AnonymBruker Skrevet i går, 06:58 #1 Del Skrevet i går, 06:58 Jeg ble rammet sykdom for noen år siden og er ufør i dag. Har to voksne barn, begge i ok jobber med grei inntekt, men de er ikke etablert enda. Hva tenker dere om å be barna overta betalingen på livsforsikring jeg har med meg fra tidligere arbeidsgiver. Den vil gi en utbetaling på ca 10 G ved død, uansett årsak. Økonomien er jo stram som ufør, og jeg vurderer å si opp denne forsikringen, som jeg strengt tatt ikke trenger. Samtidig ønsker jeg jo at barna ikke skal måtte selge huset mitt uten å få tid å tenke seg om. At de ikke må stresse med økonomi. Er det innafor å spørre dem om de ønsker å overta betalingen for denne? Hvis de ikke mener det er verdt det, er det da greit å kvitte seg med forsikringen? Den koster ca 3000 i året, gir kun utbetaling ved død. Anonymkode: 342b4...b89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:01 #2 Del Skrevet i går, 07:01 det er greit å ta samtalen og spørre hva de tenker men det er ikke greit å legge det frem som at "hey, jeg syns dere skal betale livsforsikringe min for meg fordi jeg sliter med økonomien" - det er liksom en forskjell om du skjønner på "vil dere betale denne og får 10G på deling når jeg evt dør" Anonymkode: 7e100...42e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:04 #3 Del Skrevet i går, 07:04 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ble rammet sykdom for noen år siden og er ufør i dag. Har to voksne barn, begge i ok jobber med grei inntekt, men de er ikke etablert enda. Hva tenker dere om å be barna overta betalingen på livsforsikring jeg har med meg fra tidligere arbeidsgiver. Den vil gi en utbetaling på ca 10 G ved død, uansett årsak. Økonomien er jo stram som ufør, og jeg vurderer å si opp denne forsikringen, som jeg strengt tatt ikke trenger. Samtidig ønsker jeg jo at barna ikke skal måtte selge huset mitt uten å få tid å tenke seg om. At de ikke må stresse med økonomi. Er det innafor å spørre dem om de ønsker å overta betalingen for denne? Hvis de ikke mener det er verdt det, er det da greit å kvitte seg med forsikringen? Den koster ca 3000 i året, gir kun utbetaling ved død. Anonymkode: 342b4...b89 Din livsforsikring betaler du! Om det er deres så kan de ta det ja! Anonymkode: c3fe6...69c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:10 #4 Del Skrevet i går, 07:10 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ble rammet sykdom for noen år siden og er ufør i dag. Har to voksne barn, begge i ok jobber med grei inntekt, men de er ikke etablert enda. Hva tenker dere om å be barna overta betalingen på livsforsikring jeg har med meg fra tidligere arbeidsgiver. Den vil gi en utbetaling på ca 10 G ved død, uansett årsak. Økonomien er jo stram som ufør, og jeg vurderer å si opp denne forsikringen, som jeg strengt tatt ikke trenger. Samtidig ønsker jeg jo at barna ikke skal måtte selge huset mitt uten å få tid å tenke seg om. At de ikke må stresse med økonomi. Er det innafor å spørre dem om de ønsker å overta betalingen for denne? Hvis de ikke mener det er verdt det, er det da greit å kvitte seg med forsikringen? Den koster ca 3000 i året, gir kun utbetaling ved død. Anonymkode: 342b4...b89 Jeg synes ikke du er urimelig om du snakker med dem om dette. Jeg synes 3000 kr i året delt på to er en liten pris å betale for å kunne dele 10G når du dør. Med dagens G-verdi vil det bli over 600 000 kr på hver. Det ville vært en nobrainer for meg. Verre om du sier opp forsikringen uten å drøfte det med dem først ihvertfall. Anonymkode: db349...dbc 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:11 #5 Del Skrevet i går, 07:11 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Din livsforsikring betaler du! Om det er deres så kan de ta det ja! Anonymkode: c3fe6...69c Hvorfor? Hvilken nytte har ts av en livsforsikring? Anonymkode: c8f6e...f09 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:14 #6 Del Skrevet i går, 07:14 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Din livsforsikring betaler du! Om det er deres så kan de ta det ja! Anonymkode: c3fe6...69c Skjønner ikke helt hva du mener, utbetalingen vil jo gå til dem, men forsikringen er min juridisk om det er slik man formulerer det Poenget er at jeg er i tvil om jeg har råd til å fortsette å betale på denne. Og da er dilemmaet om jeg bare skal si den opp, eller spørre barna om de vil overta? Hadde gjort det for lenge siden, men holder igjen fordi jeg kvir meg til å "innrømme" at økonomien er ganske stram. Har ønsket å være en forelder barna kan, og ønsker komme til for råd, hjelp selv om de er voksne. Har alltid savnet en slik forelder selv. Er redd de vil føle mer ansvar for meg, eller bli bekymret og bruke tid på det istedenfor å leve livet sitt nå når de er ferdige med lange tøffe studier og skal inn i en ny spennende periode i livet. Anonymkode: 342b4...b89 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:21 #7 Del Skrevet i går, 07:21 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjønner ikke helt hva du mener, utbetalingen vil jo gå til dem, men forsikringen er min juridisk om det er slik man formulerer det Poenget er at jeg er i tvil om jeg har råd til å fortsette å betale på denne. Og da er dilemmaet om jeg bare skal si den opp, eller spørre barna om de vil overta? Hadde gjort det for lenge siden, men holder igjen fordi jeg kvir meg til å "innrømme" at økonomien er ganske stram. Har ønsket å være en forelder barna kan, og ønsker komme til for råd, hjelp selv om de er voksne. Har alltid savnet en slik forelder selv. Er redd de vil føle mer ansvar for meg, eller bli bekymret og bruke tid på det istedenfor å leve livet sitt nå når de er ferdige med lange tøffe studier og skal inn i en ny spennende periode i livet. Anonymkode: 342b4...b89 Du må ikke skamme deg over egen livssituasjon! Det vil være mye verre for dem om det kommer for en dag når du er borte at du strevde med økonomien og ikke sa noe til dem om det. Anonymkode: db349...dbc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:22 #8 Del Skrevet i går, 07:22 Du lurer på om de skal betale din forsikringspremie? Tja.. Min livsforsikring øker forresten jo eldre jeg blir. Gjør ikke din det? Anonymkode: 355ab...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSkog Skrevet i går, 07:27 #9 Del Skrevet i går, 07:27 Jeg er enig i at 3000,- i året delt på to er en liten sum. Men det er den strengt tatt for deg også. Det er ikke snakk om 300 kr i måneden en gang. Om økonomien din er så stram at du ikke har råd til denne så har nok barna dine forstått at du ikke har så mye. Om du sitter med mye gjeld og barna ikke er etablerte nok til å ta uforutsette utgifter ved et evnt dødsfall så vil de nok si ja til å betale denne forsikringen for deg. Jeg regner med denne forsikringen kun gjelder til pensjonistalder? Da er det kanskje ikke snakk om altfor mange år heller? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:13 #10 Del Skrevet i går, 08:13 Takk for svar, det har kommet noen spørsmål som jeg ikke har tenkt på, jeg skal ihvertfall oppdatere meg på vilkårene før jeg gjør noe som helst. Jeg er ikke 50 enda, så det er noe år til pensjonsalder. Har jo pensjonsforsikring også, de vil jo få den utbetalt, men den skattes da 40 % så noe penger er det jo. Utbetaling der vil være rundt 400 000. Så har jeg gjeld på bolig, vil tro det er egenkapital der på ihvertfall 1000 000, og det er et godt utleieobjekt. Har også overtatt noen eiendommer i arv, men disse vil ta tid å selge, og mest sannsynlig kreve litt arbeid for å oppnå en god pris. Har litt å tenke gjennom ser jeg, nyttig med innspill. Anonymkode: 342b4...b89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menchit Skrevet i går, 08:16 #11 Del Skrevet i går, 08:16 (endret) MissSkog skrev (49 minutter siden): Jeg er enig i at 3000,- i året delt på to er en liten sum. Men det er den strengt tatt for deg også. Det er ikke snakk om 300 kr i måneden en gang. Om økonomien din er så stram at du ikke har råd til denne så har nok barna dine forstått at du ikke har så mye. Om du sitter med mye gjeld og barna ikke er etablerte nok til å ta uforutsette utgifter ved et evnt dødsfall så vil de nok si ja til å betale denne forsikringen for deg. Jeg regner med denne forsikringen kun gjelder til pensjonistalder? Da er det kanskje ikke snakk om altfor mange år heller? Endret i går, 08:17 av Menchit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:17 #12 Del Skrevet i går, 08:17 Jeg har ikke mulighet å spare noe særlig, så jeg tenkte da jeg kunne spart disse pengene istedenfor, de vil jo da uansett få dem om jeg dør før pensjonsalderen, mens jeg selv kan få nytte av dem om jeg lever så lenge, (regner jo med det slik situasjonen er i dag) Har opplevd å sitte igjen med masse kaos etter dødsfall og ønsker ikke det for mine barn Anonymkode: 342b4...b89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:45 #13 Del Skrevet i går, 08:45 Hvis du er så gammel at du har voksne barn vil livsforsikringsutbetalingen sannsynligvis minke fort utover nå etter hvert som du blir eldre. Selv er jeg midt i 50-årene og vurderer å kutte hele livsforsikringen min om et par år siden utbetalingen er blitt så lav. Anonymkode: 32620...859 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:46 #14 Del Skrevet i går, 10:46 Jeg er tidlig i 50 årene og vurderer å kutte ut hele livsforsikringen min. Men tenker jeg beholder den til barna har flyttet ut. Du skal ikke betale på noe du ikke har råd til ts. samtidig, hvor sansynlig er det at du dør før du bli pensjonist, når du er ufør så har du kanskje noe du feiler? Hvis du vet at du har en sykdom som du kan dø av tidlig så ville jeg beholdt. Du virker ellers som du ikke helt har oversikt over økonomi.. Anonymkode: 2b846...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:49 #15 Del Skrevet i går, 10:49 Legg heller frem at du vurderer å si den opp, fordi det er trangt. Så får de muligheten til å foreslå at ta over den selv hvis de mener det er fornuftig. Anonymkode: 81157...27c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet i går, 11:07 #16 Del Skrevet i går, 11:07 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Legg heller frem at du vurderer å si den opp, fordi det er trangt. Så får de muligheten til å foreslå at ta over den selv hvis de mener det er fornuftig. Anonymkode: 81157...27c Det tenker jeg og 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:14 #17 Del Skrevet i går, 11:14 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Din livsforsikring betaler du! Om det er deres så kan de ta det ja! Anonymkode: c3fe6...69c TS vil aldri se noe til utbetalingen fra livsforsikringen, dette er penger som går rett til de som er begunstiget. Om barna ønsker at forsikringen fremdeles skal eksistere, er det ikke urimelig at de selv betaler på den. Anonymkode: 54fc2...8b3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:45 #18 Del Skrevet i går, 11:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du er så gammel at du har voksne barn vil livsforsikringsutbetalingen sannsynligvis minke fort utover nå etter hvert som du blir eldre. Selv er jeg midt i 50-årene og vurderer å kutte hele livsforsikringen min om et par år siden utbetalingen er blitt så lav. Anonymkode: 32620...859 Ja, dette burde TS undersøke før hun spør. Hvor mye vil prisen stige, samtidig som utbetalingen reduseres. Barna dine risikerer jo å betale ganske mye for en forsikring de forhåpentligvis ikke får bruk for. Anonymkode: 70339...e12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:46 #19 Del Skrevet i går, 12:46 Du bør også undersøke om forsikringen faktisk vil utbetales til barna dine. Noen gruppelivsforsikringer for eksempel, betaler bare ut til barn under 25 år. Begynn med å lese forsikringsvilkårene med lupe, og sjekk litt bakover i tid hvor mye den har økt år for år. Anonymkode: 70339...e12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:19 #20 Del Skrevet i går, 14:19 Jeg hadde en livsforsikring til 6000 i året, sa den opp før jul. Har såpass mye mer verdier enn lån at de pengene klarer ungene seg fint uten. Sjekket nå og jeg har visst en livsforsikring gjennom jobb også på 2,6 mill. 😄 Har også helseforsikring der, men jeg vil være sikker på å ha forsikring selv om jeg slutter, og jeg vil få en ganske redusert forsikring om jeg må opprette ny privat (hatt litt rusk med helsa oppigjennom som min private forsikring dekker siden jeg har hatt den lenge). Anonymkode: 9e25a...179 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå