AnonymBruker Skrevet 20. februar #1 Del Skrevet 20. februar I det siste har jeg frekventert en del kommentarfelt på Facebook, der diskusjonen blant annet gjaldt Trump, kvinnerettigheter, tradisjonelle verdier osv. Svært mange av svarene er så dumme at jeg begynner å lure hvordan disse menneskene klarer seg i hverdagen. Så var det en god del kommentarer om det å ha hjemmeværende kone som prioritet, og det kom frem at mange har barn som mor underviser i hjemmeskole. Kan dette være grunnen til at så stor del av befolkningen der borte er så dumme? At de blir undervist av hjemmeværende kvinner som gjerne ikke har utdanning selv, og som ikke har nok kompetanse eller kunnskap til å undervise barna like godt som en utdannet lærer? Anonymkode: 7facf...5ca 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #2 Del Skrevet 20. februar Ja. Anonymkode: 87de4...ca1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #3 Del Skrevet 20. februar Det, og at høyere utdanning er svindyrt. Anonymkode: a5031...b24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #4 Del Skrevet 20. februar I USA er finansieringe av skolene lokal slik at det er enorm stor variasjon i hvor mye midler skolene får og hvor mange barn med ufordringer skolene får. Kvaliteten på bunnsjiktet a skolene er helt katastrofal. Anonymkode: ec9aa...5bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #5 Del Skrevet 20. februar Noen av disse foreldrene underviser i kun bibelen. Anonymkode: 87de4...ca1 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #6 Del Skrevet 21. februar Er nok litt mer komplekst enn som så. De har jo en ideologi hvor det offentlige skal blande seg minst mulig inn i folks liv. Det er oppskriften på en katastrofe. Det er så mange mennesker/barn som trenger oppfølging, men som ikke får det i USA. Anonymkode: 61242...a2c 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #7 Del Skrevet 23. februar Og motsatt, er det fordi vi har enhetsskolen at vi i Norge er så ekstremt smarte? Jeg ser på kommentarfelt, i lunsjen og i familieselskap at det finnes folk som har dybdeinnsikt i de mest komplekse problemstillinger, enten det er Gaza eller Ukraina, og uttaler seg med stor selvsikkerhet. Norge er et foregangsland på alle arenaer og både USA og EU ser voldsomt opp til oss. Noe må det jo være som har gjort oss så smarte og best i verden på nær sagt alle områder. Men det er jo også litt trist at det finnes land som har så dumme folkeslag, så vi får sende noen varme tanker til de som ikke er like gode og smarte som oss. Vi er jo tross alt best i verden på empati og medmenneskelighet også. Anonymkode: d70a5...998 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #8 Del Skrevet 23. februar Jeg blir noen ganger slått av dårlig språk i Engelskspråklige kommentarfelt - av Amerikanere. Som Nordmann er Engelsk andre-språket mitt og jeg innser at jeg aldri kan nå samme nivå på Engelsk som Norsk. Men Amerikanere som staver dårlig og som bruker homofoner opplagt galt? På den annen side: jeg blir jevnlig slått her inne av at Nordmenn (som rett nok behersker språket) har store utfordringer med å forholde seg til argumenter, tenke abstrakt og skille mellom det normative og det deskriptive. Anonymkode: 6d013...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #9 Del Skrevet 23. februar «I don’t like there attitude» Anonymkode: 6d013...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #10 Del Skrevet 23. februar Nei, det tror jeg ikke. Det offentlige skolesystemet er også absolutt elendig når det kommer til historie, samfunnskunnskap og kritisk tenkning. De er gode på public speech, da. Anonymkode: 0181a...735 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #11 Del Skrevet 23. februar Det er ikke en veldig stor andel av befolkningen som driver med hjemmeskole, så det forklarer nok ikke så mye. Mange andre faktorer er viktigere, som dårlig kvalitet på offentlige skoler i en god del områder, ekko-kammer på internett, et helsevesen som skaper tapere og gjeldsslaver, arven fra slaveritiden (mye rasisme, store økonomiske og sosiale forskjeller, hvit arbeider- og lavere middelklasse som føler at de har fått det dårligere de siste femti årene og at det er de svarte/brune sin skyld), at det i praksis liksom er litt «din skyld» hvis du ikke er rik for da jobbet du vel ikke hardt nok (den amerikanske drømmen - i realiteten holdes folk fattige pga de elendige systemene). Anonymkode: bd18a...b75 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #12 Del Skrevet 23. februar Nei. Unger i USA som blir undervist hjemme gruser både de som går offentlig skole og de som går privat skole på tester som Scholastic Aptitude Test og American College Test som alle elever i USA må ta. Anonymkode: 9dbd1...751 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #13 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 17.45): Nei. Unger i USA som blir undervist hjemme gruser både de som går offentlig skole og de som går privat skole på tester som Scholastic Aptitude Test og American College Test som alle elever i USA må ta. Anonymkode: 9dbd1...751 Ekspander Hvordan kan barn som blir "undervist" av hjemmeværende husfruer uten utdanning eller arbeidserfaring, gruse noe som helst? Mødrene kan jo ingenting selv, og er svært religiøse, altså deres "utdanning" er preget av religion, ikke vitenskap. Anonymkode: 7facf...5ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #14 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 17.45): Nei. Unger i USA som blir undervist hjemme gruser både de som går offentlig skole og de som går privat skole på tester som Scholastic Aptitude Test og American College Test som alle elever i USA må ta. Anonymkode: 9dbd1...751 Ekspander Så en forelder med minimal skolegang er en bedre lærer enn de som er utdannet i yrket? Anonymkode: 87de4...ca1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #15 Del Skrevet 27. februar Jeg er oppegående og høyt utdannet, men ikke i pedagogikk. Innbiller meg virkelig ikke at jeg hadde klart å undervise barna bedre enn lærere. Pluss at skole er så mye mer enn bare fag. Sosial trening får man ikke ved å omgås yngre, eller eldre søsken kun. Eller gud forby, kun mamma Anonymkode: 47f51...9dd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 27. februar #16 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 13.47): I det siste har jeg frekventert en del kommentarfelt på Facebook, der diskusjonen blant annet gjaldt Trump, kvinnerettigheter, tradisjonelle verdier osv. Svært mange av svarene er så dumme at jeg begynner å lure hvordan disse menneskene klarer seg i hverdagen. Så var det en god del kommentarer om det å ha hjemmeværende kone som prioritet, og det kom frem at mange har barn som mor underviser i hjemmeskole. Kan dette være grunnen til at så stor del av befolkningen der borte er så dumme? At de blir undervist av hjemmeværende kvinner som gjerne ikke har utdanning selv, og som ikke har nok kompetanse eller kunnskap til å undervise barna like godt som en utdannet lærer? Anonymkode: 7facf...5ca Ekspander Nei, de utgjør bare en liten brøkdel. Men se serien til Thomas Seltzer på NRK.no, UXA, så får du noen svar! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #17 Del Skrevet 27. februar 1/3 av amerikanere er å regne som analfabeter, dvs de mangler kunnskap over 4 klasse nivå. Når så desse skal skolere barna sine er ringen sluttet. Anonymkode: 93704...e0a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 28. februar #18 Del Skrevet 28. februar Tråden er ryddet for brukerdebatt Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #19 Del Skrevet 28. februar Slik jeg ser det, er en av de store årsakene til at mange fremstår som «dumme» den nærmest indoktrinerte «sannheten» om at USA er best i alt. Vi lider nok litt av det samme syndromet i Norge, men i en helt annen liga. Etter å ha brukt en god del år der borte, både på skole og i jobb, slutter jeg aldri å bli forbauset over hvor gjennomsyret denne tankegangen er. «Vi kan bare ta det lande og viske det av kartet», «Kina har utelukkende stjålet all teknologi fra oss», «ingen teknologi hadde eksistert uten space programmet», «ingen økonomi i verden er bedre enn vår», «vi har de beste universitetene på planeten», «det er vi som alltid rydder opp i verden» .. dette er alle eksempler på uttalelser jeg har hørt på high school, universiter, i jobb eller privat sammenheng - og lista bare fortsetter. Svært mange tenker virkelig at det ikke er andre land der ute som når dem til anklene. Derfor får nok ganske mange seg en overraskelse når de får reist rundt i andre land i verden. Så jeg tenker mye av årsaken ligger i grunnforståelsen av verden utenfor eget land og den store mangelen av riktig og tilstrekkelig pensum som dekker andre deler av verden. Anonymkode: 35a36...7f8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #20 Del Skrevet 28. februar Ungene mine har gått på amerikansk skole i rik collegeby på vestkysten. Skolestatistikken så i de nærliggende skoledistriktene helt elendige ut for andre enn hvite og asiater. Foreldrene til de fleste asiatiske barnene jeg møtte kunne knapt prate engelsk, men ungene gjorde det bra på skolen. Hispanics gjorde det elendig i byen og på landsbygda utenfor byen var det 80-90 % hispanics. Det var knapt noen «african americans i byen, under 2 %) Datteren hadde ei født i Nigeria i klassen, men ingen African americans. Det er ikke home school som er problemet, men hvordan skolene finansieres. I skoledistriktet ungene gikk ble skolen finansiert gjennom eiendomsskatten i byen. Det er så mange fattige byer så ikke rart skolene er dårlige mange steder. Kan forstå om enkelte velger hjemmeskole når det er lagt opp til at mor er hjemme med barna. Jeg har sett opplegg, mange har slags hjemmeskole studiesirkel og underviser litt hverandres barn og får opplegg gjennom steder. Tenk barneskolen. Veldig korte dager, tenk hvor lite tid som går til undervisning og hvor raskt barn lærer med 1-1 undervisning fremfor 1 av 25 i bråkete klasserom. Man misser sosialisering på skolen, men de jeg møtte som jeg snakket med om home schooling sa jo at de var så opptatt av sin kirke og de brukte hele helgene på opplegg med kirkene ikke bare søndagsskole og tid i kirken der man hører på presten. På skolene ungene mine gikk hadde de mange færre fag og lengre dager og eldste hadde mye mer avansert undervisning i flere fag enn tilsvarende trinn hjemme, spesielt matte. Alt i alt, hvor dumme folk er kommer an på hvor de bor, foreldrenes utdanning og etnisitet. Anonymkode: 4f8f3...615 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå