Gå til innhold

Hvorfor hater menn kvinner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Moren min var hjemmeværende de første 10 årene av livet mitt. Hun fortalte at det var intenst når barna var små og mye på henne, men etterhvert var det ganske rolig (og litt kjedelig) når barna begynte i barnehage og på skole. Huset var strøkent, vi fikk god husmannskost, men hun hadde lite å gjøre og savnet kontakt med andre mennesker.

Ikke så ulikt min egen familie, egentlig, bare at vi har jobbet begge to hele veien. Intenst når barna var små, mer overskudd på tid når barna vokser til.

Jeg er enig i at man må ha en sterk relasjon og juridisk dekning hvis man velger å være hjemmeværende. Egentlig passer det best med en samlivsordning som på 50-tallet hvor skillsmisse var "tabu". Å være hjemme i 5 eller 10 år er dog noe annet enn 40. Da kan man fremdeles vende tilbake til arbeidslivet.

Anonymkode: 61bec...77b

Jeg tror også min erfaring har farget meg. Moren min jobbet stort sett 80%, og stelte hjem og tok vare på oss barna, mens faren min var sjelden hjemme før vi la oss. Hennes identitet var mor og hustru, så da vi flyttet ut og faren min forlot henne, hadde hun ingenting. Da søsteren min sa ar hun ville jobbe så lite som mulig og fokusere på hjem og barn, trodde jeg det hadde alvorlig rablet for henne. Jeg ville aldri i verden satt meg i situasjonen moren min var i, mens søsteren ønsker annerledes enn meg.  Folk er ulike. Jeg mener at det er en bra ting at man kan skilles om ikke vil leve sammen. 

Endret av Helene1982
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Helene1982 skrev (5 minutter siden):

Jeg tror også min erfaring har farget meg. Moren min jobbet stort sett 80%, og stelte hjem og tok vare på oss barns, mens faren min var sjelden hjemme før vi la oss. Hennes identitet var mor og hustru, så da vi flyttet ut og faren min forlot henne, hadde hun ingenting. Da søsteren min sa ar hun ville jobbe så lite som mulig og fokusere på hjem og barn, trodde jeg det hadde alvorlig rablet for henne. Jeg ville aldri i verden satt meg i situasjonen moren min var i, mens søsteren ønsker annerledes enn meg.  Folk er ulike. Jeg mener at det er en bra ting at man kan skilles om ikke vil leve sammen. 

Hvis man skal ta på seg relativist-brillene så er det vanskelig å si hvilken samfunnsform som er "best". Personlig er jeg opptatt av individets frihet og vil som deg at folk skal kunne velge jobber og partnere fritt (så lenge de selv blir valgt).

Jeg vet at noen blir mindre fornøyd av valgfrihet. De opplever det kanskje som stressende eller utrygt, og det legger veldig mye ansvar på individet: hvis alle har full frihet så kan du bare skylde på deg selv hvis du ikke finner lykke eller meningen med livet.

For noen kunne det kanskje gi mening å få "tildelt" en kone eller mann av familiens overhode, ta samme yrke som faren sin, være pliktoppfyllende og bli ved sin partner (og barn) livet ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det stemmer, et foster lever inni en kropp.

Et barn er fullstendig avhengig av voksne rundt seg for å leve. En hund er bortimot fullstendig avhengig av at vi mater den og gir den ly for at den skal leve.

Hva er det du mener at jeg ikke vet? Eller er det bare maktspråk fra din side?

Når jeg introduserer en analogi så ligger det vanligvis en tanke bak.

Jeg kjenner dette godt, jeg har førstehåndskunnskap innen temaet. Å være nedlatende kjøper deg ingen poeng.

Dine vurderinger av mine evner er ikke så interessant for meg. Har du noe å melde?

La oss si at en mann banker sin gravide kone slik at hun aborterer. Ville du argumentere ovenfor henne med at det bare var en parasitt uansett så det betydde ikke noe?

Et barn og en hund har ikke behov for kun kvinnekroppen for å leve. Det har et foster. Dine tanker og argumenter er helt hull i hode og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Du argumenterer at du som mann eller kvinne skal bestemme over en annen sin kropp. 
Nei om en kvinne ble banket opp av sin mann ville jeg vært med å anmeldt mannen, jeg ville trøstet kvinnen og vært der for kvinnen. 
Det er forskjell på et ønsket graviditet og ikke ønsket. 
Jeg har mistet et barn, jeg har spontanabortert, jeg har stått i en situasjon der jeg har vurdert abort, jeg har tatt en sein abort på grunn av alvorlig sykt barn. Jeg har empati med andre mennesker, vet at hver enkelt situasjon er unikt og bare kvinnen som står og føler i en situasjon. 
For meg virker det ikke som du har kunnskapen på plass når du sammenligner foster med levende barn, hund, slaver osv. 

Da blir det som å diskutere med min 10 åring, så du får ha en god dag. 

Anonymkode: fe729...447

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frivis skrev (18 timer siden):

Kvinner må få lov å velge hvor og hva de skal jobbe med. Men jeg er temmelig sikker på at hadde kvinner fått den statusen de fortjener for å fø barn og ta seg av dem og hjemmet, så hadde flere garantert valgt dette. Men i dag ser man jo lett hva som blir verdsatt. 

Kjenner ingen kvinner som hadde valgt dette, vi er mer enn kun mamma. Vi er egne personer som også har behov for å føle seg til nytte også utenfor hjemme. Jeg tror de fleste kvinner ønsker seg en mann som bidrar likt i hjemmet og som en selvfølge, ikke en man må be om skal gjøre det eller det. Jeg har en slik mann, 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et barn og en hund har ikke behov for kun kvinnekroppen for å leve. Det har et foster.

Jeg ser ikke relevansen. Et foster kan ikke leve på egen hånd, et spedbarn kan ikke leve på egen hånd.

Sitat

Dine tanker og argumenter er helt hull i hode og har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Ok, som sagt så betyr ikke dine vurderinger av min kompetanse eller intelligens noe for meg.

Sitat

Du argumenterer at du som mann eller kvinne skal bestemme over en annen sin kropp. 

Som jeg har prøvd å vise i noen sider nå så går skillelinjen på om man skal regne et foster som en del av en kvinnes kropp (som en nyre), eller som et selvstendig liv (som et spedbarn). Hvis man lander på at fosteret er et selvstendig liv så er det helt konsistent i mine øyne å begrense hva en kvinne kan gjøre med dette livet (som også endel kvinner mener).

Sitat

Nei om en kvinne ble banket opp av sin mann ville jeg vært med å anmeldt mannen, jeg ville trøstet kvinnen og vært der for kvinnen. 

Men du ville ikke ha sagt ordet "parasitt". Og det var også poenget mitt. For når moren ønsker å beholde barnet så er det plutselig ikke en parasitt lengre.

Sitat

For meg virker det ikke som du har kunnskapen på plass når du sammenligner foster med levende barn, hund, slaver osv. 

Jeg bruker analogier naturlig når jeg diskuterer. Jeg erfarer at de fleste mennesker kan se en analogi og bruke den for videre diskusjon. Andre mennesker er for rigide eller mangler evnen til å generalisere. Eller de henger seg opp i detaljer som ikke har betydning for analogiens relevans.

Sitat

Da blir det som å diskutere med min 10 åring, så du får ha en god dag. 

Ok. Da får vi som ønsker å diskutere temaet fortsette uten deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis man skal ta på seg relativist-brillene så er det vanskelig å si hvilken samfunnsform som er "best". Personlig er jeg opptatt av individets frihet og vil som deg at folk skal kunne velge jobber og partnere fritt (så lenge de selv blir valgt).

Jeg vet at noen blir mindre fornøyd av valgfrihet. De opplever det kanskje som stressende eller utrygt, og det legger veldig mye ansvar på individet: hvis alle har full frihet så kan du bare skylde på deg selv hvis du ikke finner lykke eller meningen med livet.

For noen kunne det kanskje gi mening å få "tildelt" en kone eller mann av familiens overhode, ta samme yrke som faren sin, være pliktoppfyllende og bli ved sin partner (og barn) livet ut.

Jeg pleier å si Jeg skulle ønske at jeg ønske å være A4. Jeg tror noen vil være tilfreds med en eller annen, mens andre hadde brånektet å gifte seg med en de ikke velger selv, I land der det arrangeres giftemål er det heldigvis lov til å si nei. For meg gir det ingen mening at en mann som ikke engang orker å flørte medmeg, men får hjelp av mamma, skal være familiens overhode. Hvorfor blir han ikke heller dammen med en robot om hans driv og innsatsnivå fortsatt er avhengig av foreldrene. Jeg ttor linevel det er både kvinner og menn som ønsker dette, og jeg heier på at folk gjør sin greie og er lykkelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser ikke relevansen. Et foster kan ikke leve på egen hånd, et spedbarn kan ikke leve på egen hånd.

Ok, som sagt så betyr ikke dine vurderinger av min kompetanse eller intelligens noe for meg.

Som jeg har prøvd å vise i noen sider nå så går skillelinjen på om man skal regne et foster som en del av en kvinnes kropp (som en nyre), eller som et selvstendig liv (som et spedbarn). Hvis man lander på at fosteret er et selvstendig liv så er det helt konsistent i mine øyne å begrense hva en kvinne kan gjøre med dette livet (som også endel kvinner mener).

Men du ville ikke ha sagt ordet "parasitt". Og det var også poenget mitt. For når moren ønsker å beholde barnet så er det plutselig ikke en parasitt lengre.

Jeg bruker analogier naturlig når jeg diskuterer. Jeg erfarer at de fleste mennesker kan se en analogi og bruke den for videre diskusjon. Andre mennesker er for rigide eller mangler evnen til å generalisere. Eller de henger seg opp i detaljer som ikke har betydning for analogiens relevans.

Ok. Da får vi som ønsker å diskutere temaet fortsette uten deg.

Ikke ta abort om du ikke ønsker det. men det er en menneskerett å ta egne valg om egen kropp. Om vi ser bort ifra at all forskning viser at om kvinner har tilgang til abort, gjøres abortene tidligere og tryggere. Det er noen som tror at kvinner vil gå gravide så lenge som mulig før de tar abort, men sannheten er at de aller fleste aborter utføres før uke 12.  om vi ser på

tall fra land og tidsperioder der abort er ulovlig, er antallet aborter det samme, men mange kvinner dør og de venter lenger - som øker risikoen for komplikasjoner betraktelig. Jeg er enig i at foster er som et organ i en kvinne. Om noen trenger hennes nyre er hun ikke forpliktet til å gi dem det, selv om det vil redde liv. I likhet med at hun kan fjerne et ikke levedyktig foster fra sin egen kropp, 

For meg er det mest provoserende med abortdebatten at ingen av de som kjemper mot abort bryr seg om tiltak for barn som vokser opp i et hjem der de ikke har ressurser for god omsorg. Jeg tror at om man virkelig ønsker å få ned aborttallene tar man tak i barnefattigdom og hjelp til aleneforeldre. 

Endret av Helene1982
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (36 minutter siden):

Ikke ta abort om du ikke ønsker det. men det er en menneskerett å ta egne valg om egen kropp.

Jeg tror ikke at menneskerettighetene sier noe om abort?

Burde det være en rett for en kvinne å avslutte livet til et 8mnd gammelt foster i sin egen mage? Siden det er «hennes egen kropp»? Hvis ikke så møter vel argumentasjonen seg selv litt i døra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror ikke at menneskerettighetene sier noe om abort?

Burde det være en rett for en kvinne å avslutte livet til et 8mnd gammelt foster i sin egen mage? Siden det er «hennes egen kropp»? Hvis ikke så møter vel argumentasjonen seg selv litt i døra?

Jeg hører stadig vekk om aborter som utføres i 8 og 9. måned, som et argument mot abort. Den triste siden av dette er at samtlige senaborter utføres fordi fosteret ikke er levedyktig. Dette er dypt tragisk og traumatiserende for de som opplever å gå gjennom et helt svangerskap der resultater er et dødt barn. Og i tillegg til sorgen over at barnet i magen ikke er levedyktig. blir de et eksempel på abort i 8. måned. Det finnes folk som sier til disse sørgende foreldrene; hvorfor drepte du barner ditt? Til foreldre som har mistet et barn, Tenk selv: Er det sannsynlig at kvinner går et fullt svangerskap for så å føde barnet og drepe det? Folk må lese mer enn overskrifter.  Det finnes ingen land som støtter abort av friske fostere i 8. og 9. måned. Tror du virkelig det?

Endret av Helene1982
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Det finnes ingen land som støtter abort av friske fostere i 8. og 9. måned. Tror du virkelig det?

Jeg stilte deg et hypotetisk spørsmål i håp om at når du svarte det ville du innse at argumentet ditt var dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kvinner søker andre ting i en partner enn hva menn gjør. Erfaringsmessig er kvinner opptatt av andre ting og snakker om andre ting med hverandre enn hva menn gjør.

Jeg er opptatt av at mennesker bør få frihet til å gjøre det de føler for. Det betyr at kvinner (eller menn) som ønsker å være hjemmeværende bør få lov til det uten å bli utsatt for hets av andre.

Jeg prøver å ikke formane andre til noe som helst, men jeg vil gjerne at man skal oppføre seg pent mot hverandre, og kan nok være litt formanende i så måte.

Jeg er veldig takknemlig for at noen ville lage barn med meg, og jeg er takknemlig med innsatsen hun har lagt i det. Jeg opplever at hun også er takknemlig for min innsats. Hvorvidt mennesker på sosiale medier genierklærer oss for å ha lagd et par barn er ikke noe som opptar meg. Jeg er glad for at samfunnet gjør det såpass lett økonomisk å ha barn.

Det er et problem med å være hjemmeværende at man i stor grad er alene om det. I motsetning til 50-tallet hvor barna kunne leke med andre barn i gata, og mor kunne ta en kaffe og en røyk til en annen mor i gata.

Som en som fokuserer på biologi og naturvitenskap så vil jeg innvende at det å lage barn og sørge for at de blir fornuftige individer er nærmere "meningen med livet" enn det å produsere årsregnskap for Equinor er...

Det er synd at du ikke ser gleden med barn. Når barna mine var 2-3 år så hadde jeg den lykkeligste perioden i livet mitt (så langt).

At menn og kvinner søker "ulike" ting i en partner har ikke noe med dette å gjøre. Det er dessuten en sannhet med store modifikasjoner ettersom menn og kvinner søker mye som er likt i en partner. Status hva gjelder attraksjon er ikke det samme som status i samfunnet. Status i samfunnet er likt, ikke ulikt. 

Men det ligger ingen genuin anerkjennelse i å produsere barn eller ta vare på dem. Dette er noe man gjør fordi kroppen kan, og fordi man elsker barna sine. Det er ikke noe biologisk ved at kvinner skal være hjemme og menn ute når barnet er ferdig ammet. Hvis dette er en verdi for begge er det langt mer logisk at begge ønsker mer tid hjemme med barn, ikke at man ønsker at den andre skal være mer hjemme med dem. Det gir ikke mening å ikke vurdere dette selv hvis det er en verdi.

Ellers overser jeg resten, som er stråmenn, som at jeg ikke ser gleden ved å ha barn. Det gjør alle, bortsett fra psykopater. Men det har ingenting med generell anerkjennelse å gjøre, og det er ikke det samme som å styre at andre enn en selv skal ha hovedfokuset akkurat her. Hvis man synes dette er så viktig, så har man selvfølgelig ikke et problem med selv ønske denne posisjonen. Å automatisk putte den på andre er ikke troverdig.

Du skriver ikke noe mer biologisk eller vitenskapelig enn andre.

Anonymkode: 3b4dd...93b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg stilte deg et hypotetisk spørsmål i håp om at når du svarte det ville du innse at argumentet ditt var dårlig.

Dine argument er vitterlig ikke av høyeste kvalitet heller, og om noe så overbeviser du motstanderne dine enda mer om at du er helt ute og sykler. Du overbeviser hvertfall ingen om at din egen mening er den som er etisk forsvarlig her. I tillegg kaster du rundt deg med hersketeknikker når noen argumenterer deg imot. Uredelig.

Anonymkode: 63a84...ddd

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, du har lest propaganda på internett. Mitt argument er det samne og det er basert på fakta og ikke propaganda. Hvorfor mener du at argumentet mitt er dårlig? 

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dine argument er vitterlig ikke av høyeste kvalitet heller, og om noe så overbeviser du motstanderne dine enda mer om at du er helt ute og sykler. Du overbeviser hvertfall ingen om at din egen mening er den som er etisk forsvarlig her. I tillegg kaster du rundt deg med hersketeknikker når noen argumenterer deg imot. Uredelig.

Jeg ser ingen argumenter bare kommentarer til person så jeg ønsker deg velkommen tilbake når du har noe å melde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (7 minutter siden):

Nei, du har lest propaganda på internett. Mitt argument er det samne og det er basert på fakta og ikke propaganda. Hvorfor mener du at argumentet mitt er dårlig? 

1. Kvinner må få ha «kontroll over egen kropp».

2. Fostre er en del av kvinners kropp

3. Følgelig må kvinner få avgjøre om de skal ta abort

Hvis fostre på 8 mnd er en del av en kvinnes kropp så må hun ut fra samme argumentasjonsrekke få lov til å ta abort?

Eller mener du at fostre ikke lengre er en del av en kvinnes kropp når de er 12? 20 uker?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ser ingen argumenter bare kommentarer til person så jeg ønsker deg velkommen tilbake når du har noe å melde.

Ja, se der. Null vilje til selvrefleksjon. I grunn et fint eksempel på noe av det jeg ønsker å belyse i tråden. Menn som overkjører kvinner til fordel for sin egen stemme. Takk for supre bidrag!

Ts

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

At menn og kvinner søker "ulike" ting i en partner har ikke noe med dette å gjøre. Anonymkode: 3b4dd...93b

Påstand uten argumentasjon kan avvises.

Sitat

Men det ligger ingen genuin anerkjennelse i å produsere barn eller ta vare på dem. Dette er noe man gjør fordi kroppen kan, og fordi man elsker barna sine. Det er ikke noe biologisk ved at kvinner skal være hjemme og menn ute når barnet er ferdig ammet. Hvis dette er en verdi for begge er det langt mer logisk at begge ønsker mer tid hjemme med barn, ikke at man ønsker at den andre skal være mer hjemme med dem. Det gir ikke mening å ikke vurdere dette selv hvis det er en verdi.

Når dama ber meg om å kverke en edderkopp så er mitt inntrykk at det er genuin anerkjennelse. Selv om hun ikke vil gjøre det selv.

Det er mulig å anerkjenne at menn og kvinner et ulike på noen områder, og at vi kan verdsette hverandres innsats.

Sitat

Ellers overser jeg resten, som er stråmenn, som at jeg ikke ser gleden ved å ha barn. Det gjør alle, bortsett fra psykopater.

Den setningen var ikke ment retorisk men i sympati: hvis du ikke ser gleden ved å ha små barn løpende rundt beina så synes jeg synd i deg.

Sitat

Du skriver ikke noe mer biologisk eller vitenskapelig enn andre.

Påstanden min var ikke at jeg har skrevet vitenskaplig her, men at vitenskap og biologi er noe jeg setter høyt. Siden du ikke kjenner svaret like godt som meg så foreslår jeg at vi lar det ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, se der. Null vilje til selvrefleksjon. I grunn et fint eksempel på noe av det jeg ønsker å belyse i tråden. Menn som overkjører kvinner til fordel for sin egen stemme. Takk for supre bidrag!

Ts

Næmmen, ble du snurt når maktspråket ditt ikke førte fram? Hvordan våger noen å mukke mot deg når du er kvinne? Alle vet jo at kvinner må få spesielle rettigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Næmmen, ble du snurt når maktspråket ditt ikke førte fram? Hvordan våger noen å mukke mot deg når du er kvinne? Alle vet jo at kvinner må få spesielle rettigheter?

Bare la hersketeknikkene komme, du 😊

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

1. Kvinner må få ha «kontroll over egen kropp».

2. Fostre er en del av kvinners kropp

3. Følgelig må kvinner få avgjøre om de skal ta abort

Hvis fostre på 8 mnd er en del av en kvinnes kropp så må hun ut fra samme argumentasjonsrekke få lov til å ta abort?

Eller mener du at fostre ikke lengre er en del av en kvinnes kropp når de er 12? 20 uker?

1, selvsagt

2, fostere blir i løpet av et svangerskap mer og mer levedyktige til de etterhvert ikke trenger mor for å overleve

3, Jeg gjentar: Det finnes ingen land som støtter abort av friske fostere i 8. og 9. måned.

Ingen ønsker senaborter

De sim er for abort ønsker at kvinner skal få tilgang til abort så tidlig som mulig. Det er best for kvinnen. Grunnen til at man ønsker å utvide til 18. uker er fordidet finnes noen som ikke vet eller fortrenger at de er gravide. Dette er unike tilfeller der mor er spesielt sårbar. Dette er svært få tilfeller. og igjen kan jeg nevne at i land som norge der abort et tilgjengelig, utføres dette tidlig i svangerskapet. 

Det er helt absurd at du tror at folk er for abort av friske, levedyktige batn Dette er kjempelett å google. 

Om man må kvele ungen når den kommer ut, er ikke det noen ønsker eller støtter. 

De som er for abort jobber for at abort skal utføres  så tidlig som mulig. Facebook er ikke en nyhetsskilde

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...