Gå til innhold

hoftesmerte etter sumo markløft

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

tok noen få repitisjoner av sumo markløft på 30kg, mer en nok for min del da jeg ikke er så veldig sterk i denne øvelsen. 

etter en stund kjenner jeg at det river mer og mer i hofta på den ene siden. det er på utsiden av hofta, stråler/nummer seg ned mot lår, mot rumpa, og halebeinet.

hadde ikke sjangs til å ta noen øvelser med ben eller kjernemuskelatur etterpå, klarte ikke komme meg opp i planken engang.

er det noen som har erfaring med dette og kan komme med does and donts? 

Anonymkode: 8f8cd...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sumo markløft er ganske teknisk. Har du ein venn eller PT som sjekker om du utfører riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er teknikken din? Du har ikke løftet på deg en prolaps? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her

Er veldig redd for at det er feil teknikk ja. Skal høre med noen neste gang om å se at det blir rett. Sliter fortsatt idag med mye smerter når jeg sitter, endrer stilling eller bøyer meg.. Redd jeg må oppsøke fysio el for hjelp med opptrening og tøying. 

Takk for svar dere to! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 15.51):

Har et donts; ikke prøv deg på det markløftet igjen. 

Anonymkode: 16a9d...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med 30 kg er ikke sumo markløft veldig teknisk, det er vel per def så vidt over kun stang (20kg), skift til en annen øvelse til det føles bedre kjør på med markløft igjen

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
NakenPanda skrev (2 minutter siden):

med 30 kg er ikke sumo markløft veldig teknisk, det er vel per def så vidt over kun stang (20kg), skift til en annen øvelse til det føles bedre kjør på med markløft igjen

Ja stang pluss 10, men kan gå ned til 5 og få mer hjelp til utførelse. Blir ikke denne igjen før jeg føler meg helt fin, kanskje prøve noe for å styrke bekken, kjerne og rygg mer. 

Det har ikke føltes for tungt, mest for å øve på teknikk. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 15.51):

tok noen få repitisjoner av sumo markløft på 30kg, mer en nok for min del da jeg ikke er så veldig sterk i denne øvelsen. 

etter en stund kjenner jeg at det river mer og mer i hofta på den ene siden. det er på utsiden av hofta, stråler/nummer seg ned mot lår, mot rumpa, og halebeinet.

hadde ikke sjangs til å ta noen øvelser med ben eller kjernemuskelatur etterpå, klarte ikke komme meg opp i planken engang.

Høres ut som en strekk i muskelen som går over isjasnerven. Falsk isjias heter det. Kan tøye den ut igjen etterhvert, men greit å la den roe seg litt først. Har slike ganske ofte. 

Anonymkode: 3fcb8...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle tatt bare vanlig markløft. Ikke sumo.

Anonymkode: 01649...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som en strekk i muskelen som går over isjasnerven. Falsk isjias heter det. Kan tøye den ut igjen etterhvert, men greit å la den roe seg litt først. Har slike ganske ofte. 

Ååh takk det var godt med litt feedback på hva det kan være. Det kjennes litt sånn ut siden det nummer litt ned mot låret. Har veldig lyst å få dette til! 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ååh takk det var godt med litt feedback på hva det kan være. Det kjennes litt sånn ut siden det nummer litt ned mot låret. Har veldig lyst å få dette til! 

ts

Det får du til 😊ingen grunn til å gi opp, litt vondter får man uansett hva man gjør (eller ikke gjør)

Stramme setemuskeler lønner det seg å tøye litt så de holder seg smidig. Google tøying og falsk isjias så finner du mange fine tøyeøvelser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det får du til 😊ingen grunn til å gi opp, litt vondter får man uansett hva man gjør (eller ikke gjør)

Stramme setemuskeler lønner det seg å tøye litt så de holder seg smidig. Google tøying og falsk isjias så finner du mange fine tøyeøvelser 

Tusen takk! ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

Er veldig redd for at det er feil teknikk ja. Skal høre med noen neste gang om å se at det blir rett. Sliter fortsatt idag med mye smerter når jeg sitter, endrer stilling eller bøyer meg.. Redd jeg må oppsøke fysio el for hjelp med opptrening og tøying. 

Takk for svar dere to! 

Fysio er nok svaret her.

Det skal mye til for å dra sumo så feil for at det slår ut på hofta på denne måten uten at det er noe er noe i feil i utgangspunktet. 

30 kg er ikke en  voldsom stor belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...