Gå til innhold

Sant at barn nr 2 er mer utfordrende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ingen av mine har vært spesielt krevende i temperament eller energinivå, de er egentlig ganske rolige begge to. Så ganske like sånn sett, selvom yngste har høytfungerende autisme.

Anonymkode: a190b...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Både og. Lillesøster (2) er mye modigere enn storesøster (5) var på samme alder, kaster seg ut i ting og er lengre framme motorisk. Syns ikke det er så rart, hun ser jo hva søsteren gjøre og strekker seg etter henne. Mange ting storesøster ikke engang visste var mulig på samme alder vil jo lillesøster prøve :fnise:

Samtidig så er lillesøster et enklere barn i den forstand at hun er mye bedre på å leke selvstendig / med andre barn. Sammenlignet med storesøster har hun jo fått mye mindre oppmerksomhet fra voksne og mye mer sosialisering med barn, så det er heller ikke så rart syns jeg. 

Anonymkode: f26be...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nummer 2 er en engel, og har alltid vært det. Empatisk, snill,.smart, men litt naiv. De andre to, vel... Vi bruker å tulle med at hu er stjelt på sykehuset. I tillegg er hun blond.

Anonymkode: 9d465...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare fjas. 

Her er nr 1 det "vanskelige" barnet, mens nr 2 er veldig enkel å ha med å gjøre. 

Anonymkode: c8539...ed3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begge mine barn har sine utfordrende og enkle sider: 

Som spedbarn var det lillesøster som var helt klart enklest: sov mer, la bedre på seg/mindre utfordrende amming. 

Som toddler: Storesøster var rolig, lite bråk, lite vill lek, lett å ha henne med seg "overalt", men også litt mer utrygg, tett på mamma/pappa hele tiden, måtte sitte lenge på fanget hvis vi var på besøk osv. 

Lillesøster har mye mer fart og lyd i seg, men er også mye mer selvstendig for alderen. Leker mer selv (eller med storesøster), kler på seg, spiser mer og lettere. Vanskeligere å ta med seg på offentlig sted som toddler (løper rundt, tar på alt, bråker), men lettere å ta med på besøk (mer sosial og omgjengelig). 

Så ja, det med lydnivå og tempo var mer slitsomt med lillesøster, men samtidig så er hun mer tilpasningsdyktig og enklere på andre områder. 

Anonymkode: b302f...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overhode ikke en regel.

Anonymkode: 2a025...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nr 1 er rolig og forsiktig, kan sitte hele dagen og leke for seg selv. Er redd for fart og høyder, stikker aldri av.. Nr 2 elsker fart og spenning, stikker av før du rekker å blunke, klatrer på alt, kaster seg ut fra enhver høyde. Som babyer var de ganske like, men fra 1 års alder og ut har det vært stor forskjell!

Anonymkode: f35f0...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min nummer 2 var verdens snilleste og roligste baby, merket knapt at jeg hadde henne.

Er fremdeles mye enklere å ha med å gjøre enn storesøster, og nummer 2 er skolebarn nå.

Det er nesten så jeg får dårlig samvittighet for å ikke bruke mer tid på henne, for hun gjør leksene når hun skal og raskt og effektivt, roter lite, maser lite, leker fornøyd på egenhånd i timesvis...

Anonymkode: 7db6c...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ser masse videoer på Instagram osv som skal vise at barn nr to er så mye "villere"/ mer utfordrende en barn nr 1.

Er det noen sannhet i dette? Hvordan er det hos dere?

Min første var veldig krevende på alle måter, så hadde satt pris på en litt roligere baby og småbarns tid nå🙈😅

Anonymkode: fbfa5...421

Nei, min nr 2 var i grunn en rolig en men mer behov for nærhet følte jeg. Sikkert fordi nr 1 også hadde behov for mammaen sin også sa ble man veldig fort mettet på dette som mamma😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes nr 2 var lettere pga at da hadde vi mer erfaring som foreldre. Såpass lettere at vi startet å prøve på barn nr. 3. 

Men det er selvsagt mer arbeid med 2 stk enn 1.

Anonymkode: 47f54...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...