Grüner Skrevet i går, 14:12 #101 Del Skrevet i går, 14:12 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nei, var ikke det jeg sa😅 Men går an å være åpen for det alternativet også. Ha en prat om hva hun ønsker selv. Finnes jo i mange str. Anonymkode: f0bc5...bf3 Ved sterk menstruasjon er det uhygienisk å bade med tampong. Og en 11-åring som nylig har fått mensen er også litt ung for tampong, så mensen er gyldig fraværsgrunn i svømming. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:13 #102 Del Skrevet i går, 14:13 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Datteren min er 11 og de skal ha svømmeundervisning nå etter et opphold i forrige skoleår. Siden da har hun fått mensen og er blant de første i klassen og synes det er ubehagelig å skulle si til læreren at hun ikke kan ha svømming hvis hun har mensen når det foregår og synes det er like ubehagelig hvis jeg skal si det. Hvordan gjør dere andre det? Sender forelder melding til lærer? Må eleven si det selv? Er det noen som helst måte å gjøre det mindre flaut på? Anonymkode: 46da2...7d6 Hun kan bade selv om hun har mensen. Hørt om tampong? Anonymkode: 1e845...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:15 #103 Del Skrevet i går, 14:15 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Man presser ikke en tampong i ungene før de er klare for det selv. Anonymkode: c042f...b90 Pissprat! Det er noe de skal lære seg når de får mensen. Spurte du babyen din om du fikk lov til å skifte bleie på den også? Anonymkode: 1e845...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:20 #104 Del Skrevet i går, 14:20 Grüner skrev (4 minutter siden): Ved sterk menstruasjon er det uhygienisk å bade med tampong. Og en 11-åring som nylig har fått mensen er også litt ung for tampong, så mensen er gyldig fraværsgrunn i svømming. Er det uhygienisk? Jeg bader med tampong når jeg har mensen. Gjort siden jeg var 10 år. jeg er enig i at mensen kan være gyldig fraværsgrunn i svømming, det kan også være gyldig fraværsgrunn fra andre fag og jobb i tilfeller med store smerter og sterke blødninger. Anonymkode: 1efe2...3bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #105 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hun kan bade selv om hun har mensen. Hørt om tampong? Anonymkode: 1e845...b15 Ikke alle kan det. Anonymkode: 42fbe...338 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #106 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (23 timer siden): Datteren min er 11 og de skal ha svømmeundervisning nå etter et opphold i forrige skoleår. Siden da har hun fått mensen og er blant de første i klassen og synes det er ubehagelig å skulle si til læreren at hun ikke kan ha svømming hvis hun har mensen når det foregår og synes det er like ubehagelig hvis jeg skal si det. Hvordan gjør dere andre det? Sender forelder melding til lærer? Må eleven si det selv? Er det noen som helst måte å gjøre det mindre flaut på? Anonymkode: 46da2...7d6 Læreren er ikke lege og trenger ikke vite noen grunn. Det holder å skrive at hun ikke skal ha svømming. Anonymkode: f42f0...870 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 23 timer siden #107 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (22 timer siden): «Vanlig grunn» kalte vi det i min tid 🤭 Anonymkode: 7ecaf...8dd Samme her. Det hendte vi skyldte på det hvis vi ikke gadd å ha svømming eller gym. Selv om vi ikke hadde det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeka Skrevet 23 timer siden #108 Del Skrevet 23 timer siden Som en som jobber på skole og har svømming med elevene så kan jeg trygt si at det holder å sende en melding at N skal ikke være med på svømming, vi kobler for det meste grunnen til det. Som en som selv har slitt med ekstremt kraftige blødninger og kramper kan jeg også anbefale å snakke med gymlærer og gi beskjed om at det i perioder vil være vanskelig for henne å delta i gymtimene. Jeg fikk med brev fra legen som jeg leverte på skolen grunnet plager. Snakk med datteren din og trygg henne i at dette er normalt (følg gjerne opp blødningene hos en spesialist basert på egne erfaringer), og gi det litt tid før du spør om hun synes det er greit å informere læreren om årsaken. Da vil læreren også ha mulighet til å tilpasse opplegg hvis nødvendig og kan være en støttespiller hvis det blir snakk blant de andre elevene om hvorfor datteren din ikke deltar/er med etc. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #109 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Gjelder det i alle fag nå, altså kan man skrive « Kari skal ikke ha matte i morgen « , og så får Kari gyldig fravær? Anonymkode: 1efe2...3bf Jeg skadet meg i armen på skolen og kunne ikke skrive på flere uker, håndskriften med venstre var uleselig og jeg kunne ikke bruke høyre til å holde arket, så fikk foreldre til å skrive melding til lærerne om alle fagene jeg ikke kunne delta i. Forming, gym, skolekjøkken, og alle de teoretiske fagene. Jeg var tilstede og så og hørte, men deltok jo ikke. Mensen blir et handicap. Enten de klarer å bruke tampong, men får totalt angst for lekkasje eller at man ikke får til å bruke tampong. Noen er heldige og takler tidlig ubehagelige ting, synes tampong er enkelt å bruke, men respekter de som ikke har samme letthet. Det er forskjell på angsten om å prate høyt i timen- som min datter ikke får slippe unna og angsten for blod i bassenget og dusjen. De er heldige de som slipper den angsten. Selv var jeg heldig, hadde ikke svømming før på vgs, da trygg nok med tampong. Anonymkode: 26efe...446 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 23 timer siden #110 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Klart man kan si det. Men hvorfor skal man skrive slik informasjon i et system som lagrer alt i en evighet når det ikke er nødvendig? Får ikke fravær så lenge man faktisk møter opp selv om man ikke deltar. Anonymkode: d51d6...200 Hva vil skammen være? Jeg forstår bare ikke hvorfor en mor må på nettet for å spørre om dette. Er man livredd for å snakke med folk? Eller har vi en hel generasjon med kvinner som ikke klarer å håndtere normale hverdags-utfordringer på egenhånd? Og skal vi tilbake til å skamme oss for mensen, eller skal vi lære døtrene våre at dette er helt naturlig, men hun kan fortelle når hun selv er klar uten å sjekke IG eller KG hva som er greit? Graden av hjelpesløshet blant folk slår meg hver eneste dag her inne. Hva skjedde med å. bruke hue? Vise selvstendighet? «Vent, datter, dette er så vanskelig at jeg må ha råd fra fremmede».. Nei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #111 Del Skrevet 23 timer siden Jeg som er vokst opp på 80 og 90-tallet tenkte automatisk "det er da vel bare å skrive det i meldeboka" og så "ja det har vel kanskje ikke det lengre, men da har de vel en app eller noe?" Meldeboka var jo veldig grei bortsett fra at den kunne mistes, bli våt, eller tatt av noen og brukt til mobbing osv. Det var mye "Ståle har legetime i dag kl. 11.30", "Mona har fått mensen", "Tine må ha Onsdag fri fordi hun skal til tannlegen for å få regulering" Men dere har kanskje ikke noen daglig "bok" som følger ungene nå? Hvordan sier dere i fra om alt det andre? Tekstmeldinger til lærere? Må da være mye bedre å ha et intranett av noe slag for dette. Anonymkode: 2e93a...001 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23 timer siden #112 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg som er vokst opp på 80 og 90-tallet tenkte automatisk "det er da vel bare å skrive det i meldeboka" og så "ja det har vel kanskje ikke det lengre, men da har de vel en app eller noe?" Meldeboka var jo veldig grei bortsett fra at den kunne mistes, bli våt, eller tatt av noen og brukt til mobbing osv. Det var mye "Ståle har legetime i dag kl. 11.30", "Mona har fått mensen", "Tine må ha Onsdag fri fordi hun skal til tannlegen for å få regulering" Men dere har kanskje ikke noen daglig "bok" som følger ungene nå? Hvordan sier dere i fra om alt det andre? Tekstmeldinger til lærere? Må da være mye bedre å ha et intranett av noe slag for dette. Anonymkode: 2e93a...001 Er sikkert en sånn minskoleapp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22 timer siden #113 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg skadet meg i armen på skolen og kunne ikke skrive på flere uker, håndskriften med venstre var uleselig og jeg kunne ikke bruke høyre til å holde arket, så fikk foreldre til å skrive melding til lærerne om alle fagene jeg ikke kunne delta i. Forming, gym, skolekjøkken, og alle de teoretiske fagene. Jeg var tilstede og så og hørte, men deltok jo ikke. Mensen blir et handicap. Enten de klarer å bruke tampong, men får totalt angst for lekkasje eller at man ikke får til å bruke tampong. Noen er heldige og takler tidlig ubehagelige ting, synes tampong er enkelt å bruke, men respekter de som ikke har samme letthet. Det er forskjell på angsten om å prate høyt i timen- som min datter ikke får slippe unna og angsten for blod i bassenget og dusjen. De er heldige de som slipper den angsten. Selv var jeg heldig, hadde ikke svømming før på vgs, da trygg nok med tampong. Anonymkode: 26efe...446 Hæ hadde dere svømming på vgs?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #114 Del Skrevet 22 timer siden Tro meg, ukentlig får jeg mld om at elever ikke kan delta i svømming. Har 12-åringer. De er forespeilet at det forventes deltagelse likevel etterhvert, da med tampong eller menskopp-bruk. Det står alt fra «deltar ikke i svømming i dag, har med gymtøy», «har mensen, har derfor med gymtøy i stedet», «blør fortsatt denne uka, har med gymtøy». Null flaut! Lærer også opp gutta i å forstå at dette er heeelt normalt og en del av det å være voksen/ha en fertil kropp. Anonymkode: 68d01...11b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #115 Del Skrevet 22 timer siden «Hei. Lise kan dessverre ikke ha svømming i dag pga menstruasjon. Har med gymtøy.» Ellers får du høre med henne om hun har lyst å prøve tampong. Gul eller grønn. Jeg brukte selv tampong fra 11-årsalderen. Ville ikke gå glipp av badeland og div. på ferie. Ikke hatt noen problemer. Anonymkode: 7fa9e...993 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #116 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tro meg, ukentlig får jeg mld om at elever ikke kan delta i svømming. Har 12-åringer. De er forespeilet at det forventes deltagelse likevel etterhvert, da med tampong eller menskopp-bruk. Det står alt fra «deltar ikke i svømming i dag, har med gymtøy», «har mensen, har derfor med gymtøy i stedet», «blør fortsatt denne uka, har med gymtøy». Null flaut! Lærer også opp gutta i å forstå at dette er heeelt normalt og en del av det å være voksen/ha en fertil kropp. Anonymkode: 68d01...11b Dette er ikke en forventning du har myndighet til å forespeile dem; det er ikke opp til deg hvorvidt noen skal putte noe inn i sin egen vagina. Anonymkode: c3f2f...006 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #117 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 16.17): Datteren min er 11 og de skal ha svømmeundervisning nå etter et opphold i forrige skoleår. Siden da har hun fått mensen og er blant de første i klassen og synes det er ubehagelig å skulle si til læreren at hun ikke kan ha svømming hvis hun har mensen når det foregår og synes det er like ubehagelig hvis jeg skal si det. Hvordan gjør dere andre det? Sender forelder melding til lærer? Må eleven si det selv? Er det noen som helst måte å gjøre det mindre flaut på? Anonymkode: 46da2...7d6 Jeg skrev melding til svømmelærer i viglio. Da blir det ingen spørsmål. Og selv kan hun bare si til vennene at hun glemte svømmetøy om noen maser. Anonymkode: d1eca...4ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #118 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette er ikke en forventning du har myndighet til å forespeile dem; det er ikke opp til deg hvorvidt noen skal putte noe inn i sin egen vagina. Anonymkode: c3f2f...006 Enig! Jeg blødde rett igjennom og brukte 2 store nattbind og løp på do flere ganger bare i svømmetimen. Kunne ikke brukt tampong i det hele tatt! (ja jeg har selvsagt prøvd, syns heller ikke noe om det og får fort uvi ved bruk av det, kunne brukt det siste dag, på dag 7 med bind i tilegg). Blødde ekstremt mye og storeblodklumper. Noen få blør en dag såvidt, sikkert greit for de, men ikke for alle andre. Og ikke alle vil bruke tampong. Kan og nevne voldtekt som gjorde at jeg ikke ville putte det inn. Tror menn (og damer for den slags skyld som aldri har opplevd noe eller blødd så mye og mye smerter) må tenke litt på at det ikke er alle som kan svømme den uken. Slet med gym og, for det var mye løp og hopp. Og da var det rett igjennom. Jeg gikk på skolen, men det var søren ikke lett.. Bytte store nattbind 2ganger i timen.. Anonymkode: d1eca...4ab 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 19 timer siden #119 Del Skrevet 19 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så rart, men gjelder dette kun svømming eller alle fag? Kan man møte til matte timen og ikke delta ? Om dette er noe nytt og bare gjelder svømming, er det sånn for gutter og? Eller det eget for jenter fordi mensen har blitt flaut, så egentlig er det en « mensen løsning « uten at man snakker om det? Anonymkode: 1efe2...3bf Hva er det du snakker om? Dette er jo en super enkel problemstilling: - Unge jenter som nettopp har fått mensen, trenger tid til å bli vant til mensen og det er ganske naturlig at det første du gjør ikke er å møte opp til svømming med tampong. - La jentene få prøve ut forskjellige produkter å bli trygg på mensen før du hiver de uti et fellesbasseng - Jeg er sikker på at koden "vondt i magen" holder i massevis. Hvis en gym lærer er så tett at vedkommende ikke forstår situasjonen, ja da kan evt. presisere mer hva som er årsaken. Dette er jo et unikt problem ved svømming, så skjønner ikke hvorfor du blander andre fag inn i diskusjonen. Endret 19 timer siden av K.B. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #120 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Pissprat! Det er noe de skal lære seg når de får mensen. Spurte du babyen din om du fikk lov til å skifte bleie på den også? Anonymkode: 1e845...b15 Sjarmerende… Anonymkode: c376a...926 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå