Gå til innhold

Fått en dritturnus, vil si opp jobben

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi fikk som vanlig ny turnus fra 1. februar. Denne turnusen er noe av det jævligste jeg har sett og gir meg så lite fri at jeg skjønner ikke at det kan være lov. Jobber tredelt turnus med hver 3. helg, men på flere av frihelgene mine jobber jeg seinvakt fredag og går på nattevakt natt til mandag?? Det gir meg jo ingen ordentlig frihelg. Ila 12 uker har jeg 1 frihelg der jeg har dagvakt fredag med fri helt til mandag morgen. Utenom det har jeg for øvrig også seinvakt før hver eneste fridag og dagvakt påfølgende arbeidsdag. Dette gjør at jeg føler jeg jobber mye mer enn tidligere og kjenner jeg er demotivert for hele dritten. Vurderer å si opp jobben

Anonymkode: 2ed69...db1

• Liker 5
  • Hjerte 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er den godkjent av fagforeningen? Høres helt uakseptabelt ut. Hos oss er det vanlig at de som jobber helg, jobber fredag kveld, alle andre jobber dagvakt eller har fri fredagen. 

Anonymkode: 63729...57e

• Liker 23
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en elendig turnus! Skjønner godt du vil si opp. Jeg hadde lett etter ny jobb i samme sekund jeg så den turnusen. 

Anonymkode: c301c...fee

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er den godkjent av fagforeningen? Høres helt uakseptabelt ut. Hos oss er det vanlig at de som jobber helg, jobber fredag kveld, alle andre jobber dagvakt eller har fri fredagen. 

Anonymkode: 63729...57e

Den er godkjent og går under navnet «helsefremmende» turnus 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner godt du reagerer! 
I min forrige jobb begynte de også med disse «helsefremmende» turnusene, hvor vi ble satt på kveldsvakt før fridag. Det var for å unngå alle disse sen-tidlig byttene, men alle reagerte på dette. 

Anonymkode: 191ed...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vurderer å si opp jobben

Du kan med fordel se deg etter noe annet før du sier opp.

Helsefremmende liksom! Da jeg jobba skift (i mannsdominert yrke heter det skiftarbeid), var de meget påpasselig at man fikk maks ut av roteringen. Når det var friuker (6 skift), gikk vi av etter fredagformiddag, og var på igjen mandag til nattskiftet (altså to hele helger helt fri). Det var slik i både statoil og hydro. Når det var natthelger, jobba vi også fredag nattskift (8 timer) før lørdag og søndagskiftet som var 12 timer.

Anonymkode: 6d315...243

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helsefremmende ja 😂 Og når folk får velge sin egen turnus ser vi at de ofte velger 3 x 12-timersvakter hver uke, fordi de ønsker mer sammenhengende fri.

Har du klaget?

Anonymkode: 82d02...83d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For noen ræva tillitsvalgte dere har!!! Finn deg en ny jobb!!

Anonymkode: 6535c...de2

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om noen som har noe lignende mht helg, men til gjengjeld har en uke fri ca hver 3-4 uke. Men at det er frivillig å ha lang vaktene. Hørtes ikke bra ut!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du fagorganisert? Hvilke tariffområde? Spekter? KS?

Anonymkode: 73256...576

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helsefremmende for hvem? 🙈

Anonymkode: 7d382...afc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt sykt ut. Jeg håper du er organisert også hadde jeg tatt det oppover, siden den lokale tillitsvalgte har godkjent dette. Både fredag kveld og natt til mandag var en del av det å jobbe helg, og normalt ikke noe noen jobbet om det ikke var deres helg. Det tror jeg er vanlig mange plasser. Noen jobber en ekstra lørdag eller søndag for å få det til å gå opp i løpet av 6 uker, men ellers kun én helg, og ikke det systemet du har fått servert. 

Innen helse burde det ikke være vanskelig å få en annen jobb, så jeg hadde nok vurdert det om ikke annet fører frem. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså overgang kveld-dag er jo en kjent problemstilling, likevel høres dette ut som en elendig turnusløsning. Jeg jobber i en annen sektor med tidlig dag, dag, mellom og kveldsvakt, og overganger er alltid vanskelig, men vi hadde jo aldri gått for noe sånn med mindre noen spesifikt ba om det (Ja, vi har hatt noen som ønsket noe lignende)

Anonymkode: 57ef3...72f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du kan true med å si opp om de ikke ordner mer fri. Men da må du følge opp også om de ikke endrer turnusen din. 

Anonymkode: a8fee...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk som vanlig ny turnus fra 1. februar. Denne turnusen er noe av det jævligste jeg har sett og gir meg så lite fri at jeg skjønner ikke at det kan være lov. Jobber tredelt turnus med hver 3. helg, men på flere av frihelgene mine jobber jeg seinvakt fredag og går på nattevakt natt til mandag?? Det gir meg jo ingen ordentlig frihelg. Ila 12 uker har jeg 1 frihelg der jeg har dagvakt fredag med fri helt til mandag morgen. Utenom det har jeg for øvrig også seinvakt før hver eneste fridag og dagvakt påfølgende arbeidsdag. Dette gjør at jeg føler jeg jobber mye mer enn tidligere og kjenner jeg er demotivert for hele dritten. Vurderer å si opp jobben

Har di prøvd å si ifra og gjøre noe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Altså overgang kveld-dag er jo en kjent problemstilling, likevel høres dette ut som en elendig turnusløsning. Jeg jobber i en annen sektor med tidlig dag, dag, mellom og kveldsvakt, og overganger er alltid vanskelig, men vi hadde jo aldri gått for noe sånn med mindre noen spesifikt ba om det (Ja, vi har hatt noen som ønsket noe lignende)

Anonymkode: 57ef3...72f

Hvorfor snur dere ikke om turnusen? 

Kveld - mellom - dag - tidlig dag?

Da blir det ingen vanskelige overganger, og dere får lengre periode mellom tidlig sag og kveld?

Anonymkode: 1df2d...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fikk dere ikke se over turnusen før den ble godkjent? Lurer på hvordan turnusen til tillitsvalgt ser ut, for jeg regner med at den er tilpasset hens ønsker og behov. 

Anonymkode: c8d83...418

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er NSF som har lansert helsefremmende turnus. Men det hørtes jo elendig ut å få kveldsvakt fredag når frihelg, samme med natt til mandag. Har du i tillegg kveldsvakt fredag når arbeidshelg? Og hva med nattevaktshelg, slipper du da natt til mandag? 

Anonymkode: 20165...50e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde kontakta fagforening. Jeg hadde rett og slett krangla som faen på det der (på en profesjonell måte selvsagt). Og hadde sagt opp hvis de ikke endra den. 

Anonymkode: b3f94...c56

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...