Gå til innhold

Lurt å eie gårdsbruk med tanke på hva verden står overfor?

Ishavet

Anbefalte innlegg

Jeg har mulighet til å overta en mindre gård på Vestlandet som hører til familien min. Jeg har egentlig ikke så veldig lyst, for jeg er fornøyd i byen jeg bor i og det vil bli ganske dyrt å holde den (jeg kommer ikke til å bli bonde). 
Men er det dumt av meg, med tanke på at klimakrisen vil gjøre tilgangen på mat dårlig i fremtiden, og med den gale oransje mannen bak rattet i usa står verdensfreden også litt utsatt til for tiden. Da kan det jo være bra å ha jord der ting kan dyrkes.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde overtatt. Uten tvil slik verden er i dag. Og ikke pga klimakrisen, men den politiske situasjonen, faren for krig, handelsblokade osv

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å eie og koste noe du ikke vil ha eller bruke? Er du typen som hvis det blir krig plutselig skal bygge opp en gård som du kan leve av? Og er det overhode mulig å gjøre hvis det blir skikkelig ille? Må man ikke i så fall ha en gård som alt gir det man trenger for at den skal ha en slik verdi? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde ikkje overtatt. Av tre grunnar (utfrå det du skriv): 

• du trivst der du bur 
  • du vil ikkje vere bonde
  • gardsbruk er eit evig pengesluk
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen hensikt å overta et gårdsbruk du ikke har interesse for. Jeg hadde muligheten for noen år siden og er så glad for at jeg valgte det bort. Nå har noen i nær familie som hadde et større ønske om å drive og bo der overtatt og jeg har mulighet til å dra dit så mye jeg vil. Jeg mener det bør bli strengere med boplikt og driftsplikt på småbruk og tenker at om man skal overta så skal det ikke være som et feriehus eller som en back-up-plan om verden går til helvete. Selg, kos deg i byen og ta problemene når de evnt kommer! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...