Gå til innhold

Har noen lyst til å lage en enkel matplan med ca 1600 kalorier til meg? 😍🙏

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg kan telle selv eller bestille meg en kostholdsveileder, men jeg tror at noen synes sånt her er gøy så da spør jeg :) Det hadde vært veldig snilt om noen ville prøvd, men ikke noe jeg forventer av en random ukjent :)

Jeg ønsker frokost, lunsj, mellommåltid og middag. Kvelds er også greit. Middagen trengs ikke lages nøyaktig med alt, men sånn 100 gram ris, halve asjetter grønt, så og så mye saus - teskjeer osv. 

Jeg spiser ikke cottage cheese, smør på skiva og makrell i tomat - that`s it, tror jeg. 

Takk! :)

Dere som ikke har noe kunnskap trenger ikke svare :) 

Anonymkode: 160fc...1ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør ChatGpt. Tviler på at noen gjør alt dette arbeidet gratis for en ukjent lat person på KG.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Bare spør ChatGPT. Da kan du også justere videre. Med jeg liker ikke x.. kan du bytte om slik.. jeg ønsker ikke mellommat. Og alt mulig. 

Har ofte lange samtaler om menyer. 

Anonymkode: 396ed...19a

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig! Her er en kostholdsplan på 1600 kalorier som inkluderer frokost, lunsj, mellommåltid, middag og evt. kvelds. Planen er balansert med protein, fett og karbohydrater, og tar hensyn til dine preferanser. 

---

### **Frokost (ca. 300 kcal)**

- **Havregrøt**: 40 g havregryn kokt i vann eller mandelmelk (uten tilsatt sukker).  

- **Topping**: 1 ts honning (5 g) og 1 dl bær (f.eks. blåbær eller jordbær).  

- **Drikke**: Kaffe eller te uten sukker.  

---

### **Lunsj (ca. 400 kcal)**

- **Rugbrødssmørbrød**: 2 skiver grovt rugbrød med 60 g kalkunbryst eller kyllingfilet, 1 ts sennep, og noen skiver agurk/tomater.  

- **Sidesalat**: En liten salat med spinat, agurk og 1 ts olivenolje.  

- **Drikke**: Vann eller te.  

---

### **Mellommåltid (ca. 150 kcal)**

- **Gresk yoghurt**: 1 dl (100 g) naturell gresk yoghurt (0 % fett).  

- **Topping**: 1 ts honning og 5 mandler.  

---

### **Middag (ca. 500 kcal)**

- **Ris**: 100 g kokt ris (tørr vekt før tilberedning).  

- **Grønnsaker**: 150 g dampet eller stekt grønnsaker (f.eks. brokkoli, gulrøtter eller paprika).  

- **Protein**: 120 g kyllingfilet, laks eller tofu, stekt i 1 ts olivenolje.  

- **Saus**: 1 ts soyasaus eller en lett hjemmelaget saus (f.eks yoghurt, hvitløk og litt sitronsaft).  

---

### **Kvelds (ca. 250 kcal)**

- **Frukt**: 1 eple eller 1 banan.  

- **Nøtter**: 10 mandler eller 5 hele valnøtter.  

---

### **Totalt: Ca. 1600 kcal**

- **Protein**: Ca. 90-100 g  

- **Fett**: Ca. 50-60 g  

- **Karbohydrater**: Ca. 180-200 g  

Dette er en fleksibel plan, så du kan justere porsjoner eller bytte ut ingredienser etter behov. La meg vite om du ønsker flere alternativer! 😊

Anonymkode: 25ab7...f9e

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (25 minutter siden):

Spør ChatGpt. Tviler på at noen gjør alt dette arbeidet gratis for en ukjent lat person på KG.

Aha! Lurt :) Det skal jeg gjøre. Jeg regna jo ikke med det, men det er vel lov å prøve seg?🧖‍♀️

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Bare spør ChatGPT. Da kan du også justere videre. Med jeg liker ikke x.. kan du bytte om slik.. jeg ønsker ikke mellommat. Og alt mulig. 

Har ofte lange samtaler om menyer. 

Anonymkode: 396ed...19a

Takk for tips! :) Har ikke tenkt på å spørre den!

TS

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (28 minutter siden):

Og lat? Takk for den. Jeg har prøvd å lage meg planer før, og jeg tenkte det ville bli lettere å kanskje følge noe noen andre satt opp. 

Men takk for hyggelig kommentar 👍

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ser du skriver at du ikke liker cottage cheese. Må bare spørre siden det er en matvare som er helt genial å bruke mtp kaloriinnhold og proteininnhold og ens mange muligheter. Eks: Jeg har lagd en del "pizzaboller" i det siste med CC i, men den stavmikses sammen med mel, egg, krydder osv og smaker ikke CC i det hele tatt. Anbefales om du tør å prøve. CC alene eller med syltetøy er jo ikke akkurat så spennende.. :)

Anonymkode: e5bf2...3ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser du skriver at du ikke liker cottage cheese. Må bare spørre siden det er en matvare som er helt genial å bruke mtp kaloriinnhold og proteininnhold og ens mange muligheter. Eks: Jeg har lagd en del "pizzaboller" i det siste med CC i, men den stavmikses sammen med mel, egg, krydder osv og smaker ikke CC i det hele tatt. Anbefales om du tør å prøve. CC alene eller med syltetøy er jo ikke akkurat så spennende.. :)

Så genialt, har du oppskrift på disse pizzabollene ? 🌺

Anonymkode: 42d2d...cea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker heller ikke cottage cheese i seg selv, men synes det fungerer helt supert i ting som proteinbrød, proteinrundstykker. I tillegg pleier jeg å mose dem med en gaffel og blande inn med egg og lage eggerøre eller omelett, den blir helt nydelig fluffy og god med cottage cheese i. 

Ellers, fokuser på å få i deg mye proteiner og litt fett i hvert måltid, det har hjulpet meg masse når det kommer til å holde meg mett. Bruk chathp og vær så spesifikk og detaljert som overhode mulig når du ber om hjelp. 

Anonymkode: 96828...51f

AnonymBruker
Skrevet

Tips til cottage cheese, prøv den fra Røros meierier (Meny). Smaker HELT annerledes enn Tine, for den fra Tine er grusom. 

Anonymkode: 711d4...864

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (4 timer siden):

Lol, første jeg ville foreslå da jeg så overskriften.

Det som er så greit med chatgbt kontra å bla seg gjennom flere artikler for å finne det som treffer, er at man kan ha en samtale, be den ta hensyn til disse faktorene. F.eks "jeg liker ikke den ingrediensen du foreslår, kan du lage en ny meny uten den?" Osv. Et av svarene her som begynner med "selfølgelig!" er jo hentet direkte fra AI'en. Bedre at man bruker den selv. 

Anonymkode: 57b91...169

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og lat? Takk for den. Jeg har prøvd å lage meg planer før, og jeg tenkte det ville bli lettere å kanskje følge noe noen andre satt opp. 

Men takk for hyggelig kommentar 👍

Ts

Ja, man er litt lat om man ikke orker bruke alle hjelpemidlene som finnes der ute.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 18.40):

Så genialt, har du oppskrift på disse pizzabollene ? 🌺

Anonymkode: 42d2d...cea

400g (mager) cottage cheese, 3 egg, 150 g mel, krydder og litt bakepulver, grønnsaker du liker, skinke/karbonadedeig (200g) og ost (100g, gjerne lett variant for mindre kcals). Mos deigen sammen før du blander inn resten. Lag boller av de (jeg får 12 passe store) og stek på 200 grader i en halvtimes tid. Proteinrikt og næringsrikt og lavt på kalorier 😊 

Skrevet

Spør ChatGPT

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...