Gå til innhold

Hva svarer man noen som "vil se an" om noe passer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt småfrustrert her nå. Har en "venn" som ofte foreslår og finne på diverse ting sammen. Det er altså denne vennen som tar initativ til å henge. 

Nå i dag fikk jeg en melding om vi kunne treffes en dag og lage noe god mat sammen, noe jeg sa ja til og foreslo eks og treffes søndag. Får da til svar at det kanskje passer og at hun skal se det an når søndag nærmer seg??? Altså enten så passer det og vi setter av søndag kveld eller så må hun forslå en dag som passer, jeg gidder ikke "kanskje" finne på noe med henne søndag kveld, jeg har bedre ting å gjøre enn å sette av søndag for å "kanskje" finne på noe. Hva svarer jeg til en slik melding? 

Anonymkode: c32ed...b78

Henge? Mener du å gå sammen? 

Anonymkode: a5882...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

"Da holder jeg ikke av dagen, så får vi heller ta det som det kommer når du vet nærmere"

Anonymkode: 92998...6a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Da holder jeg ikke av dagen, så får vi heller ta det som det kommer når du vet nærmere"

Anonymkode: 92998...6a6

Nei. Gir ikke slike lillefingeren en gang. Om de ikke vet, så får de sitte alene søndag. 

Anonymkode: 3fc69...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er helt håpløst med voksne som svarer sånn. Det er sånn tenåringer kan holde på, ikke voksne.

Det er selvfølgelig helt ok å ikke alltid vite hvordan alt utspiller seg dager eller uker frem, men da sier man jo det. For eksempel et "Det hadde vært hyggelig, men jeg vet ikke helt hvordan det blir med x og y nå, så jeg vet ikke sikkert hvordan søndagen ser ut. Går det greit, eller skulle vi funnet en annen dag?". Å bare si "Kanskje, jeg ser an når det nærmer seg" er helt på trynet, og det hadde jeg ikke giddet å forholde meg til. Har heldigvis få eller ingen som holder på sånn i min umiddelbare nærhet.

Anonymkode: d3a0f...08d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småfrustrert her nå. Har en "venn" som ofte foreslår og finne på diverse ting sammen. Det er altså denne vennen som tar initativ til å henge. 

Nå i dag fikk jeg en melding om vi kunne treffes en dag og lage noe god mat sammen, noe jeg sa ja til og foreslo eks og treffes søndag. Får da til svar at det kanskje passer og at hun skal se det an når søndag nærmer seg??? Altså enten så passer det og vi setter av søndag kveld eller så må hun forslå en dag som passer, jeg gidder ikke "kanskje" finne på noe med henne søndag kveld, jeg har bedre ting å gjøre enn å sette av søndag for å "kanskje" finne på noe. Hva svarer jeg til en slik melding? 

Hadde svart dette: "Hvis du er usikker, så tar vi heller bare en annen dag det passer. Hadde vært greit å bare spikre det nå, så vet man hvis det eventuelt skulle dukke opp noe annet" 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Gir ikke slike lillefingeren en gang. Om de ikke vet, så får de sitte alene søndag. 

😂 næmmen så snurt da. Og så modent å 'straffe' vedkommende. Ikke bittelitt passiv aggressiv en gang 🤣 Sikkert helt greit å være litt alene en søndag, altså, hehe. 

Anonymkode: d3abb...517

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du lar være å svare. Enten lager du dine egne planer for dagen, og svarer hen at du er opptatt dersom personen plutselig vil den aktuelle dagen, eller du sier det er ok. 
Når folk er sånn kanskje, så får de finne seg i at du lager Engen planer og ikke kan fordi du får beskjed i siste liten. 

Anonymkode: 210f6...f76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg synes noen ganger det er vanskelig å forklare slikt kortfattet, så det hender jeg svarer litt ala det TS sin venninne svarte. Men jeg forsøker alltid å få frem at det ikke er fordi jeg vil ha dagen åpen tilfelle noe bedre, så jeg sier ofte noe ala "Jeg har kanskje en forpliktelse den dagen men jeg venter på avklaring om jeg må det eller ikke, melder deg så fort jeg vet" eller liknende :) 

Noen ganger vet jeg ikke 100% kalenderen og planlegger kanskje flere ting samtidig eller venter på svar ang. barnevakt og slikt som gjør at jeg ikke kan spikre dager på stående fot. Men forsøker å ikke være så vag som TS sin venninne da. Om hun alltid er slik så må du jo nesten bare si TS at for deg funker det bedre å avtale spesifikt så du kan sette av kvelden. Personlig pleier jeg bare å si noe ala "ok meld meg på lørdag da" og så holder ikke jeg selv av dagen heller og så gjør jeg ikke noe mer før den andre personen tar kontakt igjen. Og er jeg ledig er jeg med og er jeg ikke ledig lenger sier jeg det.

Er det sånn at hun har noen helseplager som gjør at hun ikke vil binde seg lenge i forveien? For har en venninne med mye migrene feks og der er det alltid forbehold om form, men da er hun jo åpen om det. Så avtaler man men avlyser heller om hun er dårlig.

Anonymkode: 0026d...a2d

Jeg kan ikke se for meg en eneste situasjon der det er vanskelig. 

Jeg har lovet å kjøre til kino, men er mulig det ikke blir noe av, kan jeg bekrefte når jeg vet? 

Er mye sykdom på jobben til mannen om dagen, mulig han må rykke ut, men da kan jo du bare komme hit i stedet?

Det er sykdom i hus, hele helgen er usikker, jeg tror det er bedre å ta det neste helg, om det passer deg? 

Eller noe man ikke vil dele; "den dagen passer det dårlig, kan vi snakkes igjen over helgen for å se om vi finner en dato?"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS Her, 

Det merkelige synes jeg er jo at denne personen er den som har foreslått og treffes. Lærte tidlig i barndommen at jeg ikke gidder forholde meg til folk som ikke klarer lage en fast avtale når jeg intierer for det tar jeg som et "hei jeg vil egentlig ikke henge med deg". Men jeg stusser veldig når hun er den som vil henge  men ikke klarer sette et fast dato og tidspunkt. 

Jeg hadde svart «når passer det for deg?» 
Hvis hun ikke klarer å finne et tidspunkt, nei da blir det ikke noe. 

Anonymkode: dfffb...5f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har lovet å kjøre til kino, men er mulig det ikke blir noe av, kan jeg bekrefte når jeg vet? 

Er mye sykdom på jobben til mannen om dagen, mulig han må rykke ut, men da kan jo du bare komme hit i stedet?

Det er sykdom i hus, hele helgen er usikker, jeg tror det er bedre å ta det neste helg, om det passer deg? 

Eller noe man ikke vil dele; "den dagen passer det dårlig, kan vi snakkes igjen over helgen for å se om vi finner en dato?"

Jeg for min del blir veldig lei av bortforklaringer på hvorfor. Kan du ikke bare si ja eller nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eh, jeg har noen slike venner, og kan være slik selv av og til. 
Det er helt greit! For oss i alle fall. 

Da sier jeg bare at vi ser det an, og så holder jeg ikke av dagen. Dukker det opp noe annet jeg forplikter meg til, så blir det ikke middag med vennen. Kommer søndagen og hverken jeg eller vennen har forpliktet oss til noe annet, og vi har lyst, så spiser vi middag. 

Anonymkode: 05d8a...fa1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg for min del blir veldig lei av bortforklaringer på hvorfor. Kan du ikke bare si ja eller nei?

Forstår du i det hele tatt forskjellen på en bortforklaring og en forklaring? 

Hvis jeg har lovet å kjøre datter på kino, men venter på å vite om hun har fått "ja" fra venninna hun vil ha med. Så forklarer jeg jo dette, og sier at vi gjerne kan møtes om det ikke skjer. Så er det jo opp til min venninne om hun da vil se an, eller bare finne en annen dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var sånn på mitt verste når jeg hadde skikkelig angst.

MEN, jeg foreslo jo ikke selv 😅🤷‍♀️

Vær direkte. Passer ikke å stadig holde av en hel dag til kanskje, så om en annen dag er bedre for deg så får du ta kontakt igjen. 

Anonymkode: a1119...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er begge i 20 årene, har ingen store forpliktelser utenom studier og litt småjobbing på siden. Jeg forstår godt at man blir vesentlig mindre fleksibel og at man ikke har like mye kontroll på dagen når man får barn, har en kronisk sykdom osv, men dette er ikke noe jeg eller hun har. 

Da høres det ut som hun bare ikke er en som liker å planlegge ting i forveien og føle seg bundet av avtaler. Det blir jo veldig vanskelig å forholde seg til for andre så ville nok sagt noe ala dette forslaget og kanskje tatt det opp med henne en gang at du ofte synes det er litt vanskelig å gjøre avtaler med henne og spørre om hvorfor det er sånn.

sommerkroppen skrev (2 timer siden):

Hadde svart dette: "Hvis du er usikker, så tar vi heller bare en annen dag det passer. Hadde vært greit å bare spikre det nå, så vet man hvis det eventuelt skulle dukke opp noe annet" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har kanskje vanskelig for å formulere meg og at jeg ofte tenker det blir for mye detaljer for den jeg snakker med som de ikke er interessert i å vite. En gang i blant har jeg jo også kanskje spurt noen andre om å møtes men venter på svar og vil avklare det først siden jeg spurte dem først, men det føles så teit å si det til en tredje person, samtidig vil jeg svare dem noe med en gang... Jeg sliter generelt litt med både sosiale forventninger og planlegging så mulig jeg er litt overtenkende i disse situasjonene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde bare svart at hun fikk finne en dag som faktisk passet. 

Anonymkode: 82311...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blitt fortalt at folk som sier «la oss møtes snart» egentlig ikke mener det, men at mener at tanken hadde vært fin.  Jeg forslår alltid en dato likevel, og de flaker..

Jeg har alltid lurt på dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tomatplanten skrev (4 minutter siden):

Jeg har blitt fortalt at folk som sier «la oss møtes snart» egentlig ikke mener det, men at mener at tanken hadde vært fin.  Jeg forslår alltid en dato likevel, og de flaker..

Det er en annen sosial situasjon, dette er en helt vanlig høflighetsfrase.

Men det er ikke noe man tar kontakt med for å si. Det er når man møter noen på gata, "lenge siden sist!", prater litt, og så slenger ut "vi må ta en kaffe snart igjen!". Da er det eneste riktige svar "ja, det må vi!". Og så går man videre, uten å ta opp kontakten før man møtes neste gang på samme måte. 

Det er i samme bane som "Gratulerer med dagen! Må finne sees snart!" På facebook, bare en hyggelig frase. 

For vil man faktisk møtes ville man jo tatt opp kontakten direkte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tomatplanten skrev (11 minutter siden):

Er ikke uenig i dette, men nå er jo denne saken en helt annen. Her har person A foreslått en konkret ting de vil gjøre og spurt om det passer en dag snart. Så har person B sagt ja gjerne, kommet med en dato hvor så person A igjen plutselig skal være "vag"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er begge i 20 årene, har ingen store forpliktelser utenom studier og litt småjobbing på siden. Jeg forstår godt at man blir vesentlig mindre fleksibel og at man ikke har like mye kontroll på dagen når man får barn, har en kronisk sykdom osv, men dette er ikke noe jeg eller hun har. 

Selv om jeg har 3 barn og full jobb så foreslår jeg selvfølgelig en annen dag,  om det er noe er uavklart den dagen noen vil møtes. Det handler ikke om hvor dårlig tid man har, men om at man har respekt for andres tid. 

Anonymkode: e3c73...476

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...