AnonymBruker Skrevet 20. februar #1 Del Skrevet 20. februar Er sykemeldt av private årsaker. Sjefen har ringt og spurt om årsak og om det er noe de kan gjøre for meg. Samtalen varte i over en halvtime, og jeg fikk inntrykk av at sjefen ønsket at jeg delte mer. Dette er en privatsak for meg. Det handler om privatlivet mitt og ønsker naturligvis ikke å drøfte problemene på hjemmebane med sjefen… Ser at sjefen har forsøkt å ringe meg igjen… hvor mye må sjefen vite egentlig? Hva er normalt å dele og ikke? Anonymkode: 5e0e8...be0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #2 Del Skrevet 20. februar Sjefen må vite restarbeidsevnen og hvordan de kan tilrettelegge slik at du kan arbeide. Det er svært sjeldent at restarbeidsevnen er 0. Du kan også takke sjefen for at han/hun ønsker deg tilbake, da man vet at jo lengre man er 100% borte fra arbeid jo større er sannsynligheten for at man kommer tilbake. En sjef som ønsker å tilrettelegge er en god sjef. Årsaken til at du er borte har ikke sjefen din noe med. Du er derimot pliktig til å si noe om arbeidsevnen din og tilretteleggingsbehov. Anonymkode: 4ecde...41f 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #3 Del Skrevet 20. februar Problemer på hjemmebane gir vel ikke rett til sykepenger? Rart NAV ikke har bestridet sykemeldingen din hvis den er av sosiale årsaker og du ikke er syk. For å svare på spørsmålet i overskriften så forteller jeg hvorfor jeg er sykemeldt fordi jeg opplever at det er mye enklere for både meg og arbeidsgiver mtp samarbeid, for da vet også arbeidsgiver enklere hvordan hen kan tilrettelegge for meg også. Anonymkode: f8357...572 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #4 Del Skrevet 20. februar Jeg sier alltid hva det gjelder, slik at sjefen har en anelse om hvor lenge jeg kommer til å bli borte. Hvis jeg f.eks har influensa, så vet sjefen at det bare er snakk om noen dager. Men da jeg skulle ta en større operasjon så visste sjefen det, fordi da ville jeg være borte et par måneder og de trengte da å få inn en vikar. Anonymkode: 3f7fe...599 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #5 Del Skrevet 20. februar Forteller årsaken siden det gir mer forståelse og bedre samarbeid. Anonymkode: a1072...15a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #6 Del Skrevet 20. februar Har aldri vært sykmeldt, men jeg har brukt egenmeldinger. Da sier jeg ingenting til sjefen annet enn at "jeg er syk i dag". Går ut i fra at dersom jeg ble sykmeldt, så hadde jeg bare forholdt meg til HR-avdelingen, og ikke sjefen. Anonymkode: e0856...ae2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #7 Del Skrevet 20. februar Jeg bruker å si hva det gjelder. Var synlig borte i fire mnd. innlagt på sykehus også. Fritatt fra aktivitetsplikt. Åpenhet uten å øse ut alle detaljer er min vei. Anonymkode: 8fdd0...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #8 Del Skrevet 20. februar Du svarer bare at du er fullt sykemeldt og at årsaken ønsker du holde privat. Dersom du tror leder kan tilrettelegg så du evt kan jobbe noe så sier du hva dine forslag kan være, ellers er det legen din som har krysset av på 100% ikke i stand til å utføre arbeid og arbeidsgiver må forholde seg til det. Det er en knivsegg dette med å vise omsorg og mulighet for tilpassing fra leders side, prøv bare å tenke at dette gjøres i beste hensikt (og er en lovpålagt lederoppgave). ‘Jeg er 100% sykmeldt fram til xxx og kan ikke komme på jobb, tilrettelegging denne perioden er ikke et alternativ. Takk for omtanken, jeg lover å gi beskjed dersom det endrer seg’ Anonymkode: c0bf1...a5e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #9 Del Skrevet 20. februar Jeg har alltid vært åpen, om hva, hvordan jeg har det, hvor mye kapasitet jeg har, og når jeg tror jeg er tilbake. Har utelukkende opplevd det som positivt. Hjelp til å skjule når jeg ønsket det, mye fleksibilitet, omfordeling av oppgaver også når jeg var tilbake. Anonymkode: 6e65c...add 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #10 Del Skrevet 20. februar Hva sa du da? Rent juridisk trenger du vel ikke si noe som helst eller ta telefonen, men det er ofte greit å være litt mer medgjørlig enn som så. Det er mange som blir sykemeldt pga. forhold på arbeidsplassen, så hvis det ikke er årsaken er det greit å avkrefte? Anonymkode: 4e850...6dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #11 Del Skrevet 20. februar Jeg er delvis sykmeldt og jeg deler dette med sjefen min, for hvis jeg deler er det enklere for sjefen å ha forståelse for min situasjon. Man kan ikke forvente forståelse/sympati hvis man ikke deler informasjon. Det er også enklere iforhold til tilrettelegging. Sjefen har taushetsplikt, så skal være trygt å dele med han/henne. Anonymkode: f72c6...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #12 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hva sa du da? Rent juridisk trenger du vel ikke si noe som helst eller ta telefonen, men det er ofte greit å være litt mer medgjørlig enn som så. Det er mange som blir sykemeldt pga. forhold på arbeidsplassen, så hvis det ikke er årsaken er det greit å avkrefte? Anonymkode: 4e850...6dc Du skal ha kommunikasjon med arbeidsgiver, å ikke ta telefonen når sjefen ringer er ikke greit. Om du ikke kan ta den når sjefen ringer ringer du opp igjen, eller gir beskjed når det passer å snakke sammen. Anonymkode: 4ecde...41f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #13 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du svarer bare at du er fullt sykemeldt og at årsaken ønsker du holde privat. Dersom du tror leder kan tilrettelegg så du evt kan jobbe noe så sier du hva dine forslag kan være, ellers er det legen din som har krysset av på 100% ikke i stand til å utføre arbeid og arbeidsgiver må forholde seg til det. Det er en knivsegg dette med å vise omsorg og mulighet for tilpassing fra leders side, prøv bare å tenke at dette gjøres i beste hensikt (og er en lovpålagt lederoppgave). ‘Jeg er 100% sykmeldt fram til xxx og kan ikke komme på jobb, tilrettelegging denne perioden er ikke et alternativ. Takk for omtanken, jeg lover å gi beskjed dersom det endrer seg’ Anonymkode: c0bf1...a5e Enig! Syns og at det er vanskelig å skulle måtte si noe om årsakene til at man er sykemeldt til tider. En ting er influensa, en annen er psykiske/fysiske årsaker du ikke vil dele med noen. De har ikke rett på å vite. Si du ikke har noe restevne til å jobbe no men at du kan gi beksjed om det blir bedre. Hva det gjelder er privat! Mange er og ikke flinke til å holde på taushetsplikten.. Skremmende hvor mye noen slarver videre til alle andre i firmaet.. Så ALDRI om jeg hadde sagt noe! Du kan jo og si at det er fint sjefen ringer men du trenger en pause og har ikke nle arbeidsevne no. Sitter pris på at sjefen ikke ringer hele tiden.. Anonymkode: 660ac...73c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #14 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du skal ha kommunikasjon med arbeidsgiver, å ikke ta telefonen når sjefen ringer er ikke greit. Om du ikke kan ta den når sjefen ringer ringer du opp igjen, eller gir beskjed når det passer å snakke sammen. Anonymkode: 4ecde...41f Selvfølgelig er det greit å ikke måtte være tilgjengelig når sjefen ringer, ved sykenelding og sykdom.. Det er lov å sove,terapi,behandling osv uten å måtte være tilgjengelig. Hadde en vært tilgjengelig hele tiden kan de like gjerne gå på jobb! Anonymkode: 660ac...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #15 Del Skrevet 20. februar Ts her. Som jeg skrev i innlegget, så har jeg allerede snakket med sjefen over 30 min på tlf. Vi har avklart arbeidsevne og tilpasning. Jeg har gitt beskjed at jeg tror jeg er tilbake på jobb innen 2 uker, men at det er legens vurdering om å komme tilbake eller ta enda lenger sykemelding. Det jeg spør om, er HVOR mye dere deler. Sjefen vet at det handler om privatlivet hjemme, men å sitte å bli spurt private spørsmål om personlige forhold opplever jeg som fisking. Har sagt «jeg er sykemeldt pga DETTE». Og lurer da på hvor grensen går ved å dele. Jeg opplever at sjefen snoker og behandler meg som om jeg satt på et psykologkontor. Anonymkode: 5e0e8...be0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #16 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Forteller årsaken siden det gir mer forståelse og bedre samarbeid. Anonymkode: a1072...15a Hadde bare fler skjønt dette. Men neida, det "er privat" og "ønsker ikke si noe". Anonymkode: e5612...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #17 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns og at det er vanskelig å skulle måtte si noe om årsakene til at man er sykemeldt til tider. En ting er influensa, en annen er psykiske/fysiske årsaker du ikke vil dele med noen. De har ikke rett på å vite. Si du ikke har noe restevne til å jobbe no men at du kan gi beksjed om det blir bedre. Hva det gjelder er privat! Mange er og ikke flinke til å holde på taushetsplikten.. Skremmende hvor mye noen slarver videre til alle andre i firmaet.. Så ALDRI om jeg hadde sagt noe! Du kan jo og si at det er fint sjefen ringer men du trenger en pause og har ikke nle arbeidsevne no. Sitter pris på at sjefen ikke ringer hele tiden.. Anonymkode: 660ac...73c Jeg har tilpasset mottaker litt opp i gjennom. Da jeg fikk komplikasjoner i forbindelse med prøverør, så sa jeg til min 60 år gamle mannlige sjef (som jeg heller ikke ville at skulle vite at barn var planlagt); medisinske komplikasjoner...ikke noe alvorlig...blir godt ivaretatt.. litt restarbeidsevne fra hjemmekontor, så telefoner og mal var ok...estimert tilbake om en uke. Men har også vært helt ærlig om hvordan jeg har det i andre situasjoner. Har aldri opplevd brudd på taushetsplikt og sladder på arbeidsplass, uansett hva. Da tror jeg ikke det er et sted jeg ville jobbet. Anonymkode: 6e65c...add 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #18 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig er det greit å ikke måtte være tilgjengelig når sjefen ringer, ved sykenelding og sykdom.. Det er lov å sove,terapi,behandling osv uten å måtte være tilgjengelig. Hadde en vært tilgjengelig hele tiden kan de like gjerne gå på jobb! Anonymkode: 660ac...73c Ikke det jeg sier, men du er pliktig til å ha dialog med arbeidsgiver, selv om du er sykemeldt. Det betyr at du enten ringer opp igjen, eller gir beskjed når det passer å prate. Anonymkode: 4ecde...41f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå