AnonymBruker Skrevet 20. februar #41 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Se 34 tegn på OA som jeg la ut over her, en kan ha noen uten hetetokter. Veldig individuelt. Anonymkode: 2b5c8...9a9 Jeg har en hel haug av de symptomene. Jeg har tatt det opp med legen, men han mener helt bestemt at uten hetetokter, så er man ikke i overgangsalder. Ikke meningen å kapre tråden her, altså, jeg lurte egentlig bare på hvor lang tid det tar før man merker effekt av hormonbehandling. Takk for alle tips! Anonymkode: f9822...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #42 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har en hel haug av de symptomene. Jeg har tatt det opp med legen, men han mener helt bestemt at uten hetetokter, så er man ikke i overgangsalder. Ikke meningen å kapre tråden her, altså, jeg lurte egentlig bare på hvor lang tid det tar før man merker effekt av hormonbehandling. Takk for alle tips! Anonymkode: f9822...6a0 Jeg tror som sagt det er individuelt, anbefaler å ta kontakt med en gynekolog som kan svare deg på dette og eventuelt justere doser eller velge annet preparat. Hvor lenge har du testet ut det du bruker nå og hvilke symptomer var verst i utgangspunktet ? Anonymkode: 2b5c8...9a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #43 Del Skrevet 20. februar Jeg løp til legen og fikk spray og progesteron etter en ukes tid med hetetokter og elendig søvn, jeg. Umiddelbar effekt, og absolutt ingen bivirkninger! Anonymkode: 146ef...5ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #44 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg løp til legen og fikk spray og progesteron etter en ukes tid med hetetokter og elendig søvn, jeg. Umiddelbar effekt, og absolutt ingen bivirkninger! Anonymkode: 146ef...5ff Fantastisk. Tenk på alle som går rundt og ikke vet at det finnest hjelp å få . ❤️ Anonymkode: 2b5c8...9a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #45 Del Skrevet 20. februar Så bra du stiller kritiske spørsmål TS. Jeg prøvde selv hormoner i tablettform og bivirkningene var heftige så jeg måtte slutte. Vet nå i ettertid at tabletter er ikke å anbefale, men legen mente på det tidspunktet at det var beste/eneste alternativet for meg. Han sa med egne ord at det er en liten forhøyet risiko for brystkreft, samtidig som det virker forebyggende på andre krefttyper. Det er ei bok som er ok av Helena Enger, hete tokter og kalde fakta som kan gi deg god informasjon. Anonymkode: 6e15d...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ann.I.F Skrevet 21. februar #46 Del Skrevet 21. februar (endret) Jeg har nettopp startet på tabeletter, Trisekvens, og jeg er imponert. Jeg hadde disse symptomene: ekstrem nattsvette, tidlig oppvåkning, forstoppelse, kløe, dårlig hukommelse, noe overtenking og leddsmerter. For meg er riskoen mer enn akseptabel. Jeg er bipolar 2 og MÅ ha god søvn for å ikke utløse depresjon eller hypomani. Jeg har MS og er særlig utsatt for benskjørhet pga av bremsemedisinene jeg bruker for å behandle min MS. Østrogentilskudd tar risikoen noe ned. (Til de med MS som måtte lure, det er snakk om Solumedrol og Rituximab). Jeg har en typisk MS-tarm som ikke er har fungert i det hele tatt siden 2016. Jeg må bruke en form for tarmskylling hver morgen. Tarmen ble enda mer forstoppet. Jeg kan ikke ha en så forstoppet tarm da det kan øke risiko for tarmkreft. Urinrøret mitt ble også sårt slik at jeg ikke kunne bruke engangskateter (resturin). Nå er det som før igjen. Puppene har alltid vært bekymra for så jeg skal be om å få komme inn i screeningprogrammet allerede nå (jeg er 48 år) og det samme med tarmscreeningprogrammet. Min bestemor døde av brystkreft, men det var ikke av den arvelig typen. Ellers er det bare livsstilskreft i familien (røyking og høyt alkoholforbruk). Blodpropp bekymrer meg ikke. Jeg har sunne årer går jeg ut i fra. Jeg røyker ikke og jeg har spist sunt nok. Jeg har vært profesjonell idrettsutøver og er nå en svært aktiv mosjonist. Men det viktigste for meg var å få sovet igjen, slik at jeg kunne få utbytte av treninga mi. Det er viktig for å holde MS-symptomene under kontroll. Og siden jeg har MS er jeg ganske erfaren i å vurdere risiko opp mot nytte. Det samme med eventuelle bivirkninger. Jeg vil heller ikke ha flere plager enn nødvendig når jeg har mer enn nok plager fra før. Jeg personlig tenkte ikke at plagene jeg fikk med overgangsalderen var noe jeg måtte stå i. Livet er kort og jeg vil ikke ha det verre enn nødvendig. Jeg vil være komfortabel med egen kropp og psyke. Jeg starta å blø igjen og jeg blør som en tenåring, og jeg må bruke nattbind også på dagen. Jeg har også blødd utenfor og igjennom, så jeg må lære dette på nytt igjen, haha. Jeg valgte tabeletter da jeg allerede har dosett og det har vært tidvis vanskelig å få tak i plaster. Jeg vil ha det mest mulig stressfritt. Jeg har ellers ingen bivirkninger. Jeg har tre forskjellige piller i dosettet. En for overaktiv blære, en for bipolar sykdom og nå østrogentilskudd. Jeg er opptatt av å aldri overstige tre forskjellige medisiner. Det var plass til østrogen. Jeg har fått livet tilbake som mange her sier. Jeg vil si at jeg har det bedre enn noensinne. Det er godt å være ferdig med prevensjon. Og kroppsbildet forandra seg også. Da jeg ble kvitt overtenking så syns jeg at jeg er pen, selv om kroppen min ser ut som en voksen dame sin. Sexlysten kom tilbake. Klitoris er fortsatt dårlig fungerende, men jeg skal forsøke å onarere hver dag. Jeg vet ikke om det vil ha noe å si da men. Krysse fingre! Slik har jeg vurdert ts, og jeg håper det kunne være nyttig for deg. Jeg prøver her å vise hvordan jeg vurderer det ene opp mot det andre. Hvis noen har spørsmål til meg så skal jeg svare så godt jeg kan. Endret 21. februar av Ann.I.F Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #47 Del Skrevet 21. februar Jeg har fått et nytt liv med hormoner i overgangsalderen. I mange år nektet jeg å ta noe for det, har ikke akkurat bra erfaring med hormonprevensjon. Men du verden, deler et hormonplaster i to og slutt på alle hetetokter om natten. Og merker heller ikke noe til hormonene i kroppen min. For meg er det gull og har gitt meg livskvalitet igjen. Anonymkode: 30e04...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #48 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Et litt spørsmål på siden; har noen av dere erfart numne fingre og tær som en del av overgangsplagene? Og voldsom kraftløshet som kommer og går? Anonymkode: 0fcfa...ba2 Har ikke vært nummen, men kraftløs til de grader. Over natten forsvant all utholdenthet (alltid vært naturlig sterk) og jeg ble skjelven og direkte dårlig straks jeg prøvde å presse meg i noe form for aktivitet. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kan man i en periode føle seg verre når man begynner på HT? Før man finner riktig HT for kroppen? Kan man få bivirkninger som skaper flere symptomer? Kan man begynne å blø igjen? Spør fordi jeg også skal begynne på HT, og vil gjerne begynne så fort jeg kan, men dersom det er fare for bivirkninger av noe slag, bør jeg kanskje vente til noen viktige begivenheter er over😅 Anonymkode: 0fcfa...ba2 Enkelte får jo bivirkninger og det kan være litt kluss å finne riktig dosering. Jeg fikk kun bivirkning av kunstig progesteron i form av økte hudplager, men det er borte etter bytte til bioidentiske. Man må ha litt tålmodighet, men de verste av mine plager forsvant på de første dagene. Gradvis ble effekten bedre og bedre og nå er de fleste dagene mine gode. Naturlige svingninger har man jo alltid, all den tid man fortsatt har syklus. AnonymBruker skrev (10 timer siden): De øker også faren for enkelte typer kreft, det er viktig å ta med i vurderingen. Jeg har hatt god effekt av Femarelle. Det har fjernet hetetoktene hos meg. Anbefaler deg TS å prøve det først. Anonymkode: 752fe...e19 Denne faren er så marginal at det knapt telles, det er gamle, utdaterte undersøkelser som skremte folk til å tro det. Tabletter har en LITEN økt risiko i forhold til bioidentiske hormoner, men veldig lite forskjell. De beskytter mot langt mer alvorlige sykdommer enn de har rykte for å øke risikoen for. Folk må lese oppdatert informasjon. Til den som vurderte gynekolog, men har trassig lege- GÅ TIL GYNEKOLOG. Hetetokter kan faktisk være noe av det som øker på sist i overgangsalderen, og som blir med videre inn i alderdommen for de riktig uheldige. Jeg hadde bare nattesvette, ikke hetetokter, og ingen lege ville trodd jeg var kommet i OA. Ser yngre ut enn jeg er og fremstår som mer friskus enn jeg føler mer. Gynekolog så det på ultralyd med en gang og har mye mer oppdatert kunnskap. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Blodprøvene viste ikke overgangsalder, men jeg har forstått at dersom man er i perimenapause, så kan resultatene variere fra dag til dag. Jeg har fjernet livmor, så jeg har naturlig nok ikke mensen. Det er derfor litt vanskelig å si bestemt at jeg er i overgangsalder. Men jeg brukte å ha ganske kontroll på eggløsning, da jeg hadde pms fra helvete. Det har jeg ikke hatt på lenge. Det er litt håpløst med fastleger uten kompetanse på overgangsalder. Jeg vurderer å gå til privat gynekolog, men så ble jeg usikker på om det var noen vits i, siden legen min er så påståelig. Han er helt bestemt på at man ikke er i overgangsalderen før man har skikkelige hetetokter... Anonymkode: f9822...6a0 Anonymkode: 94f92...e7c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåsippa Skrevet 21. februar #49 Del Skrevet 21. februar Siden jeg har operert bort en hormonsensitiv kul i brystet (forstadiet til brystkreft), så kommer jeg aldri til å ta østrogentilskudd. Det er en grunn til at kvinner med brystkreft får antiøstrogen behandling tenker jeg. Jeg har fortsatt mye smerter og "mye som skjer" i begge brystene, og selv om mammografi ikke påviser noe akkurat nå, så lever jeg etter føre-var-prinsippet. Skal iallefall ikke hive bensin på bålet. Jeg har dårlig nok samvittighet over all p-pilleknaskingen i 30 år 😕 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #50 Del Skrevet 21. februar Hva med migrene med aura? Jeg har det og fikk migrene av minipiller så måtte slutte. Hadde hetetokter i fjor, men begynte på femarelle. Merker vektøkning. Gått opp 3 kg sånn plutselig og prøver virkelig å spise sunnere. Er livredd vektøkning og migrene, så tror jeg velger ingen hormonbehandling. Anonymkode: e9b82...0a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #51 Del Skrevet 21. februar Ann.I.F skrev (3 timer siden): Jeg starta å blø igjen og jeg blør som en tenåring, og jeg må bruke nattbind også på dagen. Jeg har også blødd utenfor og igjennom, så jeg må lære dette på nytt igjen, haha. Dette er det jeg frykter ift HT. Jeg blødde ekstremt mye de siste 12-13 årene jeg hadde mens, i så stor grad at jeg ikke kunne forlate huset de to verste dagene. Det var helt umulig å planlegge noe ting, helt forferdelig! Sov heller ikke på 2-3 netter, fordi jeg måtte springe på do flere ganger i timen. Kjente det fosset ut av meg. Hadde altfor lite jern og lav blodprosent. Nå har jeg ikke hatt mensen på 15 mnd, og det er så fantastisk deilig! Kunne tålt mye hetetokter for å slippe mensen. Men har så mange andre symptomer jeg også tror skyldes overgangsalderen, så jeg må gi HT et forsøk. Anonymkode: 0fcfa...ba2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #52 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med migrene med aura? Jeg har det og fikk migrene av minipiller så måtte slutte. Hadde hetetokter i fjor, men begynte på femarelle. Merker vektøkning. Gått opp 3 kg sånn plutselig og prøver virkelig å spise sunnere. Er livredd vektøkning og migrene, så tror jeg velger ingen hormonbehandling. Anonymkode: e9b82...0a1 Er det HT man går opp i vekt av da? Er det ikke fallet av hormoner i overgangsalderen som fører til vektøkning? Anonymkode: 0fcfa...ba2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #53 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med migrene med aura? Jeg har det og fikk migrene av minipiller så måtte slutte. Hadde hetetokter i fjor, men begynte på femarelle. Merker vektøkning. Gått opp 3 kg sånn plutselig og prøver virkelig å spise sunnere. Er livredd vektøkning og migrene, så tror jeg velger ingen hormonbehandling. Anonymkode: e9b82...0a1 Jeg har forresten også migrene med aura. Det jeg har lest og hørt, er at man da ikke skal ha østrogen i tabl-form. Men de man tar gjennom huden kan man ta. Usikker på om det øker migrene, gjør det det da? Anonymkode: 0fcfa...ba2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #54 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er 53 år, og overgangsalderen har vart lenge, minst fem-seks år. Har menstruasjon veldig sjelden nå, ca 5-7 måneder mellom de siste menstruasjonene. Jeg tror jeg er ferdig, og så kommer det plutselig en ny blødning. Har vært hos gynekolog som ikke fant noe galt. Har hyppige hetetokter, minst 7-10 ganger hver natt, pluss mange ganger om dagen. Store muskelsmerter, både dag og natt, og så utrolig sliten. ingen energi, gråter ofte, generelt mer irritert enn vanlig, nokså deprimert, veldig overveldet, føler bare at jeg orker ikke mer. Er i full jobb, ikke barn, men har knapt overskudd til annet enn jobb nå. Dette har vart lenge, men blitt betydelig verre det siste året. Har ikke villet bruke hormoner, litt bare fordi jeg egentlig tenker det er "unødvendig", og at dette bare er noe vi som kvinner bør tåle. Var hos fastlegen min i går, og han skrev ut resept på hormoner, og anbefalte meg å forsøke. Jeg er veldig usikker. Orker jo ikke ha det som jeg har det nå, men er redd for bivirkninger og generelt engstelig, syns det virker så unaturlig med hormontilskudd (ja, jeg er litt engstelig, og nei, jeg har aldri brukt p-piller). Er det noen som kan dele sine erfaringer med meg? Bør jeg prøve hormoner? Anonymkode: 2adff...614 Jeg har tatt hormontilskudd i et halvt år nå, syns det er helt fantastisk. Anbefaler deg å prøve. Jeg merket bedring raskt på noen områder (humør, hetetokter og søvn). Det tok lenger tid med muskelsmerter. Jeg måtte øke dosen for god effekt. Anonymkode: 53e0e...1e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 21. februar #55 Del Skrevet 21. februar (endret) En bekjent av meg fikk brystkreft, og fikk beskjed fra lege om at det var bra hun ikke hadde tatt østrogen for overgangsalderen fordi det hadde forverret ting. Ville vært forsiktig, ts. Endret 21. februar av Vinterjenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ann.I.F Skrevet 21. februar #56 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette er det jeg frykter ift HT. Jeg blødde ekstremt mye de siste 12-13 årene jeg hadde mens, i så stor grad at jeg ikke kunne forlate huset de to verste dagene. Det var helt umulig å planlegge noe ting, helt forferdelig! Sov heller ikke på 2-3 netter, fordi jeg måtte springe på do flere ganger i timen. Kjente det fosset ut av meg. Hadde altfor lite jern og lav blodprosent. Nå har jeg ikke hatt mensen på 15 mnd, og det er så fantastisk deilig! Kunne tålt mye hetetokter for å slippe mensen. Men har så mange andre symptomer jeg også tror skyldes overgangsalderen, så jeg må gi HT et forsøk. Anonymkode: 0fcfa...ba2 Det er ikke sikkert det skjer deg, og det er ikke sikkert det skjer med medisinen du velger. Ja, det renner. Jeg må sette sammen flere store bind, og jeg sover på håndduk. Og jeg har kjøpt meg jerntilskudd. Men det er greit, for det var så mye annet som plaget meg. Du får prøve deg fram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ann.I.F Skrevet 21. februar #57 Del Skrevet 21. februar Vinterjenta skrev (12 minutter siden): En bekjent av meg fikk brystkreft, og fikk beskjed fra lege om at det var bra hun ikke hadde tatt østrogen for overgangsalderen fordi det hadde forverret ting. Ville vært forsiktig, ts. Jeg fant en artikkel om dette. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/alkohol-gir-like-stor-risiko-for-brystkreft-som-ostrogen_-sier-kreftforsker-1.16244647 Jeg gikk til privat gynokolog og han gikk gjennom nettopp dette. Og det er jo bra. Jeg skrev over at min bestemor hadde brystkreft, men ikke den arvelige typen. Om en har det i familien må det sjekkes nærmere. Sitat fra artikkelen: Berstad i Kreftregisteret sier at kvinner som ønsker å bruke østrogen, men samtidig er redde for å få brystkreft, kan vurdere å leve sunnere på andre områder for å utjevne risikoen. – Som å drikke mindre og kanskje begynne å trene. Overvekt er en klar risikofaktor for brystkreft etter overgangsalderen, sier Berstad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #58 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva med migrene med aura? Jeg har det og fikk migrene av minipiller så måtte slutte. Hadde hetetokter i fjor, men begynte på femarelle. Merker vektøkning. Gått opp 3 kg sånn plutselig og prøver virkelig å spise sunnere. Er livredd vektøkning og migrene, så tror jeg velger ingen hormonbehandling. Anonymkode: e9b82...0a1 Dere kan ta, det må bare følges opp av lege. Har det selv, og mens migrene ble verre av minipiller, er den nesten borte på HRT. Det er helt andre doser, kan ikke sammenlignes med prevensjon. Vektøkning kommer av saktere forbrenning og mindre muskelmasse, HRT kan hjelpe mot dette, men man må også holde seg i form. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Dette er det jeg frykter ift HT. Jeg blødde ekstremt mye de siste 12-13 årene jeg hadde mens, i så stor grad at jeg ikke kunne forlate huset de to verste dagene. Det var helt umulig å planlegge noe ting, helt forferdelig! Sov heller ikke på 2-3 netter, fordi jeg måtte springe på do flere ganger i timen. Kjente det fosset ut av meg. Hadde altfor lite jern og lav blodprosent. Nå har jeg ikke hatt mensen på 15 mnd, og det er så fantastisk deilig! Kunne tålt mye hetetokter for å slippe mensen. Men har så mange andre symptomer jeg også tror skyldes overgangsalderen, så jeg må gi HT et forsøk. Anonymkode: 0fcfa...ba2 Bløding kan enkelte uheldige få, men har man enten blitt ferdig med mensen naturlig eller fjernet livmor, kan man ta progesteron hver dag og dermed unngå blødning. Litt krøll helt i starten kanskje, og fortsetter det så prater man med lege/ gynekolog om dosering. De aller fleste går dette helt fint for. Jeg selv er ikke ferdig med mensen og må derfor ta progesteron syklisk/ 12-14 dager hver mnd for å fremkalle blødning og unngå fortykkelse av livmorslimhals. Det slipper man når man ikke har mensen mer. Anonymkode: 94f92...e7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 21. februar #59 Del Skrevet 21. februar Ann.I.F skrev (2 minutter siden): Jeg fant en artikkel om dette. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/alkohol-gir-like-stor-risiko-for-brystkreft-som-ostrogen_-sier-kreftforsker-1.16244647 Jeg gikk til privat gynokolog og han gikk gjennom nettopp dette. Og det er jo bra. Jeg skrev over at min bestemor hadde brystkreft, men ikke den arvelige typen. Om en har det i familien må det sjekkes nærmere. Sitat fra artikkelen: Berstad i Kreftregisteret sier at kvinner som ønsker å bruke østrogen, men samtidig er redde for å få brystkreft, kan vurdere å leve sunnere på andre områder for å utjevne risikoen. – Som å drikke mindre og kanskje begynne å trene. Overvekt er en klar risikofaktor for brystkreft etter overgangsalderen, sier Berstad. Kanskje. Dette må en ta en vurdering på selv etter diskusjon med lege. Min bekjent går per i dag på anti-østrogenbehandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ann.I.F Skrevet 21. februar #60 Del Skrevet 21. februar Vinterjenta skrev (Akkurat nå): Kanskje. Dette må en ta en vurdering på selv etter diskusjon med lege. Min bekjent går per i dag på anti-østrogenbehandling. Ja, selvsagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå