Brunhilde Skrevet 20. februar #21 Skrevet 20. februar (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det må da gå raskere å koke ny ris, enn å vente på at en frossen risklump skal tine...? Anonymkode: 63fda...786 Nei, jeg vet jo hva jeg skal ga til middag, så jeg tar ut av fryseboksen på morgenen. Dessuten pakker jeg den flat i pose, tiner raskt da. 😉 Men du kan jo gjøre som du vil, jeg fortalte bare hva jeg gjør og syns er praktisk. Endret 20. februar av Brunhilde 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar #22 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det må da gå raskere å koke ny ris, enn å vente på at en frossen risklump skal tine...? Anonymkode: 63fda...786 Ikke meg du diskuterer med. Men man står da ikke og ser på at frossen mat tiner 😂 Man planlegger. I fryseren har jeg; hakket løk, revet hvitløk i terninger, hakket paprika, hakket selleristang, revest ost, ferdigstekt kylling i skiver.. Og en rekke andre ting man bare kan ta opp for å raskt lage en rett. Anonymkode: 30c11...404 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #23 Skrevet 20. februar Chorizo-pasta med brokkoli Kok pasta. Kutt opp en hel chorizo i skiver. Stek den i en dyp stekepanne. Stek brokkoli-buketter i oljen som kommer fra chorizoen. Bland til slutt inn pasta og et glass med ferdig saus (jeg foretrekker arrabiata). La det putre litt i stekepannen. Server gjerne med litt parmesan på toppen 😊 Anonymkode: 3365b...97b 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #24 Skrevet 20. februar Enkel pasta med fløtesaus. Bruker enten spaghetti, tagliatelle eller pennes. Steker hvitløk i panne sammen med 1 pk enten kylling bacon eller 1 pk kalkunfilet(pålegg altså) eller 1 pk skinke. Skiver alt først. Når det er brunet litt tilsettes 1 pk kremfløte sammen med revet parmesanost. Bruker krydder som pepper, salt, chilli, basilikum i sausen og smaker til. Serveres med mer parmesan på toppen. Dette er egentlig en mer helgekosmiddag hvis man tenker kalorier men det er super godt og raskt å lage😅 Vil man ha en sunnere versjon kan du bruke squash i stedet for spaghetti (squashgetti) og eventuelt tilsette erter/brokkoli eller annet i sausen. Anonymkode: 262e5...dd9 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar #25 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Har du en god "to go " - middag? Jeg trenger tips! Takk Anonymkode: cea3c...57b Fjordland 😊😬 Anonymkode: c2801...19e 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #26 Skrevet 21. februar Stekt laks, ris og mangosalsa. Anonymkode: 492f1...887
AnonymBruker Skrevet 21. februar #27 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stekt laks, ris og mangosalsa. Anonymkode: 492f1...887 Og Halsans falafler i pita/tortillas med forskjellige grønnsaker og forskjellig dressing er nok de to rettene jeg spiser mest. Anonymkode: 492f1...887
AnonymBruker Skrevet 21. februar #28 Skrevet 21. februar Mitt beste tips er å ha en rett som du lager på autopilot mens du lar deg underholde av en tv-serie eller en podcast. For min del, så er det pasta bolognese, den kan jeg utenatt. Anonymkode: 07955...568
solsolsol Skrevet 24. februar #29 Skrevet 24. februar (endret) AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 10.04): Rett 1. Suppe. 2 pakker frossen suppe blanding ( husker ikke navn men ligger med fryste grønnsaker). Vann som dekker grønnsakene. 2 buljongterninger. 1 pk grillpølser. skjært ca 0,5 cm biter. Kok opp grønbsaksblanding og vann tilsett pølser kok nokre minutt.krydre ekstra ved behov. Vips ferdig. Anonymkode: f1c38...662 Endret 25. februar av solsolsol
Arkana Skrevet 24. februar #30 Skrevet 24. februar Nr 1: Stekt torskefilet med poteter, forskjellige grønnsaker og hjemmelaget aïoli. Veldig godt og alle tre barna elsker det. Nr 2: En kyllingform hvor jeg først bruner kyllingfilet i panne og har over i en ildfast form. Steker så godt med skivet løk og hvitløk, har i godt med fløte, soyasaus, pepper, litt salt (pass på siden soyasaus er salt), så mye sriracha vi tåler og noen ss mangochutney. Kok opp og hell over kyllingen i formen. Dryss på revet ost og stek ved 200 grader i 20 minutter. Mens kyllingen steker kokes ris og brokkoli (og evt andre grønnsaker).
AnonymBruker Skrevet 24. februar #31 Skrevet 24. februar Grønnsakssuppe. Bruker fryst mix, men bruker gjerne rester av rotgrønnsaker hvis jeg har. Brukes det mindre væske kan det gjøres om til lapskaus. Kan brukes røkt svineknoke, mager pølse, kjøttboller, pinnekjøtt rester, vossakorv osv. Lager seg selv og lite oppvask med en gryte. Hjemmelaget pasta carbonara. Er ikke så avansert og går raskt. Men bør ha kvalitetspasta og helst god parmesan. Anonymkode: 9b6fc...d88
Fremmed fugl Skrevet 24. februar #32 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 16.36): Chorizo-pasta med brokkoli Kok pasta. Kutt opp en hel chorizo i skiver. Stek den i en dyp stekepanne. Stek brokkoli-buketter i oljen som kommer fra chorizoen. Bland til slutt inn pasta og et glass med ferdig saus (jeg foretrekker arrabiata). La det putre litt i stekepannen. Server gjerne med litt parmesan på toppen 😊 Anonymkode: 3365b...97b Har gulrøtter og fetaost, uten mer saus en det som kommer med ingrediensene. Så en variant på samme tema. Men skal teste ditt tips også.
AnonymBruker Skrevet 24. februar #33 Skrevet 24. februar Biryani, lakseposer og kylling og poteter i ovnen Anonymkode: 518be...706
AnonymBruker Skrevet 24. februar #34 Skrevet 24. februar Hjemmelaget "Mr. Lee" med kylling og brokkoli er veldig populært i dette huset. En annen go-to middag er lasagne. Liker også veldig godt å lage stekt fisk med potet, gulerot og hvit saus. Anonymkode: 060a0...93a
AnonymBruker Skrevet 25. februar #35 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Biryani, lakseposer og kylling og poteter i ovnen Anonymkode: 518be...706 Biryani er da en del jobb..? Anonymkode: 78b6d...570
AnonymBruker Skrevet 25. februar #36 Skrevet 25. februar Det jeg lager når jeg vet jeg kommer hjem sent f.eks. er biff i pita. Jeg pleier å kutte opp salat+grønnsaker som jeg har oppi, men man kan fint ha stekte grønnsaker oppi f.eks. dersom man foretrekker det. Ellers er lasagne også en enkel to go- middag for min del. Anonymkode: 996c5...624
AnonymBruker Skrevet 25. februar #37 Skrevet 25. februar Lager pølselapskaus ganske ofte. Kutt pølser i biter og kok opp med lapskausblanding, en buljongterning og salt og pepper. Kan selvfølgelig "pimpes" med ferske grønnsaker, men dette lager jeg ofte når jeg kommer hjem på kvelden etter en lang arbeidsdag, og da er det ofte om å gjøre å bare få noe mat i nebbet. Da gidder jeg som regel ikke å gå løs på skrelling og kutting 😅 Sunnere enn frossen pizza, og tar vel omtrent like lang tid. Det andre jeg lager relativt ofte, er bakt potet. Sleng poteten i ovnen og glem den i halvannen time. Så er det bare å ta på den toppingen man vil ha, og det meste kan egentlig brukes. Er jo ikke gjort på ti minutter da, men krever nesten ikke noe arbeid og er skikkelig digg. Anonymkode: b49fe...d95
Sommerfugl83 Skrevet 25. februar #38 Skrevet 25. februar En av de enkleste her i huset er fylte pitabrød. Bruker hattings som jeg varmer lett i ovnen, mens innholdet finnes frem. Innholdet er aldri det samme for jeg bruker ofte denne retten når jeg vil rydde kjøleskapet, men ungene er fornøyd med svaret "fylte pitabrød" når de spør hva det er til middag. Gjengangere er; salat, tomat, paprika, avokado, mango, spirer, agurk, mais, løk, revet ost, fetaost, mozzarella, rømme, aioli, dressing, skinke, kylling, bacon og/eller andre middagsrester som kan puttes i et pitabrød 😉 Alt deles opp og legges på fat/skåler slik at hver enkelt kan komponere sin egen variant. Ellers er hjemmelaget pytt i panne også veldig enkelt. Her også varierer innholdet etter hva som må brukes opp i kjøleskapet, men vanlige innslag er; potet, løk, erter, spinat, paprika, bacon, kylling, pølse + speilegg ved siden av.
Uanonym bruker Skrevet 25. februar #39 Skrevet 25. februar En favoritt her i huset er pasta med chorizo: Stek løk, hvitløk og chili i smør og olivenolje, ha oppi chorizo-pølse (enten ferdig oppkutta eller hel du kutter opp selv), et par håndfuller cherrytomater delt i to, safta av en liten sitron og omtrent en halv kartong med fløte. Kok valgfri pasta med godt med salt i vannet, og når pastaen er ferdig, tar du ca. 1 dl av pastavannet oppi sausen. Smak til med salt og pepper, litt sukker (pga sitronen) og evt. annet krydder som oregano eller basilikum. Bland pasta og saus og server. Tar omtrent den tida det tar å koke pastaen (som det uansett er en fordel om blir ferdig litt før sausen, siden du skal bruke vannet). Veldig enkelt og godt.
AnonymBruker Skrevet 25. februar #40 Skrevet 25. februar Ser at flere foreslår lasagne, men det er jo en rett som det tar lang tid å lage. Grønnsaker skal kuttes, kjøttsaus skal koke minst en time, det skal lages bechamelsaus, raspes ost og tilslutt skal alt 30-40 minutter i ovnen. Er det virkelig enkel mat? Anonymkode: e373e...e98 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå