Gå til innhold

Når forventer du å gå av med pensjon ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-ma-du-tjene-hvis-du-vil-ga-av-med-pensjon-som-62aring-6.158.1040738.b58136b8b7

Mange undres på hvor lenge de må jobbe før de kan "gå   med pensjon"  og mange undres på om da får  beholde  helsen i mange år  inn i pensjonsalderen.  Helseforebygging  er det opptil den enkelte å ta ansvaret, og   her handler det om livsstil, og  ingen som har noen garantier for hvor lenge de lever.

Mange legg idag matrielt opptil ein livsstil som om de de forventer å leve til de blir 100 år.  I  1988 ble førtidpensjonering v/  62 år innført med tanke på sliterne i samfunnet fremtil de fylte 67 år, men nå er  det reist spørsmål  om hvem som er sliterne.   2011 vart  førtidpensjon  endret til  en livsvarig  stønad   (AFP tilleggspensjon),l og ein kan også fortsette å jobbe etter uttak av tilleggspenjon så  mye ein orker.  før. 

Hvor lenge du må forvente å måtte  jobbe før du kan gå av med pensjon er avhengi av følgende :

Når du ble født.

Når begynte du å jobbe (pensjonsopptjenings poeng)

Inntekten din.

Sparing

Pensjonavtaler 

Anonymkode: b51b5...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Født i 79, har jobba siden ca 18-20 års alderen 

ca 600000 kr

har ikke pensjonsparing 

har pensjon oppspart fra det private ca 250000 kr 

Jobber i kommunen og har afp, men ser for meg å stå i jobb til 67 om helsa holder 

Anonymkode: 02580...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født i 1973
Begynte å jobbe da jeg var 16, fullt fra 20.
Har ca 650.000,- i året i dag
Har god pensjonsordning gjennom jobben og har privat pensjonssparing i tillegg.
Nedbetalt bil og hus, og eier i tillegg feriebolig i utlandet.

Kan nok fint gå av med pensjon når jeg blir 62, men tror nok jeg ikke kommer til å gå helt av før nærmere 70. Elsker jobben min og ser for meg at det blir litt tomt og kjedelig dersom jeg ikke skulle jobbe i det hele tatt. 

Anonymkode: ec9c3...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født i 80.

Tjener 650 000

Sparer til pensjon privat og via jobb. 

Ønsker å gå av når jeg er rundt 65 år. Da jeg ønsker å reise, gå turer, opplevelser i noen gode år. Før man kanskje blir for skral. 

Anonymkode: 4bc13...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper å kunne gå av så tidlig man kan rett og slett. Født 81. Har jobbet mine pålagte 40 år, når jeg blir 59 år

Anonymkode: 99cc1...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født i 1987. 

Tjener ca 1 mill

Har innskuddspensjon på 3.5 prosent gje nom jobben, så må spare selv. Fyller IPS hvert år, og sparer I tillegg 12 000 i måneden for alderdommen i globalt indeksfond. Da er det ikke bare pensjon, men også pleie og helsehjelp jeg ikke tror vi kommer til å få noe særlig av fra det offentlige når jeg blir gammel jeg sparer til også.

Tenker jeg pensjonerer meg ved 72. Det er i alle fall planen.

Anonymkode: f5755...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Født i 77.

Begynte å jobbe i 1992. 100% fra 1997.

Privat sektor til 2007, offentlig fra da.

670.000.

Sparer litt på IPS

Planen var inntil nylig å jobbe til jeg er 70 som er pensjonsalderen per nå. Antar den kan være 73 om tjue år når jeg nærmer meg 70.

(Men nå har jeg en kjæreste som er født i 1968, jeg orker nok ikke å jobbe i ti år etter han eventuelt pensjonerer seg)

Anonymkode: c8406...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg aldri må pensjonere meg, drømmen er å kunne jobbe til jeg nærmest går i graven. Født i 86 og skulle nok klart å pensjonert meg ved det som blir den nye pensjonsalderen for min generasjon. Men for min del så er arbeidsløshet og pensjonstilværelsen noe som er veldig fremmed og jeg ikke ser noe positivt eller glede ved. Jeg håper jeg kan ha en bra balanse frem til jeg ikke lenger lever eller er frisk, siden for meg er det verst å leve i en hverdag uten mål og mening som for min del kommer fra blant annet arbeid og det å være produktiv. Så blir det slik at arbeidsgiver ikke ville hatt meg lenger etter oppnådd pensjons alder så hadde nok jeg startet noe for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født i 76, tjener 570 i det private, med elendig pensjonsordning. Har nedbet. Hus som min hovedpensjonssparing, men også penger. I fond og på konto.

Mine foreldre døde nylig når de var i tidlig 70årene - har selv ingen planer om å jobbe lenger enn til max 65.

jeg elsker friheten til å gjøre som jeg vil, og kveles omtrent av jobbjobbjobb-mølla.

Anonymkode: 6a9a7...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født i 78, fjor var første året jeg tjente over 500 000. Jobben setter av 2%, så etter råd fra banken sparer jeg i et globalt indeks fond i tillegg. Med mindre jeg vinner i lotto, eller plutselig lander en utopisk jobb, må jeg basere meg på å jobbe til jeg blir ca 70…

Anonymkode: 5043d...b28

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med jeg kommer til å jobbe til jeg er 70, og at mange er nødt til å gjøre det samme. Pensjonsordningen vi har nå er ikke bærekraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 33 og tjener 550 000. Blir vel minstepensjonist da? Har noen mill i huset og ellers oppspart til pensjon. Får fort en arv etterhvert også. Håper jeg kan gå av når jeg er noe og 60. 

Anonymkode: d88bd...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født tidlig 70-tall. Årslønn nå tett på 900 000. Har gode pensjonsordninger via jobb samt privat pensjonssparing som jeg har hatt i cirka 15 år nå. Blir trolig arv på omlag 2 mill innen en 10-årsperiode, for å være realistisk. Håper helsa holder slik at jeg kan stå i jobb til 67 år. 

Anonymkode: 1c379...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er født på 50-tallet og gikk av med alderspensjon da jeg var 67 år.  Har jobbet i både privat og offentlig sektor, og har alltid hatt inntekt godt over gjennomsnittet pluss god pensjonsordning der jeg har jobbet. 

Jeg var på ingen måte "sliten" av jobben da jeg sluttet.  Kunne ha sluttet tidligere, men hadde ikke ønske om det.  Har alltid likt å jobbe, men ved 67 syntes jeg at jeg hadde gjort min samfunnstjeneste.  Nå nyter jeg å være pensjonist!

Synes jeg har en meget god pensjonsutbetaling.  Skatten er lavere for pensjonister, og mannen min og jeg har samlet 60.000 utbetalt pr. måned.  Siden vi har nedbetalt hus, bil osv. lider vi ingen nød.  

Vi har også sikret hverandre om den ene av oss faller fra.  Våre NAV-pensjoner og pensjon fra KLP vil bli borte for den som faller fra.  Men forsikringen fra privat sektor er spesiell fordi den er livsvarig og i tillegg mottar avdød ektefelle halv pensjon så lenge han/hun lever.  Faktisk var vi ikke klar over hvor god den var før vi ble pensjonister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født i 85, regner med å jobbe til jeg er hvert fall 70. Tjener nå ca 850 000 og har jobbet 100% siden jeg var ca 25, deltid siden jeg var 18. Sparer en del, men ikke spesifikt til pensjon. 

Anonymkode: 256a0...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sparer privat, har ca 1,4 millioner i indeksfond via ASK nå. Så vil ha en del rom for fleksibilitet. Akkurat nå liker jeg jobben godt, og ser ikke for meg å gå av allerede om 20 år. Har aldri spekulert i det, men antar også det er nedbetalte eneboliger og fritidsboligerpå begge sider, og besteforeldre før det. Men drømmer også om en leilighet i varmen, i et relativt dyrt område. Vi får se. 

Alt er jo likevel usikkert. Eldrebølgen er enorm. Man må også regne med å kunne betale en god del privat for helse-og omsorgstjenester, for det offentlige kommer jo til å kollapse. 

Anonymkode: 6c315...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Født i '86. Jeg jobber nok til jeg går i grava. Trur ikke jeg har råd til noe annet enn dét. Dersom helsa begynner å svikte så biter jeg over hagleløpet.

Anonymkode: 8f78d...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amossa skrev (1 time siden):

Er født på 50-tallet og gikk av med alderspensjon da jeg var 67 år.  Har jobbet i både privat og offentlig sektor, og har alltid hatt inntekt godt over gjennomsnittet pluss god pensjonsordning der jeg har jobbet. 

Jeg var på ingen måte "sliten" av jobben da jeg sluttet.  Kunne ha sluttet tidligere, men hadde ikke ønske om det.  Har alltid likt å jobbe, men ved 67 syntes jeg at jeg hadde gjort min samfunnstjeneste.  Nå nyter jeg å være pensjonist!

Synes jeg har en meget god pensjonsutbetaling.  Skatten er lavere for pensjonister, og mannen min og jeg har samlet 60.000 utbetalt pr. måned.  Siden vi har nedbetalt hus, bil osv. lider vi ingen nød.  

Vi har også sikret hverandre om den ene av oss faller fra.  Våre NAV-pensjoner og pensjon fra KLP vil bli borte for den som faller fra.  Men forsikringen fra privat sektor er spesiell fordi den er livsvarig og i tillegg mottar avdød ektefelle halv pensjon så lenge han/hun lever.  Faktisk var vi ikke klar over hvor god den var før vi ble pensjonister. 

Er født på beg. av 50 talet, og målsettingen var å vera gjeldfri til ein ble pensjonist, og  betalte siste avdrag på boligen v/ fylte 62 år, og ble  oppsagt ved fylte 63 år med AFP gr. ordresvikt og  lønn  6 mnd. i oppsigelsestiden. Gikk over på dagpenger, men kom etterhvert tilbake i jobb igjenn og vekslet mellom  dagpenger og jobb  til fylte 67 år. 

Pensjonisttilverelsen ble slett ikkje som ein forstilte seg, og savner ofte jobben,  arbeidsmiljøet, og mange av de personene ein engang hadde rundt seg er forlengst  borte. 

Kona ble uføretrygda 2012,men begge er nå forlengst pensjonister, og har en samlet netto inntekt på omlag. AFP er ofte heilt avgjørende for mange om de har råd å slutte ved 62 år. Mange tar ikkje høgde for at de kan bli oppsagde,  permitert eller sykdom  i løpet av yrkeslivet som kan endre den økonomiske kvardagen.  Genarsjonen født etter 1990 har en annen holdning til sparing en genrasjonen før 1990.  Norge har de senere årene fått mange "nyrike " personer som har arvet en formue av sin foreldre , besteforeldre.  Mange foreldre har de senere årene sponset inngangsbilletten til boligen til barna og pansatt sin bolig,  medlånstagere, eller kausjonert. 

Til alle dem som ser fermtil pensjonsalderen, så er det vert å minne om at økonomien er av underordnet betydning om helse svikter før pensjonstida. En annen utfordring er at ingen vet idag hvordan eldrebølgen vil bli når mange av de som idag er på KG går inn i pensjonsalderen.  Ein får også krysse fingrene for at ein kan sjå fremtil ytterligere 80 år med ferd i Norge,

Anonymkode: b51b5...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 38år, tjener 950.000 i året og planlegger å gå av med pensjon da jeg er 50. Målet er å frem til da ha investert så mye i utbytteaksjer at jeg kan leve godt av det til da, og reise en del rundt.

Anonymkode: 464c1...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

81 modell. I min slekt så blir dem ikke sånn kjempe gamle. Så jeg har ingen ønske om å jobbe til jeg blir 70. Da får jeg bare noe få år før jeg eventuelt er i grava. Så jeg sparer hardt for at jet kan gå av tidlig. Elsker jobben. Men da kan jeg heller bare jobbe når dem har ferie og dem trenger en ekstra hånd. Har ikke super god lønn. Tjener 700 000 i året. Men har bra sparing gjennom jobb til pensjon. + at jeg sparer privat. Har ikke så mye i gjeld no.

Anonymkode: c9db1...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...