Gå til innhold

Jeg skjønner ikke hypen med at «alle kropper i alle størrelser liksom skal være sunne»???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husk at det er en sjalusi i samfunnet, der mennesker som er over gj.snittet pen blir sett ned på, så blir overvektige hyllet. 

Anonymkode: 3e8de...d4c

Forskningen viser det motsatte:

https://www.vg.no/auth/callback?code=Cmu6d47nf30gWJKxgjTor0Ko9jtPfHM0h3qiEoeL6NSY3I0qozr59BX41iyIxZza&state=2f38e1ac-f956-4079-842d-5897c0a88d7f

https://www.advokatbladet.no/pretty-privilege-er-reelt-i-norske-rettssaler/214039

https://www.glamourmagazine.co.uk/article/pretty-privilege

Anonymkode: fef31...4fb

Gjest Ann.I.F
Skrevet

Jeg tenker en får se litt på helheten. 

Vi får se for oss ei dame med 20 kg overvekt da.

Hun har bikkje og går tur, hun deltar på yoga en par dager i uken, hun holder hjemmet sitt i god stand, hun tar husvask hver fredag, maler vegger og klipper plenen. 

Og hun pleier sine vennskap og har venner hun kan le med. 

Hun verken røyker eller drikker. Hun tar celleprøver når hun skal og sjekker brystene sine for kuler når hun dusjer. 

Det er jo ei megasunn dame. 

Skrevet
Disni skrev (25 minutter siden):

Nå kverulerer du, dvs du henger deg opp i bagateller. Om en overvektig har 85% av disse eller 100% er irrelevant. Majoriteten vil ha disse plagene. 

En forholdvis ny, større observasjonsstudie viser at det kan være mer skadelig å for helsen å være slank og i dårlig fysisk form enn å være overvektig og i god form, og at oksygenopptak er en av de viktigste markørene for (god) helse: https://bjsm.bmj.com/content/59/5/339

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (15 minutter siden):

Nei, det å kun bruke vekt, tilogmed overvekt, som et parameter på om noen er sunn eller ikke, fungerer ikke.

Ikke alle dyr er katter men alle katter er dyr. 

Det er utrolig vi er kommet dit hen at vi må diskutere hvorvidt en overvektig kropp er sunn eller ikke.

Hører sammen med "What's a woman?" og "How dare you?!"

Anonymkode: 07d90...914

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Ann.I.F skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker en får se litt på helheten. 

Vi får se for oss ei dame med 20 kg overvekt da.

Hun har bikkje og går tur, hun deltar på yoga en par dager i uken, hun holder hjemmet sitt i god stand, hun tar husvask hver fredag, maler vegger og klipper plenen. 

Og hun pleier sine vennskap og har venner hun kan le med. 

Hun verken røyker eller drikker. Hun tar celleprøver når hun skal og sjekker brystene sine for kuler når hun dusjer. 

Det er jo ei megasunn dame. 

Det du ikke nevner er at med 20kg overvekt (som ikke er muskler) så spiser hun altså ekstremt usunt for å opprettholde en slik vekt. Hun er da ikke en megasunn dame. Selv om noen gjør NOEN sunne ting så fjerner ikke de konsekvensene av de USUNNE tingene man gjør.

Hvis jeg spiser sunt og trener ofte, veier normalt, men jeg røyker som en pipe og drikker hver dag,er jeg da sunn? Nei. Det samme gjelder kosthold og vekt. 

Anonymkode: a1bf8...3d8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke alle dyr er katter men alle katter er dyr. 

Det er utrolig vi er kommet dit hen at vi må diskutere hvorvidt en overvektig kropp er sunn eller ikke.

Hører sammen med "What's a woman?" og "How dare you?!"

Diskusjonen her går ut på om kun vekt alene er en god nok indikator på sunnhet. Ikke det premisset du setter opp.

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (5 minutter siden):

En forholdvis ny, større observasjonsstudie viser at det kan være mer skadelig å for helsen å være slank og i dårlig fysisk form enn å være overvektig og i god form, og at oksygenopptak er en av de viktigste markørene for (god) helse: https://bjsm.bmj.com/content/59/5/339

Og her har du en lenke som viser alt det skadelige overvekt kan føre til, der det til og med står at vektnedgang kan fjerne noen av disse problemene. 

https://www.niddk.nih.gov/health-information/weight-management/adult-overweight-obesity/health-risks

At man fortsatt må gjøre sunne livsstilsvalg som normalvektig tar ikke på noen som helst måte å legimiterer at man kan være overvektig. Det blir som å si, «faktisk så er det sunnere å drikke masse alkohol enn å røyke, derfor er det ikke ille å være alkoholiker». 

Ingen har sagt at alle normalvektige er sunne. Selc om man har vanlig vekt så må man fortsatt gjøre sunne valg. ALLE må trene/være aktive! Alle må få i seg næringsrik mat, uansett om man er 20år eller 60år, tynn eller feit.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (2 minutter siden):

Diskusjonen her går ut på om kun vekt alene er en god nok indikator på sunnhet. Ikke det premisset du setter opp.

Du svarte ikke meg nei :) der ser man agendaen din. 

AnonymBruker
Skrevet
Disni skrev (39 minutter siden):

Hæ, hvor jeg vil? 

heg går ikke i forsvar, jeg argumenterer. Hvor har jeg gått i forsvar?

så du skal putte meg i bås?

Kan du ikke svare på det vedr forskning da?

Overvektige mennesker er i bunn og grunn ved dårlig helse.

det som er kjipt er at jeg må betale for det over min skatteseddel. Det er enkelt å gjøre noe med overvekt, man velger å la vær. 

Du er nå i bås.

Anonymkode: 9efd7...65f

Skrevet
Roci skrev (2 minutter siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det du ikke nevner er at med 20kg overvekt (som ikke er muskler) så spiser hun altså ekstremt usunt for å opprettholde en slik vekt. Hun er da ikke en megasunn dame. Selv om noen gjør NOEN sunne ting så fjerner ikke de konsekvensene av de USUNNE tingene man gjør.

Hvis jeg spiser sunt og trener ofte, veier normalt, men jeg røyker som en pipe og drikker hver dag,er jeg da sunn? Nei. Det samme gjelder kosthold og vekt. 

Korrekt. Folk er gått av vettet mtp definisjon av sunn og god livsstil

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du svarte ikke meg nei :) der ser man agendaen din. 

Fordi du prøvde å snakke om noe annet enn det jeg snakker om. :)

Spennende at du kaster ut "What is a woman?" og "How dare you" og deretter gnåler om *min* agenda, a ss.

Endret av Bålkaffe
Gjest Ann.I.F
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gjør hun? Spiser ekstremt usunt? 

Kvinner har pupper, hofter, lår og mager vi skal ha fett på. Noen damer har gode evner til å lagre mer fett enn andre. Det betyr ikke at runde damer har spist ekstremt usunt. 

20 kg overvekt er ikke noe å ta på vei for. Det er ikke farlig. 

Endret av Ann.I.F
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler det er en stor woke kultur nå for tiden om at store kropper er sunne, og man trenger ikke å være tynn for å være «sunn». På hvilket grunnlag er det liksom?? 
jeg selv da f.eks er gørrelat, hadde BMI på nesten 30 for 3 år siden og veide typ 87kg, 170cm høy. Jeg var god og rund og koste meg med mat. På 3 år har jeg slanket meg ned til ca 65kg uten trening, kun i form av smarte valg med mat. Jeg har brukt pulsmåling med klokke hver dag i disse 3 årene og når jeg var på mitt tyngste hadde jeg ca 80 i hvilepuls. Nå når jeg er 65kg har jeg jevnt 50-55 i hvilepuls, og dette er helt uten trening. Jeg går aldri tur, jogger ikke og ikke satt en fot på et treningssenter. Det er snakk om en besparelse av hjerteslag pr minutt på opptil 30slag i minuttet! 1800 slag i timen! Det er jo helt sykt, og en sinnsyk helsegevinst i form av hvor mye mindre hjertet blir belastet av å skulle pumpe blod ut til hele kroppen.
Derfor blir jeg tullete provososert av folk som sier at store kropper er sunne, når det er tydelig at det har en drastisk helseeffekt å veie de 20kg mindre?? 
Syns det har blitt en skikkelig ukultur. Og ja, alle er like mye verdt uansett vekt, men dagens kultur om å hedre og romantisere alle overvektige folk blir jo snart et samfunnsproblem!! 

Anonymkode: 125fa...706

80 i hvilepuls? Jeg veier over 100, 168 høy og har hvilepuls på rundt 47, men opp mot 60 hvis jeg drikker alkohol. Jeg planlegger å gå ned, og håper jeg ikke får lavere hvilepuls av det - det blir jo direkte helseskadelig. Det er mye annet som er upraktisk og vondt med å være feit altså, men du og din kropp er ikke fasiten på andre mennesker.

Anonymkode: d9764...89d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men når du fatshamer folk, hvordan vet du hva som er grunnen? Ei venninne ble brått enke i en alder av 30, under dramatiske omstendigheter. Hun måtte gå på kraftige antidepressanter, og føk opp 20 kilo, ble oppblåst og ikke gjenkjennelig for folk som har sett henne før. Hvis du hadde fatshamet henne, ville jeg ha fyket til deg. Det er det som er hele poenget - du VET ikke. Mye av overvekt er også psykisk. En deprimert person som trøstespiser blir ikke mindre deprimert/friskere av å høre masse dritt om overvekten sin. Det er ikke veien å gå.

Anonymkode: fef31...4fb

Men de du beskriver mener vel ikke at har sunne kropper...? Det er ikke fatshaming å kalle ei spade for ei spade.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du tar høyde for at sunn mat ikke er ensbetydende med light/lett/fettfri mat, så går det fint an å spise sunn mat og fortsatt få i seg for mange kalorier. Kaldpresset olivenolje, avocado, fet fisk og nøtter/nøttesmør f.eks. er svært næringsrikt, men har høyt kaloriinnhold. 

AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (3 minutter siden):

Fordi du prøvde å snakke om noe annet enn det jeg snakker om. :)

Spennende at du kaster ut "What is a woman?" og "How dare you" og deretter gnåler om *min* agenda, a ss.

ah ja, så du snakker altså kun om de som veier ett par kilo mer enn det de burde? Veldig viktig diskusjon 😂 herregud, så tydelig agenda.

Det var ikke jeg som sa det. Ser lesebeherskelsen din fortsatt er på bunn😅 du må nesten lese ab-kodene ordentlig. Wops..

AnonymBruker
Skrevet

Se sånn her på det da.

TS er vel pr. def sunnere som 65kg og 50 i hvilepuls, enn samme versjon av seg selv bare 85kg med 80 i hvilepuls? Like utrente begge to, men livet er da enklere, og hjertet og kropp har flere besparelser på 65kg enn 85. Hvis man kun tar TS sitt "måltall". Det er jo et spesifikt eksempel på at vekt alene kan måle grad av sunnhet, basert på det ene parameteret der

Anonymkode: 125fa...706

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og her har du en lenke som viser alt det skadelige overvekt kan føre til, der det til og med står at vektnedgang kan fjerne noen av disse problemene. 

https://www.niddk.nih.gov/health-information/weight-management/adult-overweight-obesity/health-risks

At man fortsatt må gjøre sunne livsstilsvalg som normalvektig tar ikke på noen som helst måte å legimiterer at man kan være overvektig. Det blir som å si, «faktisk så er det sunnere å drikke masse alkohol enn å røyke, derfor er det ikke ille å være alkoholiker». 

Ingen har sagt at alle normalvektige er sunne. Selc om man har vanlig vekt så må man fortsatt gjøre sunne valg. ALLE må trene/være aktive! Alle må få i seg næringsrik mat, uansett om man er 20år eller 60år, tynn eller feit.

Jeg har ikke veldig sterke meninger om dette. Jeg syntes bare noen påstander ble litt vel bastante og ensporede her. Den samme undersøkelsen som jeg lenker til, viser også at det er uklart hvor mye oksygenopptak kan veie opp for overvekt når overvekten blir veldig høy. Hele poenget mitt er at bildet er sammensatt. 

Skrevet

ah ja, så du snakker altså kun om de som veier ett par kilo mer enn det de burde? Veldig viktig diskusjon 😂 herregud, så tydelig agenda.

Det var ikke jeg som sa det. Ser lesebeherskelsen din fortsatt er på bunn😅 du må nesten lese ab-kodene ordentlig. Wops..

Ja, jeg blingsa der, gitt, sånt skjer når man er i diskusjon med flere samtidig.

Og jeg beklager så mye at jeg ikke har svart deres Høyhet, jeg blir som sagt sitert i ganske mange innlegg nå, som om jeg går glipp av noen skjer ikke det fordi jeg ikke klarer å svare for meg. :)

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Akkurat som jeg sa. Du nevner det ikke fordi du prøver å vri på fakta. Så la meg spørre deg direkte: en vanlig ikke-vekt-løftende person med BMI på 30, er de usunne? Ja eller nei? :) det finnes kun ett riktig svar her. Og jeg vet du kommer til å nekte å svare for du kan ikke svare uten å gå imot din egen forvrengte ideologi

Jeg trodde vi snakket om å bruke kun vekt, overvekt, bmi som et parameter? Da veit man jo ikke om de er "vanlig ikke-vekt-løftende" person? Eneste parameter man faktisk veit er vekta/overvekten/bmien. Ingen annet.

Jeg gikk tilbake til min aller føreste kommentar jeg skrev i denne tråden og her er den:

Bålkaffe skrev (1 time siden):

Her har du misforstått noe vesentlig.

Det det faktisk er snakk om er at det skal være flere parametre til for å snakke om en sunn kropp enn vekt alene.

Man kan være tynn og i dritt dårlig form, usunn som faen.

Og man kan være på den tykkere siden og faktisk være sunn.

Det er det som er greia her.

Og jaggu, så er det det jeg snakker om der også, gitt.

Endret av Bålkaffe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...