AnonymBruker Skrevet 20. februar #61 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det er en annen sosial situasjon, dette er en helt vanlig høflighetsfrase. Men det er ikke noe man tar kontakt med for å si. Det er når man møter noen på gata, "lenge siden sist!", prater litt, og så slenger ut "vi må ta en kaffe snart igjen!". Da er det eneste riktige svar "ja, det må vi!". Og så går man videre, uten å ta opp kontakten før man møtes neste gang på samme måte. Det er i samme bane som "Gratulerer med dagen! Må finne sees snart!" På facebook, bare en hyggelig frase. For vil man faktisk møtes ville man jo tatt opp kontakten direkte. Anonymkode: 3fc69...6b9 Mulig jeg er veldig firkantet, men jeg sier ikke sånt om jeg ikke mener det. For meg blir det løgn. Forbinder den type interaksjoner som veldig amerikansk. Anonymkode: 05d22...cee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #62 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Litt småfrustrert her nå. Har en "venn" som ofte foreslår og finne på diverse ting sammen. Det er altså denne vennen som tar initativ til å henge. Nå i dag fikk jeg en melding om vi kunne treffes en dag og lage noe god mat sammen, noe jeg sa ja til og foreslo eks og treffes søndag. Får da til svar at det kanskje passer og at hun skal se det an når søndag nærmer seg??? Altså enten så passer det og vi setter av søndag kveld eller så må hun forslå en dag som passer, jeg gidder ikke "kanskje" finne på noe med henne søndag kveld, jeg har bedre ting å gjøre enn å sette av søndag for å "kanskje" finne på noe. Hva svarer jeg til en slik melding? Anonymkode: c32ed...b78 Da formidler du bare det. På en voksen, normalt hyggelig måte. Pust inn. Pust ut. Reguler deg selv emosjonelt. Innse at dette er en helt utrolig ubetydelig bagatell. Behandle den deretter. Du kan feks svare «den er grei, da ser vi om det passer for oss begge søndags morgen (feks)» og så står du i mellomtiden altså helt fritt til å forplikte deg for søndagen om andre (eller du selv) finner noe du har lyst til å gjøre. Eller så kan du svare «da legger jeg andre planer for søndagen, meld tilbake når du finner en dag det passer bedre for deg» og så er det hele - løst. Anonymkode: dd7f7...600 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #63 Del Skrevet 20. februar Ville vel bare svart: "ok, da ser vi det an." Og latt det bli med det. Hadde selvsagt ikke tenkt det var på planen, hadde funnet på andre ting om det kom opp annet, og ble jeg liggende hjemme i sofaen og hun faktisk tok kontakt, ville jeg vurdert om det var verdt å reise seg for. Helt avhengig av dagsform. Anonymkode: 07081...0f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 20. februar #64 Del Skrevet 20. februar Det spørs helt på hvorfor hun må se an. Hvis det er fordi hun egentlig har sagt ja til å kjøre et flyttelass for noen men de er usikre på om de trenger hjelp lørdag eller søndag så er jo ikke det hennes feil. Er det er problem for deg så si heller at du vil møtes en dag hun vet det passer, for du må legge opp uka di og kan ikke ha sånne løse avtaler. Vanskeligere er det vel ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 20. februar #65 Del Skrevet 20. februar Tomatplanten skrev (1 time siden): Jeg har blitt fortalt at folk som sier «la oss møtes snart» egentlig ikke mener det, men at mener at tanken hadde vært fin. Jeg forslår alltid en dato likevel, og de flaker.. Jeg har alltid lurt på dette Folk mener det ikke når de sier det, det er en høflighetsfrase. Jeg sier det aldri hvis jeg ikke mener det. Og når folk spør meg så takker jeg bare ja uten å følge opp, dersom jeg ikke vil/det ikke er naturlig å følge opp selvfølgelig. Jeg synes det er en uting å si at man vil møtes uten å mene det. Faktisk synes jeg det er litt slemt. Noen er jo ensomme og får opp forhåpningene, stakkars folk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 20. februar #66 Del Skrevet 20. februar Noen ganger er jeg slik fordi jeg er avhengig av at mannen kan passe barna, og det kan varierer veldig hvor mye energi han har. Noen ganger vet jeg at jeg har lyst, men har en veldig full uke, og vet ikke helt hvordan jeg vil føle meg. Jeg vil ikke prioritere andre mennesker i stedet dør den som spør, men det er mulig jeg må prioritere å slappe av. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #67 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Mulig jeg er veldig firkantet, men jeg sier ikke sånt om jeg ikke mener det. For meg blir det løgn. Forbinder den type interaksjoner som veldig amerikansk. Anonymkode: 05d22...cee Er helnorsk. Det er en høflighetsfrase i slike situasjoner. Slik har det vært siden jeg lærte med sosial etikette, og omgang med andre, som tenåring på 90-tallet. Å ikke kunne si slikt, eller oppfatte betydningen av det, er litt autistisk. Og må være utfordrende i sosiale settinger? Anonymkode: 3fc69...6b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #68 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er helnorsk. Det er en høflighetsfrase i slike situasjoner. Slik har det vært siden jeg lærte med sosial etikette, og omgang med andre, som tenåring på 90-tallet. Å ikke kunne si slikt, eller oppfatte betydningen av det, er litt autistisk. Og må være utfordrende i sosiale settinger? Anonymkode: 3fc69...6b9 Nei, er ikke autist og fungerer bra i sosiale settinger. Likevel har jeg ikke noe til overs for folk som sier ting de ikke mener. Anonymkode: 05d22...cee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #69 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, er ikke autist og fungerer bra i sosiale settinger. Likevel har jeg ikke noe til overs for folk som sier ting de ikke mener. Anonymkode: 05d22...cee Oppegående mennesker sier ting de ikke mener hele dagen. Prøv å ikke gjøre det en dag, så kan jeg love deg at du merker hvorfor du også bruker normale fraser og kommentarer Anonymkode: 3fc69...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #70 Del Skrevet 20. februar Tomatplanten skrev (3 timer siden): Jeg har blitt fortalt at folk som sier «la oss møtes snart» egentlig ikke mener det, men at mener at tanken hadde vært fin. Jeg forslår alltid en dato likevel, og de flaker.. Jeg har alltid lurt på dette Det blir som; vi kan ta en kaffe en dag. Bare en høflig måte å si at ja, ja, vi holder kontakten og møtes kanskje en dag? Vi er ikke uvenner, men vi er heller ikke bestevenner. Dette er høflige fraser, har koronapandemien klussa til her og? Anonymkode: 210f6...f76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #71 Del Skrevet 21. februar Da svarer du at du ikke liker vage avtaler, og at om hun ikke kan svare på om hun kan innen mandag kl 10 (eller her og nå), så får dere heller avvente, og heller avtale en gang hun er sikker på at hun kan. Jeg inngår aldri sånne "vage" avtaler, med mindre det er noe helt spesielt (som at en venn jeg ikke har sett på kjempelenge skal på en konferanse i byen, og ønsker å møte meg om møtet slutter tidlig nok til at vi rekker det - da holder jeg av den tiden som "kanskje"). Anonymkode: ca2f2...33c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 21. februar #72 Del Skrevet 21. februar (endret) AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 10.11): Herregud... Svarer du aldri sånn? Det er faktisk sånn at en ikke alltid vet hvordan uken blir. Det kan være mtp jobb, familie eller at en venter på svar fra noen andre. Folk tåler nesten ingenting lenger. Anonymkode: 7aef8...bd6 det er forskjell på å svare slik når man inviteres kontra når man selv initierer og veldig spesielt om det alltid er slik vel? Endret 21. februar av Carrot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #73 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er helnorsk. Det er en høflighetsfrase i slike situasjoner. Slik har det vært siden jeg lærte med sosial etikette, og omgang med andre, som tenåring på 90-tallet. Å ikke kunne si slikt, eller oppfatte betydningen av det, er litt autistisk. Og må være utfordrende i sosiale settinger? Anonymkode: 3fc69...6b9 Vær så snill: Slutt å si ting som "er litt autistisk" om oppførsel du synes er rar. Seriøst. Du aner ikke hvor irriterende og ødeleggende det er for oss som faktisk er autister. Det er ikke "Litt autistisk" å unngå tomme høflighetsfraser og ting man ikke mener. Anonymkode: ca2f2...33c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #74 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vær så snill: Slutt å si ting som "er litt autistisk" om oppførsel du synes er rar. Seriøst. Du aner ikke hvor irriterende og ødeleggende det er for oss som faktisk er autister. Det er ikke "Litt autistisk" å unngå tomme høflighetsfraser og ting man ikke mener. Anonymkode: ca2f2...33c 🎯 Anonymkode: 05d22...cee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #75 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 10.05): Litt småfrustrert her nå. Har en "venn" som ofte foreslår og finne på diverse ting sammen. Det er altså denne vennen som tar initativ til å henge. Nå i dag fikk jeg en melding om vi kunne treffes en dag og lage noe god mat sammen, noe jeg sa ja til og foreslo eks og treffes søndag. Får da til svar at det kanskje passer og at hun skal se det an når søndag nærmer seg??? Altså enten så passer det og vi setter av søndag kveld eller så må hun forslå en dag som passer, jeg gidder ikke "kanskje" finne på noe med henne søndag kveld, jeg har bedre ting å gjøre enn å sette av søndag for å "kanskje" finne på noe. Hva svarer jeg til en slik melding? Anonymkode: c32ed...b78 Jeg er invitert på noe denne søndagen. Da måtte jeg svare at jeg må se på om det passer, for det kan hende det er noe annet som må prioriteres (noe som skjer enten denne helgen eller neste). Må de ha et klart ja/nei, så må svaret da bli nei denne gangen. Jeg tenker at det hadde vært helt fair om de da sa at vi tar det heller en annen gang, men her er det flere som skal komme, så det blir noe av enten jeg dukker opp eller ikke. Hadde det kun vært meg og denne personen, som i ditt tilfelle, hadde det vært ryddigere å si at jeg er ikke sikker på om jeg får det til så det er bedre å ta den en annen dag som jeg vet jeg kan sette av. Anonymkode: 24bf1...85e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #76 Del Skrevet 22. februar Jeg gir de som regel en god tidsfrist. «Si fra innen torsdag, ellers planlegger jeg noe annet på søndag». Anonymkode: 7f531...3a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå