Gå til innhold

Hvor mye kan jeg kjøpe sekundærleilighet for uten å involvere banken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når jeg har 1700000 i innvilget rammelån  på min primærbolig. Ingenting brukt av rammen og har ingen andre lån 

Anonymkode: 7ac0f...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg har 1700000 i innvilget rammelån  på min primærbolig. Ingenting brukt av rammen og har ingen andre lån 

Ingen spør jo hva du bruker de pengene på. Men om du må låne mer enn det, så må du nok stille med sikkerhet og EK på et annet nivå.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
takinova skrev (23 minutter siden):

Ingen spør jo hva du bruker de pengene på. Men om du må låne mer enn det, så må du nok stille med sikkerhet og EK på et annet nivå.

Går jeg utifra prisantydning eller totalpris? Hva med fellesgjeld? Må jeg ha ekstra finansieringsbevis hvis høye månedlige fellesutgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Går jeg utifra prisantydning eller totalpris? Hva med fellesgjeld? Må jeg ha ekstra finansieringsbevis hvis høye månedlige fellesutgifter?

Hvis du skal betale en pris som koster 1,7mnok eller mindre i innskudd så spør du ingen. Men om du må betale mer enn det i innskudd så blir det en helt annen bøtteballet. 

Høres ut som du ser etter borettslag med mindre enn 1,7 i innskudd? Da har fellesgjeld ingenting å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hvem du kjøper av. Jeg kjøpte meg inn i et prosjekt for et par år siden, der krevde de ikke lånebevis, de gjorde bare en kredittsjekk og så måtte man ha fri kapital til innskuddet (jeg har også rammelån). Der var altså ikek banken involvert annet enn at jeg tok av ramma. Jeg har nå solgt min gamle leilighet og flytter snart inn i den nye, da må jeg ha mellomfinansiering noen dager. Jeg kjøpte meg nylig inn i et annen prosjekt som er ferdig om et par år; der måtte jeg ha lånebevis fra banken.

Ettersom lånebeviset uansett ikke er gyldig om to år vet jeg ikke helt hva de tenker er fordelen, men jeg fikk det basert på verdi av nåværende leilighet. Jeg skal egentlig bare selge kontrakten før innflytting i håp om en liten gevinst, men på papiret skal jeg selge nåværende lelighet for å finansiere den nye. I verste fall må jeg ha mellomfinansiering og ta over den nye leiligheten, og så selge den. Dette er i Oslo så jeg anser det ikke som en veldig stor risiko, men det er alltid noe selvfølgelig.

Skal du kjøpe bruktbolig må du som regel ha lånebevis på hele summen inkl. fellesgjeld, noen banker skal også godkjenne det månedlige beløpet (f.eks. lånebevis på 3,5 mill. inkl fellesgjed, med max husleie på 5000 per mnd. Dette gjelder vel som regel om man har en trang økonomi, jeg regner med de ikke er fullt så nøye om det er et par med god økonomi som kjøper.

Anonymkode: 4be44...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
takinova skrev (2 timer siden):

Hvis du skal betale en pris som koster 1,7mnok eller mindre i innskudd så spør du ingen. Men om du må betale mer enn det i innskudd så blir det en helt annen bøtteballet. 

Høres ut som du ser etter borettslag med mindre enn 1,7 i innskudd? Da har fellesgjeld ingenting å si. 

Er innskudd det samme som prisantydning-  altså beløpet man byr+ evt dok-avgift? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er innskudd det samme som prisantydning-  altså beløpet man byr+ evt dok-avgift? 

Ja. 

Men - og dette sier jeg ikke for å være drittsekk: Hvis du ikke vet disse tingene allerede, eller i stand til å finne det ut uten å være innom et random forum, så syns jeg det er litt bekymringsverdig at du vurderer å kjøpe deg sekundærbolig. Kjenner du til reglene for utleie i dette borettslaget? Skattereglene? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må vel ha et finansieringsbevis for at megler skal kunne bekrefte at du har dekning for budet, så banken burde vel involveres uansett?

Anonymkode: 37281...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må vel ha et finansieringsbevis for at megler skal kunne bekrefte at du har dekning for budet, så banken burde vel involveres uansett?

Anonymkode: 37281...dee

Nei, det holder med en bekreftelse fra banken om at disse midlene er tilgjengelige. Om så en kontoutskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
takinova skrev (59 minutter siden):

Ja. 

Men - og dette sier jeg ikke for å være drittsekk: Hvis du ikke vet disse tingene allerede, eller i stand til å finne det ut uten å være innom et random forum, så syns jeg det er litt bekymringsverdig at du vurderer å kjøpe deg sekundærbolig. Kjenner du til reglene for utleie i dette borettslaget? Skattereglene? 

Jeg vet om det du nevner der ja.

Tenker uansett ikke å kjøpe ennå men om et år eller to- får man annen regjering blir det muligens gunstigere

Obligasjonsleilighet holder jeg meg unna hørt mange skrekkhistorier

Ja mye å sette seg inn i- sjekker regnskapene og sosiale medier- borettslagets renomme. Jeg har god tid og ingen hast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
takinova skrev (1 time siden):

Nei, det holder med en bekreftelse fra banken om at disse midlene er tilgjengelige. Om så en kontoutskrift.

Kan bare sende skjermbilde av konto fra nettbanken. 

Og du må ha nok til å dekke totalpris, pris + omk.

Anonymkode: a977b...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...