AnonymBruker Skrevet 20. februar #1 Skrevet 20. februar Har en 11 årig gammel gutt, blir 12 i år. Han har nå siste tiden nektet være med oss på ting, selvsagt "tvinger vi han med", det er ikke sånn at han bare kan velge de gøye tingene å være sammen på i familien. Vi har en 7 år gammel jente, hun er veldig positiv til det meste, og kanskje handler det også om personlighet. Han er selvsagt mye med venner, både fysisk og via spilling, men det er ikke alltid det passer å ha med ekstra barn, selv om vi ofte har med venner. Av og til ønsker vi bare være oss. Ting han kan nekte og lage styr ut av, er gjerne tur ut i skogen for å grille pølser. Vi er en aktiv familie, med hund, og har alltid vært mye ute på tur. Vi treffer gjerne venner og familie for å gå turer, og vi synes ikke det er innafor å la 11 åringen være hjemme. Om han skal velge er han bare med på trampolinepark, badeland, slalåmski, kino osv osv. Ingen "kjedelige ting" som å gå på et museum, spille brettspill, se tv med familien, besøke besteforeldre uten at det skal skje noe gøy der. Lar dere preteeen barna være hjemme en del fra aktiviteter? Bare sitte hjemme å game fremfor å være med ut? Anonymkode: 0e289...e0d
AnonymBruker Skrevet 20. februar #2 Skrevet 20. februar Nå vil vår 11 åring være mye med, men vi presser ikke på om hun ikke vil. Tenker det handler litt om balanse. Inngå litt kompromiss. Må bli med noen ganger, mens andre ganger kan de få være hjemme. Dere foreldre syntes dette er koselig, det er likevel ikke gitt at barna syntes det samme. Å gå på museum er dørgende kjedelig syntes jeg. Hadde ikke vært glad om jeg ble tvunget med på det. Vil du helst ha med barnet for å vise at dere er en vellykket familie som tar med barna ut i frisk luft og går på museum? Anonymkode: 3c2fc...a30 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar #3 Skrevet 20. februar Vår 12-åring var med på alt mulig før, ikke så interessert i det nå lenger. Tenker det er helt naturlig. Tvinger ungdommene i huset sjeldent med på ting. Husker jo selv hvordan jeg syns det var. Anonymkode: 322b9...0e7
AnonymBruker Skrevet 20. februar #4 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå vil vår 11 åring være mye med, men vi presser ikke på om hun ikke vil. Tenker det handler litt om balanse. Inngå litt kompromiss. Må bli med noen ganger, mens andre ganger kan de få være hjemme. Dere foreldre syntes dette er koselig, det er likevel ikke gitt at barna syntes det samme. Å gå på museum er dørgende kjedelig syntes jeg. Hadde ikke vært glad om jeg ble tvunget med på det. Vil du helst ha med barnet for å vise at dere er en vellykket familie som tar med barna ut i frisk luft og går på museum? Anonymkode: 3c2fc...a30 Nei, men at barnet ikke kan velge bare gøye ting. Vi går på turer og annet fordi vi liker det, ikke for å være velykket. Ja er ikke balanse å være med, for så å få lov å velge etterpå?? Anonymkode: 0e289...e0d
AnonymBruker Skrevet 20. februar #5 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Lar dere preteeen barna være hjemme en del fra aktiviteter? Bare sitte hjemme å game fremfor å være med ut? Han er jo tydeligvis også med venner fysisk, så ser ikke problemet. Å tvinge ungen med, skaper ikke annet enn mer motstand og en forrakt for aktiviteten. Men hvordan er han når dere er der ute? Min unge har fått lov til å velge å være med eller ikke lenge. Klarer fint å være hjemme alene i noen timer. Det er mye øvelse i det også. Anonymkode: 3bcfa...57a 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar #6 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, men at barnet ikke kan velge bare gøye ting. Vi går på turer og annet fordi vi liker det, ikke for å være velykket. Ja er ikke balanse å være med, for så å få lov å velge etterpå?? Anonymkode: 0e289...e0d Det bare virket litt sånn, for da kunne dere vise dere frem for venner (vokst opp i fasadehjem, så litt lett for å kjenne på den følelsen). Nei, jeg tenkte mer en balanse på hvor mye dere skal presse barnet på å bli med på ting det ikke liker. Bli med på kjedelige ting typ halvparten av gangene. Jeg mener de ikke alltid må være med på ting de ikke liker eller vil. Og det er naturlig at de i perioder ikke vil noe som helst. Hvor ofte gjør dere kjedelige ting vs gøye ting? En periode så er ikke besøk hos besteforeldre noe kjekt. Ofte blir de kanskje sittende der uten at noen snakker med de, de voksne sitter med voksen prat. Og tar de opp telefon etc så blir det kommentert. Ser det selv hos noen av besteforeldrene her, og noen av de får ikke lengre besøk av barnebarna sine foruten i familieselskap (Jeg har også større barn). Hvor flinke er f.eks Besteforeldre til å snakke med barna? Bry seg og ta de med i samtalen? De som er flinke her snakker med barna, spiller spill og viser interesse. Vi voksne skal selvsagt ha vår voksen prat, men ikke hele tiden. Anonymkode: 3c2fc...a30
AnonymBruker Skrevet 20. februar #7 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han er jo tydeligvis også med venner fysisk, så ser ikke problemet. Å tvinge ungen med, skaper ikke annet enn mer motstand og en forrakt for aktiviteten. Men hvordan er han når dere er der ute? Min unge har fått lov til å velge å være med eller ikke lenge. Klarer fint å være hjemme alene i noen timer. Det er mye øvelse i det også. Anonymkode: 3bcfa...57a Kjære vene, vi jobber vi, han er jo selvsagt hjemme alene. Handler ikke om at han ikke får være hjemme alene! Anonymkode: 0e289...e0d
AnonymBruker Skrevet 20. februar #8 Skrevet 20. februar En 11 åring kan fint være hjemme alene, de fleste er jo det etter skole til foreldre kommer hjem f.eks. Var både motvillig selv til å være med og har motvillige i familien. Det funker ikke å tvinge noen til å kose seg på tur, det gjør det bare til et ork hver gang den aktiviteten nevnes. Dratt meg på museum kunne folk se langt etter, ikke mange barn trakter etter det på fritiden tror jeg. Det er en alder for å bryte litt ut, bli litt mer selvstendig før tenårene og det må man få lov til. Anonymkode: 65811...0b4
AnonymBruker Skrevet 20. februar #9 Skrevet 20. februar Jeg synes at en søndagstur med familien er ok å tvinge med på. Eller en annen felles aktivitet i løpet av helgen. Man kan ikke melde seg helt ut av felles aktiviteter allerede som 12-13. Anonymkode: 2006e...cf6 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar #10 Skrevet 20. februar Vår 11 åring er helt lik. Gidder ikke å tvinge da det blir så dårlig stemning. Samme med 7 åringen. Anonymkode: cc61d...b68
AnonymBruker Skrevet 20. februar #11 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Kjære vene, vi jobber vi, han er jo selvsagt hjemme alene. Handler ikke om at han ikke får være hjemme alene! Anonymkode: 0e289...e0d Du klarte ikke å svare på spørsmålet: Men hvordan er han når dere er der ute? Anonymkode: 3bcfa...57a
AnonymBruker Skrevet 20. februar #12 Skrevet 20. februar Her er alle med på familieaktiviteter, men de eldste er med på planleggingen slik at vi også av og til gjør ting de har lyst til. Hvis du fjerner tilgang til skjerm & internett, er jeg sikker på at det å bli igjen alene hjemme er mindre attraktivt. Hvis våre setter seg helt på bakbeina får de valget mellom å gjøre husarbeid/lø ved eller bli med. Fungerer fjell. Anonymkode: 2058a...d55 1
Amys Skrevet 20. februar #13 Skrevet 20. februar Her er yngste (10 år) verre enn eldste. Noen ganger har vi turer som bare er for de som vil være med, f.eks litt lengre skiturer, andre ganger er det for hele familien, enten ungene vil eller ikke. Stort sett ender det opp med å bli relativt god stemning, en sjelden gang furter yngste hele turen. Familiebesøk er obligatorisk for alle, så lenge ungene ikke har andre aktiviteter. Syntes det fungerer greit, jeg tenker en del av det de skal lære i barndommen er å fungere i en gruppe, alle kan ikke gjøre bare det de har lyst til hele tiden. 2
Arkana Skrevet 20. februar #14 Skrevet 20. februar (endret) Det er helt normalt at de etter hvert slutter å bli med på alt. De har jo sine egne interesser og ønsker. Og selvsagt tvinger man ikke noen å være med på brettspill og museum, men å bli hjemme fra familiebesøk hadde vi neppe godtatt (ikke at noen av dem har ønsket akkurat det). Hvorfor skal ikke et barn kunne velge på være med på bare det de synes er gøy? Jeg er ganske sikker på at du selv ikke tvinger deg med på ting du ikke liker. Hvis de hadde meldt seg ut av alt man fant på som familie hadde det vært en annen sak, men at de av og til ønsker å gjøre noe annet enn det resten vil må da være helt greit. Endret 20. februar av Arkana
AnonymBruker Skrevet 20. februar #15 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Lar dere preteeen barna være hjemme en del fra aktiviteter? Bare sitte hjemme å game fremfor å være med ut? Anonymkode: 0e289...e0d Nope og ikke 17 åringen heller. Alle får den samme beskjeden: alle skal være med når vi har familieaktiviteter. "I dag gjør vi noe som er mest gøy for xx, neste gang kan det være at vi velger noe som er mest gøy for deg (eller meg)." Men det er som regel varierte familie aktiviteter, vi veksler mellom ut i skogen, bl.annet på terrassen, dyreparken, badeland, trampolinepark, museum, reise osv. Er dere en veldig aktiv familie men det er den samme aktiviteten hele tiden kan jeg forstå om han blir forsynt. Ikke alle er like begeistret for toppturer og lange turer i skiløypene gang på gang, kanskje dere må finne en annen måte å være aktive sammen på? Anonymkode: 9b7cd...789 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #16 Skrevet 20. februar Har en stesønn på 11 som er slik, men har vært det en stund. Her er det vel ganske enkelt slik at han er litt bortskjemt, og ganske avhengig av skjerm. Han må liksom "lokkes" ut på noe som er mer appellerende enn gaming, og da er det gjerne enten å spise noe digg eller aktivitetene du nevner (trampolinepark, kino etc.). Det er derfor også ganske kostbart å holde ham fornøyd. Slik har det egentlig vært et par år. Hos oss handler det vel nok en del om at mor og far er skilt, og far har vært litt dårlig på å arrangere "vanlige" aktiviteter, slik som deres familie ellers er flinke til. Han er også vant til at det skal skje noe gøy hos pappa, og tror han tolererer mer når han er hos sin mor. Hvis det er slik at han ofte har muligheten til å spille hjemme og alltid har det som et alternativ til f.eks. brettspill eller museum, så tenker jeg det ikke er så rart at han velger det bort. Men han trenger vel ikke være med på alt. Jeg ville hatt noen regler om å komme seg ut av huset, men hvis han driver med fritidsaktiviteter og f.eks. liker å gå på ski, så er jo det like bra. Anonymkode: d0389...32f
AnonymBruker Skrevet 20. februar #17 Skrevet 20. februar De begynner å bli store i den alderen og har egne tanker og meninger. Vi har ei jente som nettopp fylte 12. Jeg merker jo at hun har blitt særere det siste året. Vi prøver å finne en balanse. Noe må hun være med på og andre ting får hun være med å bestemme selv. For øyeblikket er det hytta som er litt betent tema og det vil det nok være i noen år fremover. Anonymkode: 0d22d...98a
AnonymBruker Skrevet 20. februar #18 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): De begynner å bli store i den alderen og har egne tanker og meninger. Vi har ei jente som nettopp fylte 12. Jeg merker jo at hun har blitt særere det siste året. Vi prøver å finne en balanse. Noe må hun være med på og andre ting får hun være med å bestemme selv. For øyeblikket er det hytta som er litt betent tema og det vil det nok være i noen år fremover. Anonymkode: 0d22d...98a Der er vi fortsatt med 16.åringen, men har stort sett med en venn eller to. Da går det ganske greit Anonymkode: 322b9...0e7
AnonymBruker Skrevet 20. februar #19 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Der er vi fortsatt med 16.åringen, men har stort sett med en venn eller to. Da går det ganske greit Anonymkode: 322b9...0e7 Ja, vi forsøker å ha med noen. Men det er ikke alltid det passer for andre. Som nå i vinterferien, det passet ikke for noen av vennene og vi måtte oppover. Vi løste den sånn at vi kjører to biler, så reiser hun og pappa hjem litt tidligere. Det går stort sett greit når vi først har kommet av gårde. Anonymkode: 0d22d...98a
AnonymBruker Skrevet 20. februar #20 Skrevet 20. februar Ikke altid. Da reiser resten av familien ut og hun på 12 kan fint bli hjemme i 8 timer osv. Orker ikke å ha med en sur unge på tur. Sånt er vi ferdige med. Anonymkode: 78158...4e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå