AnonymBruker Skrevet 20. februar #1 Del Skrevet 20. februar Eier et hus til 3,5 millioner men ønsker kjøpe et hus til 6. Vi har lite egenkapital og en del gjeld, men fast inntekt på rundt 1 m i året. Vil vi få innvilget lån fra banken tro? Anonymkode: 5384f...318 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 20. februar #2 Del Skrevet 20. februar Hvor mye gjeld har dere? Og hvor sikker er du på verdien på 3,5 mill på nåværende bolig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #3 Del Skrevet 20. februar takinova skrev (2 minutter siden): Hvor mye gjeld har dere? Og hvor sikker er du på verdien på 3,5 mill på nåværende bolig? Gjeld på ca 3 millioner, taksten på huset er usikkert Anonymkode: 5384f...318 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #4 Del Skrevet 20. februar Nei, dere har ikke råd til et hus til 6 mill. Anonymkode: fa131...378 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #5 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, dere har ikke råd til et hus til 6 mill. Anonymkode: fa131...378 Hvor mye egenkapital må til? Anonymkode: 5384f...318 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 20. februar #6 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gjeld på ca 3 millioner, taksten på huset er usikkert Anonymkode: 5384f...318 Har dere annen gjeld? Om dere skulle være så heldige å sitte igjen med 500k etter salget, så har dere da EK til å kjøpe bolig for 5mill. Dere har inntekt nok til å låne 5 mill(i aller beste fall). Slik jeg ser det er et hus til 6 mill utelukket med mindre huset har meget store og stabile leieinntekter og dere finner en bank som har tro på dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #7 Del Skrevet 20. februar Dere må få verdivurdering på huset først, og så søke finansieringsbevis. Da får dereendelig svar på hva dere kan kjøpe. Dersom huset er verdt 3,5 mill, tar banken å trekker fra 10% i evt tap ved salg, før de regner hva dere har i egenkapital. Lån er max 5 x inntekt. For lån på 6mill må dere ha minst 10% egenkapital. Dere må også regne med utgifter ved salg av hus + omkostninger på nytt. Med de tallene du skriver erdet kanskje ca 130 000 + 180 000.da har dere jo ikke særlig mye egenkapital igjen. Tror nok ikke det er helt realistisk åtenke derevil få låne6 mill desverre. Anonymkode: d4c7b...598 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #8 Del Skrevet 20. februar Om dere har så mye til overs hver måned nå, at dere kan betjene et lån på 5,5 mill så må dere jo ha spart opp en god del i den tiden dere bare har hatt 3 mill i lån? Anonymkode: fa131...378 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #9 Del Skrevet 20. februar "Eier" du et hus til 3,5 er det bare å selge det og så kjøpe et til 6 mill. Anonymkode: 547f3...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #10 Del Skrevet 20. februar Dere har alt for liten egenkapital til å kjøpe hus til 6.mill! Dere kan ikke kjøpe noe før dere har nedbetalt mye mer på boliglånet. De 500.000 du tror du har, vil gå med til meglerutgifter, mellomfinansiering og dokumentavgift på det nye huset, så i realiteten har dere ingen egenkapital. Anonymkode: 6861f...f54 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #11 Del Skrevet 20. februar takinova skrev (1 time siden): Har dere annen gjeld? Om dere skulle være så heldige å sitte igjen med 500k etter salget, så har dere da EK til å kjøpe bolig for 5mill. Dere har inntekt nok til å låne 5 mill(i aller beste fall). Slik jeg ser det er et hus til 6 mill utelukket med mindre huset har meget store og stabile leieinntekter og dere finner en bank som har tro på dere. Nei. Et hus til 6 mill krever egenkapital på 750 000 kr. Man skal ha 10% egenkapital + penger til omkostninger. Ved mellomfinansiering blir TS sitt egenkapital-regnskapet til banken ish slik: Salgssum 3,5 mill - Salgsbuffer 350k - Meglerutgifter 130k - Boliglån 3 mill = 20 000 kr som kan regnes med til kjøp av ny bolig. Så nei, 6 mill er langt ifra realistisk. Mvh finansrådgiver Anonymkode: 2ce2a...eeb 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 20. februar #12 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. Et hus til 6 mill krever egenkapital på 750 000 kr. Man skal ha 10% egenkapital + penger til omkostninger. Ved mellomfinansiering blir TS sitt egenkapital-regnskapet til banken ish slik: Salgssum 3,5 mill - Salgsbuffer 350k - Meglerutgifter 130k - Boliglån 3 mill = 20 000 kr som kan regnes med til kjøp av ny bolig. Så nei, 6 mill er langt ifra realistisk. Mvh finansrådgiver Anonymkode: 2ce2a...eeb Hvorfor svarer du meg på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #13 Del Skrevet 20. februar takinova skrev (4 minutter siden): Hvorfor svarer du meg på det? Sikkert fordi du sier at de har egenkapital på 500 000. Noe de ikke kommer til å ha Anonymkode: 632a8...8c5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vea Skrevet 20. februar #14 Del Skrevet 20. februar Har dere barn? Det er ganske vesentlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 20. februar #15 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sikkert fordi du sier at de har egenkapital på 500 000. Noe de ikke kommer til å ha Anonymkode: 632a8...8c5 Hvor sier jeg at de har det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #16 Del Skrevet 20. februar takinova skrev (2 timer siden): Har dere annen gjeld? Om dere skulle være så heldige å sitte igjen med 500k etter salget, så har dere da EK til å kjøpe bolig for 5mill. Dere har inntekt nok til å låne 5 mill(i aller beste fall). Slik jeg ser det er et hus til 6 mill utelukket med mindre huset har meget store og stabile leieinntekter og dere finner en bank som har tro på dere. Her Anonymkode: 632a8...8c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 20. februar #17 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her Anonymkode: 632a8...8c5 Du får lære deg å lese hva jeg skriver før du påstår at jeg sier de har 500k i EK. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #18 Del Skrevet 20. februar takinova skrev (22 minutter siden): Du får lære deg å lese hva jeg skriver før du påstår at jeg sier de har 500k i EK. Uansett så er eksempelet ditt uvesentlig og det stemmer ikke at man har nok EK med 500k til å kjøpe for 5 mill. For å kjøpe hus til 5mill må man ha 625k. 10% egenkapital + dokumentavgift. Anonymkode: 2ce2a...eeb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 20. februar #19 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Uansett så er eksempelet ditt uvesentlig og det stemmer ikke at man har nok EK med 500k til å kjøpe for 5 mill. For å kjøpe hus til 5mill må man ha 625k. 10% egenkapital + dokumentavgift. Anonymkode: 2ce2a...eeb Så jeg sa ikke det du påsto, likevel? Om du er finansrådgiver så skjønner jeg godt at KI er i ferd med å ta over alle arbeidsoppgavene i den bransjen. PS. Det er null problem å kjøpe bolig uten 10% EK og dokavg. også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 20. februar #20 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eier et hus til 3,5 millioner men ønsker kjøpe et hus til 6. Vi har lite egenkapital og en del gjeld, men fast inntekt på rundt 1 m i året. Vil vi få innvilget lån fra banken tro? Anonymkode: 5384f...318 Hvis dere har egenkapital på ca en million går det ganske akkurat. Dere har da lån på 5X bruttoinntekt og lån innenfor 85% av verdien på huset. Bør gå uten problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå