Gå til innhold

Hvordan sier man til lærer at elev ikke kan ha svømming pga mensen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kan stå på ditt alt du vil, faktum er at jentene får opplæring og informasjon rundt absolutt alle tilgjengelige menstruasjonsprodukter ifbm undervisning på skole.

Det er også et veldokumentert faktum at det finnes kvinner som - av ulike årsaker - har ekstremt store blødninger, og jeg ser ingen grunn til å anta at disse ikke hadde store blødninger da de var 11.

Anonymkode: c3f2f...006

Så med andre ord vet ikke du det heller? Du bare antar du også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva i all verden mener du alder har med saken å gjøre? 

Anonymkode: 71e59...3f3

Nei, kommenterte bare på ditt innlegg om at du var en av dem. Så jeg lurte på om du fossblødde når du var 11 år, så mye som du skrev, at ikke engang den største tampongen hjalp og måtte bruke bind i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Genny skrev (2 timer siden):

Nei, kommenterte bare på ditt innlegg om at du var en av dem. Så jeg lurte på om du fossblødde når du var 11 år, så mye som du skrev, at ikke engang den største tampongen hjalp og måtte bruke bind i tillegg. 

Jeg har ikke skrevet det, men ja, jeg fikk mensen på 12-årsdagen min og jeg fosdblødde fra dag en. Jeg har brukt bleier (bleier for full inkontinens, ikke inkontinensbind) i kombinasjon med tamponger og ekstra innlegg siden og blør fortsatt gjennom jevnlig. Jeg har også bevitnet to andre første menstruasjoner av samme styrke. En av jentene var 13, den andre 10. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan hu ikke svømme enda???

Anonymkode: 72e63...c43

Hva? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Brukte du det som unnskyldning, eller når det faktisk var reelt? 
det ble ganske fullt på den benken hos oss etterhvert , selvom vi sa mensen og ikke « vanlig grunn» så det ble ikke gyldig fravær og god karakter av og mumle mensen/ vanlig grunn. 
legerklæring for sterke blødningen / smerter var gyldig grunn ca hver 4 gang uten  og bli satt ned i karakter da. Var et par som hadde det. Funka ikke og få god karakter og gyldig fravær ved og mumle « vanlig grunn» eller mensen som vi kalte det, i hytt og pine. 

Anonymkode: 1efe2...3bf

Vi brukte det over en lav sko, både i gym og svømming. Vet ikke hvorfor de godtok det i gym, men de gjorde nå det. Det betydde ikke noe for karakterene, før det begynte å bli veldig mange ganger på rad. Var aldri veldig fullt på den benken heller, så de så det vel ikke som noe stort problem.

Jeg er forøvrig oppvokst på en barneskole med svømmebasseng, så jeg har hatt ukentlig svømming fra jeg var fem år gammel. Det var ingen hos oss som ikke kunne svømme. Så svømmetimene på ungdomsskolen var ikke like "kritiske" for oss som for andre. På vgs tror jeg vi hadde to svømmetimer totalt, da blir det jo noe annet. 

Anonymkode: 5b663...435

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Genny skrev (13 timer siden):

Så med andre ord vet ikke du det heller? Du bare antar du også! 

Jeg påpeker at du ikke har grunn til å anta at en 11-åring ikke kan ha store blødninger. 

Anonymkode: c3f2f...006

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Genny skrev (14 timer siden):

Når du var 11 år? Og tampong og badedrakten hindret ikke lekasje noenting?? Det bare fosset ut blod i bassengen???  

Ja? Man kan ha store blødninger helt fra starten av menstruasjon, eller trodde du den økte med årene? Dette er ulikt fra jente til jente/kvinne til kvinne. Nei, jeg blødde fort forbi en tampong og nei jeg var derfor selvfølgelig ikke i noe basseng de første dagene av mensen. Det sier seg vel selv. At du tror badedrakten skulle holde lekkasje unna sier jo sitt egentlig. 

Anonymkode: 42fbe...338

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Genny skrev (14 timer siden):

Når du var 11 år? Og tampong og badedrakten hindret ikke lekasje noenting?? Det bare fosset ut blod i bassengen???  

Badedrakt som hindrer lekkasje? Har du aldri blødd en dråpe selv? Merkelig at det alltid skal dukke opp folk med mikroskopiske blødninger i sånne tråder, og som tror alle er som dem selv. 

Anonymkode: 16ac1...e9d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber som lærer. Her går det helt fint om foreldre bare skriver at barnet ikke skal ha svømming i dag. Mister de svømming for mange ganger, står de i fare for å ikke få vurdering i svømmingen. Så får det være opp til foreldrene hva de velger å gjøre med det. 

Anonymkode: 05fdb...e1a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber som lærer. Her går det helt fint om foreldre bare skriver at barnet ikke skal ha svømming i dag. Mister de svømming for mange ganger, står de i fare for å ikke få vurdering i svømmingen. Så får det være opp til foreldrene hva de velger å gjøre med det. 

Hva slags konsekvenser får det om de ikke får denne vurderinga? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 15.10):

Gjelder det i alle fag nå, altså kan man skrive « Kari skal ikke ha matte i morgen « , og så får Kari gyldig fravær? 

Anonymkode: 1efe2...3bf

🙈🙈Å svømme og dusje etterpå med blod som renner ut av deg er noe annet enn en mattetime?  Det skjønner vel alle? Å ikke kan  svømme pga mensen er gyldig fravær. På samme måte som man får gyldig fravær pga sykdom. Og når man gir beskjed til skolen har ikke skolen rett til vite hvilken sykdom. «Anne er syk idag» Mensen er ikke en sykdom men ikke alle vil at personlige ting skal informeres om så da skriver man «Anne kan ikke svømme idag» og når «Anne» ikke er syk og er på skolen så regner vel læreren med at det er pga mensen. Og mange barn synes det er flaut så de burde få slippe å utlevere den informasjonen. Særlig når alt er digitalt der det lagres osv. 

Anonymkode: 36bbc...9c5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så det blir urettferdig for jentene- de får mer fravær pga mensen og dermed feks dårligere karakter eller ikke vurdering? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags konsekvenser får det om de ikke får denne vurderinga? 

Egentlig ingenting. Det er litt det samme som om en elev ikke gjør noe særlig i mattetimene. Da må lærer si på utviklingssamtale og skrive på halvårsvurdering at vi vet ikke hvordan eleven gjør det faglig, for hen gjør lite i timene. De fleste foreldre er vel interessert i hvordan elevene gjør det i de ulike fagene. Men er det ikke så nøye, så får man velge selv hvor viktig man tenker at svømminga er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Så det blir urettferdig for jentene- de får mer fravær pga mensen og dermed feks dårligere karakter eller ikke vurdering? 

Hvordan tenker du de skal bli vurdert om de ikke deltar? Det er det samme som om de ikke er til stede eller ikke deltar i andre fag. Om man er mye syk fra skolen, selv om det er en gyldig grunn, så kan man miste vurdering i et fag også. Men det har jo egentlig ikke noe å si på barneskolen. Det blir ingen konsekvenser av det. Men foreldre skal bli informert på forhånd. Jeg jobber ikke i ungdomsskolen, så vet ikke hva som gjøres om en elev står i fare for å ikke få karakter i et fag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i starten skrev jeg melding til kontaktlærer (første gangen det gjaldt) og sa at hun kom til å ha "glemt" svømmetøy dagen etter, fordi hun syntes det var enklere å si til medelever enn at hun hadde mensen - og at hun syntes det var flaut og ba om at lærer ikke kommenterte glemmingen noe særlig når hun visste grunnen.

Det gikk helt fint, og etter hvert som tiden gikk så ble det mye mindre flaut og noe de sa rett ut (når flesteparten av dem hadde fått mensen). Men helt i starten er det greit å vise litt forståelse for at det er uvant og flaut.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Helene1982 skrev (På 22.2.2025 den 3.50):

Haha! Du er ikke en kvinne. For det første ... forresten: Det er tre ting i innlegget ditt som avslører deg. Kan du gjette hva det er? 

Det er meg faktisk knekkende likegyldig hvilket kjønn du definerer meg som 🙂

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Genny skrev (På 21.2.2025 den 22.52):

Jeg står på mitt om at en kan gi opplæring og informasjon og ikke bli stående hjelpeløs. Er ikke sikkert hun er komfortabel med å begynne bruke tamponger da, da blir det noe annet. Er ingenting i veien for å få veiledning likevel, så kan hun velge selv. Synes også du overdramatiserer veldig om hvor mye blod det kommer. Mener du virkelig at en 11 åring blør så mye at ikke engang den største tampongen vil hindre lekasje? 

Ja det er mulig. De første årene man har mensen kan både syklus og blødning være ute av kontroll, før hormonene stabiliserer seg. Det er jo ikke nødvendigvis sånn at jo yngre og mindre kropp, jo mindre blødninger.
Jeg blødde meg blodfattig de første årene med mensen. Jeg var riktignok eldre enn 11 år da jeg fikk mensen (jeg var ca 12,5 år), men jeg blødde rikelig og hadde null lyst til å delta på verken svømming eller gym på de verste dagene. Når man blør rikelig er verken bevegelse, lite klær (badetøy eller gymtøy) eller dusj i fellesdusj noe som er uproblematisk, og spesielt ikke for unge jenter.
Jeg opplevde ganske ofte at jeg blødde gjennom og fikk rød flekk i buksa. Tenker det er fullt mulig at unge jenter kan blø enda mer enn det jeg gjorde også.

Og ja, moren min dro meg med til gynekolog, uten at han fant noe galt med meg.

Anonymkode: fceb2...171

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Genny skrev (På 21.2.2025 den 22.52):

Jeg står på mitt om at en kan gi opplæring og informasjon og ikke bli stående hjelpeløs. Er ikke sikkert hun er komfortabel med å begynne bruke tamponger da, da blir det noe annet. Er ingenting i veien for å få veiledning likevel, så kan hun velge selv. Synes også du overdramatiserer veldig om hvor mye blod det kommer. Mener du virkelig at en 11 åring blør så mye at ikke engang den største tampongen vil hindre lekasje? 

Hvorfor har du hengt deg så mye opp i dette med 11-åring? Det har ingenting å si for om man blør mye eller lite. En tampong var aldri i nærheten av å stoppe alt blodet hos meg, verken som 11-åring eller 50-åring. Hvorfor skriver du "mener du virkelig at", som om det er noe rart å mene at en 11-åring kan fossblø? Baserer du det på egne opplevelser der du har blødd så lite at selv badedrakten kunne stoppet det?

Anonymkode: 16ac1...e9d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille39 skrev (På 22.2.2025 den 3.56):

Mi  har mensen 2 ganger i mnd. og hun blør så mye at hun må på jerntabletter. 
Så ungene kan ha forskjellig syklus ja. Men man skal heller ikke tvinge dem til tamponger. 
Mi må ha natt bind, store på dagen de første dagene. 

Be om Cyklokapron av legen. Hjelper mot store blødninger. Eg skulle ønske eg visste om denne medisinen når jeg var yngre, hadde spart meg for mye stress og smerter..

Anonymkode: 8d1a9...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...