AnonymBruker Skrevet 20. februar #1 Skrevet 20. februar Her hr barnet nylig startet på adhd medisin, h*n er nå syk. Pleier man ta den selvom da? Anonymkode: b2a6f...cfb
8ilver8nake Skrevet 20. februar #2 Skrevet 20. februar Vanlig å bruke de fast uansett ja. Men er vel noen som ikke vil ha problem med symptomer hvis man er hjemme syk, så da kan man jo ta pause fra de. Er ikke noe galt eller farlig med å bruke jevnt, er det som er vanligst, fast medisinering.
AnonymBruker Skrevet 20. februar #3 Skrevet 20. februar Regner med dere skal ta 7 dager i uken i oppstartsperioden? Hvis så, ville jeg ha ringt bup å spørre nå hvis barnet har feber. Anonymkode: 43a10...832
AnonymBruker Skrevet 20. februar #4 Skrevet 20. februar Det er vanlig, ja. Noen typer skal tas fast, mens de hurtigvirkende er mer valgfritt. Vi brukte f.eks å droppe Ritalin i ferier og helger, når det ikke var behov for å tåle skolens krav og rammer. Anonymkode: 715f5...347
AnonymBruker Skrevet 20. februar #5 Skrevet 20. februar Nå sier du jo ingenting om hvorvidt det er snakk om en forkjølelse eller polio, akkurat, men i utgangspunktet er svaret et klart ja. Fortsett å ta ADHD-medisinen som normalt. Så er det noen som, når man har kunnet vurdere behov og virkning over tid og opp mot hverdagens krav, i samråd med lege/behandler kommer frem til at det er forsvarlig (eller til og med hensiktsmessig) med noen pauser fra enkelte ADHD-medisiner. Det kan for eksempel være i ferier eller andre ganger der virkningen på særlig oppmerksomhetssvikten ikke nødvendigvis er like avgjørende - som hvis man uansett bare skal være hjemme og ikke opplever ADHD-en som særlig krevende annet enn i skole-/jobbsammenheng. Jeg ville likevel ikke, bare helt på egen hånd, ha lagt til grunn at en som nylig har begynt på ADHD-medisin bør prøve å gå uten fordi han eller hun er syk og hjemme fra skole. Nå bør dere bare sørge for rutiner. Det er ingen fare forbundet med å ta ADHD-medisiner når man er "normalt syk", f.eks. med noe luftveisgreier, sammenlignet med når man er helt frisk. Anonymkode: c2e18...acd
AnonymBruker Skrevet 20. februar #6 Skrevet 20. februar Dette skal du snakke med legen om. Ikke kg. Tråden er derfor rapportert. Anonymkode: 55387...36f 1 1
Gjest jegerrinne Skrevet 20. februar #7 Skrevet 20. februar Snakk med legen hva som er avtalt. Hver enkelt har egene avtaler. Noen har de ska gå fast hele tiden. Noen tar kun i uka dagene og opphold helg, Noen har pauser i ferie. Så derfor hør med behandlende lege
AnonymBruker Skrevet 20. februar #8 Skrevet 20. februar Om dere har fått beskjed om å ta det hver dag nå i starten, så ville jeg gjort det selv om barnet er sykt. Det er jo ingen skade skjedd, tenker jeg. Men som de andre sier; hør med legen. Anonymkode: 35c51...8b4 1
_popcorn_ Skrevet 20. februar #9 Skrevet 20. februar Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen, _popcorn_, adm
Anbefalte innlegg