Gå til innhold

Hva svarer man noen som "vil se an" om noe passer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sikkert det handler om at hun vil se om noe bedre dukker opp. Noen mennesker har vansker med å låse seg til avtaler. 

Men jeg hadde heller ikke orket å forholde meg til det

Jeg hadde svart at jeg gjerne vil treffes på søndag, men at jeg vil vite om det passer. For ellers lager jeg en annen avtale den dagen. 

Med slike folk må du ikke være for på tilbudssiden og fleksibel. Da bare utnytter de det (mulig ubevisst) 

Anonymkode: ce2ef...aa5

TS Her: Er enig i at det nok ikke nødvendigvis har med at hun vil se om noe bedre dukker opp, men at hun ikke gidder låse seg til noe. Problemet er jo at hun alltid oppfører seg slik, og det er alltid hun som vil treffes. Jeg er bare litt lei hele greia å vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til henne. Hva skal jeg liksom svare på meldingen: "Muligens, vi ser det ann når søndag nærmer seg"

(Vi studerer sammen så jeg treffer henne ofte uansett så kan ikke kutte vennskapet slik jeg nok hadde gjort om vi ikke gjorde det) 

Anonymkode: c32ed...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da bør du i fra om hva som evt står i veien. Ikke bare si 'må se det an'.

Anonymkode: 92663...60d

Ja, evt må man foreslå en annen dag som:  "Jeg tror søndag passer litt dårlig, kan vi treffes en dag til uka, tirsdag passer bra for meg" 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS Her: Er enig i at det nok ikke nødvendigvis har med at hun vil se om noe bedre dukker opp, men at hun ikke gidder låse seg til noe. Problemet er jo at hun alltid oppfører seg slik, og det er alltid hun som vil treffes. Jeg er bare litt lei hele greia å vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til henne. Hva skal jeg liksom svare på meldingen: "Muligens, vi ser det ann når søndag nærmer seg"

(Vi studerer sammen så jeg treffer henne ofte uansett så kan ikke kutte vennskapet slik jeg nok hadde gjort om vi ikke gjorde det) 

Du må sette hardt mot hardt. 

Si at du må vite nå om dere har en avtale, ellers vil du lage en annen avtale søndagen. 

Hvis hun ikke kan bekrefte avtalen så sier du at det var synd, og at dere får møtes en annen gang. 

Anonymkode: ce2ef...aa5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis den du spør svarer: "Jeg har veldig lyst å treffe deg på søndag, men det er muligens slik at barnet mitt skal på kino med en venninne, og da har jeg i såfall sagt at jeg skal kjøre dem. Jeg vet ikke helt enda om dette skjer, for vi venter på tilbakemelding da det ene barnet er syk, og vi vet ikke om hun blir frisk nok til at det blir noe av". Blir folk sure da, og skal fade ut vennene sine??

Anonymkode: 7aef8...bd6

Da skriver du "jeg har muligens planer på søndag, men på lørdag skal jeg ingenting, kan det passe? 🤗"

Anonymkode: e3c73...476

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå svarte jeg "vi kan treffes en annen dag om søndag passer dårlig". Da tenker jeg at hun får ta hintet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det betyr det ikke! Jeg kan svare sånn, fordi jeg er usikker på om jeg kanskje må jobbe ekstra den dagen, eller om mannen kanskje må det.... Av og til har jeg halvveis planlagt noe med mine foreldre, og venter kanskje på svar derfra. Jeg har aldri møtt noen som aldri alltid har kunne svare på direkten om de kan eller ikke! 

Men da svarer man det, at det er mulig man må jobbe, venter på svar fra foreldre etc. Ellers betyr svarer TS fikk "hvis ikke noe annet dukker opp" 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du får svare det du skriver her da, at du ikke gidder å vente på 'kanskje', og at enten vet hun om hun kan eller ikke. 

For meg, skjønner jeg ikke problemet, vi ser det ofte litt an og er veldig fleksible sånn. Og det er aldri fordi noe mer interessant eller spennede kan dukke opp, men muligens fordi en ikke er helt i form, vi har unger og mann, så må av og til planlegge i forhold til dem, vi har forskjellige jobber og aktiviterer, kanskje skal man noe annet, men ønsker å få tid til begge ting. Ja.. osv, men noen tenker bare negativt og spinner ville fantasier. 

Jeg er heldigvis ikke på denne jorden for å leve opp til andres forventninger, og ei heller er andre her for å leve opp til mine. Er så glad for at jeg og min omgangskrets er så chill, har mye forståelse og er såpass genuine, at det aldri er noe problem å se ting litt an. Vi begynner aldri å tenke konspiratoriske tanker om hverandre, heldigvis. 

Anonymkode: d3abb...517

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Litt småfrustrert her nå. Har en "venn" som ofte foreslår og finne på diverse ting sammen. Det er altså denne vennen som tar initativ til å henge. 

Nå i dag fikk jeg en melding om vi kunne treffes en dag og lage noe god mat sammen, noe jeg sa ja til og foreslo eks og treffes søndag. Får da til svar at det kanskje passer og at hun skal se det an når søndag nærmer seg??? Altså enten så passer det og vi setter av søndag kveld eller så må hun forslå en dag som passer, jeg gidder ikke "kanskje" finne på noe med henne søndag kveld, jeg har bedre ting å gjøre enn å sette av søndag for å "kanskje" finne på noe. Hva svarer jeg til en slik melding? 

Herregud, hvis det skjer en gang ("i dag") så kan du bare slappe av å skjønne at hun ikke vet og bare gjør din egen greie. 

Hvis det skjer hele tiden så kan du begynne lage et innlegg om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det mulig for deg å bare svare ærlig? Fortell henne at du synes det er en irriterende egenskap å ikke evne å lage en fast avtale og du forstår ikke hvorfor hun ikke bare kan binde seg. Si at det ikke passer for deg. Hvor vanskelig kan det være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Linneah2013 skrev (2 minutter siden):

Men da svarer man det, at det er mulig man må jobbe, venter på svar fra foreldre etc. Ellers betyr svarer TS fikk "hvis ikke noe annet dukker opp" 

Jeg synes noen ganger det er vanskelig å forklare slikt kortfattet, så det hender jeg svarer litt ala det TS sin venninne svarte. Men jeg forsøker alltid å få frem at det ikke er fordi jeg vil ha dagen åpen tilfelle noe bedre, så jeg sier ofte noe ala "Jeg har kanskje en forpliktelse den dagen men jeg venter på avklaring om jeg må det eller ikke, melder deg så fort jeg vet" eller liknende :) 

Noen ganger vet jeg ikke 100% kalenderen og planlegger kanskje flere ting samtidig eller venter på svar ang. barnevakt og slikt som gjør at jeg ikke kan spikre dager på stående fot. Men forsøker å ikke være så vag som TS sin venninne da. Om hun alltid er slik så må du jo nesten bare si TS at for deg funker det bedre å avtale spesifikt så du kan sette av kvelden. Personlig pleier jeg bare å si noe ala "ok meld meg på lørdag da" og så holder ikke jeg selv av dagen heller og så gjør jeg ikke noe mer før den andre personen tar kontakt igjen. Og er jeg ledig er jeg med og er jeg ikke ledig lenger sier jeg det.

Er det sånn at hun har noen helseplager som gjør at hun ikke vil binde seg lenge i forveien? For har en venninne med mye migrene feks og der er det alltid forbehold om form, men da er hun jo åpen om det. Så avtaler man men avlyser heller om hun er dårlig.

Anonymkode: 0026d...a2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Btw skrev (3 minutter siden):

Herregud, hvis det skjer en gang ("i dag") så kan du bare slappe av å skjønne at hun ikke vet og bare gjør din egen greie. 

Hvis det skjer hele tiden så kan du begynne lage et innlegg om det. 

TS Her:

Nei, dette er ikke et engangstilfelle. Hun gjør dette ofte. Altså vimser med avtaler osv. Ergo lager jeg et innlegg for å få ut litt frustrasjon og kanskje få noen fornuftige svar på hva man kan gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes noen ganger det er vanskelig å forklare slikt kortfattet, så det hender jeg svarer litt ala det TS sin venninne svarte. Men jeg forsøker alltid å få frem at det ikke er fordi jeg vil ha dagen åpen tilfelle noe bedre, så jeg sier ofte noe ala "Jeg har kanskje en forpliktelse den dagen men jeg venter på avklaring om jeg må det eller ikke, melder deg så fort jeg vet" eller liknende :) 

Noen ganger vet jeg ikke 100% kalenderen og planlegger kanskje flere ting samtidig eller venter på svar ang. barnevakt og slikt som gjør at jeg ikke kan spikre dager på stående fot. Men forsøker å ikke være så vag som TS sin venninne da. Om hun alltid er slik så må du jo nesten bare si TS at for deg funker det bedre å avtale spesifikt så du kan sette av kvelden. Personlig pleier jeg bare å si noe ala "ok meld meg på lørdag da" og så holder ikke jeg selv av dagen heller og så gjør jeg ikke noe mer før den andre personen tar kontakt igjen. Og er jeg ledig er jeg med og er jeg ikke ledig lenger sier jeg det.

Er det sånn at hun har noen helseplager som gjør at hun ikke vil binde seg lenge i forveien? For har en venninne med mye migrene feks og der er det alltid forbehold om form, men da er hun jo åpen om det. Så avtaler man men avlyser heller om hun er dårlig.

Anonymkode: 0026d...a2d

Vi er begge i 20 årene, har ingen store forpliktelser utenom studier og litt småjobbing på siden. Jeg forstår godt at man blir vesentlig mindre fleksibel og at man ikke har like mye kontroll på dagen når man får barn, har en kronisk sykdom osv, men dette er ikke noe jeg eller hun har. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bare svar hyggelig at du gjerne vil ha beskjed i god tid, evnt be henne foreslå dag/tid . Så ser du om det passer for deg. Snu bordet . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det trenger absolutt ikke handle om at hun vil vente og se om noe annet, gøyere dukker opp. At hun vil se an når det nærmer seg betyr jo ikke at du får vite en time før på søndag om det blir noe av eller ikke, og du kan jo selv si ifra hvis det viser seg at den dagen ikke passer så godt på kortere varsel. 

Selv synes jeg det er fint å ha en fast plan å forholde meg til, men jeg har venner som ofte er "la oss se det an"-typen fordi de rett og slett ikke vet om de helt sikkert er med på ting spesifikke dager pga jobb, kronisk sykdom/tretthet, barn som skal fraktes hit og dit osv og heller vil se når det nærmer seg enn å skuffe deg ved å trekke seg fra planer på kort varsel. Det er helt greit for meg å ta det litt som det kommer med de vennene og jeg ser ikke på det som at de ikke prioriterer meg og vårt vennskap - de er fortsatt gode venner og 100% tilstede med meg når vi ser hverandre.

Med gode venner trenger man ikke å trø så forsiktig hele tiden. Det er bra å være litt rause med hverandre. Jeg ville tolket dette som et tegn at hun føler seg komfortabel med å ha litt løse planer med deg fordi hun stoler på at det er greit innenfor deres vennskap, ikke at hun ikke respekterer din tid. 

Anonymkode: 4a1f4...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du får svare det du skriver her da, at du ikke gidder å vente på 'kanskje', og at enten vet hun om hun kan eller ikke. 

For meg, skjønner jeg ikke problemet, vi ser det ofte litt an og er veldig fleksible sånn. Og det er aldri fordi noe mer interessant eller spennede kan dukke opp, men muligens fordi en ikke er helt i form, vi har unger og mann, så må av og til planlegge i forhold til dem, vi har forskjellige jobber og aktiviterer, kanskje skal man noe annet, men ønsker å få tid til begge ting. Ja.. osv, men noen tenker bare negativt og spinner ville fantasier. 

Jeg er heldigvis ikke på denne jorden for å leve opp til andres forventninger, og ei heller er andre her for å leve opp til mine. Er så glad for at jeg og min omgangskrets er så chill, har mye forståelse og er såpass genuine, at det aldri er noe problem å se ting litt an. Vi begynner aldri å tenke konspiratoriske tanker om hverandre, heldigvis. 

For TS så er nok problemet at hun gjerne vil finne på noe søndag og med en sånn halveis avtale er risikoen stor for at søndagen blir ensom fordi det ikke blir noe. Hadde hun fått et klart nei nå rekker hun å prøve å legge andre planer.

Anonymkode: 05d22...cee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg svarte slik når jeg var student og jaktet ekstravakter der jeg var tilkallingsvikar. Måtte tjene penger.

Nå svarer jeg slik når ungene har omgangssyke, og jeg bare regner med at jeg blir smittet selv snart. Forskjellen er at jeg alltid er åpen om grunnen, at vi godt kan avtale, men at det er en god sjanse for at det dukker opp noe. 

Når hun ikke gir en årsak, så høres det ut som et frekt "jeg vil se om noe bedre dukker opp"-svar. Eventuelt noe kjipt hun ikke vil si til deg. 

Anonymkode: ccf58...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Har også en sånn i nær familie. Det handler om at vedkommende er livredd det skal dukke opp noe bedre, så alt må skje impulsivt når det ikke har kommet bedre tilbud. Gidder ikke det og har begynt å enten svare på samme vis selv eller si det ikke passer. 

Anonymkode: 21739...1a9

Trist at det blir tolket sånn. Jeg har varierende helse (mange vet ikke om det), og unngår avtaler flere dager frem i tid. Så hvis jeg svarer ja til å finne på noe en dag (jeg spør aldri på forhånd), og den jeg snakker med foreslår en dag/dato, så må jeg svare at ja, vi kan se om det passer når det nærmer seg/se det an. 

Jeg hater nemlig å avlyse, så enten avlyser jeg og føler meg som verdens verste menneske, eller så presser jeg meg selv slik at jeg blir dårlig noen dager etterpå. Jeg kan kun inngå avtaler «her og nå», det er ikke fordi noe bedre kan dukke opp, med mindre å holde senga eller bruke to timer på en oppvask kalles noe bedre? ☺️

Anonymkode: e6c03...b91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette handler om mennesker som ikke vil eller greier å planlegge.  
Har sånne i familien , og spør en om en konkret ting så blir det alltid et «Jaaa? « , senere så fader avtalen ut. 
Det handler gjerne om å avlaste hverandre i forhold til gamle foreldre, og det er tydelig at vedkommende ikke liker å låse seg til avtaler i tilfelle noe annet hyggelig dukker opp. 
Faktisk ganske provoserende 

Anonymkode: c3961...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting er å svare sånn innimellom, men om standard er å invitere til å møtes for å så respondere med å aldri faktisk kunne sette av tid...da hadde jeg bare jattet med og bedt dem komme med dag og tid.

Anonymkode: 2c083...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Sitter selvfølgelig ikke på vent i tilfelle du skulle få tid. Helt uinteressant å ha deg som venninne om det er slik du holder på.

Anonymkode: 4f54e...ff6

Slik en holder på??? Av og til kan det være sånn! Det betyr ikke at det alltid er sånn. Herregud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...