Gå til innhold

Hvordan forholde seg til mennesker med narsissisme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et familiemedlem som er narsissist. Hun er ikke i kjernefamilien, men er min svigerinne. Jeg har alltid følt at hun har mislikt meg og har aldri brydd seg om mine barn heller. Det hele har vært veldig spesielt, og det har vært mange episoder som jeg ikke kan gjengi med fare for å bli gjenkjent. Mannen hennes er min manns bror, og han har over to-tre år nå blitt mer og mer underdanig. Det er hun som er sjefen, og det er blitt mer og mer merkbart. Jeg har opplevd han som urolig og stresset dersom hun har vært sur eller misfornøyd med noe. Han gjør alt for å holde henne fornøyd. 

Nå synes jeg hun har bikket litt over. Hun er på vei ut av familien, og ingen av oss forstår noe som helst. Hun velger selv å dra, og virker helt uberørt av det. Hun har ingen forklaring på det bortsett fra at hun ikke lenger elsker mannen sin. Hun styrer på som hun vil, helt uten å tenke på barn og mann. Hun er liksom viktigst i sitt eget liv, og styrer med så mye ingen egentlig skjønner så mye av. 

Jeg googlet kjennetegn på narsissisme og hun stemmer på alle punkter. Det stod også at det ikke hadde noe for seg å konfrontere en person med dette, for de ville ikke ta til seg kritikk. Det har jeg for så vidt sett før, for hun har mottatt dette dårlig overfor andre. 

Nå har det oppstått en situasjon som har gjort det nødvendig å nekte henne et ønske hun har kommet med. Det er et helt urimelig ønske, men hun ser det ikke slik. Vi har sagt nei til dette ønsket, og hun er nå overbevist om at det er pga noe helt annet enn det det faktisk er. Jeg vil gjerne si det som det er, men min mann sier nei for det blir bare verre mener han. Bør jeg være ærlig overfor henne og si at vi sier nei fordi vi ikke liker deg, eller bare la det være? 

Og sist men ikke minst, bør jeg vise nettsiden jeg kom over om narsissisme og vise til min svoger? Som en forklaring på hvorfor det har vært som det har vært, mener jeg. Han er helt uforstående til hva som nå skjer. 

Anonymkode: 8ee45...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, hold deg unna. Ikke bland inn diagnoser og lag samarbeidet mellom din svoger og henne mer komplisert. 

Hun er snart ute av familien og ikke deres problem. 

Det første rådet om narsissisme er vel å holde seg unna. 

Anonymkode: 05d04...75c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det lureste du gjør, er å legge alle baller døde.

Ikke si noe, ikke gjør noe, ikke forklar noe og hold deg unna. 

Dere kan være sjeleglade for at hun er på vei ut. 

Anonymkode: 73e7e...9e8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, hold deg unna. Ikke bland inn diagnoser og lag samarbeidet mellom din svoger og henne mer komplisert. 

Hun er snart ute av familien og ikke deres problem. 

Det første rådet om narsissisme er vel å holde seg unna. 

Anonymkode: 05d04...75c

ja det stod det. Vi har aldri gått inn i noen konflikt med henne, for jeg har jo sett hvordan hun har taklet det når andre har konfrontert henne med noe. Jeg har jo alltid skjønt at det har vært noe rart, men ikke 100% før nå da det bikket litt over. 

Jeg er enig i det du skriver om min svoger, men han lider litt under at han har fått følelsen av at bruddet er hans feil. At han ikke har vært god eller flink nok. Jeg har derfor hatt så lyst til å forklare han nå hvorfor hun ikke kommer med noen forklaring. Det er fordi hun tenker som en narsissist gjør. Kanskje det kunne ha hjulpet. Men kanskje det er bedre å heller komme med noen små forklaring innimellom, over tid. Han vet nå at vi aldri har vært noen fan av henne, så kanskje det kan sige inn litt sakte men sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det lureste du gjør, er å legge alle baller døde.

Ikke si noe, ikke gjør noe, ikke forklar noe og hold deg unna. 

Dere kan være sjeleglade for at hun er på vei ut. 

Anonymkode: 73e7e...9e8

jeg er veldig glad for at hun er det. Og livredd for at hun skal angre når hun ser hvor dyrt det er å holde sin egen husholdning. For det er kun det som gjør at hun eventuelt vil tilbake. Det vet jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ok, så det er du som har gitt henne diagnosen... hun er altså en del av 0,6 % eller den prosenten utvides jo ganske kraftig med alle som blir diagnostisert som narsissister her inne på kvinneguiden. Diagnosene og synsingen sitter løst her inne, for å si det sånn. 

Drit i dama og vær der for din svoger. Du kan snakke med han om det du har lest om narsissisme og at du mener det passer på henne, om du tror det kan være en støtte for han. Fyren har vel hørt om lidelsen selv også, og kan google? Men muligens det er godt for han at du ser han og støtter han i det hele. 

Anonymkode: 9e0b3...626

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, så det er du som har gitt henne diagnosen... hun er altså en del av 0,6 % eller den prosenten utvides jo ganske kraftig med alle som blir diagnostisert som narsissister her inne på kvinneguiden. Diagnosene og synsingen sitter løst her inne, for å si det sånn. 

Drit i dama og vær der for din svoger. Du kan snakke med han om det du har lest om narsissisme og at du mener det passer på henne, om du tror det kan være en støtte for han. Fyren har vel hørt om lidelsen selv også, og kan google? Men muligens det er godt for han at du ser han og støtter han i det hele. 

Anonymkode: 9e0b3...626

Ja jeg har gitt henne diagnosen, og ble helt overveldet da jeg leste om det. ALT passer på henne. Jeg har aldri helt forstått henne, og hennes utspill og arrogante oppførsel. Hun har et helt enormt behov for å skinne, det overgår alt. 

Jeg tror ikke min svoger ennå skjønner at hun er det, han er bare dønn forvirret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grey rock-metoden er det beste. Ikke inngå konfrontasjon på noen som helst måte, dette kan bli stygt dersom hun har sterke narsissistiske trekk. Vær sjeleglade for at hun er på vei ut av familien, og støtt eksmannen hennes så godt det går så han kommer seg på beina igjen og kan finne en god partner igjen. Har de barn sammen, så kommer han til å trenge litt støtte og veiledning (også juridisk) fremover. Ikke fortell henne at dere ikke liker henne, spesielt ikke om de har barn sammen eller hun kan skape problemer på andre måter.

Anonymkode: d4e6d...e0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...