Gå til innhold

Patella luksasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Trengte bare noen råd. Hunden min har patella grad 2 og har blitt anbefalt å operere så fort som mulig og fikk beskjed om at det kunne oppstå forkalkninger over tid hvis man ikke opererer. Han halter litt iblant når han løper og kan hoppe over skritt, men går fint på tur ellers og er veldig aktiv. Samtidig så har jeg snakket med en del hundeeiere som ikke har operert hunden sin og hunden lever fint med det.
Har dere noen erfaringer med dette? 
Er så usikker på om vi burde operere eller ikke.

Anonymkode: a3cf4...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så du tenker at råd fra tilfeldige ukjent mennesker på KG som ikke aner noe om din hund er mer verdt enn et faglig råd fra en veterinær som kjenner og har undersøkt hunden din?

Anonymkode: 9595a...105

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min chi har levd et fint liv uten operasjon, selv om hun har hatt alvorlig grad nå i mange år. De sier at det popper ut hele tiden mens hun går, men at den går rett tilbake. Hadde den ikke gått tilbake selv, så hadde jeg garantert operert, da det lager slitasje og blir smertefullt når slitasjen er sterk nok. pluss at den prosessen med å prøve å få den tilbake er ikke noe kjekk. Har opplevd 2 ganger at hun trenger hjelp til å få den på plass, og hele situasjonen er rett og slett veldig stressende for henne.
Min chi er nå 16år, og nå følger jeg bare godt med på at det ikke er vondt for henne.
Hvis dyrlege anbefaler å operere, hadde jeg nok gjort det. Eventuelt spurt om en second opinion fra annen dyrlege for å være helt sikker. Har sett at det er en litt lang prosess for hunden å bli god igjen etter operasjon, men hvis alternativet er hunden gjerne har mye smerter senere, er det greit å bli ferdig med det. Tror uansett at du kan få mye forskjellige svar her, da folk har mye forskjellige opplevelser, på både godt og vondt. lykke til!

Anonymkode: 8cfea...6aa

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at veterinærer ofte vil operere mer enn hva som er nødvendig for å få inn penger i kassa. Jeg har selv ingen erfaring med patella luksasjon, men jeg ville rådet deg til å forhøre deg med andre før du bestemmer deg. Veterinærer, oppdrettere, andre som har hunder med samme problem.

Har selv fått beskjed om at mine hunder har hatt det meste fra short ulna til hjertefeil, noe som til slutt har vist seg å ikke stemme.

Anonymkode: 4a658...306

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min chi har levd et fint liv uten operasjon, selv om hun har hatt alvorlig grad nå i mange år. De sier at det popper ut hele tiden mens hun går, men at den går rett tilbake. Hadde den ikke gått tilbake selv, så hadde jeg garantert operert, da det lager slitasje og blir smertefullt når slitasjen er sterk nok. pluss at den prosessen med å prøve å få den tilbake er ikke noe kjekk. Har opplevd 2 ganger at hun trenger hjelp til å få den på plass, og hele situasjonen er rett og slett veldig stressende for henne.
Min chi er nå 16år, og nå følger jeg bare godt med på at det ikke er vondt for henne.
Hvis dyrlege anbefaler å operere, hadde jeg nok gjort det. Eventuelt spurt om en second opinion fra annen dyrlege for å være helt sikker. Har sett at det er en litt lang prosess for hunden å bli god igjen etter operasjon, men hvis alternativet er hunden gjerne har mye smerter senere, er det greit å bli ferdig med det. Tror uansett at du kan få mye forskjellige svar her, da folk har mye forskjellige opplevelser, på både godt og vondt. lykke til!

Tusen takk for svar! Så godt å høre at det gikk bra med henne ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville operert. Hunder er veldig flink å skjule smerte. Har selv operert en med grad to og hun ble som en ny hund.  

Anonymkode: a5a43...e53

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min erfaring er at veterinærer ofte vil operere mer enn hva som er nødvendig for å få inn penger i kassa. Jeg har selv ingen erfaring med patella luksasjon, men jeg ville rådet deg til å forhøre deg med andre før du bestemmer deg. Veterinærer, oppdrettere, andre som har hunder med samme problem.

Har selv fått beskjed om at mine hunder har hatt det meste fra short ulna til hjertefeil, noe som til slutt har vist seg å ikke stemme.

Anonymkode: 4a658...306

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Beklager men det syns jeg er direkte dyremishandling. Vet selv hvor vondt det er å få kneet ut av ledd. Helt grusomt vondt! 

Og at du fysisk har måtte hjelpe henne med å den på plass sier at du har drøyd den for lenge. Er 16 år, kanskje på tide å få slippe?

Har selv operert hund med patella To ganger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg ville operert. Hunder er veldig flink å skjule smerte. Har selv operert en med grad to og hun ble som en ny hund.  

Så godt å høre! Hvilke symptomer/plager hadde hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så godt å høre! Hvilke symptomer/plager hadde hun?

Hun hadde den typiske hinkingen over noen steg for så å gå normalt igjen. Ellers var det noen ganger vegring for trapper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...