Gå til innhold

Hvordan sier man til lærer at elev ikke kan ha svømming pga mensen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tro meg, ukentlig får jeg mld om at elever ikke kan delta i svømming. Har 12-åringer. De er forespeilet at det forventes deltagelse likevel etterhvert, da med tampong eller menskopp-bruk. Det står alt fra «deltar ikke i svømming i dag, har med gymtøy», «har mensen, har derfor med gymtøy i stedet», «blør fortsatt denne uka, har med gymtøy». Null flaut! Lærer også opp gutta i å forstå at dette er heeelt normalt og en del av det å være voksen/ha en fertil kropp.

Anonymkode: 68d01...11b

Forventer? Du bør lese deg opp litt !

Anonymkode: c376a...926

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 16.27):

Slutt å bygge opp under at mensen skal være noe flaut. Send melding til læreren og si at hun ikke skal ha svømming fordi hun har mensen. Enkelt og greit.

Anonymkode: 1c893...7b4

Jeg skjønner godt at man kan synes det er flaut som 11-åring. Da er det nok ikke så mange andre i klassen som har fått mensen ennå.

Anonymkode: 3b525...75c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Genny skrev (8 timer siden):

Vår jente går på svømming. Mensen er ingen problem. Kanskje heller gi henne hjelpemiddel (tamponger) enn unnskyldning for å slippe. 🤷🏻‍♀️

Nå er jenter veldig ulike og har veldig ulik menssyklus og blødningemønster. For noen er det null problem å bruke tampong og delta på svømming, mens for andre er det av ulike årsaker problematisk. Hvis man f.eks. blør mye kan selv en stor tampong gi lekkasje, og blod i bassenget, nedover låret eller bare omså blod i fellesdusjen er veldig ubehagelig.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Store blødninger er ingen hindring for tampong. Det er ikke som om den propper opp livmoren til den eksploderer 😂😂.

bakovervendt livmor er heller ingen hindring for tampong, da den skal i vagina, ikke opp i livmoren 😂. Herregud så mye kunnskapsløshet her 

om en 11 åring har kjempestore blødninger finnes det medisiner for det. 
og til ts: herregud bare skriv at ungen har menstruasjon. Ingen skam i det. Du er voksen nok til å klare å snakke om mensen ! 

Anonymkode: 910c2...36d

Kanskje du burde skaffe deg litt kunnskap (og medfølelse) selv før du buser ut med sånne latterliggjørende innlegg.

Det er faktisk vanlig å få problemer med å bruke tampong når man har bakovervendt livmor. du kan jo lese deg litt opp her: https://www.volvat.no/tjenester/gynekologi/bakovervendt-livmor/

Hvorvidt man vil bruke tampong eller ikke kommer an på flere ting, og det er ikke noe som verken skolen eller bedrevitende damer skal blande seg inn i.

Anonymkode: fceb2...171

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tro meg, ukentlig får jeg mld om at elever ikke kan delta i svømming. Har 12-åringer. De er forespeilet at det forventes deltagelse likevel etterhvert, da med tampong eller menskopp-bruk. Det står alt fra «deltar ikke i svømming i dag, har med gymtøy», «har mensen, har derfor med gymtøy i stedet», «blør fortsatt denne uka, har med gymtøy». Null flaut! Lærer også opp gutta i å forstå at dette er heeelt normalt og en del av det å være voksen/ha en fertil kropp.

Ja, du kunne jo prøve deg med å fortelle min 11 åring at du forventer at hun bruker tampong. Da hadde det blitt månelyst! Det har du absolutt ingenting med, og heller ingenting du skulle sagt. 

Anonymkode: 135bf...4e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, du kunne jo prøve deg med å fortelle min 11 åring at du forventer at hun bruker tampong. Da hadde det blitt månelyst! Det har du absolutt ingenting med, og heller ingenting du skulle sagt. 

Anonymkode: 135bf...4e0

Vedkommende skulle fått prøve å forvente det av meg som 43-åring, jeg skulle gitt grei beskjed om hvor den forventningen kunne stappes hen. 

Anonymkode: c3f2f...006

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Genny skrev (8 timer siden):

Vår jente går på svømming. Mensen er ingen problem. Kanskje heller gi henne hjelpemiddel (tamponger) enn unnskyldning for å slippe. 🤷🏻‍♀️

Å gud bedre , enkelte folk Altså….

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nå er jenter veldig ulike og har veldig ulik menssyklus og blødningemønster. For noen er det null problem å bruke tampong og delta på svømming, mens for andre er det av ulike årsaker problematisk. Hvis man f.eks. blør mye kan selv en stor tampong gi lekkasje, og blod i bassenget, nedover låret eller bare omså blod i fellesdusjen er veldig ubehagelig.

Kanskje du burde skaffe deg litt kunnskap (og medfølelse) selv før du buser ut med sånne latterliggjørende innlegg.

Det er faktisk vanlig å få problemer med å bruke tampong når man har bakovervendt livmor. du kan jo lese deg litt opp her: https://www.volvat.no/tjenester/gynekologi/bakovervendt-livmor/

Hvorvidt man vil bruke tampong eller ikke kommer an på flere ting, og det er ikke noe som verken skolen eller bedrevitende damer skal blande seg inn i.

👏👏👏👏

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan faen kan du forvente noe slik.

Hva hvis jenta evnt hadde blitt utsatt for overgrep f.eks da vil de ofte ikke klare å putte ting oppi der for de ikke vil ha mer traumer

Ikke en gang mange voksene en gang klarer å bruke det

Hadde du vært mitt barns lærer å fått nytt i der, hadde jeg nok skrevet en klage og nektet mitt barn å ha deg som lærer

Anonymkode: 94623...f45

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å gud bedre , enkelte folk Altså….

Ja, tenk at folk tenker forskjellig. 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg står på mitt om at en kan gi opplæring og informasjon og ikke bli stående hjelpeløs. Er ikke sikkert hun er komfortabel med å begynne bruke tamponger da, da blir det noe annet. Er ingenting i veien for å få veiledning likevel, så kan hun velge selv. Synes også du overdramatiserer veldig om hvor mye blod det kommer. Mener du virkelig at en 11 åring blør så mye at ikke engang den største tampongen vil hindre lekasje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Genny skrev (8 minutter siden):

Jeg står på mitt om at en kan gi opplæring og informasjon og ikke bli stående hjelpeløs. Er ikke sikkert hun er komfortabel med å begynne bruke tamponger da, da blir det noe annet. Er ingenting i veien for å få veiledning likevel, så kan hun velge selv. Synes også du overdramatiserer veldig om hvor mye blod det kommer. Mener du virkelig at en 11 åring blør så mye at ikke engang den største tampongen vil hindre lekasje? 

Kan ha fått all trening i verden, men har barn opplevd litt lekkasje kan det være svært vanskelig å ha nok tillit til tamponger - i bassenget.  Sett at man vanligvis bytter ofte, så skal man være over en time i vann, det suger til seg mye væske fra begge sider.. 

Folk får akseptere at tamponger ikke alltid er løsningen.  Ideelt EN løsning, for en 11-åring forventer jeg det ikke. Så glad datteren først var 14 når hun fikk mensen første gangen.  

Anonymkode: 26efe...446

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Genny skrev (42 minutter siden):

Ja, tenk at folk tenker forskjellig. 🤷🏻‍♀️

Genny skrev (20 minutter siden):

Synes også du overdramatiserer veldig om hvor mye blod det kommer. Mener du virkelig at en 11 åring blør så mye at ikke engang den største tampongen vil hindre lekasje? 

Ja, tenk at jenter/ kvinner er forskjellige...?

En jente kan faktisk blø så mye at en stor tampong ikke vil hindre lekkasje. At du synes man overdramatiserer hvor mye blod som kommer tyder på at du selv ikke sliter med store blødninger (og smerter).... 

Anonymkode: 05a70...073

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 19.09):

Min erfaring er at det er noe man ønsker, og vender seg til, raskest mulig. Når alternativet er veldig ubehagelige bind, gjennomblødning, å måtte stå over svømming, ikke bade på ferieturer, og mye mer. 

Det er kun barn med mødre som ikke er åpen for mulighetene som må slite med bind, og alle ulemper, 

Herreminhatt, mye dumt svada skal man lese før øynene ramler ut. 

Anonymkode: a61f0...0f6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 16.17):

Datteren min er 11 og de skal ha svømmeundervisning nå etter et opphold i forrige skoleår. Siden da har hun fått mensen og er blant de første i klassen og synes det er ubehagelig å skulle si til læreren at hun ikke kan ha svømming hvis hun har mensen når det foregår og synes det er like ubehagelig hvis jeg skal si det. Hvordan gjør dere andre det? Sender forelder melding til lærer? Må eleven si det selv? Er det noen som helst måte å gjøre det mindre flaut på?

Anonymkode: 46da2...7d6

Hvordan man sier det? Si det akkurat som det er. Jeg er selv lærer og kan selvfølgelig ta fint imot en slik beskjed! Mensen er helt normalt og det er helt forståelig at man da ikke ønsker å delta på svømmeundervisning. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sie bare , har mensen ska ikke ha bading. 
Jentungen min på 13 gir klar beskjed om det til læreren. 🤷‍♀️

Anonymkode: 07cf2...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 19.17):

Vi har både vært til min (felles) fastlege. Og mannen er lege. 

En tampong er da virkelig ikke en propp. Hva slags lege er egentlig dette? 

Anonymkode: 77dd5...014

Tampongen min fungerte som en propp. Da jeg tok den ut etter en halvtime var den gjennomtrekt av blod og når tampongen ble fjernet så rant det som en foss. Alle leger sa at dette var naturlig. Hva slags type "lege" er mannen din?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Pissprat! Det er noe de skal lære seg når de får mensen. Spurte du babyen din om du fikk lov til å skifte bleie på den 

Ingen har spurt deg om å koble inn øvre topplokk. Enten har du det, eller så har du det ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Genny skrev (1 time siden):

Ja visst f kan de blø så mye. Jeg er en av dem. Måtte ha største tampong og nattbind i tillegg, og bytte ofte på skolen. Les deg opp. 

Anonymkode: 42fbe...338

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Genny skrev (4 timer siden):

Mener du virkelig at en 11 åring blør så mye at ikke engang den største tampongen vil hindre lekasje? 

Ja, det mener vi.  Noen har små blødninger, andre har store. Og ingen av oss fortjener å blø igjennom i et basseng eller en fellesdusj, hverken når vi er 11 ellr 44. 

Anonymkode: 71e59...3f3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tampongen min fungerte som en propp. Da jeg tok den ut etter en halvtime var den gjennomtrekt av blod og når tampongen ble fjernet så rant det som en foss. Alle leger sa at dette var naturlig. Hva slags type "lege" er mannen din?

Haha! Du er ikke en kvinne. For det første ... forresten: Det er tre ting i innlegget ditt som avslører deg. Kan du gjette hva det er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...