AnonymBruker Skrevet 20. februar #1 Skrevet 20. februar Jeg har vært en ryggsover hele livet og har de siste par ukene prøvd å øve på å ligge på siden da det er det man skal når man bikker tredje trimester. Men jeg klarer bare ikke! Får vondt i ryggen, korsryggen, i beina, kroppen og kan bli liggende våken timesvis på siden før jeg ikke makter mer, snur meg på ryggen og sovner innen en brøkdels sekund.. Hater virkelig å sove på siden. Elsker å sove på ryggen. Hvordan løser jeg dette? Tredje trimester er like rundt hjørnet.. Anonymkode: 5691b...12a
AnonymBruker Skrevet 20. februar #2 Skrevet 20. februar Så lenge det ikke er ubehagelig for deg å ligge på ryggen, kan du bare fortsette med det. Antagelig blir det på et tidspunkt vanskelig å sove på ryggen pga pusteproblemer og svimmelhet Anonymkode: 4e0c8...702
AnonymBruker Skrevet 20. februar #3 Skrevet 20. februar Du har forsøkt å bygge opp med puter også? Jeg syns det hjelper å ha pute mellom beina og under magen, og et eller annet som støtter i ryggen. Jeg sover best på magen og ryggen, og har gjort det så lenge jeg kan. Men nå er det for tungt, så da må jeg bygge en liten borg rundt meg for å sove godt på siden. Våkner gjerne i løpet av natta og må bygge borgen på nytt for å få snudd meg til den andre siden, så det er jo litt styrete, og dårligere søvn enn vanlig. Men sånn er det bare... Anonymkode: ff797...f10 1
Million Skrevet 20. februar #4 Skrevet 20. februar Pga en kraftig og smertefull bekkenløsning, klarte ikke jeg heller å finne noen god sovestilling i sengen den siste tiden av svangerskapet. Så den siste måneden eller så, sov jeg sittende halvveis tilbakelent i godstolen i stua. Det var en svært behagelig og god stol, og jeg sov godt der, veldig mye bedre der enn i senga. Sengen ga meg bare smerter. Man innretter seg så best man kan i den fasen av livet. Sov i stolen fra jeg var 7 mnd på vei til 8, da jeg fødte en måned for tidlig. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #5 Skrevet 20. februar Jeg liker også best å sove på ryggen, spesielt nå som jeg er gravid-tett i nesa. Jeg er i uke 32 nå. Legger bbhugme-puta bak ryggen og lener meg på den, gjerne med øverste fot over puta. I tillegg har jeg 1-2 ekstra puter under hodet (mest pga tett i nesa). Da blir jeg liggende i en halvveis ryggliggende/halvveis sideliggende stilling som funker. Fordelen er at jeg ikke ligger rett på hofta som også er litt vond fordi jeg har ligget mye på sida tidligere. Dette er min andre graviditet, og jeg har egentlig ikke hatt noe særlig problem med å ligge på ryggen verken i denne eller seint i forrige graviditet. Så jeg har ikke vært så voldsomt bekymra de gangene jeg plutselig har havna på ryggen. Anonymkode: 07afa...187
AnonymBruker Skrevet 20. februar #6 Skrevet 20. februar Legger gravidpute som støtte i ryggen, har en pute mellom knærne og en under magen. Har klart å bli relativt vant med å sove på siden, men gud som jeg gleder meg til å kunne sove på ryggen igjen. Våkner alltid med vondt i rygg og bekken/hofter, p.ga bekkenløsning i tillegg. Anonymkode: da2b8...035
PurpleTuliip Skrevet 20. februar #7 Skrevet 20. februar Har du prøvd støtte deg opp med puter? En mellom lår/knær og noen i ryggen? Jeg er også en ryggsover og virkelig haaaater de ukene man ikke lenger bør sove på ryggen. Er midt i andre trimester nå og gruer meg halvt ihjel men øver meg hver eneste dag (natt) på sidesoving.
AnonymBruker Skrevet 20. februar #8 Skrevet 20. februar Klarer heller ikke ligge på siden på grunn av smerter og sure oppstøt. Så jeg sover ganske så sittende. Har en hotellpute bakerst, støtter korsryggen med en vanlig pute og stapper dyna delvis under nakken slik at nakken får støtte når jeg vrir hodet til siden. Sånn får jeg «sove», dvs duppe i noen timer av gangen 😆 Anonymkode: 540e0...8f2
AnonymBruker Skrevet 21. februar #9 Skrevet 21. februar Jeg liker best å sove på magen Å sove på siden gir ofte smerter i hofteleddene for min del, så jeg må avlaste med å sove på ryggen i blant. Har ikke kommet til tredje trimester ennå, men som en annen bruker skriver, så er det greit å sove på ryggen så lenge man selv synes det er behagelig. Anonymkode: 81887...fe0
AnonymBruker Skrevet 21. februar #10 Skrevet 21. februar Takk for mange tips! Prøvde med pute bak ryggen i tillegg til mellom knærne, det var LITT bedre men ingenting slår ryggsoving 😅 Anonymkode: 5691b...12a
AnonymBruker Skrevet 23. februar #11 Skrevet 23. februar Jeg brukte bbhugme mellom bena og pute bak ryggen, men det avgjørende for meg var å holde skuldre og hofte parallelle. Dersom øverste skulder falt framover mot madrassen/puta var det helt grusomt. Derfor måtte jeg holde rundt bbhugme som et slags kosedyr. I første svangerskap syns jeg også det var godt å få støttet magen LITT, det holdt lenge med at dyna lå under magen. Ellers skal vell ryggsoving være greit så lenge du ikke ligger flatt på ryggen. Anonymkode: 0665f...add
AnonymBruker Skrevet 24. februar #12 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 11.33): Jeg har vært en ryggsover hele livet og har de siste par ukene prøvd å øve på å ligge på siden da det er det man skal når man bikker tredje trimester. Men jeg klarer bare ikke! Får vondt i ryggen, korsryggen, i beina, kroppen og kan bli liggende våken timesvis på siden før jeg ikke makter mer, snur meg på ryggen og sovner innen en brøkdels sekund.. Hater virkelig å sove på siden. Elsker å sove på ryggen. Hvordan løser jeg dette? Tredje trimester er like rundt hjørnet.. Anonymkode: 5691b...12a Bygg opp under ryggen med en del puter, så du ikke ligger helt flatt. Da kan du ligge på ryggen. Anonymkode: a8d04...1bb
AnonymBruker Skrevet 24. februar #13 Skrevet 24. februar Har alltid vekslet mellom sidene og ryggen til vanlig, det har variert hele svangerskapet hva som gjør vondest... Er 24 uker nå. Er umulig å ligge på venstre side, da skriker ribbeinet mitt, det går litt på høyre side før det også blir vondt både her og der. Blir nok å sove mest på ryggen 🙈 gjør det til jeg merker ubehag. Synes det er vondt uansett om jeg ligger, sitter eller går.. blir jo bare verre og verre. Har ikke funket å støtte med puter for min del. I senga snur jeg meg altfor mye og da bare våkner jeg irritert over å måtte flytte med meg puter.. her ligger gutten så langt ned i magen som han kommer så tror ikke det vil være så stort problem med press på nerva da. Anonymkode: bfa7a...891
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå