AnonymBruker Skrevet i går, 15:45 #1 Del Skrevet i går, 15:45 Jeg har hund og bor i rekkehus med inngjerdet hage. Alle naboene har katter, disse kattene er overalt og går naturlig nok fritt. Mange liker seg godt i hagen vår. Spørsmålet mitt: Kan jeg la hunden min gå løs i hagen min? Han er liten, men kommer til å angripe kattene om de er i hagen vår. Blir jeg da ansvarlig for skadene deres? Blir kattenes eiere ansvarlig for skader på min hund? Anonymkode: b549e...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:27 #2 Del Skrevet i går, 16:27 Jeg er usikker på om du blir ansvarlig for skader på en katt, men om en katt skader hunden din i din hage, så er eier av katten ansvarlig vil jeg tro? Men, katter er generelt veldig flinke til å forsvinne når det kommer en bjeffende hund fykende rett mot de. Kattene vil også begynne å unngå å henge i hagen din når de finner ut at en hund oppholder seg der. Det var flere katter som brukte hagen min som doplass da jeg først flyttet hit. De dreit til og med i grusen i carporten. Det var så mye at jeg kjente en eim av kattebæsj hver gang solen varmet. I starten tok jeg en kjapp titt i hagen før jeg slapp ut hundene, da jeg ikke ønsket en vill jakt og opprømte hunder. Etter kort tid sluttet det å dukke opp mer kattebæsj i hagen. Til og med carporten får stå i fred selv om den er utenfor det inngjerda området. Kattene i nabolaget skjønte fort at det var hunder som hang mye i den hagen og at det ikke lenger var en trygg plass å oppholde seg. Alle kattene jeg så før, ser jeg sjeldent nå. Bare én katt lusker fortsatt rundt her litt nå og da, men hun går bare raskt gjennom hagen etter å ha forsikret seg om at ingen er ute. Nå tar jeg bare en kjapp titt ut vinduet på døren før jeg åpner og lar hundene løpe ut. Har aldri hatt noe trøbbel etter at kattene i nabolaget forsto at hagen nå var okkupert av hunder. Så, ta en kjapp kattesjekk før du slipper ut hunden i starten så du slipper at hunden får en forventning om at den nå får jage katter. Jeg vil også nevne at selv om hunden din kanskje synes det er kjempegøy å jage katter, så er det ikke sikkert den vil angripe en katt. Mine egne hunder har ekstremt sterkt jaktinnstinkt og elsker å jage katter. Når de en gang fikk være løs med en katt som ikke brydde seg og bare lå og stirret på de, så var de derimot veldig respektfulle. For de fleste hunder så er katter spennende når de løper og skumle når de ikke løper. Du har uansett rett til å bruke hagen din. Anonymkode: f610f...e19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:32 #3 Del Skrevet i går, 16:32 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For de fleste hunder så er katter spennende når de løper og skumle når de ikke løper. Hunden min kommer til å angripe katten fordi han er redd for dem. Kattene er på hans størrelse og jeg er mest redd for at de skal skade ham… Kattene kommer inn i hagen selv om vi er ute og da har jeg pleid å ta ham inn. Har han alltid i bånd selv om hagen er inngjerdet pga det, men syns ikke det er helt riktig. Anonymkode: b549e...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #4 Del Skrevet 19 timer siden Friske katter kommer seg høyst sannsynlig raskere unna en liten hund. Får hunden først anledning til å jage de vekk en gang eller to så kanskje de samme kattene ikke kommer inn igjen? Anonymkode: 1bb81...271 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Friske katter kommer seg høyst sannsynlig raskere unna en liten hund. Får hunden først anledning til å jage de vekk en gang eller to så kanskje de samme kattene ikke kommer inn igjen? Anonymkode: 1bb81...271 Men om katten ikke vil løpe sin vei, men slåss? Anonymkode: b549e...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden Selvfølgelig er det bare å slippe hunden ut i den egen inngjerdet hage. Katten prøver seg bare et par ganger før den ikke gidder komme tilbake. Den rømmer før hunden får tak i den, men så det er ikke noe å tenke på. Vi har selv hunder løs i inngjerdet hage, den luksusen tar jeg aldri ifra dem, men katter har vi ikke sett noe til siden vi fikk hundene. Dette her ordner de opp selv. Anonymkode: 2efdf...821 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden Vi var plaget med at en nabokatt brukte vår hage som toalett i noen år. Kom spaserende inn og dreit i bedene mine, og så gikk den hjem igjen etterpå. Så skaffet vi hund....etter det ble det helt slutt på katter i hagen. Om de så hunden eller luktet den (den tisset i hagen og bjeffet ute og var ofte i hagen) vet jeg ikke, men katteproblemet forsvant når hunden begynte å bruke hagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden Har hatt akkurat dette problemet, bare at min hund er noe større, i tillegg til at kattene klorte barna, så vi gjorde noen tiltak som hjalp. Vi sa ifra til eierne at kattene deres var plagsomme, satt opp høyere gjerde og hadde fuglenett (som man beskytter jorbærene med) neders på gjerdet så de ikke kom seg under. Plantet lavendel og rosmarin i hagen, katter liker ikke disse plantene. Sprayet med eddik her og der. I tillegg blinkende lys lavt i hagen om natta. Viktig å unngå at hunden eller kattene blir skadet når de treffes, for uansett hvem sin feil det er, så blir det dårlig stemning naboer mellom. Anonymkode: 5c08f...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men om katten ikke vil løpe sin vei, men slåss? Anonymkode: b549e...9f6 Ha langt bånd på hunden uten at det er festet og se de første gangene da, så får du raskt kontroll over hunden og situasjonen igjen dersom det faktisk skulle blitt en krangel. Men det høres usannsynlig ut at katter svarer med å sloss i en slik situasjon og ikke flykte, noe annet om hunden hadde oppsøkt deres territorie muligens. Anonymkode: 1bb81...271 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men om katten ikke vil løpe sin vei, men slåss? Anonymkode: b549e...9f6 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hunden min kommer til å angripe katten fordi han er redd for dem. Kattene er på hans størrelse og jeg er mest redd for at de skal skade ham… Kattene kommer inn i hagen selv om vi er ute og da har jeg pleid å ta ham inn. Har han alltid i bånd selv om hagen er inngjerdet pga det, men syns ikke det er helt riktig. Anonymkode: b549e...9f6 Er du sikker? Om han er redd, er det svært usannsynlig at han vil gå til angrep på en katt som ikke løper men som blir stående og stirre på han med busta oppe. Skremselsmetoden er en vanlig taktikk blant hunder som ønsker å jage vekk noe de er redde for, men det funker jo bare om det funker. Om det de er redde for ikke løper sin vei men møter de rett på, blir det en annen sak. Jeg ser for meg at han vil fyke mot de, og når han ser at de stiller seg opp istedenfor å løpe, så mister han motet og stopper. Hvordan reagerer han når han ser katter i hagen? Er det bjeffing og trekking i båndet? Om du ikke ønsker å sjekke om han faktisk er villig til å sloss eller ikke, så kan du ta en annen taktikk, for verken hunden eller nabokattene lærer noe når du tar med hunden inn hver gang en katt kommer i hagen. Les deg opp om motbetinging i hundetrening. Det er en metode man kan bruke både med redde og med aggressive hunder. Målet er å endre følelsene rundt en trigger (i dette tilfellet er triggeren katter), og i tillegg endrer man reaksjonsmønsteret til hunden når den ser triggeren. Det vil si: hunden får en god følelse i kroppen når den ser en katt, og istedenfor å løpe etter katten, så tar den kontakt med deg. Du kan ta kontakt med en atferdskonsulent for hjelp til å forstå hvordan motbetinging fungerer og hvordan man skal gjøre treningen steg for steg. Jeg legger ved en link til en liste over atferdskonsulenter i Norge så du kan finne noen i ditt område. Atferdskonsulenter har utdanning og er oppdatert på siste forskning innen hundetrening, hundepsykologi, hundespråk osv, så de kan hjelpe deg med å vurdere om hunden din faktisk er i stand til å gå løs på katter eller om den bare er en pelsball som gjør seg til for å skremme, samt vise deg hvordan motbetinging fungerer. https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund Du kan også finne artikler og videoer om motbetinging på nett (counter-conditioning på engelsk). Trygg hund klubben har også webinarer om motbetinging og er en veldig fin gruppe for de som vil lære mer. Anonymkode: f610f...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svett.svele Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Kan aldri tenke meg at kattene ikke vil løpe om hunden er der og bjeffer på de. Jeg har hatt 3 katter, alle forskjellige kjønn og og de har kun sloss med andre katter. De har aldri vært noe interessert i å gå bort til hunder, uansett størrelse. Det eneste unntaket var den ene hunnkatten min. Hun fløy rett på en skabbete rev som drev i hagen vår og jagde den vekk. Men hun hadde kattunger da, og nybakte mødre er jo generelt hissige når noen truer barna deres Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): I tillegg blinkende lys lavt i hagen om natta. Takk for mange tips! Men hvorfor dette lyset? Og hva slags lys kan det være? Anonymkode: b549e...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå