Gå til innhold

Hvordan trekke fra arbeidstimer brukt på firmaet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

?

Anonymkode: 0c187...b57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trekke fra på hva? Skattemeldingen, A-melding, meldekort, avspaseringskonto? Fleksitidkonto? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Trekke fra på hva? Skattemeldingen, A-melding, meldekort, avspaseringskonto? Fleksitidkonto? 

På skattemeldingen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener du at du har rett til det? Kan du vise til noen regler? Hvorfor er ikke arbeidstimer i firmaet lønnet i firmaet?

Anonymkode: abe4b...b60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor mener du at du har rett til det? Kan du vise til noen regler? Hvorfor er ikke arbeidstimer i firmaet lønnet i firmaet?

Jeg har et AS. Det meste der har jeg i fond. 

Tenkte bare over at jeg bruker en del tid på det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har et AS. Det meste der har jeg i fond. 

Tenkte bare over at jeg bruker en del tid på det.

Da må firmaet ansette og lønne deg, hvis ikke er utbyttet fra AS «betalingen» din.  Det finnes så vidt jeg kjenner til ingen hjemmel for noe slikt fradrag men du må gjerne vise meg det hvis du vet hvor den er. 

• Liker 1
Skrevet

Men hva skal du trekke av og hvorfor? Har du noen kostnader tilknyttet arbeidet med selskapet ditt? Du eier et selskap som eier fond, og du skal trekke av arbeidstiden du bruker på selskapet på skatten? 

På hvilket grunnlag? Hvis du forklarer litt tydeligere blir det antagelig lettere å hjelpe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (29 minutter siden):

Men hva skal du trekke av og hvorfor? Har du noen kostnader tilknyttet arbeidet med selskapet ditt? Du eier et selskap som eier fond, og du skal trekke av arbeidstiden du bruker på selskapet på skatten? 

På hvilket grunnlag? Hvis du forklarer litt tydeligere blir det antagelig lettere å hjelpe

Kostnaden er arbeidstid og internett, strømforbruk.  

Standard skattefradrag for hjemmekontorSelvstendig næringsdrivende med hjemmekontor kan få et standardfradrag på 2128 kroner per år (2024). I 2025 er fradraget 2192 kroner. Det skal dekke alle kostnader slik som strøm, internett, kommunale avgifter og så videre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Da må firmaet ansette og lønne deg, hvis ikke er utbyttet fra AS «betalingen» din.  Det finnes så vidt jeg kjenner til ingen hjemmel for noe slikt fradrag men du må gjerne vise meg det hvis du vet hvor den er. 

Bedriften ansetter og betaler lønn, arbeidsgiveravgift etc. Dette er "fradragsberettigete" utgifter i bedriftens regnskap. Ts betaler inntektsskatt på lønn, og i tillegg skatt på utbytte som tas ut av bedriften.

Anonymkode: bb9f4...311

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Standard skattefradrag for hjemmekontorSelvstendig næringsdrivende med hjemmekontor kan få et standardfradrag på 2128 kroner per år (2024). I 2025 er fradraget 2192 kroner. Det skal dekke alle kostnader slik som strøm, internett, kommunale avgifter og så videre.

Er ts ansatt i et AS er han ikke selvstendig næringsdrivende. ASet kan dekke utgifter til kontor og trekke det fra i sitt regnskap.

Anonymkode: bb9f4...311

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du ansatt i eget AS er du ikke selvstendig næringsdrivende, men ansatt. ASet kan leige lokaler fra deg privat, men det stiller en del krav til lokalet og det holder ikke at du bruker tid på firmaet.

Det hadde vært en fordel om du faktisk formulerte litt bedre hva du ber om i første innlegg. Tittelen på tråden er ekstremt tynn, og den henger ikke helt sammen med det du spør om her. Så det er forvirrende.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...