AnonymBruker Skrevet 20. februar #21 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor lang tid? Er det snakk om dager eller uker? Har akkurat begynt på østrogenspray, og merker ingen ting... Anonymkode: f9822...6a0 Ikke gi opp, det kan ta litt tid. Hadde du store plager før du begynte ? Anonymkode: 2b5c8...9a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #22 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke gi opp, det kan ta litt tid. Hadde du store plager før du begynte ? Anonymkode: 2b5c8...9a9 Nei, jeg hadde nok litt atypiske plager. Muskelsmerter, indre uro og angst som kom nesten over natten, sover dårlig osv. Men jeg hadde ikke hetetokter, så legen min mener bestemt at det ikke skyldes overgangsalder. Jeg er 50, så jeg er helt uenig og fikk trasset meg til østrogenspray. Har brukt den en uke nå, men merker egentlig ingen forskjell. Kanskje jeg bør øke til to spray pr dag? Anonymkode: f9822...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #23 Del Skrevet 20. februar Dumi2 skrev (15 minutter siden): Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 42. Så ja, veldig tidlig! Jeg var på hormontabletter i rundt ett år för jeg bestemte meg for å slutte på dem. Dette var mitt eget valg, og jeg respekterer alle som ikke tar det samme valget som meg. Vi kvinner i familien kommer i overgangsalderen tidlig. Mormor tidlig 40-årsalderen. Det var nok ikke noen hormon tilskudd på den tiden. Mamma samme tid. Jeg vet ikke om hun tok hormontilskudd. Jeg var som sagt 42. Jeg har valgt å ta ddet som det kommer. Jeg har hetebölger. Det er vel det mest fremtredende hos meg. Østrogen i tablettform tenker jeg det var bra du sluttet på, for de har større risiko. Men østrogen gjennom huden hjelper jo på så utrolig mye, ikke bare symptomene, men det beskytter mot benskjørhet, og beskytter hjertet, tror også det beskytter mot Alzheimer, hvis jeg husker rett? Anonymkode: 0fcfa...ba2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #24 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, jeg hadde nok litt atypiske plager. Muskelsmerter, indre uro og angst som kom nesten over natten, sover dårlig osv. Men jeg hadde ikke hetetokter, så legen min mener bestemt at det ikke skyldes overgangsalder. Jeg er 50, så jeg er helt uenig og fikk trasset meg til østrogenspray. Har brukt den en uke nå, men merker egentlig ingen forskjell. Kanskje jeg bør øke til to spray pr dag? Anonymkode: f9822...6a0 Bruker du progesterontabletter i tillegg? Det kan bere at du trenger to spray, men sikkert lurt å høre med legen din? Anonymkode: 2b5c8...9a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #25 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er det minst farlige du kan prøve, såkalt bioidentiske hormoner. Det kan beskytte mot en del aldersrelaterte sykdommer som benskjørhet, parkinson og Alzheimer feks Anonymkode: 63ce1...33c De øker også faren for enkelte typer kreft, det er viktig å ta med i vurderingen. Jeg har hatt god effekt av Femarelle. Det har fjernet hetetoktene hos meg. Anbefaler deg TS å prøve det først. Anonymkode: 752fe...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dumi2 Skrevet 20. februar #26 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Østrogen i tablettform tenker jeg det var bra du sluttet på, for de har større risiko. Men østrogen gjennom huden hjelper jo på så utrolig mye, ikke bare symptomene, men det beskytter mot benskjørhet, og beskytter hjertet, tror også det beskytter mot Alzheimer, hvis jeg husker rett? Anonymkode: 0fcfa...ba2 Det visste jeg ikke! Jeg fikk resept på Actrivelle 1 mg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #27 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De øker også faren for enkelte typer kreft, det er viktig å ta med i vurderingen. Jeg har hatt god effekt av Femarelle. Det har fjernet hetetoktene hos meg. Anbefaler deg TS å prøve det først. Anonymkode: 752fe...e19 Hvor har du det i fra? Forsking ? kilde ? Anonymkode: 2b5c8...9a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #28 Del Skrevet 20. februar Anbefaler det på det sterkeste. Jeg hadde blitt sykmeldt om jeg ikke hadde fått det (plaster og p-piller med gestagen). Hetetoktene holdt på hele dagen og om natten fikk jeg ikke sove. Nå er jeg helt kvitt hetetokter og sover bedre på natten. Anonymkode: fc56d...2f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #29 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bruker du progesterontabletter i tillegg? Det kan bere at du trenger to spray, men sikkert lurt å høre med legen din? Anonymkode: 2b5c8...9a9 Det er litt dødfødt å høre med legen min, for han er helt bombesikker på at jeg ikke er i overgangsalder, siden jeg ikke har hetetokter. Det kan jo hende han har rett, men disse symptomene kom veldig brått på de siste månedene, og jeg er som sagt i riktig alder... Har aldri følt meg så utafor i humøret som jeg har vært de siste månedene. Jeg tar ikke progesterontabletter, det var såvidt jeg fikk resept på østrogenspray. Anonymkode: f9822...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dumi2 Skrevet 20. februar #30 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er litt dødfødt å høre med legen min, for han er helt bombesikker på at jeg ikke er i overgangsalder, siden jeg ikke har hetetokter. Det kan jo hende han har rett, men disse symptomene kom veldig brått på de siste månedene, og jeg er som sagt i riktig alder... Har aldri følt meg så utafor i humøret som jeg har vært de siste månedene. Jeg tar ikke progesterontabletter, det var såvidt jeg fikk resept på østrogenspray. Anonymkode: f9822...6a0 Har du fått legen til å ta en blodpröve? Jeg fikk legen min til å ta en. Vel, han var den som ville at jeg skulle ta den utifra mine symptomer. Nå vet jeg ikke hva de blodprövene sa, eller hva det ble skjekket ut for, men jeg fikk först en SMS som sa: 'Jepp, du er i overgangsalderen!'. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #31 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er litt dødfødt å høre med legen min, for han er helt bombesikker på at jeg ikke er i overgangsalder, siden jeg ikke har hetetokter. Det kan jo hende han har rett, men disse symptomene kom veldig brått på de siste månedene, og jeg er som sagt i riktig alder... Har aldri følt meg så utafor i humøret som jeg har vært de siste månedene. Jeg tar ikke progesterontabletter, det var såvidt jeg fikk resept på østrogenspray. Anonymkode: f9822...6a08 Har du spiral då kanskje? Min erfaring er at allmennpraktiserende leger (inkludert min ) har lite kompetanse på OA. Jeg har måtte søke informasjon på egen hånd, da vi ikke har gynekolog spesialister her jeg bor. Om du har livmor, ikke har spiral eller bruker andre hormonpreparater (spiral, p-stav o.l) Så tror jeg du skal bruke progesterontabletter i tillegg. Dette er nok verdt å sjekke opp. Anonymkode: 2b5c8...9a9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #32 Del Skrevet 20. februar Dumi2 skrev (1 minutt siden): Har du fått legen til å ta en blodpröve? Jeg fikk legen min til å ta en. Vel, han var den som ville at jeg skulle ta den utifra mine symptomer. Nå vet jeg ikke hva de blodprövene sa, eller hva det ble skjekket ut for, men jeg fikk först en SMS som sa: 'Jepp, du er i overgangsalderen!'. Blodprøver viser ofte ingenting. Om en kommer i OA før en fyller 50, så kan hormonene svinge fra dag til dag, og om en tar blodprøver og de viser at alt er som det skal, så kan en uansett ofte vere i periomenopause. Anonymkode: 2b5c8...9a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #33 Del Skrevet 20. februar Dumi2 skrev (19 minutter siden): Det visste jeg ikke! Jeg fikk resept på Actrivelle 1 mg. Anbefaler å høre på podcasten Hetebølgen, episoden hvor Helena Enger er med😊 Anonymkode: 0fcfa...ba2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #34 Del Skrevet 20. februar Her er volvat sine 34 tegn på at en er kommet i OA. Kan vere verdt å se på om en lurer. Uregelmessig menstruasjon: Tidlig symptom på perimenopause, forårsaket av svingninger i østrogen og progesteron. Hetetokter: Vanlig og tidlig symptom, varer fra 30 sekunder til flere minutter. Vaginal tørrhet: Redusert østrogen fører til tørrere slimhinner og mindre elastisk skjede. Nattsvette: Hetetokter om natten som kan forstyrre søvnen. Humørsvingninger: Kan være mer ekstreme enn under menstruasjon. Oppblåsthet: Vanlig perimenopausalt symptom. Ømme bryster: Samme type ømhet som under menstruasjon eller graviditet. Vektøkning: Hormonforandringer fører til vektøkning, spesielt rundt midjen. Nedsatt sexlyst: Redusert libido, men kan variere mellom kvinner. Hodepine: Hormonelle svingninger kan føre til hyppigere hodepine. Leddsmerter: Redusert østrogen kan føre til betennelse i leddene. Elektriske støt: Plutselige, forårsaket av nevroner. Brennende munn-syndrom: Redusert spyttdannelse på grunn av lavere østrogennivå. Tannkjøttproblemer: Kan føre til metallsmak og blødning. Fordøyelsesproblemer: Luft i magen, oppblåsthet, kvalme og magekramper. Tørr og kløende hud: Redusert kollagen fører til tørr hud. Angst: Vanlig hos kvinner med humørsvingninger. Nummenhet: Prikkende følelser i fingre og tær. Søvnproblemer: Hetetokter kan føre til søvnløshet. Konsentrasjonsvansker: Lavere østrogennivå påvirker hjernens energiproduksjon. Svimmelhet: Assosiert med fall i østrogennivået. Utmattelse: Vanlig i overgangsalderen. Hårtap: Raskere hårtap på grunn av hormonforandringer. Glemsomhet: Midlertidig glemsomhet forbundet med tretthet. Sprø og flisete negler: Redusert keratinlag fører til svakere negler. Stramme muskler: Forbundet med stress og angst. Stressinkontinens: Ufrivillig urinlekkasje ved fysisk anstrengelse. Endringer i kroppslukt: Hormonelle endringer og svette. Irritabilitet: Hormonelle svingninger kan føre til irritabilitet. Allergi: Økt risiko for nye allergier. Ujevn hjerterytme: Hjertebank på grunn av hormonelle endringer. Depresjon: Økt risiko for depresjon på grunn av humørsvingninger. Panikkanfall: Angst kan bidra til panikkanfall. Osteoporose: Svake bein på grunn av lavere østrogennivå. Anonymkode: 2b5c8...9a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dumi2 Skrevet 20. februar #35 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Blodprøver viser ofte ingenting. Om en kommer i OA før en fyller 50, så kan hormonene svinge fra dag til dag, og om en tar blodprøver og de viser at alt er som det skal, så kan en uansett ofte vere i periomenopause. Anonymkode: 2b5c8...9a9 Takk for informasjon. Dette visste jeg ikke, og jeg beklager om jeg har gitt feilinformasjon. Dette var kun det jeg fikk til svar fra min fastlege. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #36 Del Skrevet 20. februar Hadde tatt livet av meg om jeg ikke hadde fått hormonplaster. Tror mannen min også hadde tatt livet av meg 😂. Anonymkode: bb186...0a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #37 Del Skrevet 20. februar Dumi2 skrev (9 minutter siden): Har du fått legen til å ta en blodpröve? Jeg fikk legen min til å ta en. Vel, han var den som ville at jeg skulle ta den utifra mine symptomer. Nå vet jeg ikke hva de blodprövene sa, eller hva det ble skjekket ut for, men jeg fikk först en SMS som sa: 'Jepp, du er i overgangsalderen!'. Blodprøvene viste ikke overgangsalder, men jeg har forstått at dersom man er i perimenapause, så kan resultatene variere fra dag til dag. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du spiral då kanskje? Min erfaring er at allmennpraktiserende leger (inkludert min ) har lite kompetanse på OA. Jeg har måtte søke informasjon på egen hånd, da vi ikke har gynekolog spesialister her jeg bor. Om du har livmor, ikke har spiral eller bruker andre hormonpreparater (spiral, p-stav o.l) Så tror jeg du skal bruke progesterontabletter i tillegg. Dette er nok verdt å sjekke opp. Anonymkode: 2b5c8...9a9 Jeg har fjernet livmor, så jeg har naturlig nok ikke mensen. Det er derfor litt vanskelig å si bestemt at jeg er i overgangsalder. Men jeg brukte å ha ganske kontroll på eggløsning, da jeg hadde pms fra helvete. Det har jeg ikke hatt på lenge. Det er litt håpløst med fastleger uten kompetanse på overgangsalder. Jeg vurderer å gå til privat gynekolog, men så ble jeg usikker på om det var noen vits i, siden legen min er så påståelig. Han er helt bestemt på at man ikke er i overgangsalderen før man har skikkelige hetetokter... Anonymkode: f9822...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #38 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde tatt livet av meg om jeg ikke hadde fått hormonplaster. Tror mannen min også hadde tatt livet av meg 😂. Anonymkode: bb186...0a3 Jeg diskuterte det faktisk med mannen min senest i går, jeg lurte på hvordan statistikken er på ekteskap som ender i skilsmisse pga kvinner i overgangsalderen og menn som ikke forstår hva som hender med partnerene sine. Vår erfaring er at kommunikasjon er veldig viktig for både min og min mann sin del Anonymkode: 2b5c8...9a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #39 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Blodprøvene viste ikke overgangsalder, men jeg har forstått at dersom man er i perimenapause, så kan resultatene variere fra dag til dag. Jeg har fjernet livmor, så jeg har naturlig nok ikke mensen. Det er derfor litt vanskelig å si bestemt at jeg er i overgangsalder. Men jeg brukte å ha ganske kontroll på eggløsning, da jeg hadde pms fra helvete. Det har jeg ikke hatt på lenge. Det er litt håpløst med fastleger uten kompetanse på overgangsalder. Jeg vurderer å gå til privat gynekolog, men så ble jeg usikker på om det var noen vits i, siden legen min er så påståelig. Han er helt bestemt på at man ikke er i overgangsalderen før man har skikkelige hetetokter... Anonymkode: f9822...6a0 Se 34 tegn på OA som jeg la ut over her, en kan ha noen uten hetetokter. Veldig individuelt. Anonymkode: 2b5c8...9a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #40 Del Skrevet 20. februar Lurer på om dere med hetetokter har hatt tempstigning/feber samtidig med hetetoktene? Eller er hetetokter helt uavhengig av faktisk temp? Anonymkode: ed656...722 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå