Gå til innhold

Bør jeg spørre om attest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber i en bedrift og gjort i 8 måneder. I begynnelsen av mitt arbeidsforhold ble det leid inn en ekstern salgssjef for teamet vårt som skulle «sette oss i gang» i opprettelsen av nytt team, tracke resultater og rett og slett - være en salgssjef (som han jo var). Veldig dyktig. 

Dette var han i 7 måneder. Mitt spørsmål er, kan jeg sende han en melding å spørre om han kan skrive en attest til meg? 

Jeg er fortsatt ansatt i firmaet og har foreløpig ingen plan om å slutte. Men denne salgssjefen fulgte meg tett, så tenker for fremtiden at det kan være greit med en attest fra han og potensielt ha med meg videre. 

Er dette innafor? 
Er redd sjefen min her (om han får vite om det) akutt vil mistenke at jeg skal søke andre jobber, selv om dette ikke er tilfellet. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 6ba73...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men hva skal du med en attest som kanskje er flere år gammel, den dagen du faktisk skal ut og søke ny jobb? Kanskje er det gått tre-fem år, og så kommer du med en attest som er datert fem år tidligere? Vil ikke nye potensielle arbeidsgivere foretrekke en nylig datert attest? Mye forandrer seg jo på noen år...

Anonymkode: 5cb61...d18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber i en bedrift og gjort i 8 måneder. I begynnelsen av mitt arbeidsforhold ble det leid inn en ekstern salgssjef for teamet vårt som skulle «sette oss i gang» i opprettelsen av nytt team, tracke resultater og rett og slett - være en salgssjef (som han jo var). Veldig dyktig. 

Dette var han i 7 måneder. Mitt spørsmål er, kan jeg sende han en melding å spørre om han kan skrive en attest til meg? 

Jeg er fortsatt ansatt i firmaet og har foreløpig ingen plan om å slutte. Men denne salgssjefen fulgte meg tett, så tenker for fremtiden at det kan være greit med en attest fra han og potensielt ha med meg videre. 

Er dette innafor? 
Er redd sjefen min her (om han får vite om det) akutt vil mistenke at jeg skal søke andre jobber, selv om dette ikke er tilfellet. 

Hva tenker dere? 

Alt er innafor å spørre om. Men har han nye salgssjefen planer om å slutte? Men hva skal du bruke attesten til, hvis planen ikke er å slutte i den nåværende jobben?

Det kan oppleves negativt om du ber om attest i som ganske nyansatt. Jeg ville tenkt, er han på vei ut?

Er du ung eller eldre? Hva er planen for fremtiden? 8 måneders erfaring blir nok ikke vektlagt så mye, med mindre du er ung og ny på arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hva skal du med en attest som kanskje er flere år gammel, den dagen du faktisk skal ut og søke ny jobb? Kanskje er det gått tre-fem år, og så kommer du med en attest som er datert fem år tidligere? Vil ikke nye potensielle arbeidsgivere foretrekke en nylig datert attest? Mye forandrer seg jo på noen år...

Anonymkode: 5cb61...d18

Helt enig med deg. Han må allikevel be om attest den dagen han eventuelt sier opp og søker nytt arbeid. Da vil ikke en gammel attest i samme firma bli vektlagt. De vil nok og lure på hvorfor han har en attest som nær nyansatt. Det vitner om usikkerhet og ustabilitet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Coachshinny skrev (3 minutter siden):

Alt er innafor å spørre om. Men har han nye salgssjefen planer om å slutte? Men hva skal du bruke attesten til, hvis planen ikke er å slutte i den nåværende jobben?

Det kan oppleves negativt om du ber om attest i som ganske nyansatt. Jeg ville tenkt, er han på vei ut?

Er du ung eller eldre? Hva er planen for fremtiden? 8 måneders erfaring blir nok ikke vektlagt så mye, med mindre du er ung og ny på arbeidsmarkedet.

Det er en attest til meg. Fra salgssjef. Han er ikke innleid i selskapet jeg jobber i lenger, oppdraget er utført for hans del. 

Jeg har ingen planer om å søke ny jobb akkurat nå. MEN, jeg har fått små hint fra ledelsen i bedriften om at de muligens skal slutte med avdelingen jeg er en del av. Dette pga markedet var ikke så ettertraktet som de først antok. 

Derfor jeg tenker at det potensielt kan skje innen 1 år at jeg mister jobben.. og hvis jeg ønsker å søke en ny salgsjobb, så er det denne eksterne salgssjefen som har fulgt meg og mitt arbeid.. og kan si noe om mine salgsferdigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er en attest til meg. Fra salgssjef. Han er ikke innleid i selskapet jeg jobber i lenger, oppdraget er utført for hans del. 

Jeg har ingen planer om å søke ny jobb akkurat nå. MEN, jeg har fått små hint fra ledelsen i bedriften om at de muligens skal slutte med avdelingen jeg er en del av. Dette pga markedet var ikke så ettertraktet som de først antok. 

Derfor jeg tenker at det potensielt kan skje innen 1 år at jeg mister jobben.. og hvis jeg ønsker å søke en ny salgsjobb, så er det denne eksterne salgssjefen som har fulgt meg og mitt arbeid.. og kan si noe om mine salgsferdigheter. 

Okey. Skjønner, da forventer du muligens at din avdeling legges ned innen ganske kort tid, da forstår jeg. Da kan du selvfølgelig spørre han om attest. Siden han ikke lenger er innleid i firmaet du jobber i, går det helt fint å spørre han om attest uten at din sjef trenger å få vite noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 8.06):

Er dette innafor? 

Hva tenker dere? 

Det er helt innafor. Siden dere hadde et godt forhold blir han glad for at du spør. Det vil validere det gode forholdet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viktigere enn attest er gode referanser. Jeg ville heller spurt han om å være referanse  - men det er litt rart når man ikke har tenkt å skifte jobb da... Hvis dere er på linkedin kan du kanskje be han om å anerkjenne noen ferdigheter der?

Anonymkode: 3e95b...6d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...