Gå til innhold

Jordmor feilinformerte meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har opplevd ved to anledninger at jordmor har feilinformert meg angående svar på blodprøve og tilskudd.

Sist nå så har hun bedt meg ta jerntilskudd, har tatt disse i over en måned og ved en tilfeldighet nå sier hun at jeg har normale jernlagre og ikke skal ta tilskudd. Når jeg forteller henne at hun har informert meg om at jeg skal ta jerntilskudd og viser til at hun til og med har skrevet dette ned på helsekortet mitt sier hun bare at vi kan sjekke dette opp  neste gang (som er om 2 uker). 

Føler jeg mister tilliten til henne når dette har skjedd ved to anledninger. Er det normalt at jordmødre kan ta feil på ting som dette? Opplevde ikke det med min forrige jordmor i sist svangerskap. Leser at det er farlig å ha for høye jernnivåer og at kroppen ikke klarer kvitte seg med det. Så engster meg litt.

Hva ville dere gjort i min situasjon?

Anonymkode: eef26...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du forteller bare om en av gangene.

Hva var det andre du ble feilinformert om?

Anonymkode: c4638...8df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pust med magen, dette er helt tatt ut av sine proposjoner. For høye jernlagre får du ikke av to måneder med jerntabletter. 
Og får du for mye, så ordner kroppen stort sett opp. Gjør den ikke deg så tappes du for blod. Noe som ganske sikkert ikke blir aktuelt her. 
Liker du ikke eller stoler du ikke på jordmor, så slutt og gå til fastlegen.

Anonymkode: 52285...82b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du forteller bare om en av gangene.

Hva var det andre du ble feilinformert om?

Anonymkode: c4638...8df

Ønsker ikke å utlevere alt med fare for å bli gjenkjent. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pust med magen, dette er helt tatt ut av sine proposjoner. For høye jernlagre får du ikke av to måneder med jerntabletter. 
Og får du for mye, så ordner kroppen stort sett opp. Gjør den ikke deg så tappes du for blod. Noe som ganske sikkert ikke blir aktuelt her. 
Liker du ikke eller stoler du ikke på jordmor, så slutt og gå til fastlegen.

Anonymkode: 52285...82b

Takk for snille ord 🌸 jeg håper ikke det, det var det første som dukket opp da jeg søkte opp. 

Visste ikke at det var et alternativ å gå til fastlegen. Hvordan gjør jeg det? Bare sender melding til legen at jeg ønsker å ha alle framtidige kontroller der? Jeg må vel ringe til helsestasjonen og si jeg ønsker å avslutte der. Vits å si grunn?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva ligger jernlageret ditt på, sånn omtrent? Og hvor mange uker på vei er du? En del skal ta jerntilskudd etter uke 18-20, så jeg bare lurer om det kan ha skjedd en misforståelse der? 

Det er bare å bestille legetime i stedet, det er ditt valg hvor du vil gå. Men det er ikke sikkert legen har like mye utstyr eller erfaring, jeg har ikke fått sjekket med doppler hos lege.

Anonymkode: edeec...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva ligger jernlageret ditt på, sånn omtrent? Og hvor mange uker på vei er du? En del skal ta jerntilskudd etter uke 18-20, så jeg bare lurer om det kan ha skjedd en misforståelse der? 

Det er bare å bestille legetime i stedet, det er ditt valg hvor du vil gå. Men det er ikke sikkert legen har like mye utstyr eller erfaring, jeg har ikke fått sjekket med doppler hos lege.

Det vet og husker jeg ikke, hun viste meg på pc'n sin resultatet fra blodprøvene og sa at de for lave og at jeg måtte starte på jerntilskudd og skrev dette også ned på helsekortet. Jeg er snart 23 uker på vei.

Det har du rett i, har undersøkt litt den siste halvtimen. Virker som det er best å gå til jordmor, men vet ikke hvordan det vil å gå til henne når hun har feilinformert meg på noe jeg anser som viktig. Kunne jo byttet jordmor på samme helsestasjon men ser for meg det blir kleint å møte på henne etter jeg har byttet jordmor..

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har normale jernlagre og blodprosent, men fikk likevel beskjed om å ta jerntilskudd av jordmor fra og med uke 18. Det måtte jeg ikke i forrige svangerskap (samme jordmor), og det er fordi det er nye anbefalinger nå, og alle skal ta det.

Jeg tar litt mindre enn hun anbefaler, ganske enkelt fordi jeg får i meg en del gjennom kosten og jeg synes de presser litt vel på med kosttilskudd, uavhengig av livsstil.

Det er din kropp, så bruk sunn fornuft uansett.

Anonymkode: bb33b...e9c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar tilskudd selv om nivåene er normale nå, ønsker å fylle opp litt til fødselen osv, man mister blod da og jeg har ofte ligget for lavt.

Referanseverdien ligger på en skala mellom x og y, så med mindre du hadde alt for mye jern, er det ikke noe fare ved at du har tatt tilskudd. 

Synes du overreagerer litt. 

Anonymkode: d64c4...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overreagerer her synes jeg altså, og det er helt valgfritt å følges opp o svangerskapet? Det er jo ingen som bestemmer over deg? Du er jo voksen

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har normale jernlagre og blodprosent, men fikk likevel beskjed om å ta jerntilskudd av jordmor fra og med uke 18. Det måtte jeg ikke i forrige svangerskap (samme jordmor), og det er fordi det er nye anbefalinger nå, og alle skal ta det.

Jeg tar litt mindre enn hun anbefaler, ganske enkelt fordi jeg får i meg en del gjennom kosten og jeg synes de presser litt vel på med kosttilskudd, uavhengig av livsstil.

Når kom denne anbefalingen? Jeg ble gravid april i fjor og hadde ikke hørt om det. Er det nytt fra 2025?

Anonymkode: 65473...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det vet og husker jeg ikke, hun viste meg på pc'n sin resultatet fra blodprøvene og sa at de for lave og at jeg måtte starte på jerntilskudd og skrev dette også ned på helsekortet. Jeg er snart 23 uker på vei.

Det har du rett i, har undersøkt litt den siste halvtimen. Virker som det er best å gå til jordmor, men vet ikke hvordan det vil å gå til henne når hun har feilinformert meg på noe jeg anser som viktig. Kunne jo byttet jordmor på samme helsestasjon men ser for meg det blir kleint å møte på henne etter jeg har byttet jordmor..

TS

Skjønner, og forstår godt at det ikke føles så greit når du ikke kan stole på det hun sier. Jeg tror verdiene skal stå på helsekortet, under Anbefalte prøver i første trimester. S-Ferritin er jernlageret ditt.

Jeg byttet jordmor etter at hun ikke klarte å følge opp urinprøven min en gang. Skulle begynt på antibiotika, men fikk aldri beskjed. Så tillit er viktig. Du bør i hvertfall få en god forklaring om hva som har skjedd og hvorfor det ble feil. Jeg ville byttet om du føler deg utrygg på oppfølgingen, om det blir kleint er jo det egentlig hennes feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Når kom denne anbefalingen? Jeg ble gravid april i fjor og hadde ikke hørt om det. Er det nytt fra 2025?

På Helsedirektoratet sine sider ligger anbefalingene, og der står det at de sist ble endret i 2021.

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/rutinemalinger-i-blodet-til-gravide#gravide-bor-i-forste-trimester-fa-tilbud-om-maling-av-serumferritin-for-vurdering-av-jernstatus-og-rad-om-jerntilskudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette fikk jeg og beskjed om i 2023

Anonymkode: da778...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har opplevd ved to anledninger at jordmor har feilinformert meg angående svar på blodprøve og tilskudd.

Sist nå så har hun bedt meg ta jerntilskudd, har tatt disse i over en måned og ved en tilfeldighet nå sier hun at jeg har normale jernlagre og ikke skal ta tilskudd. Når jeg forteller henne at hun har informert meg om at jeg skal ta jerntilskudd og viser til at hun til og med har skrevet dette ned på helsekortet mitt sier hun bare at vi kan sjekke dette opp  neste gang (som er om 2 uker). 

Føler jeg mister tilliten til henne når dette har skjedd ved to anledninger. Er det normalt at jordmødre kan ta feil på ting som dette? Opplevde ikke det med min forrige jordmor i sist svangerskap. Leser at det er farlig å ha for høye jernnivåer og at kroppen ikke klarer kvitte seg med det. Så engster meg litt.

Hva ville dere gjort i min situasjon?

Det er i retningslinjene at dersom en ikke har målt jern nylig så skal en ta jern fra uke 18 eventuelt ta nye prøver. Behovet er stort for jern i slutten av svangerskapet 

Anonymkode: da778...c5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner, og forstår godt at det ikke føles så greit når du ikke kan stole på det hun sier. Jeg tror verdiene skal stå på helsekortet, under Anbefalte prøver i første trimester. S-Ferritin er jernlageret ditt.

Jeg byttet jordmor etter at hun ikke klarte å følge opp urinprøven min en gang. Skulle begynt på antibiotika, men fikk aldri beskjed. Så tillit er viktig. Du bør i hvertfall få en god forklaring om hva som har skjedd og hvorfor det ble feil. Jeg ville byttet om du føler deg utrygg på oppfølgingen, om det blir kleint er jo det egentlig hennes feil.

Du hadde rett, jeg fant S-ferritin på helsekortet og den sier 28. Er det normale verdier? 

Kjedelig at du ikke kunne stole på jordmoren din men bra du fikk byttet! Tenker også jeg ser om hun har en god forklaring i morgen da vi snakket på slutten av dagen hennes.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du hadde rett, jeg fant S-ferritin på helsekortet og den sier 28. Er det normale verdier? 

Kjedelig at du ikke kunne stole på jordmoren din men bra du fikk byttet! Tenker også jeg ser om hun har en god forklaring i morgen da vi snakket på slutten av dagen hennes.

TS

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/rutinemalinger-i-blodet-til-gravide/gravide-bor-i-forste-trimester-fa-tilbud-om-maling-av-serumferritin-for-vurdering-av-jernstatus-og-rad-om-jerntilskudd

Her finner du anbefalinger ang. ferretin og jerntilskudd.

Anonymkode: 8b5e1...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ah, jeg tok blodprøver i uke 6 så jeg hadde normale verdier da og trengte derfor ikke jern.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

TS

28 i ferritin betyr vel at du skal ta tilskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

TS

Da skal du vell ta jern fra uke 18?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å gå til fastlegen for å måle blodprøver og la fastlegen vurdere disse, de kan jo det mye bedre enn jordmødre som jobber med dette bare litt. 

Jeg byttet på hvem jeg gikk til, men gikk for det meste til legen før uke 30,så jordmor. Bestilte bare timer hos fastlegen i riktig uke ut fra helse Norge sin plan, så avtalte jeg med jordmor om hvilke kontroller jeg skulle ta der. Tok eksempelvis glukose belastning hos fastlege. Fra uke 30 ble vi enige om at jeg skulle være hos jordmor fordi hun bedre kunne følge opp alt det som var i slutten. 

Gjorde det enkelt og tok gravid tablettene sist i tillegg til b12 som jeg hadde mangel på ved blodprøver i uke 12. Da fikk jeg også nok omega 3

Endret av stAre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...