Gå til innhold

Bestemor lovte komme på banen som pensjonist, nå vil ikke barna se henne

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor er nå deltids pensjonist og lovte se oss mer når den tid kom. Alle år har hun lovet å se oss og barna mer, men hele tiden klagd på for lite energi. Nå jobber hun femti, og har fremdeles lite energi, og nå klager hun også over å jobbe for mye.

Vi er IKKE ute etter barnepass, men tilstedeværelse. 

Barna er nå 8 og 12 år, og føler ikke de kjenner bestemoren. De har aldri hatt tid sammen med henne annet enn under middagsbesøk og familie selskaper. Nå sier de begge at bestemoren aldri snakker til dem, og spør om de trenger være med, og når hun er hos oss ønsker de gå på rommet eller finne på noe annet mens hun sitter å snakker med oss.

Hva gjør vi? Jeg tror neppe det hjelper ta dette opp. Tidligere har det endt i tårer og lange perioder med kjølig tone fra hennes side.

Nei mannen har gitt henne opp, og tar ikke kontakt med henne heller. Jeg kan ikke tvinge han.

Anonymkode: ad034...697

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får fortsette å invitere henne på kaffe, så kanskje barna blir mer interessert når de ser henne jevnlig. Ellers fungerer det relativt greit å servere kake eller dessert til den kaffen, de fleste barn sitter lenge nok stille til å spise et kakestykke eller to og delta litt i samtalen da. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke så mye å gjøre egentlig. Om hun forsatt er sliten å ikke har energi,så får hun forsette sånn. Tenker det er hun som har tapt mest på dette. 

Jeg hadde heller ikke noe nært forhold til farmoren min.

Anonymkode: 1a24e...a96

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er vel ikke så mye å gjøre egentlig. Om hun forsatt er sliten å ikke har energi,så får hun forsette sånn. Tenker det er hun som har tapt mest på dette. 

Jeg hadde heller ikke noe nært forhold til farmoren min.

Men selfølgelig kake eller noe snacks de liker fungerer sikkert de gangene hun er på besøk som den over sa😅

AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke gjort noe med sånt. Moren min er slik som svigermoren din. Hun orket ikke være med barna fordi hun jobbet, så ble hun pensjonist og det ble ikke annerledes. Hun kommer noen ganger på besøk, men det er for å drikke kaffe og snakke om hvor dårlig økonomi og hvor slitsomt livet hennes er. (Et liv hun nå styrer 100% selv som enslig pensjonist med særboerkjæreste) Det nytter ikke å si noe. Det får være som det er. Det er ikke alle besteforeldre som er som mormor og de åtte ungene. Moren min var en middelmådig mor og en middelmådig bestemor🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 7ae13...c2a

• Liker 6
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En person kan maks skuffe meg 2-3 ganger, etter det tar jeg atferden som en selvfølge, og legger bort forventningene. Gjør som mannen din. 

Anonymkode: b3999...81d

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

8 og 12 år er vel aldre der barn begynner å vende seg litt mer vekk fra familie og mot venner uansett? Alle 12–åringer jeg kjenner vil heller sitte på rommet enn å snakke med foreldre, tanter og onkler, eller besteforeldre. 8-åringer kan være mer fleksible, men de begynner jo også å bli mer orientert mot venner. 

Jeg skjønner at dere er irriterte over at hun ikke tok "jobben" mens barna var mindre. Men det er ikke sikkert det ville vært veldig annerledes nå.

Anonymkode: 7ea88...830

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svigermor er nå deltids pensjonist og lovte se oss mer når den tid kom. Alle år har hun lovet å se oss og barna mer, men hele tiden klagd på for lite energi. Nå jobber hun femti, og har fremdeles lite energi, og nå klager hun også over å jobbe for mye.

Barna er nå 8 og 12 år, og føler ikke de kjenner bestemoren. De har aldri hatt tid sammen med henne annet enn under middagsbesøk og familie selskaper. Nå sier de begge at bestemoren aldri snakker til dem, og spør om de trenger være med, og når hun er hos oss ønsker de gå på rommet eller finne på noe annet mens hun sitter å snakker med oss.

Hva gjør vi? Jeg tror neppe det hjelper ta dette opp. Tidligere har det endt i tårer og lange perioder med kjølig tone fra hennes side.

Nei mannen har gitt henne opp, og tar ikke kontakt med henne heller. Jeg kan ikke tvinge han.

Jeg tror dere må akseptere at hun er den hun er. Jeg hadde også en mormor som jeg ikke hadde noe særlig god kontakt med. Jeg tror ikke vi kan forvente at folk skal bare begynne å få følelser, eller begynne å bry seg, om de ikke gjør det. Desverre. 

Hadde jeg vært dere, så hadde kansje jeg selv vært den som står for besøkene. Altså, om dere ønsker at andre skal gi av seg selv, så kan dere stå frem som godt eksempel og vise hvordan. Kansje dere kan vise ungene hva det betyr å bry seg om en ensom eldre person også. Altså, at dere gir tilstedeværelsen dere ønsker, fra henne, i stedet for å tenke at hun skal gi til dere. 

Anonymkode: 8965f...8b3

• Liker 4
Skrevet

Dette høres leit ut. Har du forsøkt å snakke med svigermor om hennes lave energi og oppmuntret henne til å ta en sjekk og blodprøver hos legen og kanskje snakke litt om matinntak og hva som gir energi? Kanskje oppmuntre til felles aktivitet for å få opp energinivået, gå dere en liten tur før kake, eller bare si at vi henter deg til f eks tur, bowling whatever. Det er jo trist hvis hun har så lite energi at det går utover forholdet til familien i flere år..  Lykke til! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Grå skrev (2 timer siden):

Dette høres leit ut. Har du forsøkt å snakke med svigermor om hennes lave energi og oppmuntret henne til å ta en sjekk og blodprøver hos legen og kanskje snakke litt om matinntak og hva som gir energi? Kanskje oppmuntre til felles aktivitet for å få opp energinivået, gå dere en liten tur før kake, eller bare si at vi henter deg til f eks tur, bowling whatever. Det er jo trist hvis hun har så lite energi at det går utover forholdet til familien i flere år..  Lykke til! 

Hun er jo ikke et barn, og tenker dette er noe hun bør vite?

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Folk som heletiden skylder på at de ikke orker eller har tid .... Handler egentlig bare om at de ikke prioriterer det fordi det ikke er viktig nok for dem eller de vil ikke bruke tid og energi på dette.

"Choose people who choose you" er en av mine favoritt sitater💪👍

Endret av Fighter83
  • Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Drit i å bruke energi på et menneske som ikke gir tilbake. Ungene dine er ikke vant til å være sammen med henne og nå bortprioriterer de henne akkurat som hun har gjort med dem. Dagens besteforeldregenerasjon kommer til å ende opp svært ensomme på sykehjem. 

Anonymkode: 47726...111

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun høres ut som en slitsom dramaqueen. Du har velsignelse fra meg, en fremmed på internett, til å gi slipp på dette. Hvis mannen din, som kjenner henne best, har gitt opp, så bør du og gjøre det. Hun er bare ikke interessert. Bruk energi til å pleie forhold til de som har lyst til å være sammen med deg og familien din. 

Anonymkode: b0fff...a89

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hu får skylde seg selv som ikke har giddi å investere tid og energi i barnebarna. Fundamentet for godt forhold til bestemor legger man mens dem er små. Veldig vanlig at besteforeldrene er for egoistiske og opptatte av seg selv fram til de blir såpass gamle at de begynner å miste venner og ikke farter like mye, også sutrer de over at barnebarn ikke gidder å besøke dem. Ganske passende spør du meg

Anonymkode: bfb90...2d5

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville fortalt henne at siden hun var fraværende mens ungene var yngre, så må hun nå gjøre en jobb for å gi dem en følelse av tilknytning til henne. Hun valgte bort dette tilknytningen tidligere, og nå vil det kreve mye mer av henne for å greie å skape denne. Jeg hadde sagt at vi gjerne hjelper til, men at hvis hun mener alvor av å ønske et bedre forhold til barna, så må hun være villig til å bruke langt mer tid på barna, på barnas premisser, vise at hun virkelig er interessert i dem, hvem hver av dem er, hvilke interesser de har. Og de/dere må trolig gjøre ting sammen. F.eks. spise middag sammen en dag i uken, enten hos dere eller hos henne, gjerne bytte på. Gjøre aktiviteter sammen osv. Bestemor må være med og se på barnas aktiviteter (treninger, kamper, annet). Hun må rett og slett vise at hun ønsker å være en del av barnas liv nå og at hun vil være en bestemor som er stabilt tilstede i barnas liv.

Hvis hun begynner å snakke om at hun ikke har energi igjen, da hadde jeg sagt to ting. Første var at da er det på tide å ta en legetur og fortelle hvordan hun har det og få en utredning om hun kanskje har noen mangler eller annet. Det andre er at hvis hun ikke vil prioritere ungene, eller ikke greier, så kan hun ikke forvente mirakler, at ungene plutselig skal føle seg veldig nær henne, når hun så langt i livene deres har valgt å være et distansert familiemedlem nå.

Anonymkode: 3e756...cf8

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke orket bry meg. Det er hennes valg. Hun får komme på banen når hun er klar. Det er ikke ditt ansvar. 

Anonymkode: 4abf2...a85

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Som man reder, ligger man....

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Beloved skrev (21 timer siden):

Du får fortsette å invitere henne på kaffe, så kanskje barna blir mer interessert når de ser henne jevnlig. Ellers fungerer det relativt greit å servere kake eller dessert til den kaffen, de fleste barn sitter lenge nok stille til å spise et kakestykke eller to og delta litt i samtalen da. 

Hun kan ta de med på: 

Mack Donalds

kino

teater

naturopplevelse

På den måten er hun med de alene og de kan ha det hyggelig sammen, bli kjent på nytt❤️

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tvinge noen som ikke vil? Hun vil ikke og hun bryr seg ikke.

Anonymkode: a2c96...f2a

Gjest Hokjerringa
Skrevet

Når bestemor ikke snakker til barnebarna, så er det ikke rart at de ikke kjenner henne eller føler noe glede av å ha henne rundt seg. Tror neppe det er noe du kan gjøre med det.  Hun høres ikke ut som et trivelig menneske å ha rundt seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...