Gå til innhold

Sant at barn nr 2 er mer utfordrende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser masse videoer på Instagram osv som skal vise at barn nr to er så mye "villere"/ mer utfordrende en barn nr 1.

Er det noen sannhet i dette? Hvordan er det hos dere?

Min første var veldig krevende på alle måter, så hadde satt pris på en litt roligere baby og småbarns tid nå🙈😅

Anonymkode: fbfa5...421

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer nok ikke. Hvis noe så er ofte barn nummer to lettere fordi barnet følger litt med på lasset, dere har rutiner og foreldrene har erfaring og øvd seg på førstemann.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er nummer to definitivt mer utfordrende enn førstemann

Anonymkode: e1231...592

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her var det barn nummer fire som var krevende gitt. De andre tre var veldig like og rolige typer. Så kom den en virvelvind. 

Anonymkode: ae499...9dc

AnonymBruker
Skrevet

Nr 1 var og er mer krevende enn nr 2 hos oss

Anonymkode: 75558...db4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen "genetisk" grunn til at det skulle være slik. 

Jeg har også sett noen slike videoer, og da tror jeg det har vært foreldre som har høye ambisjoner for sitt første barn og virkelig lagt seg i selen med oppdragelse, konsekvenser, kosthold osv. og når nummer to kommer så veltes lasset litt, og de slipper veldig opp. 

Det ser jeg hos noen familier jeg kjenner også. Det er stilt mye mer krav til førstemann enn de som kommer etterpå. Men det er jo noen valg foreldrene har tatt.

Noen tillater også kanskje minstemann å være "barn" litt lenger fordi de opplever en nostalgi rundt at det er siste gang de har en liten en?

Anonymkode: ca0bf...6ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ser masse videoer på Instagram osv som skal vise at barn nr to er så mye "villere"/ mer utfordrende en barn nr 1.

Er det noen sannhet i dette? Hvordan er det hos dere?

Min første var veldig krevende på alle måter, så hadde satt pris på en litt roligere baby og småbarns tid nå🙈😅

Anonymkode: fbfa5...421

Her var og er den eldste mest krevende 

Anonymkode: d2a38...c25

AnonymBruker
Skrevet

Førstemann var en veldig krevende baby, nr 2 var kjemperolig. Nå er de eldre og det er definitivt nr 2 som krever mest. Sta som et esel og viljestyrke av stål😂

Anonymkode: 58a04...fdc

AnonymBruker
Skrevet

Nr 2 var og er en drøm. Nr 1 og 3 har helt klart hatt sine utfordringer. 

Anonymkode: 6e98a...3c5

Skrevet

Tror ikke det stemmer alltid, men hos oss har det gjort det😂 med vår førstefødte kunne vi sette oss i hagen med en kaffekopp mens han satt stille og rolig å puslet i gresset med lekene sine. Med lillesøster kunne vi bare glemme det, hun sitter ikke i ro og stikker bare avgårde uten å se seg tilbake😂 veldig uredd type, utforskende men er i det minste veldig blid så det hjelper jo litt🤭

Skrevet

Det stemmer i alle fall ikke hos oss. Om noe er barn nr 2 (og 3) mindre krevende fordi man da er mer erfaren som forelder.

AnonymBruker
Skrevet

Her var første veldig krevende, og andre var en drøm.

Anonymkode: 8aa1a...036

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også sett de videoene, og jeg ser at mine (5 og 3, gutter) barn er stereotypiske sammenliknet med de.

Første har alltid vært veldig forsiktig og litt engstelig av seg, andre er helt bajas, hopper ut i bassenget mens storebroren roper "nå DRUKNER han!" Lillebror kommer helt seriøst til å lære å svømme før storebror.

Var i akebakken for litt siden, og største ville ikke prøve engang. Lillebror bare satt seg på akebrettet og hadde det største gliset hele veien ned! Storebror ville også prøve, siden minste fikk det til, men endte opp med å stå øverst i bakken og ombestemme seg om og om igjen i en halvtime. Det ble ikke noe aking.

Nå skal det sies at yngste her blir utredet på BUP fordi han henger en del etter de andre på sin alder i utviklingen. Største har ingen utfordringer annet enn å være overforsiktig.

Anonymkode: b9570...7e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er nummer to en mer krevende baby med mye dårlig nattesøvn + kosete, klengete og gråter lettere ved «fall» feks.

Anonymkode: 98e1d...3d8

AnonymBruker
Skrevet

Nr 2 har vært den mest utfordrende hittil, nr 3 har vært den enkleste

Anonymkode: 6a44f...103

AnonymBruker
Skrevet

Stemte ikke her. Tredjemann, derimot…. Han kom med diagnose. Det er veldig krevende. 

Anonymkode: 58b69...74d

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer hos oss. 

Anonymkode: 4a1bc...818

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer ikke hos oss, nr 1 vært mer krevende, to tette jenter. Nr 2 er fortsatt enkel, 12 år, eldste suger livsenergien ut av meg! 😅

Anonymkode: 75a65...c06

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg var MYE  mer utfordrede enn min lillesøster. Kjenner flere eldstebarn som er det vanskelige/ville barnet. Og en del nr to, eller tre, så sannsynligvis ganske jevnt fordelt.

Anonymkode: 29366...e31

Skrevet

Det er jo bare stereotyper, men hos min lillesøster var litt mer vilter enn meg, men jeg var en veldig rolig baby

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...