Gå til innhold

Hvorfor har alle adhd for tida?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min hypotese er at skjermene og stillesitting gir oss adhd symptomer. Uten tvil. Inkludert barn. 

Anonymkode: 05a8c...7f9

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alle har ikke adhd for tida. Men ja, skjermbruk er en uting som kan trigge og gi noen adhd-symptomer hos noen. All scrollingen i hytt og pine ødelegger hjernen. 

Anonymkode: 90d60...af6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt barn har adhd på papiret ialfall, årsaken var at hun slet med å finne roen i samlingene i bgh og hadde veldig mye energi, denne fikk hun når hun var 3.

Dette er noen år siden og det er ikke mye som minner om adhd lengre, hun har aldri gått på medisiner.

Så min konklusjion er at terskelen for å sette adhd diagnose er nesten ikke eksisterende.

Jeg har og hørt mange foreldre som sier noe ungene er umulige "at de burde teste de for adhd"

Det bør skjerpes inn på den diagnosen før vi alle springeer rundt her med adhd.

Anonymkode: cfdbb...13a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle har ikke ADHD for tida. Det skrives bare mye om det.

Hvis du virkelig vil lære om ADHD, så se videoer på YouTube fra en anerkjent forsker som heter Russel Barkley. 

Anonymkode: 6a4d7...750

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle har ikke adhd for tida. Men ja, skjermbruk er en uting som kan trigge og gi noen adhd-symptomer hos noen. All scrollingen i hytt og pine ødelegger hjernen. 

Det trigger ikke ADHD-symptomer. Det ødelegger oppmerksomhetsspennet hos mange av oss. Det er noe helt annet enn å ha ADHD. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Min hypotese er at skjermene og stillesitting gir oss adhd symptomer. Uten tvil. Inkludert barn. 

Det var min første tanke da jeg leste overskriften. Er helt enig med deg! Det er så mye som overstimulerer oss i dag, at vi ikke finner ro i kroppen. 

Anonymkode: 1b334...70f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det trigger ikke ADHD-symptomer. Det ødelegger oppmerksomhetsspennet hos mange av oss. Det er noe helt annet enn å ha ADHD. 

Det er nok sant, og derav mange feildiagnoser. Er helt sikker på at mange blander ADHD med problemer som handler om noe helt annet i dette stressende livet barn og unge lever i dag med å få med seg alt. Vi blir syke, og det er lett å koble det mot en form for ADHD osv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet det. Jeg sa at det kan gi adhd-lignende symptomer hos noen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle ønske det fantes en blodprøve eller lignende for å påvise ADHD 😄

Anonymkode: 1da5f...369

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er nok sant, og derav mange feildiagnoser. Er helt sikker på at mange blander ADHD med problemer som handler om noe helt annet i dette stressende livet barn og unge lever i dag med å få med seg alt. Vi blir syke, og det er lett å koble det mot en form for ADHD osv. 

Nei. For å få diagnosen skal man ha problemer på to av tre arenaer: skole, hjem og fritidsaktiviteter. Det holder ikke med å være ukonsentrert på grunn av skjerm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg vet det. Jeg sa at det kan gi adhd-lignende symptomer hos noen. 

Ja, da er vi enige. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som ei på jobben min sa «sønnen min fikk adhd når vi skilte oss». Eh nei, han fikk ikke adhd av det, han fikk det vanskelig og utagerte på en måte som har likheter med adhd. 

ADHD har mange like symptomer som reaksjoner på vanskelige opplevelser.

Anonymkode: 09c50...000

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

ADHD er en kvantitativ tilstand og ikke en kvalitativ tilstand. Med det mener jeg at alle har ADHD-symptomer, men de som kvalifiserer til ADHD-diagnosen er de som er rammet hardt nok av disse symptomene.

Så det er lett å kjenne seg igjen i diagnosen. I tillegg så er det mange ting som kan gi lignende symptomer som ADHD. 

Anonymkode: ecf3f...ba1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle har ikke adhd, men adhd er blitt en diagnose alle vil ha, fordi de tror deres utfordringer i verden kan forklares med en diagnose. 
For noen tiår siden, skulle alle ha PTSD, da var det den diagnosen som skulle forklare mennesker utfordringer i verden. 

Anonymkode: 861e6...3d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ADHD er en kvantitativ tilstand og ikke en kvalitativ tilstand. Med det mener jeg at alle har ADHD-symptomer, men de som kvalifiserer til ADHD-diagnosen er de som er rammet hardt nok av disse symptomene.

Så det er lett å kjenne seg igjen i diagnosen. I tillegg så er det mange ting som kan gi lignende symptomer som ADHD. 

Det er også veldig ulik oppfatning av hvor hardt man må være rammet for å kvalifisere til diagnosen. Mye av debatten går vel her. Tidligere var det enighet om at det skulle svært mye til for å få diagnosen. Var nettopp et leserinnlegg hvor en lege sa at da han studerte på 90-tallet ble det regnet som utenkelig at en med middels prestasjon på skolen kunne ha ADHD. 

De siste 10-20 årene har det vært en stor endring i hva som kvalifiserer til ADHD.  Noen er fortsatt like strenge som på  90-tallet og noen har langt lavere krav. 

Er selvsagt også en del som får diagnosen nå fordi de ikke ble fanget opp da de var barn eller at de fikk feil diagnose som barn. Det er enormt mye feildiagnostisering blant psykologer og psykiatere. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fordi big pharma skal ha milliardene sine.Leger er kjøpt og betalt.

Anonymkode: 9bda4...d3f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi mye av det ikke er reelt. Men det er mye enklere for helikopterforeldre å forklare latskap og dårlig oppførsel hos ungen med at "han har ADHD og ikke kan noe for det", enn å sette inn tiltak for å få slutt på latskap og dårlig oppførsel.

Anonymkode: 3f5e9...e52

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke «alle» har ADHD. Men en større andel av befolkningen kan være neudivergent. Der sides at kanskje 10% av befolkningen er der (uten å ha klare tall). Altså dette mennesker som ikke er laget for det a4 samfunnet vi har skapt og derfor har støtte utfordringer nå enn før. Derfor er det satt søkelys på det også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle har ikke adhd, men adhd er blitt en diagnose alle vil ha, fordi de tror deres utfordringer i verden kan forklares med en diagnose. 
For noen tiår siden, skulle alle ha PTSD, da var det den diagnosen som skulle forklare mennesker utfordringer i verden. 

Anonymkode: 861e6...3d7

Det er jo veldig lett å bare kaste ut en forklaring på den måten. Jeg skjønner det er lett å forhåndsdømme. Men en ADHD hjerne er forskningsbasert ulik andre hjerner til normale folk som føler utfordringer, det er ikke bare en diagnose basert på en person sin følelse. PTSD er ikke medfødt. 

Anonymkode: 428eb...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...