Gå til innhold

Kan jeg ha 2.8 millioner i en bank?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Boligen er solgt å jeg sitter med mye penger egenkapital.Kan jeg ha alle pengene i en bank? De skal stå i banken under en måned? Eller burde jeg dele beløpet opp i to banker? 

Anonymkode: 9a152...15a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan fint ha det i en bank. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har to banker er det sikkert ikke dumt å dele summen så du er innenfor sikringsbeløpet 

Anonymkode: 17ed1...136

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Med en så kort tid, en måned, kan de fint stå i en bank. Sannsynligheten for at noe skal skje med banken er jo tilnærmet null. 

Anonymkode: 7bb24...0b8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Null problem å ha beløpet stående i én bank og evt på samme konto.

Bankenes sikringsfond dekker kun 2 millioner hvis banken din går nedenom og hjem. Risikoen er liten for det.

En sak som ikke er SÅ viktig for deg: Enkelte banker gir faktisk lavere rente ved store innestående beløp. Men et prosentpoeng i en måned for deg blir jo likevel drøyt 2000 kroner.

Hvis du skulle hatt pengene stående inne over tid ville jeg sjekket hvilken bank/konto som hadr best rentebetingelser på finansportalen.no, og splittet beløpet på to kontoer.

Anonymkode: 574cd...afa

AnonymBruker
Skrevet

Det tar typ 5 minutter å åpne en ny konto i en annen bank, jeg hadde tatt den jobben

Anonymkode: 642ab...ef6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Boligen er solgt å jeg sitter med mye penger egenkapital.Kan jeg ha alle pengene i en bank? De skal stå i banken under en måned? Eller burde jeg dele beløpet opp i to banker? 

Anonymkode: 9a152...15a

Innskudd over 2 millioner kroner - Bankenes Sikringsfond nettsted

Du kan faktisk ha et "ubegrenset" beløp stående på én konto i en norsk bank og fortsatt være dekket av Bankenes Sikringsfond. Så lenge det er kortsiktig plassering, og det er en årsak bak plasseringen vil man være dekket.

AnonymBruker
Skrevet

Ulempen er at renta faller drastisk for beløp over 2/2,5 mill. Sjekk betingelser og husk det gjelder bare det overskytende beløpet, men kan kan jo bli litt på beløp i denne størrelsesordenen nå når renta er ok.

Anonymkode: 60257...5a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri giddet å styrt med dette for noen uker.

Hadde det vært snakk om mer enn et år, ja!

Anonymkode: 65fc1...234

AnonymBruker
Skrevet

Det er større sjanse for at boligmarkedet kollapser og du mister egenkapitalen din når du kjøper bolig igjen enn at en av de norske bankene går konkurs i løpet av den neste måneden.

Anonymkode: 69e8e...199

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...