Gå til innhold

Hvordan sier man til lærer at elev ikke kan ha svømming pga mensen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, var ikke det jeg sa😅 Men går an å være åpen for det alternativet også. Ha en prat om hva hun ønsker selv. Finnes jo i mange str. 

Anonymkode: f0bc5...bf3

Der er gjerne ikke så enkelt å få det til riktig i starten og da øker risikoen for lekkasje under svømming. Tipper at dersom hun synes det er flaut å si at hun har mensen, så er det minst like flaut å lekke blod i bassenget...

Anonymkode: 2ed2e...114

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor heldigvis at for de fleste synes dette er enkelt, og helt uproblematisk, veldig raskt? 

Har du et behov for at alle skal ha samme opplevelse som deg? 

Anonymkode: 77dd5...014

Mine venninner startet ikke med tampong før 9. minst. 

Selv startet jeg ikke før jeg var godt over 20. Med mye uvi og sopplager var det helt uaktuelt å putte noe i vagina. Tidvis er det fortsatt det som 33 åring dersom annet ubehag står på. 

Kan man ikke bare akseptere at man er forskjellige?

Anonymkode: 70f04...45a

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver en mld hvor det kan stå: «Anne kan ikke ha svømming idag pga mensen».

Enkelt og greit.

Du må lære henne at mensen ikke er flaut. Jeg var også den første i min klasse, men mamma hadde snakket mye om dette med meg. Derfor var jeg ikke flau noen av gangene jeg måtte hoppe over svømming.

Endret av Eva-Lena
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For noe BS. Dette har ingen rot i virkeligheten. Ingen lege vil la vær å anbefale tampong fordi man blør mye. 

Anonymkode: 910c2...36d

er du lege? 

Anonymkode: 1b4ba...c17

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Datteren min er 11 og de skal ha svømmeundervisning nå etter et opphold i forrige skoleår. Siden da har hun fått mensen og er blant de første i klassen og synes det er ubehagelig å skulle si til læreren at hun ikke kan ha svømming hvis hun har mensen når det foregår og synes det er like ubehagelig hvis jeg skal si det. Hvordan gjør dere andre det? Sender forelder melding til lærer? Må eleven si det selv? Er det noen som helst måte å gjøre det mindre flaut på?

Anonymkode: 46da2...7d6

Haha, jeg må le, så utrolig tullete folk er, så istedenfor å svare på ts’ spørsmål så ble det en veldig bastant debatt for team ob/tampax. 

Noen har jo faktisk svart på spørsmålet og jeg er enig i med mange om at det beste er å skrive at jenta di ikke skal ha svømming punktum. Lærere skjønner det etterhvert, men jeg ville nok også skrevet at det er pga mensen men at hun syns det er skrekkelig pinlig og be om diskresjon.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For noe BS. Dette har ingen rot i virkeligheten. Ingen lege vil la vær å anbefale tampong fordi man blør mye. 

Anonymkode: 910c2...36d

Når en fyller 15 nattbind på under et døg  så er det ikke normalt. Og det var og det legen her sa. Kunne stå og det bare rundt. Vært innlagt flere ganger pga heftige blødninger. Og oppfølging både fra gynekolog og barnelege pga dette.

Så er du lege som da tydligvis vet bedre en de inne i Oslo. 

En tar ikke valget på en på 13 år om å fjerne alt som er. Ikke en gang meg vil legene fjerne for like mye blødninger. 

Anonymkode: 94623...f45

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Tampong + bind er løsningen i begynnelsen. Om man har store blødninger, og tampongen er liten, og før man har vent seg til riktig teknikk.

Bind er bare en ekstra sikkerhet. Kan tas av når man er på ferieturen og vil i bassenget, eller i svømmehallen. Og man slipper også risikoen for gjennomblødning med bind, da det sitter litt feil, eller ikke absorberer nok. 

Nei, det fungerer ikke ved så stor blødning. Kan ikke bade med tampong da. Jeg fikk mensen rett før jeg fylte 12 og brukte største størrelse tampong. 

Anonymkode: 42fbe...338

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring eller send mld til læreren og forklar at hun syns dette er flaut. Det er lov når man er 11 år. 

Anonymkode: 2d877...e78

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare si hun har mensentrasjon. 

Anonymkode: cd8d0...37e

Mensentrasjon?

Anonymkode: 7f60c...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo katastrifeflaut med blod i bassenget om man prøver seg på tampong og er 11 år. Hun vil ikke en gang at lærer skal vite det! Ikke tiden for å eksperimentere med om tampong funker eller ikke. Men en prat om at det er helt greit, og fornuftig å være åpen med lærer om noe så naturlig er jo lurt. Fikk selv mensen som 11 åring, husker det ikke som særlig ille. Flere kom relativt raskt etter. Men var jo bare gull med fritak fra svømmingen, tror alle syntes det var kjekt med grunn til å slippe.

Anonymkode: 7cb6e...3a9

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har jeg sagt man skal presse barnet til noe som helst? 

Har jeg sagt at du har sagt at man skal presse barnet til noe som helst?

Anonymkode: 86956...762

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skriver at man sksl la være å si grunnen til lærer. Kan man virkelig bare si til lærer at "Lotte skal ikke ha gym" "Petter skal ikke ha matte"?? Det må jo være en slags grunn, og den bør vel skolen ha. 

Avhengig av hva slags elevgruppe dere har på skolen, så kan manglende oppmøte i svømming få skolen til å tenke på sosial kontroll eller at det er for å skjule blåmerker. Best å være ærlig.  Men sikkert greiest at en foresatt gir beskjed, gjerne litt før, så de får laget et alternativt opplegg. 

Anonymkode: af6b3...51e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke "meldebok" lengre? Liten blå bok, der skrev min mor "XXX kan ikke ha gym/svømming idag pga menstruasjon". Og det var det liksom

Anonymkode: 6cb06...3fa

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min erfaring er at det er noe man ønsker, og vender seg til, raskest mulig. Når alternativet er veldig ubehagelige bind, gjennomblødning, å måtte stå over svømming, ikke bade på ferieturer, og mye mer. 

Det er kun barn med mødre som ikke er åpen for mulighetene som må slite med bind, og alle ulemper, lenge. 

Eller barn med vaginisme. Som meg.

Anonymkode: f9df6...533

• Liker 6
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har man ikke "meldebok" lengre? Liten blå bok, der skrev min mor "XXX kan ikke ha gym/svømming idag pga menstruasjon". Og det var det liksom

Vil tro det er digitalt nå, så persondataene blir lagret og sendt til USA. Den meldeboka var så bra!  

Anonymkode: af6b3...51e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Her så sluttet de med meldingsbok da sønnen her var 9 år og det er nå 11 år siden. Da ble alt via digitalt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så gammel at vi hadde meldingsbok. Min mor pleide bare å skrive Navnet mitt og at jeg ikke skal ha svømming i dag. 

Endret av Phoenix Heart
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan man ikke ha svømming pga mensen? Skjønner jo at en 11-åring som får for første gang trenger å slippe, men sånn utover i skoleløpet?

Anonymkode: 41b94...76a

Eh ja, herregud det finnes mange som blør massw

Anonymkode: c376a...926

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg skulle si fra om noe sånt selv og syntes det var flaut å si det. Husker læreren ble sint og spydig fordi mensen var ikke flaut. Ble skikkelig lei meg husker jeg. Var skikkelig ubehagelig at hun reagerte med sinne istedet for å håndtere det på en annen måte enn å kjefte 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...