du skal ta tilskudd? Anonymkode: 65473...5b9 Gidavmeg skrev (12 timer siden): Da skal du vell ta jern fra uke 18? AnonymBruker skrev (12 timer siden): 28 er ikke uvanlig lavt, gjennomsnittet for kvinner som ikke er gravide er rundt 30. Men du skal likevel ta tilskudd fra uke 18-20. Når du har under 30, skal du egentlig ta tilskudd på 60 mg pr dag. Så det høres veldig rart ut at du fikk beskjed om at du likevel ikke trengte det? Anonymkode: edeec...69f AnonymBruker skrev (12 timer siden): Her er retningslinjene for jerntilskudd for gravide: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/rutinemalinger-i-blodet-til-gravide/gravide-bor-i-forste-trimester-fa-tilbud-om-maling-av-serumferritin-for-vurdering-av-jernstatus-og-rad-om-jerntilskudd Med Ferretin på 28 er det anbefalt at du tar 60 mg jern daglig fra uke 18. Den generelle anbefalingen til de som ikke måler jern er å ta 40 mg daglig etter uke 18, så det er på ingen måte farlig at hun ba deg ta jern, med mindre du ble satt på en høy dose som kan være plagsomt for fordøyelsen. Du er altså ikke feilbehandlet eller i nærheten av sådan, men jeg skjønner likevel at du reagerer litt på kommunikasjonen her. Å si at du skal ta jern, trekke utsagnet tilbake og så si at man kan se på det senere er jo ikke betryggende, for det innebærer jo at man blir sittende og Google frem og tilbake. Da du konfronterte henne med den første miskommunikasjonen burde hun ha sett over prøveresultatene dine og presisert tydeligere. Anonymkode: f5a3d...a4a Nå fikk jeg svar fra jordmor. Er ikke fornøyd i det hele tatt. Hun sier at hun har dobbeltsjekke blodprøvene mine og at jeg har normale verdier og skal IKKE ta tilskudd. Jeg sier at på helsekortet har hun skrevet S-ferritin 28 og at jeg skal ta 60 mg jern hver dag fra uke 18. Jeg husker den samtalen 100% og hun sa blant annet at jeg skille ta et glass appelsinjuice sammen med tilskuddet og unngå melk/kalsium da c-vitamin fremmer opptaket og kalsium hemmer det. Hun svarte da at hun rett og slett må ha sett på feil blodprøver eller bare rett og slett sagt feil og at hun beklaget det. Skal jeg bare la det gå?😕 tenk å si og gjøre en så grundig feil? Er jo ikke verdens undergang, men føles ikke godt å ha tatt tilskudd hver dag i fem uker og attpåtil blitt feilinformert... hvordan kan jeg stole på at hun ikke gjør lignende feil i framtiden? TS Anonymkode: eef26...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:43 #28 Del Skrevet i går, 09:43 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nå fikk jeg svar fra jordmor. Er ikke fornøyd i det hele tatt. Hun sier at hun har dobbeltsjekke blodprøvene mine og at jeg har normale verdier og skal IKKE ta tilskudd. Jeg sier at på helsekortet har hun skrevet S-ferritin 28 og at jeg skal ta 60 mg jern hver dag fra uke 18. Jeg husker den samtalen 100% og hun sa blant annet at jeg skille ta et glass appelsinjuice sammen med tilskuddet og unngå melk/kalsium da c-vitamin fremmer opptaket og kalsium hemmer det. Hun svarte da at hun rett og slett må ha sett på feil blodprøver eller bare rett og slett sagt feil og at hun beklaget det. Skal jeg bare la det gå?😕 tenk å si og gjøre en så grundig feil? Er jo ikke verdens undergang, men føles ikke godt å ha tatt tilskudd hver dag i fem uker og attpåtil blitt feilinformert... hvordan kan jeg stole på at hun ikke gjør lignende feil i framtiden? TS Anonymkode: eef26...428 Dette er ingen alvorlig feil, gjør ikke noe at du har tatt tilskudd. Du overdramatiseter veldig! Anonymkode: d64c4...229 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet i går, 09:45 #29 Del Skrevet i går, 09:45 Jeg anbefaler å veksle mellom fastlege og jordmor i graviditeten. I min første graviditet gikk jeg kun til jordmor - jeg syntes helsestasjonen var hyggeligere enn fastlegekontoret (var jo omtrent bare gravide og nybakte mødre der), og de hadde bedre kapasitet. I tillegg var det fine samtaler å ha som førstegangsfødende. I graviditet nummer to gikk jeg til fastlegen for å bekrefte graviditet, og han anbefalte at jeg vekslet mellom jordmor og legen. Han sa at hun ikke mente å undergrave jordmors funksjon, men at det rent medisinske rett og slett er bedre å gjøre hos legen. Jeg har fulgt det rådet, og er enig. Som annengangsfødende har jeg også mindre utbytte av jordmor - det er ikke veldig mye hun egentlig kan fortelle meg som jeg ikke kan finne på Helsenorges sider. Det handler mer om trygghet og personlig relasjon. Jordmødre som jobber på helsestasjon er underlagt retningslinjene fra myndighetene, og det er stort sett disse de "ramser opp". En lege vil kunne se mer spesifikt på deg for å kunne gi deg personlige tilbakemeldinger. Jeg erfarte også at jeg kan drøfte ting litt bedre med legen, mens jordmor er litt mer slavisk opptatt av hva som står i papirene fra FHI. Dette er IKKE ment som noen sverting av jordmødre - de er uvurdelige under fødsel og gode samtalepartnere i prosessen. Men hvis du er usikker på disse tingene, så er en samtale med legen bedre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:58 #30 Del Skrevet i går, 09:58 Lønnesirup01 skrev (12 minutter siden): Jeg anbefaler å veksle mellom fastlege og jordmor i graviditeten. I min første graviditet gikk jeg kun til jordmor - jeg syntes helsestasjonen var hyggeligere enn fastlegekontoret (var jo omtrent bare gravide og nybakte mødre der), og de hadde bedre kapasitet. I tillegg var det fine samtaler å ha som førstegangsfødende. I graviditet nummer to gikk jeg til fastlegen for å bekrefte graviditet, og han anbefalte at jeg vekslet mellom jordmor og legen. Han sa at hun ikke mente å undergrave jordmors funksjon, men at det rent medisinske rett og slett er bedre å gjøre hos legen. Jeg har fulgt det rådet, og er enig. Som annengangsfødende har jeg også mindre utbytte av jordmor - det er ikke veldig mye hun egentlig kan fortelle meg som jeg ikke kan finne på Helsenorges sider. Det handler mer om trygghet og personlig relasjon. Jordmødre som jobber på helsestasjon er underlagt retningslinjene fra myndighetene, og det er stort sett disse de "ramser opp". En lege vil kunne se mer spesifikt på deg for å kunne gi deg personlige tilbakemeldinger. Jeg erfarte også at jeg kan drøfte ting litt bedre med legen, mens jordmor er litt mer slavisk opptatt av hva som står i papirene fra FHI. Dette er IKKE ment som noen sverting av jordmødre - de er uvurdelige under fødsel og gode samtalepartnere i prosessen. Men hvis du er usikker på disse tingene, så er en samtale med legen bedre. Jeg heller mer mot fastlege nå. Takk for godt tips 🥰 TS Anonymkode: eef26...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:03 #31 Del Skrevet i går, 10:03 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Nå fikk jeg svar fra jordmor. Er ikke fornøyd i det hele tatt. Hun sier at hun har dobbeltsjekke blodprøvene mine og at jeg har normale verdier og skal IKKE ta tilskudd. Jeg sier at på helsekortet har hun skrevet S-ferritin 28 og at jeg skal ta 60 mg jern hver dag fra uke 18. Jeg husker den samtalen 100% og hun sa blant annet at jeg skille ta et glass appelsinjuice sammen med tilskuddet og unngå melk/kalsium da c-vitamin fremmer opptaket og kalsium hemmer det. Hun svarte da at hun rett og slett må ha sett på feil blodprøver eller bare rett og slett sagt feil og at hun beklaget det. Skal jeg bare la det gå?😕 tenk å si og gjøre en så grundig feil? Er jo ikke verdens undergang, men føles ikke godt å ha tatt tilskudd hver dag i fem uker og attpåtil blitt feilinformert... hvordan kan jeg stole på at hun ikke gjør lignende feil i framtiden? TS Anonymkode: eef26...428 Så hun har fylt ut noen andre sine prøvesvar på ditt helsekort? Jeg er enig i at det ikke er farlig for deg å ta ekstra tilskudd noen uker, men det virker jo rart. Du bør få vite hvilken verdi det skulle stått i helsekortet. Om du vil fortsette å gå til henne, tenker jeg kommer an på helhetsinntrykket du har. Det virker jo ikke som du har så mye tillit nå, og det forstår jeg. Anonymkode: edeec...69f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:43 #32 Del Skrevet i går, 10:43 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå fikk jeg svar fra jordmor. Er ikke fornøyd i det hele tatt. Hun sier at hun har dobbeltsjekke blodprøvene mine og at jeg har normale verdier og skal IKKE ta tilskudd. Jeg sier at på helsekortet har hun skrevet S-ferritin 28 og at jeg skal ta 60 mg jern hver dag fra uke 18. Jeg husker den samtalen 100% og hun sa blant annet at jeg skille ta et glass appelsinjuice sammen med tilskuddet og unngå melk/kalsium da c-vitamin fremmer opptaket og kalsium hemmer det. Hun svarte da at hun rett og slett må ha sett på feil blodprøver eller bare rett og slett sagt feil og at hun beklaget det. Skal jeg bare la det gå?😕 tenk å si og gjøre en så grundig feil? Er jo ikke verdens undergang, men føles ikke godt å ha tatt tilskudd hver dag i fem uker og attpåtil blitt feilinformert... hvordan kan jeg stole på at hun ikke gjør lignende feil i framtiden? TS Anonymkode: eef26...428 Jeg personlig hadde latt det gå. Å få litt mye eller litt lite jern i svangerskapet er ikke farlig eller dramatisk så lenge du er innenfor normalen. Det hadde irritert meg om min jordmor vinglet slik i kommunikasjonen, men jeg ville ikke vært bekymret for selve behandlingen. Anonymkode: f5a3d...a4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:50 #33 Del Skrevet i går, 10:50 Hva er det du er redd for. Du skal spise MYE jern før det blir skadelig altså med 28 i ferritin. Anonymkode: b8ef8...3cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:56 #34 Del Skrevet i går, 10:56 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er det du er redd for. Du skal spise MYE jern før det blir skadelig altså med 28 i ferritin. Anonymkode: b8ef8...3cc Jordmor forteller henne nå at hun ikke har 28 i ferritin, og at hun ikke skal ta tilskudd. Så her har det både blitt fylt inn feil i helsekortet, og det er dårlig kommunikasjon. Anonymkode: edeec...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:31 #35 Del Skrevet i går, 11:31 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jordmor forteller henne nå at hun ikke har 28 i ferritin, og at hun ikke skal ta tilskudd. Så her har det både blitt fylt inn feil i helsekortet, og det er dårlig kommunikasjon. Anonymkode: edeec...69f Fikk svar fra henne nå, hvor hun sier at min s-ferritin ligger på 108. Fatter ikke hvordan hun da har klart å både informere meg feil og attpåtil skrive 28 på helsekortet... TS Anonymkode: eef26...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:44 #36 Del Skrevet i går, 11:44 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fikk svar fra henne nå, hvor hun sier at min s-ferritin ligger på 108. Fatter ikke hvordan hun da har klart å både informere meg feil og attpåtil skrive 28 på helsekortet... TS Anonymkode: eef26...428 Oi, det var litt av en kontrast ja! Er det mulig... Gratulerer med veldig bra jernlager da 😄 Anonymkode: edeec...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:47 #37 Del Skrevet i går, 11:47 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oi, det var litt av en kontrast ja! Er det mulig... Gratulerer med veldig bra jernlager da 😄 Anonymkode: edeec...69f Heheh jo takk! Noen lyspunkter er det jo 😄 så lenge det ikke er så høyt etter disse fem ukene at jeg faller om neste uke... neida 😆 Anonymkode: eef26...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #38 Del Skrevet 16 timer siden Legen min sa at blodprøvene var helt fine mens jordmor sa jeg måtte ta tilskudd. Husker jeg blei litt oppgitt over legen men altså, det er jo ikke verdens undergang med fatale følger heller 😅 Anonymkode: 61f29...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #39 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Legen min sa at blodprøvene var helt fine mens jordmor sa jeg måtte ta tilskudd. Husker jeg blei litt oppgitt over legen men altså, det er jo ikke verdens undergang med fatale følger heller 😅 Anonymkode: 61f29...385 Da var du heldig denne gangen 😊 Det har vært flere småting jeg ikke har likt ved kommunikasjonen og væremåten hennes over tid, så følte dette ble toppen av kransekaka selv om jeg selvfølgelig ikke dør av å ha tatt tilskudd i over en måneds tid. Viktig å ha et godt helhetsinntrykk og tillit til en som skal følge deg og babyen din så tett fram mot fødsel. Har heldigvis fått byttet jordmor nå. TS Anonymkode: eef26...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #40 Del Skrevet 4 timer siden Hvor er dette jernlageret lokalisert i kroppen? Anonymkode: 5f76f...35c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå